lestadiolais opet ym..

pettynyt aikuinen

Ottakaa myös huomioon, että tavallisessa peruskoulussa opettajana voi olla lestaadiolainen tai jonkun muun uskonnon edustaja. Itselläni oli lestaadiolaisopettaja, joka piilosyötti uskoaan oppilaille. Hän suosi lestaadiolaisoppilaita ja emme koskaan katsoneet tv:tä koulussa, ei kuunneltu muuta kuin klassista musiikkia musatunneilla ja kaikki muukin mukava kiellettiin. Opettaja oli suorastaan sadistinen mieleltään ja häntä piti palvella. Vaikka opettajat eivät saisi tuoda omaa uskontoaan esille, tätä tapahtuu myös tavallisissa kouluissa. Ei tavallisessa peruskouluissa opettajat ole kiinnostuineita muutenkaan oppilaista.Olen läheltä seurannut sekä steiner että tavallisia peruskoulua, niin valitsisin steinerkoulun, koska siellä halutaan oppilaan oikeasti oppivan ja opettaja paineutuu oppilaisiinsa. Kummassakin koulussa on hyvät ja huonot puolet. Ei tämä netti ole oikea paikka antamaan vinkkiä mihin lapsi kannattaa laittaa oppimaan. Menkää kouluihin tutustumaan ennenkuin annatte tuomionne.

8

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harkinnut iskä

      Tuoreessa muistissa on Muhoksen tapaus, jossa muutamat äidit saivat tarpeekseen peruskoulun ala-asteen opettajan uskonnonopetuksesta ja tekivät kantelun. Jupakkaa työstettiin monessa eri virka- ja luottamusmieselimessä kuukausitolkulla, ja asiaan tuli tolkku.
      Steinerkoulussa valitustie ei onnistu, sillä lääninhallituksenkin antamat huomautukset haudataan hiljaa koulun seinien sisälle, eikä niistä huudella julkisesti toisin kuin peruskoulun kyseessä ollen tapahtuisi.

    • Ada Weckman

      "valitsisin steinerkoulun, koska siellä halutaan oppilaan oikeasti oppivan ja opettaja paineutuu oppilaisiinsa."

      Olen peruskoulun opettaja, ja vaadin sinut tilille tuosta. Peruskoulussako opettaja "ei halua oppilaan oikeasti oppivan"? Todista se!

      Peruskoulussako opettaja "ei paineudu" , tarkkoittaa kai paneudu oppilaisiinsa? Todista sekin!

      Ero voi olla se, että peruskoulun opettaja nukkuu yönsä eikä meditoidessaan seurustele oppilaidensa ties minkälaisten ruumiiden kanssa mediraatiossa.

      Tämä on Steinerin neuvo, että niin pitää opettajien tehdä. Se on sitä paneutumista kuin myös luulotellun selvänäkökyvyn perusteella arvioitu oppilaan erilaisten ruumiin olomuotojen tuntemus.

      En uskaltaisi laittaa lastani steinerilaisen uskonlahkon kouluun. Vaikka ei tämä peruskoulukaan mikään paratiisi ole, niin täällä eletään sentään realiteettien maailmassa demokraattisin pelisäännöin ja julkisen valvonnan alaisina.

      Steinerkoulu alkaa näyttää yhä enemmän itseriittoiseen mielikuvaterroriin turvautuvalta henkisen eliitin aivopesusysteemiltä, joka on onnistunut saamaan julkisuudessa jonkinlaisen lemmikin aseman. Sekin kertoo jo paljon, että äärimmäisen harvoja poikkeuksia lukuunottamatta steinerkoulua kohtaan esitettyä kritiikkiä ei ole esiintynyt, ei sähköisessä eikä painetussa mediassa. Se on aika hälyttävä merkki siitä, että kehitystä viedään suuntaan, joka ei ole demokraattisessa kontrollissa.

      • Pettynyt aikuinen

        Hyvä Ada Weckman, kerroin kokemuksia peruskoulusta, kokemukset perustuvat itseni ja tuttavien (ei steinerlaisia vanhempia ym.) kokemuksiin peruskouluista. Olen jutellut peruskouluista heidän kanssaan. Olen kokenut itse ja tuttavani myös, että suurinosa opettajistamme opetti asian , ei välittänyt tarkistaa osaako kaikki asian. Paljon opeteltiin ulkoa asioita kuten kertotaulu, steinerkoulussa se opetetaan laskemaan. Koska itse pelkäsin opettajaani ankaruutta todella paljon, hän kuulusteli paljon koulutehtäviä, jouduin opettelemaan hyvin paljon asioita ulkoa joita en ollut oppinut/sisäistänyt.

        Olen saanut sen kuvan ja myös tuttavani, että peruskoulussa kirjasta vaan luetaan tyyliin "hauki on kala jne..". Kun taas steinerissa se hauen kuva piirretään itse vihkoon. Ja paneutumisella oppilaisiin tarkoitin sitä, että opettaja vierailee kodissa, pitää usein vanhempainiltoja, opettajalle vanhemmat kirjoittaa lapsen elämäntarinan, joten opettaja tietää paljon lapsen lähtökohdista, vahvuuksista ja heikkokouksista jne...

        Varmasti peruskoulussa löytyy mahtavia opettajia, jotka rakastavat työtään ja pitävät huolta oppilaiden oppimisesta ja muusta hyvin voinnista. Mutta kokemuksen mukaan näitä on liian harvassa.Ja tutkimukset kertoo, ettei oppilaat viihdy peruskoulussa ja toivoisivat lisää taideaineita ja käsillä tekemistä.

        Kuten sanoin jo aiemmin kummassakin koulussa on hyvät ja huonot puolensa.

        Mutta tsemppiä sinulle Ada, toivottavasti olet se meidän pettyneiden ihanneopettaja. Hyvää jatkoa urallesi ja lämpöistä kesää.


      • pahemman kerran...

        peloiteltu. Saattaisi auttaa, jos et katselisi liikaa Harry Potteria tms. :DDDD

        *Ottaa esiin rautalankaa* Ilmeisesti sinuun ei tehoa edes rautalangasta vääntäminen, mutta usko pois: Myös steinerkoulujen opettajista ainakin suurin osa viettää yönsä ihan vain nukkuen, kuten toivottavasti sinäkin :)

        Ja tässä eräs esimerkki peruskoulun opettajan paneutumisesta. Tosin tämäkin on jo toivottavasti vanhentunutta faktaa, mutta kerron nyt kuitenkin.

        Yläasteella olin valinnut valinnaisaineeksi ATK:n. Tietokoneita oli kuitenkin sen verran vähän, että joka koneella oli 2-3 oppilasta. Itse olin kahden tytön kanssa samalla koneella ja myönnän, olin siihen aikaan vielä liian arka ja ujo.
        Käytännössä opetus meni näin: Opettaja antoi ylimalkaiset ohjeet tai ehkä pitäisi sanoa, että hän antoi ohjeet, joita olisi ollut helpompi seurata, kun olisi ollut se kone siinä edessä ja saanut samalla tehdä ohjeen mukaan. Ensin meistä harjoitteli Piia, joka sitten kävi suorittamassa tehtävän opettajalle. Sitten oli Terhin vuoro opetella ja Piia näytti ja opetti tarkkaan ja Terhi suoritti tehtävän opettajalle. Sitten annettiin minulle tilaa päästä koneen ääreen ja toiset alkoivat keskenään jutella kaikkea omiaan. Olipa siinä sitten helppo yrittää jotain oppia, kun ei kukaan suostunut enää neuvomaan. Toiseksi viimeisellä tunnilla sitten nämä kaksi tyttöä lopulta alkoivat opettaa minulle kaikkea kevään aikana opittua ja olin sitten valmiina näyttämään taitoni opettajalle. Juuri sillä kerralla ei sitten saanutkaan enää tunnin loputtua näyttääkään. Kaikkien muiden tuntien jälkeen oli useampikin saanut jäädä kykyjään esittelemään, mutta eipä silloin, kun olisin minä ollut jäämässä. Itkua vääntäen poljin kotiin ja ensimmäisen ja viimeisen kerran lintsasin koulusta viikon kuluttua, kun olisi ollut viimeinen ATK -tunti.


      • realisti
        Pettynyt aikuinen kirjoitti:

        Hyvä Ada Weckman, kerroin kokemuksia peruskoulusta, kokemukset perustuvat itseni ja tuttavien (ei steinerlaisia vanhempia ym.) kokemuksiin peruskouluista. Olen jutellut peruskouluista heidän kanssaan. Olen kokenut itse ja tuttavani myös, että suurinosa opettajistamme opetti asian , ei välittänyt tarkistaa osaako kaikki asian. Paljon opeteltiin ulkoa asioita kuten kertotaulu, steinerkoulussa se opetetaan laskemaan. Koska itse pelkäsin opettajaani ankaruutta todella paljon, hän kuulusteli paljon koulutehtäviä, jouduin opettelemaan hyvin paljon asioita ulkoa joita en ollut oppinut/sisäistänyt.

        Olen saanut sen kuvan ja myös tuttavani, että peruskoulussa kirjasta vaan luetaan tyyliin "hauki on kala jne..". Kun taas steinerissa se hauen kuva piirretään itse vihkoon. Ja paneutumisella oppilaisiin tarkoitin sitä, että opettaja vierailee kodissa, pitää usein vanhempainiltoja, opettajalle vanhemmat kirjoittaa lapsen elämäntarinan, joten opettaja tietää paljon lapsen lähtökohdista, vahvuuksista ja heikkokouksista jne...

        Varmasti peruskoulussa löytyy mahtavia opettajia, jotka rakastavat työtään ja pitävät huolta oppilaiden oppimisesta ja muusta hyvin voinnista. Mutta kokemuksen mukaan näitä on liian harvassa.Ja tutkimukset kertoo, ettei oppilaat viihdy peruskoulussa ja toivoisivat lisää taideaineita ja käsillä tekemistä.

        Kuten sanoin jo aiemmin kummassakin koulussa on hyvät ja huonot puolensa.

        Mutta tsemppiä sinulle Ada, toivottavasti olet se meidän pettyneiden ihanneopettaja. Hyvää jatkoa urallesi ja lämpöistä kesää.

        "Kun taas steinerissa se hauen kuva piirretään itse vihkoon"

        Ja kumpikohan näyttää enemmän hauelta ja soveltuu siten paremmin opetustarkoituksiin, kirjaan painettu valokuva vai lapsen itse vihkoon tuhrustama piirrustus? Pidin itsekin kouluaikoinani kuvaamataidosta, mutta en ole ollenkaan varma olisiko ollut hyvä idea sotkea sitä kaikkiin muihinkin oppiaineisiin. Voihan nimittäin olla, että esimerkiksi biologian tunnilla on hyvä keskittyä biologiaan, eikä (Steinerilaisen uskon mukaan) hengellisyyttä kehittäviin taiteisiin.


      • mahtaa...
        realisti kirjoitti:

        "Kun taas steinerissa se hauen kuva piirretään itse vihkoon"

        Ja kumpikohan näyttää enemmän hauelta ja soveltuu siten paremmin opetustarkoituksiin, kirjaan painettu valokuva vai lapsen itse vihkoon tuhrustama piirrustus? Pidin itsekin kouluaikoinani kuvaamataidosta, mutta en ole ollenkaan varma olisiko ollut hyvä idea sotkea sitä kaikkiin muihinkin oppiaineisiin. Voihan nimittäin olla, että esimerkiksi biologian tunnilla on hyvä keskittyä biologiaan, eikä (Steinerilaisen uskon mukaan) hengellisyyttä kehittäviin taiteisiin.

        olla parempi malli? Elävä, itse kalastettu hauki vai kuva koulukirjassa?

        Kaikki koululaiset eivät ikinä pääse näkemään oikeaa haukea, vaan joutuvat tyytymään vain siihen kirjan kuvaan.


    • ...uskomatonta...

      Milloin olette peruskoulunne käyneet?

      Ei voi olla totta, että joku vielä kuvittelee, että nykypäivän kouluissa eletään sitä "vanhaa aikaa", että 80-luvulla ja sitä aiemmin olleet käytännöt ja opetusmetodit ovat voimassa??? Missä todellisuudessa te elätte?

      Ja jos joku vielä vanhoja metodeja ja oppeja käyttävä opettaja opettajakunnasta löytyy, jokaisen PITÄISI TAJUTA, että hän on kaavoihin kangistunut ja usein elämäänsä ja työhönsä kyllästynyt henkilö, joka ei halua kehittyä/kasvaa tai ei ole yksinkertaisesti kykenevä muutokseen, toisin sanoen kouluttamaan itseään tai ottamaan selvää asioista ja lapsen kehityksestä.

      Miten te voitte kuvitella, että koulu olisi pysähtynyt sinne jonnekin kauas teidän lapsuuteenne? Aika itsekeskeistä ajattelua...
      Puhkaiskaa tuollainen kupla. OIKEASTI!!!

      • sitten...

        johtuu, että lapset/nuoret eivät viihdy kouluissa? Ja tarkoitus ei ole yleistää, vaan puhun niistä, jotka eivät viihdy syystä tai toisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. 173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe