Mitä tapahtuu, jos myöhästyy lentokoneesta?

Sunny

Olen kesällä sellaisessa tilanteessa, että joudunkin yllättäen turvautumaan paluumatkalla julkisiin kulkuneuvoihin ja edelliset kokemukset eivät lupaa hyvää. Uskon, että tulen myöhästymään lennolta, vaikka aikataulujen mukaan minun pitäisikin ehtiä (ja aikaisemmin en pysty bussiin hyppäämään, suoraan työpaikalta lähden silloinkin).

Joudunko sitten maksamaan itselleni uuden lipun vai auttaako lentoyhtiö jollain tapaa (Finnair)? Vai pitääkö vaatia bussiyhtiöltä jotain?

16

2901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei-Ei-mies

      Peru lentosi puhelimitse, jos tuntuu ettet ehdi. Perusmiskulut 100%.

      Tai käytä taksia.

      • Sunny

        En voi käyttää taksia, kun matkaa on parisataa kilometriä ja köyhällä ei ole varaa :( Lisäksi lippuni taitavat olla sellaiset, että perumisesta ei rahojaan takaisin saa.


      • Ronja9
        Sunny kirjoitti:

        En voi käyttää taksia, kun matkaa on parisataa kilometriä ja köyhällä ei ole varaa :( Lisäksi lippuni taitavat olla sellaiset, että perumisesta ei rahojaan takaisin saa.

        Tuossa tapauksessa vastuu on vain ja ainoastaan sinun, eli joudut ostamaan kokonaan uudet liput, jos haluat lähteä matkalle.


    • kokemusta on...

      Miksi pitää turvautua julkiseen? Ota taksi, niin ei tarvi olla huolissaan!
      Finnair ei takuulla sinulle hyvitä yhtään mitään, jos myöhästyt lennolta.

      Itse talvella tulin Finnairilla Wienistä Helsinkiin, kone oli n. 3 tuntia myöhässä aikataulustaan ilmeisesti huonon sään takia. En ehtinyt Pohjois-Suomen Finskin jatkolennolle, joten marssin välittömästi Vantaalla heidän tiskille, tiedustellakseni mahdunko iltakoneeseen. Virkailija simputti minua ja kertoi, että he eivät näitä (halpoja = n. 150 euroa) lippuja normaalisti vaihda, ja teki minusta syyllisen siihen, että olin myöhässä. Vastasin, että heidän kone se oli myöhässä, minä Wienissä olin kentällä jo toista tuntia ennen koneen oikeaa lähtöaikaa! Sitten hän lopulta tympeällä naamallaan ilmoitti, että okei... näyttäisi siellä tilaa iltakoneessa vielä olevan. Turha keskustelu, mielen pahoitus, mikä mahtoi olla tarkoitus tällä? Varmaankin firman ohjeet kehoittavat toimimaan näin: ensin muka kaikki on mahdotonta, mutta sitten armeliaasti asiakas päästetäänkin siihen puolityhjään koneeseen ilman lisähintaa. Niin ja Finnairhan se oli myöhässä enkä minä.

      Siispä, ota taksi, niin ehdit. Tai osta sellainen lento, johon ehdit vaikka kävellen.

      • epäystävällisyyskö

        no, eikö olisi ollut parempi sitten vaikka lähteä vasta seuraavana päivänä. Jos itse myöhästyt niin se on ihan sinun omaa vikaasi ja miksi yhtiön siitä pitäisi sinulle jotain korvata.

        Sinulle kokemusta on...
        Myöhäistyin itse finskillä jatkolennolta Pohjoiseen myös sen vuoksi että ensimmäinen kone oli myöhässä. Menin tiskille ja erittäin ystävällinen naisihminen laittoi minut samantien seuraavalle lennolle ja pahoitteli tapahtunutta. Joten tuskin on yhtiön käytäntö että ollaan epäystävällisiä ja teeskennellään että on mahdotonta.


      • Ronja9

        Oliko sulla erilliset liput Helsingin ja Wienin välille sekä kotimaan lennoille?

        Jos oli erilliset liput, virkailija teki poikkeuksen sinun hyväksesi, kun päästi lennolle, hänen ei olisi tarvinnut sitä tehdä, sillä: jos liput ovat erilliset, kohdellaan lentoja erillisinä matkoina ja jos myöhästyt lennolta, on se aivan oma syysi, johtui myöhästyminen mistä tahansa.

        Jos liput taas olivat yhtenä matkana varattuja, oli virkailija väärässä, silloin lentoyhtiö on velvollinen hoitamaan matkustajan perille saakka.


      • innokahko
        epäystävällisyyskö kirjoitti:

        no, eikö olisi ollut parempi sitten vaikka lähteä vasta seuraavana päivänä. Jos itse myöhästyt niin se on ihan sinun omaa vikaasi ja miksi yhtiön siitä pitäisi sinulle jotain korvata.

        Sinulle kokemusta on...
        Myöhäistyin itse finskillä jatkolennolta Pohjoiseen myös sen vuoksi että ensimmäinen kone oli myöhässä. Menin tiskille ja erittäin ystävällinen naisihminen laittoi minut samantien seuraavalle lennolle ja pahoitteli tapahtunutta. Joten tuskin on yhtiön käytäntö että ollaan epäystävällisiä ja teeskennellään että on mahdotonta.

        Ei ole hänen oma vikansa jos toinen lento on myöhässä.


    • vaatiminen

      Miten buyssiyhtiö tähän liittyy jos SINÄ olet myöhässä
      ja lisäksi olet ostanut niin halvat liput
      ettei niitä voi muuttaa.

      • Sunny

        Ehtisin kyllä lennolle, jos bussit pysyisivät aikataulussaan. Eivät vaan ole koskaan aikaisemminkaan pysyneet ja olen aina puoli tuntia myöhässä. Aikasemmin en pysty lähtemään, koska olen töissä. Alunperin piti olla kyyti, mutta se peruuntui ja joudun turvautumaan hätävararatkaisuun, eli julkisiin - jotka ovat aina kyseisessä maassa epäluotettavia.


      • Luistaa
        Sunny kirjoitti:

        Ehtisin kyllä lennolle, jos bussit pysyisivät aikataulussaan. Eivät vaan ole koskaan aikaisemminkaan pysyneet ja olen aina puoli tuntia myöhässä. Aikasemmin en pysty lähtemään, koska olen töissä. Alunperin piti olla kyyti, mutta se peruuntui ja joudun turvautumaan hätävararatkaisuun, eli julkisiin - jotka ovat aina kyseisessä maassa epäluotettavia.

        No lähe töistä vähä aiemmin! Kai ne sen verran joustaa.


    • matkaaja 69

      Kysyppä asiaa vakuutusyhtiöltä vakuutuksessa kohta jossa mainitaan korvauksesta ja syistä mitkä korvataan, näitä ovat kolarit auton hajoaminen menomatkalla, kysyppä sieltä asiaa joukkoliikenteen osalta.

    • riskillä

      Miksi lentoyhtiön pitäisi vastata bussiyhtiön tai matkustajan myöhästymisestä? Jos bussiyhtiö takaa tietyn aikataulun - mitä epäilen - ja siitä huolimatta myöhästyy on se tietysti vastuussa, mutta ei varmasti korvaa lentojasi. Eihän lennolla ole mitään tekemistä bussimatkasi kanssa bussiyhtiön kannalta. Jos taas olet myöhässä kentällä, ei lentoyhtiöllä ole mitään velvollisuutta korvata tai muuttaa lippuasi - oma moka, mitäs tulit myöhässä. Eli vastaus kysymykseesi, joudut ostamaan uuden lipun ja ei kannata vaatia bussiyhtiöltä korvauksia. Korkeintaan vakuutusyhtiö saattaa korvata jotain.

      • Mikämyöhässä

        Miksi vastata melkein 10 v vanhaan poruun?


    • Saapi.katsella.perään

      Kymmenen vuotta sitten esitettyyn kysymykseen voi vastata koska asia on muuttumaton. Jos myöhästyy koneesta niin jää lentokentälle. Samaan tapaan kuin Esa Pakarinen totesi Lentävässä kalakukossa: "Oliko Mikkelliin mänijöitä, juna män justiisa".

      • Anonyymi

        No ehtikö🤣


    • kokenuuuuutkin

      Lentokone lähtee ja sinä jäät lentokentälle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe