Arvoitus

Jenkkapoo

Kuka keksii? Itse keksin ratkaisun n. 30 minuutissa.

On pimeä tunneli, jossa mahtuu kävellä vain kaksi henkilöä kerrallaan.

Neljä henkilöä seisoo luolan toisella puolella ja haluaisivat toiselle puolelle. Heillä on kuitenkin vain yksi taskulamppu ja he eivät voi mennä luolaan ilman taskulamppua.

Taskulampussa on virtaa 12 minuutiksi.
Ensimmäinen heppu kävelee luolan toiseen päähän minuutissa, toinen 2 minuutissa, kolmas 4 minuutissa ja neljäs 5 minuutissa.

Miten he kaikki pääsevät luolan toiselle puolelle samalla taskulampulla?
He kävelevät aina hitaimman mukaan. Jos esim. toinen ja kolmas tyyppi lähtevät matkaan, matkaan kuluu aikaa 4 minuuttia.

Onnea yritykseen!
(HUOM! Tämä ei ole kompa)

16

5062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön 2

      *muminaa*

      En tiedä. Omalla laskutavallani nopeimmillaan menisi 13 minuuttia. Täytyy laskea uudestaan.

    • ....

      kaikki lähtevät samaan aikaan?
      1 ja 4 menevät ensimmäisenä ja kaksi muuta tulevat heti heidän perässään

      • Tunneliin mahtuu kulkemaan vain kaksi kerrallaan.

        Oikea järjestys sen olla pitää


      • .,.,
        Jenkkapoo kirjoitti:

        Tunneliin mahtuu kulkemaan vain kaksi kerrallaan.

        Oikea järjestys sen olla pitää

        Sulkeutuuko se tunneli heidän takanaan vai mitä?
        koska jos sinne mahtuu VAIN kaksi ihmistä siihen tunneliin niin niin mitä varten sitä tasku lamppua tarvitaan niin lyhyeen tunneliin?


      • Jenkkapoo xD
        .,., kirjoitti:

        Sulkeutuuko se tunneli heidän takanaan vai mitä?
        koska jos sinne mahtuu VAIN kaksi ihmistä siihen tunneliin niin niin mitä varten sitä tasku lamppua tarvitaan niin lyhyeen tunneliin?

        No mistä ihmeestä minä sen tietäisin, ei meille sitä koulussa kerrottu xD


      • Dumbfucks

        Kävelee peräkkäin?


      • SjjdekJoku

        Mutta taskulamppu pitää viedä takasin vielä toiseen päähän


    • Päätinpä sitten kertoa myös ratkaisun.

      Ensin vaikka numeroidaan tyypit niin ne on helpompi muistaa.
      1 kävelee 1 minuutissa
      2 kävelee 2 minuutissa
      3 kävelee 4 minuutissa
      4 kävelee 5 minuutissa

      Ensin 1 ja 2 kävelevät luolan toiseen päähän. Sitten 1 kävelee sieltä takaisin. Olemme siis tilanteessa:
      1,3,4| |2 ja aikaa on mennyt 3 minuuttia.

      Sitten 1 antaa taskulampun 3 ja 4 ja he kävelevät tunnelin toiseen päähän.
      Tilanne on:
      1| |2,3,4 ja aikaa on mennyt 8 minuuttia.

      2 ottaa lampun ja kävelee takaisin luolan toiseen päähän.
      Tilanne on:
      1,2| |3,4 ja aikaa on mennyt 10 minuuttia.

      1 ja 2 kävelevät luolan toiseen päähän ja tilanne on tämä:
      Kaikki ovat toisella puolella ja aikaa on mennyt 12 minuuttia.

      Yksinkertaista päättelykykyä...

      • Mut

        Eikö se ollu nii et jos 2 ja 3 kävelee nii menee 5 min ? :D Eli menee pari min yli toi sun hommas


      • heh
        Mut kirjoitti:

        Eikö se ollu nii et jos 2 ja 3 kävelee nii menee 5 min ? :D Eli menee pari min yli toi sun hommas

        Oliha toi oikee mut 1 virhe oli :D

        Sul oli siin et

        1 menee 1 min
        2 menee 2 min
        3 menee 3 min
        4 menee 4 min

        ja kysymykses oli

        "Taskulampussa on virtaa 12 minuutiksi.
        -->Ensimmäinen heppu kävelee luolan toiseen päähän minuutissa, toinen 2 minuutissa, kolmas 4 minuutissa ja neljäs 5 minuutissa.


    • Siilasmaa

      Jos menee esim: 1 ja 2 ykkösellä menee minuutti kakkosella kaksi
      Niin he kulkevat ykkösen ajan mukaan. Eli 1 2 ei olekaan kolme vaan yksi.

    • minävaikka

      voitko kertoa vastauksen minulla on koulussa sama tehtävä läksyksi?

    • sdggds

      Juoni on lauseessa "He eivät voi mennä luolaan ilman taskulamppua" eli 1 lähtee alkupäähän samaan aikaan kuin viimeinen tulee vastaan ja molemmat kääntyvät puolivälissä takaisin.

      • Kusetusaloitus

        Samaa mietin eli tämä on sittenkin kompa.

        1min
        1 1min
        2 2min
        2.5 2.5min
        =12min


    • Djdjkfhllg

      Helppo 1 ja 2 min menevät toiseen päähän 1 min lähtee taskulampun kanssa takaisin antaa sen 4 ja 5 minuuttisille toisessa päässä taskulamppu annetaan 2 minuuttiselle joka käy hakemassa 1 minuuttisen toisesta päästä

      12 minuuttia

      • Anonyymi

        1=1min
        2=2min
        3=4min
        4=5min ensin 1 ja 2 menee 1 tulee takaisin sitten antaa taskulampun 3 sitten 3 ja 4 menee sitten 3 antaa lampun 2 ja sitten 2 menee takaisin alkuun ja menee 1 kanssa loppuun


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe