Nihkeä, kostea ja märkäpesu

ei mene jakeluun

Tuolla alempana jossain ketjussa tyrmättiin perinteinen kastellaan rätti, väännetään ja sitten lattiaa luutuamaan- tekniikka. Sellaistako ei nykyään ns. ole olemassa?
Mikä sitten on märkäpesu?
Entä mikä on kostea ja mikä nihkeä? Mikä on se mittari, jolla erotellaan mikä on kosteaa ja mikä nihkeää?
Miten nihkeä edes pesee ja eikö se ole raskasta hangata nihkeällä?

Olen töissä kohteessa joka on todella likainen ja nähtävästi sitten käytän liikaa vettä "nykysiivouksen" kannalta. Tuntuu vain ettei vähänkään kuivempi rätti muuta lattiaa millään tavalla ja tahrojakin joutuu hangata kahta kauheammin..

Opastakaa.. kiitos..
Ja älkää sanoko, että pyydä esimieheltä opastusta koska olen pienfimassa jossa pomo ei ite osaa siivota saatikka että olisi mitään koulutusta käynyt.

48

11954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esimies

Nihkeä = lattia ei jää kosteaksi vaan kuivaa heti
      Kostea = kun olet kävellyt 8 askelta eteenpäin on lattia kuiva
      Märkä= kun olet kävellyt sen 8 askelta ja lattia on edelleen kostea on kyse märästä menetelmästä

• esimies

jos pyyhit lattiaa märällä lattia pinttyy, koska likaa jää lattiaan veden mukana. Samaten jos lillutat samaa lattiapyyhettä likavedessä ei lattiasta tule puhdasta, vaan aina pitäisi ottaa puhdas pyyhe käyttöön.

• siistijä.

ei sillä pyyhkeen vaihtamisella miksikään tule jos
        likasessa vedessä puhtaan pyyhkeen uitat.

• esimies
        siistijä. kirjoitti:

ei sillä pyyhkeen vaihtamisella miksikään tule jos
        likasessa vedessä puhtaan pyyhkeen uitat.

Kun otat aina puhtaan pyyhkeen vesi pysyy puhtaana eikä kulkeudu veden mukana takaisin lattialle. Eli ei käytettyä pyyhettä enää veteen vaan puhdas pyyhe käyttöön.

• siistijä.
        esimies kirjoitti:

Kun otat aina puhtaan pyyhkeen vesi pysyy puhtaana eikä kulkeudu veden mukana takaisin lattialle. Eli ei käytettyä pyyhettä enää veteen vaan puhdas pyyhe käyttöön.

kun joka päivä parikymmentä pyyhettä likaisin
        likaisen asiakastilan pyyhkimiseen.
        Saisi kantaa mulle säkkikaupalla puhtaita
        lattipyyhkeitä ja mihis sellainen määrä likaisia
        laitettaisiin kuivamaan kun ei ole tiloja eikä
        konetta missä pestä.
        Ei ikinä ole kukaan opastanut moiseen toimintaan
        ja tasan tarkkaan tietää että millä tekniikalla
        siivoan.

• aloittaja
        siistijä. kirjoitti:

konetta missä pestä.
        siivoan.

En huuhtele niitä pyyhkeitä sangossa vaan olen varannut sen verran pyyhkeitä, että saan uuden kun vanha likaantuu ja käytetyn viskaan nurkkaan. Käyttämättömät lilluu sielä pesuvedessä josta sitten otan ja väännän kuivemmaksi.
        Mun on kovin vaikea ymmärtää, että se nihkeä ne liat, kurat sun muut siitä lattiasta poistaa kun lattiassa ei näy mitään jälkeä tästä pyyhkeestä. Tai jos näkyy vain juuri ja juuri jotain koskeaa pyyhkeen perässä. Olen niin jumiutunut ajatukseen, että vesi on se mikä liottaa sen lian pois.

On kyllä totta sekin, että pinta-alaa kun riittää, niitä pyyhkeitä tarttis olla ihan älytön määrä. Joten käytännössä on pakko käyttää se pyyhe ihan likaiseksi. Kostutan välillä jos käy liian kuivaksi (mikä on tod näk taas pyyhkeen kostuttamista liian märäksi ;). Kuljetan sellaista kostutuspulloa mukana.

• eeva
        aloittaja kirjoitti:

En huuhtele niitä pyyhkeitä sangossa vaan olen varannut sen verran pyyhkeitä, että saan uuden kun vanha likaantuu ja käytetyn viskaan nurkkaan. Käyttämättömät lilluu sielä pesuvedessä josta sitten otan ja väännän kuivemmaksi.
        Mun on kovin vaikea ymmärtää, että se nihkeä ne liat, kurat sun muut siitä lattiasta poistaa kun lattiassa ei näy mitään jälkeä tästä pyyhkeestä. Tai jos näkyy vain juuri ja juuri jotain koskeaa pyyhkeen perässä. Olen niin jumiutunut ajatukseen, että vesi on se mikä liottaa sen lian pois.

On kyllä totta sekin, että pinta-alaa kun riittää, niitä pyyhkeitä tarttis olla ihan älytön määrä. Joten käytännössä on pakko käyttää se pyyhe ihan likaiseksi. Kostutan välillä jos käy liian kuivaksi (mikä on tod näk taas pyyhkeen kostuttamista liian märäksi ;). Kuljetan sellaista kostutuspulloa mukana.

No niin,aika epäselvää näkyy olevan mitä tarkoittaa vedetön siivous.Siispä tässä ohje teille,ottakaa lattiafroteita niin paljon kun suunnilleen tarvitsette, vettä sankoon,taitelkaa froteet sankoon ja vettä vain sen verran että froteet on sopivan kosteita,tämä säästaa aikaa ja vaivaa ja jälki on puhdasta.Jos siivous kohteessa ei ole pesukonetta [melkein kaikissa kyllä on]esimiehen tehtävä on huolehtia että homma toimii,muistakaa vaatia.Työniloa.

• joku vaan
        eeva kirjoitti:

No niin,aika epäselvää näkyy olevan mitä tarkoittaa vedetön siivous.Siispä tässä ohje teille,ottakaa lattiafroteita niin paljon kun suunnilleen tarvitsette, vettä sankoon,taitelkaa froteet sankoon ja vettä vain sen verran että froteet on sopivan kosteita,tämä säästaa aikaa ja vaivaa ja jälki on puhdasta.Jos siivous kohteessa ei ole pesukonetta [melkein kaikissa kyllä on]esimiehen tehtävä on huolehtia että homma toimii,muistakaa vaatia.Työniloa.

Samaa mieltä. Mulle on koulutuksessa sanottu just, että siivouskaapissa laitetaan mopit ja/tai lattiapyyhkeet sankoon ja kostutetaan niin ei varmi mesiä vaihdella yms.

• pyyhkeet pestään!
        siistijä. kirjoitti:

konetta missä pestä.
        siivoan.

No sä ja sun pomosi on häpeäksi koko alalle. Paskan levittäjät.

• kuljettaa likaa
        aloittaja kirjoitti:

Kurat ym, vaatii kyllä kostean menetelmän. Vedetön siivous ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että vedet kannetaan pyyhkeissä mukana. Vaatii ammattitaitoa ja tietämystä siivouksesta sekä kohteensa tuntemista kostutusta tehdessä.

• koulutuksen tärkeyden
        siistijä. kirjoitti:

konetta missä pestä.
        siivoan.

jos et tajua vedettömän siivouksen periaatetta niin ei ihme jos lika senkun leviää. kostuta mopit ja pyyhkeet valmiiksi, kuljeta sangossa työskentelypaikkaan jne. ja jos on noin likaisia lattioita MISSÄ ON KONEET??? eikö ole tarkoitus että otat nihkeällä mopilla irtoavat roskat ym ja pyyhit vain paikallisesti tahrat kostealla tai märällä jos lattia kestää. Mutta yhdistelmäkone olisi kyllä tarpeen jos pestään lattiaa koska se tekee työn eikä tarvi hangata. outoa siivousta on kyllä vedellä lotraaminen.

• niin ei sitten
        koulutuksen tärkeyden kirjoitti:

jos et tajua vedettömän siivouksen periaatetta niin ei ihme jos lika senkun leviää. kostuta mopit ja pyyhkeet valmiiksi, kuljeta sangossa työskentelypaikkaan jne. ja jos on noin likaisia lattioita MISSÄ ON KONEET??? eikö ole tarkoitus että otat nihkeällä mopilla irtoavat roskat ym ja pyyhit vain paikallisesti tahrat kostealla tai märällä jos lattia kestää. Mutta yhdistelmäkone olisi kyllä tarpeen jos pestään lattiaa koska se tekee työn eikä tarvi hangata. outoa siivousta on kyllä vedellä lotraaminen.

ole koneitakaan. Pitäisi käsimenetelmin pystyä tekemään konepuhdasta.. Kamalia tuollaiset paikat. Niissä on yleensä koko siivous ollut aina ihan retuperällä eikä edellisellä työntekijällä ole ollut mitään tajua siitä mitä koneilla tehdään ja saatika kykyä edes pyytää tai vaatia sellaista mistä ei ole koskaan kuullutkaan.

• kyllä tuo menetelmä
        siistijä. kirjoitti:

konetta missä pestä.
        siivoan.

on yleiseti käytössä ollut jo kauan. vettäkään ei raahata enää mukana vaan pyyhkeet on valmiiksi kostutetu joko koneessa tai sitten muuten . hankalaahan se varmasti on jos ei ole tiloja eikä konetta.

• Entäpä

Miten työturvallisuus toteutuu? Miten esimerkiksi silloin kun kiivetään? Tavallisestihan siivotaan ulottuvuuskorkeudelta, mutta sitten kun otetaan yläpölyjä tai esim. ikkunoita pestessä kiivetään jakkaralle/tikkaille, miten työturvallisuus otetaan huomioon.

• kiivetä edes tuolille,
        Entäpä kirjoitti:

Miten työturvallisuus toteutuu? Miten esimerkiksi silloin kun kiivetään? Tavallisestihan siivotaan ulottuvuuskorkeudelta, mutta sitten kun otetaan yläpölyjä tai esim. ikkunoita pestessä kiivetään jakkaralle/tikkaille, miten työturvallisuus otetaan huomioon.

vaan siivous tapahtuu siltä paljon puhutulta ulottuvuuskorkeudelta.

Jos siivottaan tikkailta (perussiivoukset), niin silloin siivoojan
        ollessa tikkailla toinen työntekijä varmistaa, että tikkaat pysyvät paikoillaan (pitämällä niitä kohdallaan). Yksin EI kiipeillä!
        Tuolille ei kiipeillä!
        Miten on työturvallisuuskoulutuksen laita???

• minulla on asiasta juuri
        kiivetä edes tuolille, kirjoitti:

ollessa tikkailla toinen työntekijä varmistaa, että tikkaat pysyvät paikoillaan (pitämällä niitä kohdallaan). Yksin EI kiipeillä!
        Tuolille ei kiipeillä!

samanlainen käsitys. Kuitenkin yksityisissä kotitalouksissa tehtävässä työssä jatkuvasti tulee vastaan tilanteita, joissa joutuu kiipeämään. Toinen asia on se, että kiipeilyväline: jakkara/tuoli/tikas/emännänjatko, on milloin minkäkinlainen. Joskus se on tukeva, joskus se on hutera. Tavallisesti asiakas on paikalla, mutta meillä työntekijä lähes poikkeuksetta on yksin, joten hänellä ei edes ole työkaveria, jonka voisi pyytää varmistamaan kiipeilytelineen tukevuutta.

• mistä tietoa
        kiivetä edes tuolille, kirjoitti:

Tuolille ei kiipeillä!

Onko tietoa, mistä löytyy kiipeilyä koskevia työturvallisuussäädöksiä?

• Sini-Iduna
        siistijä. kirjoitti:

konetta missä pestä.
        siivoan.

Siivoan hoitolaitoksessa, jossa on kolmisenkymmentä asukashuonetta. Lattioiden pyyhkimiseen tarvitaan sama määrä lattiapyyhkeitä, mikä on huonemäärä. Samaa pyyhettä ei käytetä enää toisessa huoneessa. Työnantajalla on pesukone, aineet ja kuivaustilat, joissa pyyhkeet huolletaan käytön jälkeen.

• mitä ihmettä?

Vai olet töissä pienfirmassa, jossa pomo ei osaa siivota, saati tiedä siitä? Ihmeellistä että tällainen pomo on otettu firmaan! Nyt se sitten on todistettu, että pomot eivät ymmärrä siivouksesta mitään ja siivoojat ne firmaa pitävät pystyssä! Hallelujaa!!

• esimies

Eihän alkuperäinen kertonut mitään tarkemmin millaisesta yrityksestä on kyse.

Esim. joissain hoitolaitoksissa siivoojat voivat olla vaikka sairaanhoitajan alaisuudessa. On pieniä kiinteistöhuoltofirmoja joissa on sitten vaikka rappusiivousta ohella, jolloin omistaja voi tietää paljon kiinteistönhoidosta mutta siivous on sitten ihan outo maailma.

Itse olen edennyt siivoojasta esimieheksi, toki minulla on myös esimiehille tarpeellinen koulutuskin. Olen usein siivoamassa, kaikissa uusissa kohteissa olen aina alussa mukana siivoamassa.

• on myöskin
        esimies kirjoitti:

Esim. joissain hoitolaitoksissa siivoojat voivat olla vaikka sairaanhoitajan alaisuudessa. On pieniä kiinteistöhuoltofirmoja joissa on sitten vaikka rappusiivousta ohella, jolloin omistaja voi tietää paljon kiinteistönhoidosta mutta siivous on sitten ihan outo maailma.

Itse olen edennyt siivoojasta esimieheksi, toki minulla on myös esimiehille tarpeellinen koulutuskin. Olen usein siivoamassa, kaikissa uusissa kohteissa olen aina alussa mukana siivoamassa.

esimies joka ei ole itse koskaan siivonnut työkseen eikä todella ymmärrä siitä muutakuin sen ettei siihen saisi kulua aikaa..

• olen
        on myöskin kirjoitti:

esimies joka ei ole itse koskaan siivonnut työkseen eikä todella ymmärrä siitä muutakuin sen ettei siihen saisi kulua aikaa..

myöskin ollut yrityksessä jossa pomolla (siis yksityisyrittäjä) ei ollut minkäänlaista siivousalan koulutusta´tai kokemusta ja sen kyllä huomas.

Mutta enpä menis yleistämään siltikkään että KAIKKI esimiehet ovat täysin tietämättömiä ym. koska se ei pidä paikkaansa.

• noh noh
        esimies kirjoitti:

Ei se olekaan yleistystä, totesin, että näköjään tuollaisiakin pomoja löytyy... joilla ei ole mitään tietoa/tai käytännön kokemusta siivouksesta.

• darjanna

en lukenut kaikkia vastauksia, mutta työpaikassani ei käytetä lainkaan "rättejä", vaan ainoastaan mikrokuitumoppeja. Nämä kostutetaan koneessa valmiiksi ns. täsmämopeiksi (pesuaine huuhtelun mukana), kosteutta voi säätää koneen linkouksen pituudella. Yleensä käytetään nihkeitä ja näillä kyllä likakin lähtee, vaikka usein luullaan toisin. Missään nimessä ei kuljeteta vesiä siivouskärryjen mukana! Vedetön siivous on nykyajan siivousta ja huomattavasti kevyempääkin.

• Ani

Ei tulisi enää mieleenkään loiskutella vesiä vaunuissa.

• eeva

Darjaanalle,oletko tietoinen että mikrokuitumoppeihin ja mikrokuituliinoihin ei saa laitta pesuainetta.

• saanut päähäsi
        eeva kirjoitti:

Darjaanalle,oletko tietoinen että mikrokuitumoppeihin ja mikrokuituliinoihin ei saa laitta pesuainetta.

että mikrokuitumoppeihin ei saa laittaa pesuainetta? Kyllä ne ihan normaalisti pestään pesukoneessa pienellä määrällä pesuainetta, mutta huuhteluainetta ei saa käyttää. Sen sijaan huuhteluaine annostelijaan annostellaan siivouksessa käytetty puhdistusaine, jolloin mopit tulee samalla kostutettua käytettävällä puhdistusaineella.

• tapa?

Mikä on rappusiivouksessa paras tapa? Kun kyseessä on likainen kohde ja eritteitäkin löytyy muutaman kerran viikossa.

• maksettava

Jos sinulla siivotessa löytyy noita eritteitä, niin tes mukaan siitä pitää maksaa korvaus siivoojalle (itse olen perinyt 15 - 20 euroa ja asiakas maksanut mukisematta). Eli kirjoita paperille tiedot, päivä, mistä löytyi ja mitä. Firma maksaa sinulle siitä ja firma laskuttaa asiakasta ylimääräistä eritteiden siivouksesta. Tarkista asia esimieheltäsi.

• Marjuska
        maksettava kirjoitti:

Jos sinulla siivotessa löytyy noita eritteitä, niin tes mukaan siitä pitää maksaa korvaus siivoojalle (itse olen perinyt 15 - 20 euroa ja asiakas maksanut mukisematta). Eli kirjoita paperille tiedot, päivä, mistä löytyi ja mitä. Firma maksaa sinulle siitä ja firma laskuttaa asiakasta ylimääräistä eritteiden siivouksesta. Tarkista asia esimieheltäsi.

Kaikissa paikoissa ei siivoojille makseta eritteistä korvausta. Sain ns. yksityisellä firmalla 10e ilmoittamistani eritteiden siivouksita. Nyt "julkisen puolen" siivoojana en kuukausipalkkaisena saa ko. siivouksista mitään.

• sama
        Marjuska kirjoitti:

Kaikissa paikoissa ei siivoojille makseta eritteistä korvausta. Sain ns. yksityisellä firmalla 10e ilmoittamistani eritteiden siivouksita. Nyt "julkisen puolen" siivoojana en kuukausipalkkaisena saa ko. siivouksista mitään.

Saan kyllä eritekorvaukset kunhan jaksan tarkasti valvoa, että kaikki tulee maksetuiksi.. Niitä kun kertyy sellainen kasa per kk, että joutuu jo itekin pitää kirjaa, tarkasti.

Siivouksen kannalta vaan mietin tuota kosteus-nihkeä osastoa että mikä olis sopiva noinkin likaisiin rappuihin. Lattia ei ole "liukas" vaan melko "tahmea".

Plus sitten ne kaikki pissit ovat tehneet lattiasta sellaisen mihin tarttuu kaikki. Vaikka mukamas sitä kuinka pesen ja vaikka millä niin se on jäänyt sellaiseksi.. emmä tiedä mitä pitäis vielä tehdä tai mitä olen väärin tehnyt.

• Eritekorvaus

Eritekorvauksesta on virallisia päätöksiä, mutta niitä on vaikea löytää internetistä. Onneksi avautui edes tämä keskustelusivusto, missä asiaa pohditaan.
        Voin kertoa tarinaa, jossa eritekorvausta maksettiin/erite vuonna 2007 10,43 €. Vuoden 2008 puolella eritekorvaus nousi silloisen työnantajani mukaan 11,00 €:oon.
        Nykyíselle työnantajalleni asia on uusi ja hän on selvittänyt sitä. Hän löysi kuin löysikin työsuojelupiirin avustuksella sivuston, jossa sanotaan, että eritekorvauksen määrä oksennuksista ja ulosteista on kuinka ollakaan 10,43 € ja tämä sopimus on voimassa vuoteen 2010. Lisäksi mainitaan, että tämä on työntekijälle veronalaista tuloa. Tämän verotukseen liittyvän tiedon työnantajani oli kysynyt verotoimistosta.
        Olisin kiinnostunut, mikäli tästä on olemassa tarkempaa/vaihtoehtoista tietoa. Esimerkiksi, jos jollakin on tietoa ammattiliittojen kannoista? Miten PAM menettelee?

• meillä julkisella
        Marjuska kirjoitti:

ei olekaan eritekorvauksia. Ne on pikkurahoja meidän palkoissa.

• Mimmu..
        Eritekorvaus kirjoitti:

Eritekorvauksesta on virallisia päätöksiä, mutta niitä on vaikea löytää internetistä. Onneksi avautui edes tämä keskustelusivusto, missä asiaa pohditaan.
        Voin kertoa tarinaa, jossa eritekorvausta maksettiin/erite vuonna 2007 10,43 €. Vuoden 2008 puolella eritekorvaus nousi silloisen työnantajani mukaan 11,00 €:oon.
        Nykyíselle työnantajalleni asia on uusi ja hän on selvittänyt sitä. Hän löysi kuin löysikin työsuojelupiirin avustuksella sivuston, jossa sanotaan, että eritekorvauksen määrä oksennuksista ja ulosteista on kuinka ollakaan 10,43 € ja tämä sopimus on voimassa vuoteen 2010. Lisäksi mainitaan, että tämä on työntekijälle veronalaista tuloa. Tämän verotukseen liittyvän tiedon työnantajani oli kysynyt verotoimistosta.
        Olisin kiinnostunut, mikäli tästä on olemassa tarkempaa/vaihtoehtoista tietoa. Esimerkiksi, jos jollakin on tietoa ammattiliittojen kannoista? Miten PAM menettelee?

mitä tarkoitat ammattiliittojen kannalla ?
        Pam juuri on neuvotellut eritelisän kiinteistöpalvelualan TES:iin, ei siitä missään "laissa" ole mitään...

• menetelmät, joilla

siivous on toimivinta. Tahrat on otettava reilusti märällä, eine muuten lähde.
        Tietysti riippuu tahrasta ja sen kiinnittyneisyydestä.
        Hyvä muistisääntö on , että lika ja sen laatu, määrä, olomuoto jne. määrää miten ja millä siivotaan!
        Jos on tosi pinttynyttä niin silloin on perupesun aika!
        Ei käsityömenetelmin saa puhdistettua suuria pinta-aloja joissa on pinttynyttä likaa!
        Tsemppiä:)

• Eritelisä
        Mimmu.. kirjoitti:

mitä tarkoitat ammattiliittojen kannalla ?
        Pam juuri on neuvotellut eritelisän kiinteistöpalvelualan TES:iin, ei siitä missään "laissa" ole mitään...

Osaatko sanoa, mikä on tämän PAM:in neuvotteleman lisän täsmällinen summa, mikä työntekijän kuuluu saada?

• sivu 48

• :)

• Lankaosa

Ja sitten vielä väitetään, että kuka tahansa osaa siivota ammatikseen ja tällä tarkoitan laitossiivousta enkä kotisiivousta. Hohhoijaa!

• et omaa

myötäsyntyistä kykyä siivota? Miten tämä on mahdollista?? Kaikkihan osaa siivota.

• helpottamaan

Jos kostutat välineet valmiiksi siivouskomerossa, tässä on määriä helpottamaan työtä.

Nihkeä n. 0,3-0,5 dl liuosta/siivouspyyhe tai lankaosa
      Kostea n. 0,7-1 dl liuosta/siivouspyyhe tai lankaosa
      Märkä n. 1-1,5 dl liuosta/siivouspyyhe tai lankaosa (Siivoustyön käsikirjasta)

Työ sujuu nopeimmin nihkeällä. Jos on paljon tahroja, kannattaa käyttää kosteaa. Yksittäisiä tahroja varten voi pitää mukana yhtä märkää lattiapyyhettä tai lisätä pesuliuosta käyttöliuospullosta tai sumutinpullosta tahran päälle.

• laminaattilattia, joka

puhdistetaan käsityömenetelmin? Ei kestä märkää!!!

• työntekoa
        laminaattilattia, joka kirjoitti:

Yleensä kostutan moppini nihkeiksi. Yhden kulman kostutan märäksi. Se ei hidasta työtä eikä jätä vettä lattialle, mutta mun työpaikassani on yleensä yksittäisiä tahroja.

Onko aikaa pyyhkiä ensin märällä ja heti perään kuivalla? Yritähän puhua jos saisit koneen.

• yritän kostuttaa nihkeän
        työntekoa kirjoitti:

Yleensä kostutan moppini nihkeiksi. Yhden kulman kostutan märäksi. Se ei hidasta työtä eikä jätä vettä lattialle, mutta mun työpaikassani on yleensä yksittäisiä tahroja.

Onko aikaa pyyhkiä ensin märällä ja heti perään kuivalla? Yritähän puhua jos saisit koneen.

mopinkulman märäksi: Pesukonetta ei ole kohteessa. Kone lienee vaikea käsitellä (vaikka saisikin, mitä epäilen:)), koska osa laminaattilattioista on portaikon takana tai korokkeella.
        Koneet pitäisi nostella ylös lattiapinnoille, ainoastaan yksi laminaatti on ns. lattiatasossa, kaikki tilat ovat runsaasti kalustettuja.

• työpaikkoja
        yritän kostuttaa nihkeän kirjoitti:

mopinkulman märäksi: Pesukonetta ei ole kohteessa. Kone lienee vaikea käsitellä (vaikka saisikin, mitä epäilen:)), koska osa laminaattilattioista on portaikon takana tai korokkeella.
        Koneet pitäisi nostella ylös lattiapinnoille, ainoastaan yksi laminaatti on ns. lattiatasossa, kaikki tilat ovat runsaasti kalustettuja.

siis että pesukonetta ei kohteessa ja jos olisi, on portaita ja korokkeita. Milloin arkkitehdit alkaa suunnitella rakennuksia niin että niitä voi siivota???!!!
        Olen siivonnut erilaisia kohteita ja ne vanhat rakennukset on parhaimpia, niissä on selkeät systeemit. Näissä uusissa on kaikenlaisia korotuksia, korkeita ikkunoita ja vaikka mitä hötkötyksiä ja siivota pitäis.
        Sitten kertyy yläpölyjä mitä kummallisempiin ulokkeisiin joihin ei pääse vaikka olisivat oikealla korkeudella.
        Nykyään pitää olla työvälineetkin omituisia eikä niillä edes osaa siivota.
        Hullu arkkitehtimaailma. Arkkitehdit vuodeksi siivoamaan suunnittelemiinsa rakennuksiin, kyllä siinä alkaa ranteita ja olkapäitä pakottamaan.
        Koeta jaksaa noiden laminaatties kanssa!

• pesu
        laminaattilattia, joka kirjoitti:

Laminaatti lattiat jaetaan kahteen tyyppiin, suoralaminaattiin ja korkeapainelaminaattiin.
        Laminaatti pestään kuten lakattu puulattia eli:
        Käytetään kosteita tai märkiä menetelmiä , neutraaleita tai heikosti emäksistä pesuainetta, työ täytyy tehdä nopeasti ettei vesi kerkiä vaikuttaa pitkään lattiassa. Suuret pinnat voi pestä yhdistelmäkoneella tällöin laikan täytyy olla
        valkoinen ja veden säätö mahdollisemman pieni.

• kannata pestä
        pesu kirjoitti:

Laminaatti lattiat jaetaan kahteen tyyppiin, suoralaminaattiin ja korkeapainelaminaattiin.
        Laminaatti pestään kuten lakattu puulattia eli:
        Käytetään kosteita tai märkiä menetelmiä , neutraaleita tai heikosti emäksistä pesuainetta, työ täytyy tehdä nopeasti ettei vesi kerkiä vaikuttaa pitkään lattiassa. Suuret pinnat voi pestä yhdistelmäkoneella tällöin laikan täytyy olla
        valkoinen ja veden säätö mahdollisemman pieni.

märällä tai ainakin pitää kuivata heti hyvin.
        Mistäkö tietää, onko ollut märkäpesu? Laminaatin reunat kurkkii tai ns pykii, ne kalliimmatkin versiot.

Terkuin laminaattiremppaaja.

• arjucha

Puhuta räteistä siivouksessa...Tosin kyllä myös käytän rätti-sanaa,on tutumpaa.Laitoshuoltajakoulun kävin pari vuotta sitten ja siellä ope painotti sanaa siivouspyyhe,ei saanut vahingossakaan rättisanaa käyttää.Tämä nihkeä,kostea,märkä-siivouskin opittiin ja neuvottiin.Teoriassa se on helpompaa,mut en käytännössä käyttänyt,koska en siivoa laitoksissa(esim.sairaalat,koulut,vanhainkodit)Siellä työnopastajat perehdyttävät tähän ja ovat tarkkoja...riippuu millasen ihmisen kaveriksi joutuu.Olin erilaisissa harjoittelupaikoissa,juuri edellämainituissa,paitsi en koskaan sairaalassa ole siivonnut.Siltikin niissä on eroja.Työskentelen hansalaiset-firman leivissä ja täällä oli keskustelua kuntosaleista..Heillä on tämä etuus tarjottavissa ja aionkin ilmoittautua nyt syksyn aikana,kun vielä sattuu olemaan työmatkan varrella(kuljen pyörällä)Se on sinänsä jo kuntoilua ja sopivaa liikuntaa(12km)päivässä.Siivoustyö on aika raskasta,mut ei ole kokopäiväisiä mulla.

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2258
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1520
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      23
      1507
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1234
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      181
      1167
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1110
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1084
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe