MENOAKO NYT???

KÄRSIVÄ

Kaikki alkoi vuosi sitten.Yhtenä päivänä sai kohtauksen kuin joku kuristasi koiraani.Henki ei kulkenut ja tuntui kuin olisi hetkeksi taju lähtenyt.Hätäännyimme ja veimme lääkäriin.Lääkäri otti kaikki mahdolliset kokeet ja sanoi ettei mikään vaivaa.Kohtauksia alkoi tulemaan aina vaan useammin.Oli kuin naru olisi kaulan ympärillä ja hirtettäisiin, eikä henki kulje.Soittelin vähän väliä lääkärille, mutta lääkäri ei keksinyt mikä vaivaa. Nyt on ollut syömättä lähes viikon, ja veimme lääkäriin. Otettiin röntgenit eilen,nukutettiin ja kurkku tutkittiin myös.Kurkussa ei mitään,mutta röntgenissä näkyi kasvaimen tyylisiä muutoksia keuhkoissa.sai lääkettä joka keuhkoja laajentaisi, joka taas voisi auttaa hengenahdistuksiin ja kuristumiskohtauksiin.
Ilta meni nukkuessa olihan kerran nukutettu.Tietty heräämislääkekin annettiin,mutta silti nukkui vaan.Yöllä saimme annettua lääkettä mitä lääkäri määräsi.Makupalojakin kelpasi.Nyt aamusta on oksentanut kaiken mitä illalla sai suuhunsa.Nyt tilanne on että juo ja oksentaa.Meille jäi lääkärikäynnistä kuva, että mitään ei ole tehtävissä.
Jossain vaiheessa katsoessaan röntgenkuvaa sanoi, että syöpä on jossain muualla ja keuhkoissa olevat olisi etäispesäkkeitä.
Kaikki kuristamiskohtaukset siis liittyisivät tähän syöpään.
Onko kellään ollut koiraa jolla olisi löytynyt keuhkoista kasvaimia.?
Tämä siis tarkoittaa vissiin, että kun oksentaa kaiken meno on lähellä.
Itken jatkuvasti,koska 10 vuotias Sheltti on mielestäni liian nuori kuolemaan syöpään.Onko mitään enää tehtävissä?Vitamiinit vaikka????

11

12136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inka

      Tulee mieleen kaatumatauti. Ehkä sinun kannattaisi viedä paremmalle lääkärille.

      Olen itse ollut töissä eläinlääkärin vastaanotolla yli 10 vuotta joten olen näitä nähnyt. Olen myös omistanut yhden kaatumatautisenkoiran. Kuvailemasi oireet mielestäni siis viittaa kaatumatautiin.

      • immuni-24

        Sinun on oltava rohkea ja pyytä toisen eläinlääkärin mielipide, pyydä kaikki tutkimus kuvat jne. Vie koirasi toiselle klinikalle, tietysti rahaa palaa mutta sinun eläinlääkäri vaikutta hyvin epävarma, kun alussa se sano ei ole mitään ja hetken päästä syöpä. Olen tämän kuukauden aikana kuulut kaksi väärä diagnoosi esimerkiksi 13v koirasta sanotin että on maksa syöpä ja toisen eläinlääkäri löysi oikea syy ja oli munuaistulehduksen, ja omistajalle oli sanottu että koira on lopetettava. Se sai oikeat lääkkeet ja hoito nyt on taas elämä täynnä.


      • KÄRSIVÄ
        immuni-24 kirjoitti:

        Sinun on oltava rohkea ja pyytä toisen eläinlääkärin mielipide, pyydä kaikki tutkimus kuvat jne. Vie koirasi toiselle klinikalle, tietysti rahaa palaa mutta sinun eläinlääkäri vaikutta hyvin epävarma, kun alussa se sano ei ole mitään ja hetken päästä syöpä. Olen tämän kuukauden aikana kuulut kaksi väärä diagnoosi esimerkiksi 13v koirasta sanotin että on maksa syöpä ja toisen eläinlääkäri löysi oikea syy ja oli munuaistulehduksen, ja omistajalle oli sanottu että koira on lopetettava. Se sai oikeat lääkkeet ja hoito nyt on taas elämä täynnä.

        Vastaan näin pitkän ajan kuluttua,mutta haluan kertoa miten kävi.Vein koirani toiselle eläinlääkärille jolta lähete pieneläinklinikalle Helsinkiin.Siellä koirani oli kokopäivän tutkimuksissa ja otettiin kaikki kokeet ja kuvat mitä vaan voi ottaa.
        Diagnoosi oli henkitorven krooninen tulehdus ja krooninen keuhkoputken tulehdus myös.Koira ei saa happea tarpeeksi.Ei ihme että tuntui kuin kuristuisi kuoliaaksi jos happi oli vähissä.
        Näistä tulehduksista oli kertynyt keuhkoihin tiiviyttä joka oli ensimmäisen eläinlääkärin mielestä siis syöpä. Siis syövästä ei tietoakaan ja ensimmäinen eläinlääkäri oli jo lopettamassa koiraani ottamansa kuvan perusteella.
        Hänen mielestäänhän se oli syövän etäispesäke.No samoisesta eläinlääkäristä olen nyt myöhemmin kuullut myös jutun, kun eräällä toisella koiralla oli hiusmurtuma jalassa ja lääkärin mielestä luusyöpä joka ei parane, ja koira olisi pitänyt lopettaa.Se koira elää edelleen ja luusyöpädiagnoosista on 4 vuotta.
        Kuitenkin koirani sai kolmen viikon kortisooni kuurin ja kohtauksia ei ole tullut viiteen päivään.
        Koira voi erittäin hyvin ja monen viikon paaston jälkeen kyllä ruoka taas maistuu.
        Se kamala painajainen on ohi ja tieto että sairaus on aivan parannettavissa helpotti tosissaan.Joko se paranee kortisoonilla tai sitten on kuulemma vielä keinoja jäljellä millä sen voisi parantaa.
        Kuitenkin 1,5 viikkoa jäljellä vielä kuuria ja nyt on 5 päivää kun viimeinen kuristumiskohtaus tuli.
        Tällainen oli tarina.


    • äityli

      koirani lopetettiin kaksi kuukautta sitten, se sai myös tajuttomuuskohtauksia ja köhi mutta sillä vika oli sydämenssä. Tuo mitä kerroit ei kyllä kuulosta kovin hyvältä, en ole eläinasiantuntija, mutta sairaanhoitaja olen kyllä ja jos nuo kasvaimet on etäispesäkkeitä jostain muualta niin ei kyllä hyvältä näytä . Sinun kannattaa pohtia , jos koirasi yleiskunto ei parane, että kärsiikö koira , ja sinunhan se on tehtävä päätös koirasi puolesta, minä tein niin että kysyin suoran kysymyksen eläinlääkäriltä ja onneksi hän antoi myös suoran vastauksen, koirani ei olisi elänyt enää kuin korkeintaan kolme kuukautta, itse olen nyt onnellinen että koira pääsi pois, kamalaa lopettaminen oli mutta meillä eläinlääkäri teki sen hienosti ja minä sain itkeä niin paljon kun sielu sieti.

    • eläinlääkärille

      Vie koirasi toiselle eläinlääkärille,kuten edelliset kirjoittajat ovat jo todenneet.Koirasi kohtaukset vaikuttavat aivan epilepsiakohtauksilta(kaatumatauti,kuten joku sitä nimitti).Eli koirasi kohtaukset ovat ilmeisesti aivoperäisiä?Anna nyt kuitenkin toisen,mahdollisesti erikoiseläinlääkärin,katsoa tilanne.Toisen eläinlääkärin kanssa voit sitten keskustella tilanteesta ja siitä miten toimitaan jatkon suhteen.
      Täytyy sanoa,että huono se eläinlääkäri joka tekee diagnoosin "mututuntumalla",eli kokeita kokeiden perään eikä valmista tule,tai tekee väärän dg:n.

      Itselläni ollut koira jolla eläinlääkäri "totesi" maksavian,vein koiran erikoiseläinlääkärille ja bingo,maksavika vaihtui sokeritaudiksi,johon koira sai lääkityksen ja eli lääkityksen turvin vielä monta vuotta.

      ps.oletko kokeillut koiran oksennuksen vähentämiseksi syöttää sille pieniä ruoka-annoksia kerrallaan usein? Kokeile,saattaa vähentää oksentelua.Jos koirallasi on kipulääkettä(Rimadyl)kokeile helpottavatko ne yhtään sen oloa.Tsemppiä teille.

      • KÄRSIVÄ

        Kirjoitin tuohon toiseen kohtaan pitkän jutun koirani diagnoosista jonka sain Helsingin pieneläinklinikan päivän kestävistä tutkimuksista.
        Ei siis syöpä, vaan henkitorven ja keuhkoputken krooninen tulehdus.
        Vastaan tähän lyhyesti ja jos sinua kiinnostaa niin voit sieltä lukea.Tästä jutusta kun on kulunut monta viikkoa niin varmaan muuten et saa tietoa, että kirjoitin teille vastauksia kuitenkin.


    • epilepsiaa

      No ei kyllä kuulosta epilepsialta. Erikoissairaanhoitajana ajattelisin kyllä ennemminkin kasvaimen mahdollisuutta. Epileptikkokoirahan on kohtausten väliajat täysin normaali koira!!!!!JOs koiralla on kohtausten lisäksi ruokahaluttomuutta, oksentelua, ja keuhkoissakin etäpesäkemäisiä muutoksia, veikkaisin kyllä primäärikasvainta valitettavasti jossain sisäelimessä, minkä saa tietää lopulta vasta ruumiinavauksessa(ei siis lainkaan näy välttämättä esim maksaarvojen nousuna tms, mutta syöpämerkkereissä kylläkin näkyisi).Kasvaimet lähettävät etäreitä keuhkoihin sitten kun ovat jo edenneet ns. hoitamattomaan eli pahaan vaiheeseen. Olen näitä potilaita (ihmisiä)hoitanut syöpäpolilla joten samoin se syöpä varmasti käyttäytyy kyllä koirillakin.
      Tiedän kyllä tunteesi, minulta kuoli sydänkohtaukseen kaksi vuotta sitten toinen koira, nyt on taas yksi koira "lopun alussa" ja todettu epilepsia vanhalla iällä ja mikäli status epileptikukseksi(pitkittynyt kohtaus) kääntyy, niin olen jo valmistautunut lopetukseen.
      Lopettamista helpottaa ajatus että olette saaneet elää yhdessä monta monta kaunista, ihanaa já hyvää vuotta. Joskus meille kaikille tulee jäähyväisten aika ja se on vain elämää.Voimia sinulle pienen rakkaan koirasi kanssa, kävi miten kävi.Älä anna koirasi kärsiä, se ei osaa näyttää että sitä koskee!

    • sellasta se on

      Kyllä 10-vuotias koira on jo melko iäkäs. Toiset toki voivat elää vaikka 20-vuotiaiksi, jollekin 7 vuotta on liikaa. Kun lopettamispäätöstä alkaa harkita, kannattaa pitää mielessä nyrkkisääntö, että mieluummin vähän liian aikaisin, kuin vähän liian myöhään. Koiran takia, sen palveluksen on velkaa omalle lemmikilleen.

    • minä vain...

      olen pahoillani koirasi puolesta. kuitenkin oma mielipiteeni on et sillä ei ole enää hyvä olla. jos sillä todella on syöpä, anna sen mennä. oma rakkaani (rottweileruros) jouduttiin lopettaan alle viisi vuotiaana, sillä oli imusolmukesyöpä. patit ilmeni, ja ei menny ku joku puol vuotta ja se oli menoa. se oksensi koko ajan ja näkökin meni osittain. se ei ollu kaunis näky ennen viimeistä eläinlääkärikäyntiä... se makas, ei voinu liikkua ja itki. mun tekee ihan älyttömän pahaa muistella sitä, se tuntui itsekin tietävän... älä anna sinun rakkaasi joutua kokemaan niin paljon...

    • plv

      minun griffoni koiralla todettiin kasvain keuhkoissa,aika reilun kokoinen.
      oireena oli yskä joka ei parantunut antibiooteillakaan.kun koirani oli yskinyt
      n.kuukauden otettiin keuhkoröntgen,jolloin kasvain heti todettiin.
      parannuskeinoa ei ollut,joten otettiin vain päivä kerrallaan.lääkäri sanoi
      että voi tulla akuutti verenvuoto keuhkoihin,tukehtumiskuolema (myös kasvaimen kasvaessa painaisi keuhkoputkiin kohtalokkaasti).
      kun öisinkin yskä paheni,totesin että on turha "kiduttaa" koiraa ja kysyin
      lääkäriltä neuvoa.
      lääkäri ehdotti että koiranlleni annettaisi se viimeinen nukutus.
      myös toinen lääkäri oli samaa mieltä,joka antoi ensimmäisen antibiootin
      kun koirani oli yskinyt vähän kolmatta viikkoa.silloin lääkäri jo oli
      todennut, että koirani joutui käyttämään vatsalihaksiakin hengittämiseen.
      -vein koirani viimeiseen nukutukseen,jotta se välttyisi akuuttikohtaukselta
      ja suurilta tuskilta.yskä jo oli haitannut öin ja päivin.öisin enemmän,
      silloin ehkä makuuasennossa kasvain painoi eniten,eikä koirani saanu enää
      nukutuksi "rennoissa" ja hyvissä asennoissa
      aika-ajoin kun koirani istui,ei paljoa yskittänyt.
      kaikki tapahtui niin lyhyessä ajassa(1,5 kk).
      tammikuun alussa alkoi yskä ja helmikuun 15 minulla ei enää ollut koiraa.
      ikävöin sitä kovasti ja teen surutyötä.koirani olisi syksyllä täyttänyt 14 vuotta.

      --sinun koirallasi sitävastoin kuristuskohtauksia ei yskää.
      -minunkin koirallani oli ns.kuristuskohtauksia vuosien varrella joskus.

      ne vain tulivat ja menivät.koirani ei niistä juuri kärsinyt.varsinkin lyttykuonoisilla koirilla voi esiintyä,eikä ole vaaraksi.jos koirallesi tulee yskä,kannattaa varmaan mennä kontrolliin.olen kuullut että koirillakin on astmaa,mutta en tiedä millaiset oireet.astman kanssa pystyy elämään eikä kohtalokasta.
      ehkäpä sinun koirasi kohtaukset vain tulevat ja menevät ja saatte nauttia
      yhdessäolosta vielä pitkään.

      • plv

        oma kommenttini vielä edelliseen kirjoitukseen.
        jos koira ei syö se merkki,että koira voi todella huonosti ja kannattaa keskustella lääkärin kanssa,onko jotain tehtävissä vai onko viimeinen nukutus koiralle paras.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe