Leikattu pari pv sitten polvilumpio.
Paljonko sinä sait sairaslomaa? entä ohjeet;varaus,koukistelu,jumppa?
Kipeä on,ja tuki polvessa tässä toivun sängyn pohjalla...onko kohtalotoveria...
elmslie-trillat
41
8899
Vastaukset
- *milla
Tuo tehtiin. raajanpaino varaus heti sallittu. ekat 3 viikkoa sai taivuttaa 60 asteeseen ja tuon jälkeen sai taivuttaa 90 asteesen.Eipä tullut tukea koipeen.
Sairaslomaa sain pari kk. huhtikuun 2 päivää asti. Maaliskuun puolessa välissä 6viikkoa operaatiosta sain luvan heittää kepit pois. Siitä asti olen käynyt fysioterapiassa kerran kaksi viikko. vielä on muutama käynti jäljellä. Mulla on tilanne se et lääkäri sanoin et koipi on kunnossa, helvetin kipuja. Pettää ja ruhtsahtelee. Pelottaa et jos jotain on rikki vieläkin... Okei tää vois olla vielä normia mut mut. Kuntoutus on nyt kovaa. Ja toivottavasti se tuottaa tulosta.
Hei eka viikko pahin, toka viikko pikkaisen parempi kuin eka, ja sit se helpottaa. ittellä viikon kaksi jälkeen rupes kepit ahdistaa kun ilmankin pääsin (ilman lupaa) käveleen. Ja viikolla kolme kävelin vessaan ilman keppejä eli kuutisen metriä. tosin seinästä kii pitäen.- kohtalona.
..15 kg osavaraus 3 vk, sitten 30 kg 3vk.
Tuki estää taivuttelun liikkuessa ( 6 vk), periaatteessa polvea voi istuessa / maatessa taivuttaa ad 90 astetta 4 vk mennessä. Reisilihasjumppa yms. jumppa kielletty.
Isompi operaatio piti tehdä, aukaistiin nivelkapseli, ja muutettiin lumpion paikkaa, ja 2 kpl ruuveja.
Tulee pitkä toipumisloma...... - *Milla
kohtalona. kirjoitti:
..15 kg osavaraus 3 vk, sitten 30 kg 3vk.
Tuki estää taivuttelun liikkuessa ( 6 vk), periaatteessa polvea voi istuessa / maatessa taivuttaa ad 90 astetta 4 vk mennessä. Reisilihasjumppa yms. jumppa kielletty.
Isompi operaatio piti tehdä, aukaistiin nivelkapseli, ja muutettiin lumpion paikkaa, ja 2 kpl ruuveja.
Tulee pitkä toipumisloma......ja sit sivusiteitä kirisettiin toiselta puolelta helvatisti. oli vähän löysä...
Mä sain osavarauksen. en sit tiiä johkuutko se et raajan paino mulla oli toi vähän vähemmän kui toi 15kg. oon pien tyttö.
Mä sain heti treeneilla vähän reittä. lähinnä jännittää (joka ei ensimmäisii viikkoihin onnistutut jne)
Tänään takana 7 seisomista töis ja vajaat 2 puntilla. jalat on väskät mut ihme kyllä polvi ei särje :) mut muuta paskaa siinä on lumpsuu ja rutisee
- kipiä
kohtalotoveri täälläkin. Leikattu maaliskuun puolivälissä.Sairaslomaa 30.6 asti raajapainovaraus oli 6 vk ja se "lasikuituputkilo" eli joku kipsiä vastaava 6 vk. Fysioterapeutilla olen käynyt kahden viikon välein sen jälkeen kun kepit sain jättää pois (6 vk leikkauksesta.). Fysioterapeutti on armoton, mutta jalka vielä kyllä tulee.Jokaisen fys.terapeutin jalka jäykistyy pariksi vuorokaudeksi, mutta sitten se taas toimii mukavammin ja pystyn tekemään saamiani jumppaohjeita.Lykkyä vaan pyttyyn ja kipulääkettä huuleen ja pelko pois.
- kohtalona.
onko teillä tuntopuutosta ihossa?
Minulla polven ulkosyrjällä isohko alue ilman tuntoa. Aika ikävästi säväyttää, kun vedän polveen tuen, ja muutenkin ikävän oloinen ilman tuntoa. - *Milla
kohtalona. kirjoitti:
Minulla polven ulkosyrjällä isohko alue ilman tuntoa. Aika ikävästi säväyttää, kun vedän polveen tuen, ja muutenkin ikävän oloinen ilman tuntoa.Mut ei enään kauheesti. Heti leikkauksen jälkeen oli reiden puolivälistä pohkeen puoliväliin tos ulkosyrjällä. oli aika järkky ajaa säärikarvat jne. Mut nyt viimeisen kahden viikon aikana on todella nopeeta tullut tuntotakaisin! On ollut sähköiskuja, tosi kovii sellaisii. Ja eilen huomasin et piru mie tunnen. Melkein kokonaan on tunto tullut takaisin. vain tos lumpion ulkosivus. ala neljännes on tunnoton. ja siitä menee tunnoton viiva tonne polven taakke. Ja Mul oli aluks niin et tunto oli ihan kunnolla pois ei tuntunut mitään vaikka miten kovaa painoi. mut nyt jo tuntee kun lujaa painaa myös tuolla tunnottomalla alueel.
- kipiä
kohtalona. kirjoitti:
Minulla polven ulkosyrjällä isohko alue ilman tuntoa. Aika ikävästi säväyttää, kun vedän polveen tuen, ja muutenkin ikävän oloinen ilman tuntoa.Tunnottomuutta on vieläki ja alkukuukausina jalan väriki oli sitä sun tätä.Keltasta, sinipunasta ym kirjavaa sekotusta ja turvottaa vieläki kun jumppaa tai kävelee parisataa metrii suuttuu jalka ja jäykistyy. Jumppari sano et muuta tietä ei oo kunnon jalkaan ku kova kipu ja harjoittelu.
- epävarmuus tulevasta....
*Milla kirjoitti:
Mut ei enään kauheesti. Heti leikkauksen jälkeen oli reiden puolivälistä pohkeen puoliväliin tos ulkosyrjällä. oli aika järkky ajaa säärikarvat jne. Mut nyt viimeisen kahden viikon aikana on todella nopeeta tullut tuntotakaisin! On ollut sähköiskuja, tosi kovii sellaisii. Ja eilen huomasin et piru mie tunnen. Melkein kokonaan on tunto tullut takaisin. vain tos lumpion ulkosivus. ala neljännes on tunnoton. ja siitä menee tunnoton viiva tonne polven taakke. Ja Mul oli aluks niin et tunto oli ihan kunnolla pois ei tuntunut mitään vaikka miten kovaa painoi. mut nyt jo tuntee kun lujaa painaa myös tuolla tunnottomalla alueel.
Hei, olin viime kesänä kolarissa. Ja kolarin takia edelleen sairaslomilla. Sääreen tehtiin korjausleikkaus ja muutamien kuukausien jälkeen tehtiin uusi leikkaus. Uuden leikkauksen jälkeen on sääressä ja jalkaterässä ollut tunnottomuutta. On se jännän tuntuista, kun painelee niin ei tunne sitä ja se kohta on paksumpi sääressä kun toisessa sääressä. Nyt mennään päivä kerralaan. Käyn fysikaalisessa kaksi tai kolme kertaa viikossa. Aika näyttää, mikä tästä jalasta tulee....
- Tinde
Olin 15, leikattiin sijoiltaanmenon takia.
Puukon jälkeen osastolla kipujen takia 3 päivää, koipi nivusesta nilkkaan 6 viikkoa kipsissä. Kipsin poiston jälkeen osastolla niin kauan, että polvi taipu 90°.
Siitä sitten omatoimista harjottelua ja kontrolli fysioterapeutilla. Omatoimisesti myös ennenaikaistin vähän treeneihin (salibandy) paluuta, menin sinne 2 viikkoa kipsin poistosta. Alunperin puhe oli 2kk, mutta en ollu täysipainosesti mukana..
Elmslie-Trillatilla on 90% onnistumismahdollisuus, mutta ite kuulun tohon epäonniseen 10%, joilla sijoiltaanmeno uusiutu. Mulla pelivamman kautta ja leikattiin uudestaan (medial release) huhtikuussa '06.
Mutta tsemppiä sulle! Sängynpohjalle ei tartte jäädä, joten maltilla vaan tekemään fysin antamia harjotuksia. Positiivinen mieliala kannattaa säilyttää!- kyseinen leikkaus
Maaliskuun lopulla leikattiin. Lumpion paikkaa siirrettiin ja kiinnitettiin kahdella ruuvilla. Kepit oli 3 vkoa ja sen jälkeen varaus kivun rajoissa. Sairaslomaa oli 6 vkoa. Tällä hetkellä kävely ok, mutta ei kestä painoa koukistettuna, esim. en saa ojennettua suoraksi istuessani tuolilla ja rappusten kävely ei ole "aivan puhdasta". Lihakset surkeassa kunnossa. Enpä siis vielä tiedä oliko millainen hyöty, toivottavasti!
- kohtalona.
kyseinen leikkaus kirjoitti:
Maaliskuun lopulla leikattiin. Lumpion paikkaa siirrettiin ja kiinnitettiin kahdella ruuvilla. Kepit oli 3 vkoa ja sen jälkeen varaus kivun rajoissa. Sairaslomaa oli 6 vkoa. Tällä hetkellä kävely ok, mutta ei kestä painoa koukistettuna, esim. en saa ojennettua suoraksi istuessani tuolilla ja rappusten kävely ei ole "aivan puhdasta". Lihakset surkeassa kunnossa. Enpä siis vielä tiedä oliko millainen hyöty, toivottavasti!
pääsitkö töihin ( kouluun?) jo heti 6 vk:n kuluttua?
Minulla 3vk oper., ja tuki pois, varaus vielä 30kg, ja saa alkaa taivuttamaan polvea..huh huh! - kpiä
kohtalona. kirjoitti:
Minulla 3vk oper., ja tuki pois, varaus vielä 30kg, ja saa alkaa taivuttamaan polvea..huh huh!En oo vielä töihin kyenny leikattiin maaliskuun puolivälis. Sairis loppuu 30 kesäkuuta. Tuskin viel sillon pystyn töihin. Yksilöllistä.Suosittelen juitenkin ottamaan rauhallisesti, ettei tuu takapakkeja.Paranee kunnolla.
- kohtalona.
kpiä kirjoitti:
En oo vielä töihin kyenny leikattiin maaliskuun puolivälis. Sairis loppuu 30 kesäkuuta. Tuskin viel sillon pystyn töihin. Yksilöllistä.Suosittelen juitenkin ottamaan rauhallisesti, ettei tuu takapakkeja.Paranee kunnolla.
sairaslomaa kirjoitettu 7 vk, josta ajasta 6vk kevennetty varaus......saa nähdä, miten työkyky palautuu....työ on kävelyä koko ajan.
Edell. kerran olin (tapaturma) lumpio-oper.(langalla kiristys) jälkeen sairiksella 3,5kk:ta, mutta nyt sitten onkun kyseessä Elmslie-Trillat ruuveineen. - kipiä
kohtalona. kirjoitti:
sairaslomaa kirjoitettu 7 vk, josta ajasta 6vk kevennetty varaus......saa nähdä, miten työkyky palautuu....työ on kävelyä koko ajan.
Edell. kerran olin (tapaturma) lumpio-oper.(langalla kiristys) jälkeen sairiksella 3,5kk:ta, mutta nyt sitten onkun kyseessä Elmslie-Trillat ruuveineen.Olin eilen taas jumpassa ja tänään ei jalka taivu mihinkään on kait nestettä ja jalka on polvesta kuin potkupallo.Voipi olla ettei ole työhön vielä viikon päästäkään.Lähtee perkele alta päivittäin. Nytkitään vaan sitkeesti eteenpäin.
- 6 vkon jälkeen
kohtalona. kirjoitti:
Minulla 3vk oper., ja tuki pois, varaus vielä 30kg, ja saa alkaa taivuttamaan polvea..huh huh!Jep. Saikku kesti 6 vkoa ja sitten menin töihin. Esim. ajoin pyörällä työmatkan (1,5 km). Minuakin ihmetyttää, kun taitaa olla niin erilaisia leikkauksia samalla nimikkeellä. Lumpion jänne mullakin tosiaan kiinnitettiin uuteen paikkaan kahdella ruuvilla. Ja sairasloma oli ihan riittävä. Vielä en ole "kunnossa", lihaksia pitää kovasti vielä treenata (jalat ovat eri paksuisetkin). Niin, ja mulla ei ollut kuin idealside tukena, ja siitäkin oli ohje, että pidetään niin kauan kuin itse tuntee tarpeelliseksi. Pidin 5 viikkoa, kun koin, että se tuki (ainakin psyykkisesti).
- kohtalona.
6 vkon jälkeen kirjoitti:
Jep. Saikku kesti 6 vkoa ja sitten menin töihin. Esim. ajoin pyörällä työmatkan (1,5 km). Minuakin ihmetyttää, kun taitaa olla niin erilaisia leikkauksia samalla nimikkeellä. Lumpion jänne mullakin tosiaan kiinnitettiin uuteen paikkaan kahdella ruuvilla. Ja sairasloma oli ihan riittävä. Vielä en ole "kunnossa", lihaksia pitää kovasti vielä treenata (jalat ovat eri paksuisetkin). Niin, ja mulla ei ollut kuin idealside tukena, ja siitäkin oli ohje, että pidetään niin kauan kuin itse tuntee tarpeelliseksi. Pidin 5 viikkoa, kun koin, että se tuki (ainakin psyykkisesti).
..ja hiton jäykkä on polvi, ei taivu kun väkisin vääntämällä.....en todellakaan voisi liikkua ilman sauvoja. Istuessa saan polven 90 asteen kulmaan, mutta maaten en.
Jumpan jälkeen polvi turvoksissa ja tosi jäykkä.....että sillei mennään. - Heikki----
kohtalona. kirjoitti:
..ja hiton jäykkä on polvi, ei taivu kun väkisin vääntämällä.....en todellakaan voisi liikkua ilman sauvoja. Istuessa saan polven 90 asteen kulmaan, mutta maaten en.
Jumpan jälkeen polvi turvoksissa ja tosi jäykkä.....että sillei mennään.itsellä 3vkoa operaatiosta, polvi ihan turvoksissa ja kovia kipujakin on. Minkälaisia kokemuksia pitkässä juoksussa muilla?
- taigis
Heikki---- kirjoitti:
itsellä 3vkoa operaatiosta, polvi ihan turvoksissa ja kovia kipujakin on. Minkälaisia kokemuksia pitkässä juoksussa muilla?
Minulle tehtiin "Elmeri" juhannuksena 2008. Toipuminen on pitkä, pitkä, pitkä!
Olin sairaslomalla puoli vuotta, ontumatta aloin kävelemään sen puolen vuoden jälkeen. Nyt puolentoistavuoden päästä,, polvi on aika hyvä, ei täydellinen,, toisinaan oireilee vieläkin.
Mutta, lumpio ei ole lonksunut, olen tyytyväinen=)
- Yuukkis
Mitähän helvettiä? Näytin tätä palstaa ortopedilleni ja hän sanoi: "paskaa puhuvat" Ette te voi olla noin rampoja, että keppejäkin pitää käyttää vielä kuuden viikon ajan leikkauksesta. (ellei sitten ole niitä lisävaurioita kuten ristiside- tai kierukkaongelmia)
Mulle tehtii leikkaus maaliskuun lopulla, kolme päivää leikkauksen jälkeen heitin kepit pois.
Kahden ja puolen viikon päästä leikkauksesta oli myöskin ortopedin kontrollikäynti ja röntgen. Lekuri valitti, että 60 astetta taivuttamista ei riitä ja sanoi, että jos leikkauksesta on kulunut kolme viikkoa ja en saa edes 90 asteen kulmaan taivutettua, niin joudutaa uudestaa leikkaamaan ku jämähtää polvi kudospatiksi. Säikähdin, venyttelin koko loppuillan ja seuraavana päivänä pystyinkin jo taivuttamaan ääriasentoon. Kolmen viikon päästä leikkauksesta kävelin jo täysin normaalisti ja voin taivuttaa polveani niin, että sääri on reittä vasten. Tälläkin hetkellä istun jalat ristissä tässä tietokoneeni äärellä.
Ja kipuja en tuntenut kuin vaan pari päivää leikkauksen jälkee. Mulle ei tehty elmerin lisäksi mitää muuta. Polvessani ei ollut kierukkavaurioita tai mitää ristisideongelmia. Mulla oli pelkästään löysät nuo lumpion päällä olevat siteet ja siksi lonksahteli pois paikoiltaan. Onneksi nekin nyt sitten kiristettiin. En saa enää edes sormella työntämällä tuota lumpiota pois paikaltaan. :P Kävin muuten yksityisellä lekurilla, ja leikkaushaavakin on vain 6 cm mittainen, sääriluun päällä. Ei tullut tähystysreikiä polven kohdalle. Ei tullut niittejä haavaan, vaan pelkkiä tikkejä. Kyllä siitä elmeristäkin toipuu, kunhan muistaa LIIKKUA, eikä pahentaa asiaa liialla loikoilulla. Minä en kestänyt kahta päivää kauemmin sisällä mähöämistä. Halusin käydä mieheni kans kaupassa. Vaikka sitten keppien kans.- taigis
Puhummekohan samasta toimenpiteestä? Ainakaan minä en saanut taivuttaa polveani leikkauksen jälkeen kuukauteen 30 astetta enempää. Asia varmistettiin ortoosituella, joka oli säädetty niin ettei taivu, sitä pidin yötäpäivää sen kuukauden.
Minulla nyt leikkauksesta kohta kaksi vuotta.
Polvi on alkanut oireilemaan oudosti, lukkiutuu välillä, toisinaan olo, että joku pieni irtokappale liikkuu siellä, mennen johonkin väliin ja tuottaen kipua.
Kävin lääkärissä perjantaina, samalla kysyen ruuveista, joiden kohta sääressä on myös kosketusarka edelleen.
Ruuvien poisto tehdään lähiaikoina ja samassa puudutuksessa siivotaan myös polvi, mikäli siellä jotain irrallista edellisen leikkauksen jäljiltä on.
Töissä olen ollut täysipainoisesti yli vuoden ja liikkunutkin ihan riittävästi, juoksu on ollut vaikeaa koko ajan. - Yuukkis
taigis kirjoitti:
Puhummekohan samasta toimenpiteestä? Ainakaan minä en saanut taivuttaa polveani leikkauksen jälkeen kuukauteen 30 astetta enempää. Asia varmistettiin ortoosituella, joka oli säädetty niin ettei taivu, sitä pidin yötäpäivää sen kuukauden.
Minulla nyt leikkauksesta kohta kaksi vuotta.
Polvi on alkanut oireilemaan oudosti, lukkiutuu välillä, toisinaan olo, että joku pieni irtokappale liikkuu siellä, mennen johonkin väliin ja tuottaen kipua.
Kävin lääkärissä perjantaina, samalla kysyen ruuveista, joiden kohta sääressä on myös kosketusarka edelleen.
Ruuvien poisto tehdään lähiaikoina ja samassa puudutuksessa siivotaan myös polvi, mikäli siellä jotain irrallista edellisen leikkauksen jäljiltä on.
Töissä olen ollut täysipainoisesti yli vuoden ja liikkunutkin ihan riittävästi, juoksu on ollut vaikeaa koko ajan.Kyllä. Papereissa lukee elmslie-trillat, ja ortopedi (joka leikkauksen suoritti) käytti samaa termiä puhuessaan minun leikkauksestani.
- ykssssvaaannn
Yuukkis kirjoitti:
Kyllä. Papereissa lukee elmslie-trillat, ja ortopedi (joka leikkauksen suoritti) käytti samaa termiä puhuessaan minun leikkauksestani.
Miten mä en oikein usko Yuukkista, ainakin omassa "elmerissä" siirettiin patella jännettä, ja oli ehdottomat taivutuskiellut jne, jottei se irtoa.... Ja tuo että ortopedi haukkuu kuullostaa vielä naurettavammalta....
- taigis
ykssssvaaannn kirjoitti:
Miten mä en oikein usko Yuukkista, ainakin omassa "elmerissä" siirettiin patella jännettä, ja oli ehdottomat taivutuskiellut jne, jottei se irtoa.... Ja tuo että ortopedi haukkuu kuullostaa vielä naurettavammalta....
...kuulostaa oudolta kyllä. Samoin minä olin koukistumiskiellossa pitkään.
Mutta nyt, maanantaina otettiin ruuvit pois säärestä, samalla korjattiin kierukkaa, oli revennyt jälleen (oikeesti itsestään).
Kauniit pitkät ohuet ja kiiltävät ruuvit, ortopedi sanoi, että laita vaikka tauluja niillä seinään =)
Lähtivät oikein helposti, jänne oli luutunut hyvin paikoilleen. - Yuukkis
taigis kirjoitti:
...kuulostaa oudolta kyllä. Samoin minä olin koukistumiskiellossa pitkään.
Mutta nyt, maanantaina otettiin ruuvit pois säärestä, samalla korjattiin kierukkaa, oli revennyt jälleen (oikeesti itsestään).
Kauniit pitkät ohuet ja kiiltävät ruuvit, ortopedi sanoi, että laita vaikka tauluja niillä seinään =)
Lähtivät oikein helposti, jänne oli luutunut hyvin paikoilleen.Ihmettelen minäkin kyllä suuresti tätä tilannetta. Papereissa lukee elmslie-trillat, ortopedi käytti sitä termiä ja kun kerroin lukeneeni näitä, missä sanotaan, että siitä operaatiosta toipuminen vie todella kauan, se lääkäri viittasi vain kintaalla. Se ortopedi vielä kertoi yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea siinä leikkauksessa tehdään ja kyllä se ihan elmslie-trillat on. Voin vaikka skannata tietokoneelle sen kertomuspaperin.
Kaksi ruuvia on sääriluuhun ruuvattu kun sitä lumpion sidettä kiristettiin mediaalisesti (eli sisäsyrjälle päin)
Mie en nyt ihan ymmärrä. Pystyn nyt 6 vk leikkauksesta jo hölkkäämään. Käyn tosin vielä fysioterapiassa. Vaikuttaakohan ikä, sillä olen vasta 18- vuotias, ja nuorena näistä vielä toipuu suht hyvin. :O - taigis
Yuukkis kirjoitti:
Ihmettelen minäkin kyllä suuresti tätä tilannetta. Papereissa lukee elmslie-trillat, ortopedi käytti sitä termiä ja kun kerroin lukeneeni näitä, missä sanotaan, että siitä operaatiosta toipuminen vie todella kauan, se lääkäri viittasi vain kintaalla. Se ortopedi vielä kertoi yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea siinä leikkauksessa tehdään ja kyllä se ihan elmslie-trillat on. Voin vaikka skannata tietokoneelle sen kertomuspaperin.
Kaksi ruuvia on sääriluuhun ruuvattu kun sitä lumpion sidettä kiristettiin mediaalisesti (eli sisäsyrjälle päin)
Mie en nyt ihan ymmärrä. Pystyn nyt 6 vk leikkauksesta jo hölkkäämään. Käyn tosin vielä fysioterapiassa. Vaikuttaakohan ikä, sillä olen vasta 18- vuotias, ja nuorena näistä vielä toipuu suht hyvin. :OPääasia, että polvesi on hyvää vauhtia paranemassa ja kaikki hyvin.
=) - Sebu666
taigis kirjoitti:
Pääasia, että polvesi on hyvää vauhtia paranemassa ja kaikki hyvin.
=)Moi
MInulle tehtiin ko. operaatio 3.11. Kaikki meni ilmeisimminkin hyvin. Sairauslomaa tuli vuoden lopppuun, mutta siitä voidaan keskustella kontrollikäynnillä tämän kuun lopussa. Minulla on ortoosi nilkasta reiden yläosaan ja sitä on pidettävä 3 vkoa, tällä ajalla varaus 10-15 %. Kolmen viikon jälkeen mobilisaatio ja fysioterapia, mutta aikaa tämä kuulemma kovasti ottaa.
Kivut ovat olleet ihmeen vähäiset, tosin lääkityskin on hyvä. Saas nähdä, odotukset ovat positiiviset. - Sebu666
Sebu666 kirjoitti:
Moi
MInulle tehtiin ko. operaatio 3.11. Kaikki meni ilmeisimminkin hyvin. Sairauslomaa tuli vuoden lopppuun, mutta siitä voidaan keskustella kontrollikäynnillä tämän kuun lopussa. Minulla on ortoosi nilkasta reiden yläosaan ja sitä on pidettävä 3 vkoa, tällä ajalla varaus 10-15 %. Kolmen viikon jälkeen mobilisaatio ja fysioterapia, mutta aikaa tämä kuulemma kovasti ottaa.
Kivut ovat olleet ihmeen vähäiset, tosin lääkityskin on hyvä. Saas nähdä, odotukset ovat positiiviset.Nyt mennyt pari viikkoa leikkauksesta. Ensimmäiset oikeat ivut tuli n. viikon jälkeen, kesti ehkä 3 päivää. Nyt särkylääkkeettä jo 4 päivää. Tänään tikit pois, vielä jnk verran turvotusta, mutta hyvälle näyttää. Kestää hyvin jo varaamista, reisilihas surkastunut kovasti. Kova kuntoutus edessä.
- Sebu666
Sebu666 kirjoitti:
Nyt mennyt pari viikkoa leikkauksesta. Ensimmäiset oikeat ivut tuli n. viikon jälkeen, kesti ehkä 3 päivää. Nyt särkylääkkeettä jo 4 päivää. Tänään tikit pois, vielä jnk verran turvotusta, mutta hyvälle näyttää. Kestää hyvin jo varaamista, reisilihas surkastunut kovasti. Kova kuntoutus edessä.
Nyt 6 vkoa takana. Kepit jäi pois pari viikkoa sitten ja kävelemään opiskelen. Kohtalaisen turvoksissa edelleen, etenkin jumpan jälkeen. Taipuu tällä hetkellä vähän yli 90 astetta. Nyt alkaa jo vähän tottelemaan ja reisilihaskin jännittyy. Kovasti on työtä vielä edessä. Kivut olleet ihmeen vähäiset-
- leikattu
Sebu666 kirjoitti:
Nyt 6 vkoa takana. Kepit jäi pois pari viikkoa sitten ja kävelemään opiskelen. Kohtalaisen turvoksissa edelleen, etenkin jumpan jälkeen. Taipuu tällä hetkellä vähän yli 90 astetta. Nyt alkaa jo vähän tottelemaan ja reisilihaskin jännittyy. Kovasti on työtä vielä edessä. Kivut olleet ihmeen vähäiset-
Mulla leikattiin viime kesänä toinen jalka. Keppien kanssa kuljin n. 3 viikkoa. Lääkäri kyllä määräsi 6 viikkoa niitä käyttämään. Jälkitarkastuksessa 6 viikon kohdalla ihmettelivät, että ompas hyvin parantunut. Liikeradat oli samat kun toisessakin jalassa.
Nyt leikattiin pari viikkoa sitten toinen. Kepit jätin pois melkein heti kotia tultua. Samoin lääkkeet. Toki pidemmillä matkoilla (kaupassa ja ulkona) käytän keppejä. Jalka taipuu 90 asteen kulmaan ihan ok.
Painoa olen saanut suorana varata ihan koko massalla (ja sitä on n. 100 kg).
Antoivat tällä kertaa myös sen saranahärvelin mukaan, mutta en kyllä ole käyttänyt sitä, kun on niin ärsyttävä.
Ei sitä varmaan paranekaan jos jää makaamaan, eikä liiku mihinkään. - kohtalona.
leikattu kirjoitti:
Mulla leikattiin viime kesänä toinen jalka. Keppien kanssa kuljin n. 3 viikkoa. Lääkäri kyllä määräsi 6 viikkoa niitä käyttämään. Jälkitarkastuksessa 6 viikon kohdalla ihmettelivät, että ompas hyvin parantunut. Liikeradat oli samat kun toisessakin jalassa.
Nyt leikattiin pari viikkoa sitten toinen. Kepit jätin pois melkein heti kotia tultua. Samoin lääkkeet. Toki pidemmillä matkoilla (kaupassa ja ulkona) käytän keppejä. Jalka taipuu 90 asteen kulmaan ihan ok.
Painoa olen saanut suorana varata ihan koko massalla (ja sitä on n. 100 kg).
Antoivat tällä kertaa myös sen saranahärvelin mukaan, mutta en kyllä ole käyttänyt sitä, kun on niin ärsyttävä.
Ei sitä varmaan paranekaan jos jää makaamaan, eikä liiku mihinkään.Kerron, mitä kuuluu nykyään...
siis 5/2006 tehtiin Elmlie Trillat vas. polveen, toipuminen oli hidasta.
Tutnupuutos jäi ulkosyrjälle, on edelleen. Samaista polvea on operoitu tuon 2006 jälkeen 2007 ja 2009, kiinnikkeitä, hoffan rasvaa yms. Koko ajan ollut todella huono, muta sitkeesti yritän tulla toimeen...
Nyt pidemmän aikaa polvi lukkoillut, jotenkin tuntuu, että lumpio siirtyy
Ai niin mun molempia polvia operoitu vuosien 2004 - 2009 välillä jo 7 kertaa, siis lumpioita, ja yritän sitkeesti kärvistella pa..polvella.
- Elmeri2013
En tiedä seuraako tätä ketjua enää kukaan entinen elmeriläinen mutta olisin kysellyt,että miltä tuo teidän lumpio tuntui leikkauksen jälkeen?
Itselläni on nyt 12päivää leikkauksesta ja lumpio tuntuu tosi oudolta. Seistessä jalkaa ei saa suoraksi eikä sitä edes uskalla edes yrittää suoristaa,kun tuntuu että lumpio "muljahtaa" taakse päin tms. eli tuntuu tosi oudolta. Muuten toipuminen on alkanut hyvin ja sängyssä saan polven suoraksi ja tehtyä ohjeen mukaiset treenit mutta on ruvennut mietityttämään tuo lumpion liikerata seistessä,että kuuluuko se vielä näin alkuvaiheessa asiaan? Miten teillä muilla oli asia? - Elmeriläinen
Itselläni on tehty viikko sitten kyseinen leikkaus ja olen todellakin tyytyväinen. Kivut jäi leikkauspöydälle ja heti sai varata koko painon suoralle jalalle. Kuukauden päästä kontrolli röntgeniin ja lääkäriin (tarkistetaan ruuvien luutuminen). Jos kaikki ok niin sitten saa alkaa pikku hiljaa lisäämään painoa koukistetulle jalalle.
Kepitki jää aina välistä matkasta pois. Kaikki kuntoutusliikkeetkin onnistuvat ja polvilumpioni on ihan normaalin tuntuinen, kun olen sitä testaillut. Ainoana ongelmani taitaa olla nilkkaan valunut veri, joka nyt on turvonnut (kuuluu vähän leikkauksen luonteeseen) ainaki lääkärien mukaan. Ja menoa se ei ole haitannut, jumppaaminen saa turvotuksen laskemaan ja tietenkin kylmäpussit auttaa.
Luin tämän ketjun ennen leikkausta ja todellakin pelkäsin pahinta, mutta pelot osoittautuivat vääriksi. En todellakaan kadu leikkaukseen menoa. Ainakin itse voin suositella leikkausta luksaatiosta kärsiville. - elmeri21
Sulla sit ilmeisesti jalka menee jo nyt seistessä suoraksi jos ilman keppejäkin pystyt jo liikkumaan?
Mulla ei kyllä kävely onnistu ilman keppejä enkä edes viitsi yrittääkään,että ei mene mikään rikki,kun lumpio tuntuu edelleen välillä oudolta. Lääkärin mukaan kaikki pitäisi kummiskin olla kunnossa,kun selitin oireet mutta menen vielä kummiskin polvea pian hänelle näyttämään.
Itselläni ei ole turvotusta juuri ollenkaan polvessa eikä nilkassa ollenkaan. Mulla varmaan auttoi tähän se,että olin yön sairaalassa ja jalassani oli dreeni kiinni johon veret valuivat. Pääsitkö sinä heti samana päivänä kotiin ja mitä kuntoutus liikkeitä teet?
Kiva kuulla juuri leikatun kokemuksia ja itsekkin olin ensin kauhuissani tuloksesta,kun olin näitä lukenut mutta haluan kyllä uskoa,että hyvä tästä tulee. :)- Elmeriläinen
Juu kyllä menee suoraksi seistessä ja pikku hiljaa oon uskaltanu alkaa taivuttaan käveltäessä. Pitää taas opetella luottaa tähän jalkaan.
Kotiin pääsin samana päivänä tais olla leikkauksesta noin 5 tuntia, kun tulin kotiin. Ehkä minullakin olisi auttanut tuo dreeni niinei olisi nilkassa kaikki leikkausalueen veri. Mut huomaa kyl päivä päivältä, että veri lähtee pois, koska nilkan koko on pienentynyt.
Jumppaliikkeet keskittyy oikestaan reisilihaksen voimistamiseen. Ja kaikki suoritetaan makuulla. Yksi liike ainoastaan liittyy polven koukistamiseen. Tehokkain liike, jota teen on sellainen, että tyyny polven alle niin että jää koukkuun ja siitä sitten jalan suoristus. Olen nyt viikon päivät jumppaillu niin polvi taipuu yli 90 astetta.
Toivottavasti sinulla on kaikki hyvin polvessa ja pääset pian liikkumaan ilman keppejä. Tietenkin otan mukaan kepit jos täytyy pitkiä aikoja/matkoja kävellä. - Elmeri2013
Elmeriläinen kirjoitti:
Juu kyllä menee suoraksi seistessä ja pikku hiljaa oon uskaltanu alkaa taivuttaan käveltäessä. Pitää taas opetella luottaa tähän jalkaan.
Kotiin pääsin samana päivänä tais olla leikkauksesta noin 5 tuntia, kun tulin kotiin. Ehkä minullakin olisi auttanut tuo dreeni niinei olisi nilkassa kaikki leikkausalueen veri. Mut huomaa kyl päivä päivältä, että veri lähtee pois, koska nilkan koko on pienentynyt.
Jumppaliikkeet keskittyy oikestaan reisilihaksen voimistamiseen. Ja kaikki suoritetaan makuulla. Yksi liike ainoastaan liittyy polven koukistamiseen. Tehokkain liike, jota teen on sellainen, että tyyny polven alle niin että jää koukkuun ja siitä sitten jalan suoristus. Olen nyt viikon päivät jumppaillu niin polvi taipuu yli 90 astetta.
Toivottavasti sinulla on kaikki hyvin polvessa ja pääset pian liikkumaan ilman keppejä. Tietenkin otan mukaan kepit jos täytyy pitkiä aikoja/matkoja kävellä.Kiva kuulla,että sulla menee hyvin. Itselläkin edistystä tapahtuu päivä päivältä. :) Maanantaina käyn lääkärin pakeilla niin saa mielen rauhan asiasta.
Näköjään on sit meillä erilaiset jumppaohjeet osittain. Itse en saa taivuttaa jalkaa vielä noinkaan paljoa. Mulla on jalassa ortoosi joka estää taivuttamisen yli 30 asteen ja huomenna menen fyssarille jossa muutetaan ortoosin asteet seuraavaksi 3viikoksi 60 asteeseen. Eli 6 viikon päästä leikkauksesta jää ortoosi pois ja alkaa laajaliikelaajuus vasta. Sulla ei sit ilmeisesti ole jalassa tota ortoosia? Jännä juttu miten tulee erilaisia ohjeita..on kielletty tuo taivutus jotta luutuminen pääsee alkamaan hyvin eikä lähde mikään irti. Mulla on jalassa k-piikki ja 2 ruuvia joilla se irti leikattu luu ja jänne kiinnitettiin. 3kk sanottiin,että menee luutumiseen ja sen verran onkin nyt aluksi saikkua. Paljonko sinulle tuli sairaslomaa?
- Elmeriläinen
On kyllä erikoista, että on näin erilaisia ohjeita. No tietenki se riippuu aika paljon leikkaavasta lääkäristä ja leikattavan henkilön kunnosta. Itselläni ei ole ortoosia jalassa vaikka ensin oli sellaisesta puhetta lääkärin kanssa. Mutta ilmeisesti reisilihakseni oli niin hyvässä kunnossa, että ei tarvinut onneksi sitten laittaa. Ja sairaslomaa sain ainoastaan 6 viikkoa.
Kolmen viikon päästä on kontrolli, jolloin tarkistetaan röntgenillä ruuvien luutuminen. Tietenkin samalla katsotaan liikelaajuudet. Ja jos kaikki on tuolloin ok niin ei tarvitse enää käydä kontrolleissa. Ja sitten saa alkaa pikku hiljaa lisäämään painoa polven mennessä yli 15 asteen.
Mitä lääkäri sanoi sinulle polvilumpiostasi? - Elmeri21
Kaikki on niin kuin pitääkin polvessa näin ison leikkauksen jälkeen tässä vaiheessa. :) Reisilihas ei vielä jaksa kokonaan pitää lumpiota niin siitä tulee ne tuntemukset. Rauhoittu tuo laukkaava mielikuvitus ja nyt jo huomaa edistymistä. Jalan saan jo aika hyvin suoraksi seistessä ja ihan vajaa 60 astetta jo taipuukin. Vielä 2 vkoa aikaa saada 60 astetta täyteen (enempää ei saakaan kun on tuo ortoosi 60 asteessa) ja sitten pääsen tästä hökötyksestä eroon ja alkaa enemmän näkymään edistystä.
Joo,nuo ohjeet riippuu niin leikkaavasta lääkäristä ja sairaalasta. Ihmettelinkin tätä viime viikolla fysioterapiassa ja tälläsen vastauksen sain.
Mites sulla on mennyt ja oletko jo käynyt fysioterapiassa? Luuletko,että olet jo 6vkon jälkeen työkunnossa? Itse en kyllä olisi,sen verran iso leikkaus ja paljon saa työtä tehdä,että pääsee seisoma työhön takaisin. Itsellä vielä hankaloittaa kuntoutusta se,että jalka ei ollut kunnossa ennen leikkausta. 8kk ennen leikkausta meni viikon sisään lumpio 2x sijoiltaan ja se toinen oli sitten se viimeinen niitti tälle polvelle eikä kuntoutuskaan oikein auttanut niin olin jo 5kk saikulla. Onneksi sain polven edes jonkinlaiseen kuntoon ennen leikkausta ja pääsin töihinkin jo muutamaksi kuukaudeksi ennen leikkausta. Joten pitkät 8kk paskalla polvella on jo takana niin nyt ei yhtään enää jaksaisi oleskella kotona. Pitää nyt toivoa,että toinen polvi kestää tämän,kun siinä on sama vika ja sama leikkaus edessä sitten joskus.
Pitkää pinnaa tää vaatii ja kovaa työtä.- Elmeriläinen
Nyt kaks viikkoa töitä takana eikä mitään ongelmaa. Viikko sitten pääsin salille takas treenaileen ja polvi ei sano mitään. Tähän pisteeseen kun pääsee niin tuntuu kyl niinku olis voittanu lotossa.
Eilen oli fysioterapeutin kontrolli (7 viikkoa leikkauksesta), niin eihän se meinannu uskoa ku kerroin mitä kaikkea olenkaan tehnyt. :D En ole käynyt ollenkaan fysioterapiassa ainoastaan kotijumppaa. Ainoat kontaktit fysioterapiaan on ollut kaksi kontrollia, jossa on seurattu polven liikkuvuuden edistymistä.
Kuukausi leikkauksesta polven sai koukistettua 105º ja eilen (eli kolme viikkoa tuon ekan kontrollin jälkeen) asteita oli 134º eli liikkuvuus on ihan maksimit. No itselläni olikin tavoitteena ja meninpä myös lupaamaankin, että maksimissaan 8 viikossa liikkuvuus kokonaan takas. Ja kyl tuntuu mahtavalta, ku on pysyny tavoitteessa ja alittanutkin sen. Eilen juuri pohdinkin sitä, että en varmaankaan olisi tässä tilanteessa jos en olisi aloittanut kotijumppaa heti leikkausta seuraavana päivänä ja tietenki se, että tein jumpan 3 krt päivässä.
Jokos sinulla on alkanut polvi toimimaan normaalimmin ja oletko päässyt ortoosista eroon?
- onnistuiko muilla
Kuinka tyytyväisiä olette olleet tähän leikkaukseen pitempien aikojen päästä leikkauksesta?
Mulla leikkaus tehtiin 7 vuotta sitten, ei ollut hyvä leikkauksen jälkeen eikä tullut koskaan hyväksi. Nyt menossa uuteen operaatioon. - WaterNoseAnimal
Mulla tehtiin tuo kyseinen leikkaus 11.8.2014 eli tuossa aika tarkkaan kaksi kuukautta sitten. Ortopedi käski käyttää keppejä _9 viikkoa_ ja ortoosia nyt alustavasti saman verran. Kepit heivasin kuudennella viikolla kun niitä en enää jaksanut. Ortoosi on jalassa yhä, kulmana on 60 astetta. Tosin nyt kun olen kaksi yötä nukkunut ilman saan taivutettua nilkan takapuoleen asti ettei jäykkyys ainakaan ole ongelma, vaikken olekaan treenannut:D Kipulääkkeitä söin ensimmäisen illan ja sen jälkeen ei ole polvi sattunut tippaakaan tekipä mitä tahansa.
Mulla tosin ikääkin on 18 vuotta vasta ja tähän nopeaan liikeradan palautumiseen vaikuttaa varmasti oma sidekudossairauteni, jonka vuoksi kaikki niveleni menevät jatkuvasti sijoiltaan ja ovat löysässä. Samaisen sairauden johdosta tuossa polvessa on nyt 15cm keloidi ja sen vuoksi jopa housujen käyttäminen on vaikeaa, koska se arpi sattuu niin paljon:/ Noh mutta pääasia että itse polvi on kunnossa - Elmerimimmi
Mulla leikattiin 6 vk sitten ja nyt saan alkaa varata painoa. Menee vasta 50 astetta koukkuun. Kova on kuntoutus edessä :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348