Mites tätä thermostarttia pitäisi oikeaoppisesti hehkuttaa? Valmetin ohjekirja käskee hehkuttamaan 20-25 sekuntia ja sitten starttaamaan. Onko haittaa, jos hehkutan kauemmin, esim. minuutin ajan? Mielestäni meinaan ei ole vaikutusta, kun pikkupakkasilla (n. -10ast) hehkutin tuon 20 sek. tai päälle minuutin?? Lähtee kuitenkin käyntiin pakkosyöttönasta pohjassa.
Pitäiskö sieltä imusarjasta muka tulla jotain ääntä, kun thermostart-tulppa toimii? Omassa pelissä se on täysin äänetön. Olisko se tulppa rikki?
502 thermostart???
16
9231
Vastaukset
- Jaska Jokunen
Pyydä apulainen kuuntelemaan, kun hehkutat. pitäisi kuulua ääntä kun pö. leimahtaa.
Oikeastaan pakksyöttöä ei tarvi, jos hehku on kunnossa. Onhakn hehkutulppa kuluva osa. Saako se polttoainetta? Ylimäär. hehkutus on turhaa?
Tuleehan sinne tulpalle varmasti sähköä?- ei nimimerkkiä
Sen olen mitannut, että tulpanjohtoon tulee jännite. Tosin en ole vielä mitannut, kuinka paljon ampeereja se syö. Onko tietoa, kuinka paljon virtaa sen tulpan pitäisi ottaa?
Vielä siitä leimahduksesta.. Sen polttoaineen siis pitäisi palaa siellä imusarjassa vai? Olen kyllä apulaisen kanssa kuunnellut sitä, mutta hiljainen on. Eli siis tulppa on entinen? - Dieselasentaja
ei nimimerkkiä kirjoitti:
Sen olen mitannut, että tulpanjohtoon tulee jännite. Tosin en ole vielä mitannut, kuinka paljon ampeereja se syö. Onko tietoa, kuinka paljon virtaa sen tulpan pitäisi ottaa?
Vielä siitä leimahduksesta.. Sen polttoaineen siis pitäisi palaa siellä imusarjassa vai? Olen kyllä apulaisen kanssa kuunnellut sitä, mutta hiljainen on. Eli siis tulppa on entinen?Virran otto 12V tulpalla 13A.
Hehkutusaika juuri tuo 20-25 sek.
Jos hehkuttaa pitempään liekki syö imusarjasta ilmasta hapen ja käynnistys tapahtuu vasta kun tulee uutta ilmaa joka on kylmää ja käynnistys heikkenee entisestään.
Tulpan toiminta kaksivaiheinen.
Tulpassa kaksi kierukkaa, ensimmäisessä vaiheessa
kuumenee sytytyskierukka ja kun se on valmis toinen
kierukka mikä päästää polttoaineen valahtamaan hehkuvaan sytytyskierukkaan tällöin polttoaine syttyy ja kuuluu humpsahtava ääni.
Jos startti sattuu juuri tähän on tilanne paras mahdollinen.
Tulpan(alkuperäisen CAV) maahantuoja Nyk ATOY testasi aikanaan näitä ja pyyti ihmisiä määrittämään hehkutusajan 25 sek ilman kelloa
Useimmat hehkutti vain 15-20 sek.
Tämä on yksi eniten käytettyjä suoraruiskutusmoottorien imusarjahehkuja maailmassa.
Vanhemmat järjestelmät jossa on erillinen pieni polttoainesäiliö tulpalle esim MF Valmet Takaavat paremman toiminnan kuin useimmat nykyiset
jossa tulpalle tulee ainetta vasta kun aletaan
starttaamaan. - ei minimerkkiä!
Dieselasentaja kirjoitti:
Virran otto 12V tulpalla 13A.
Hehkutusaika juuri tuo 20-25 sek.
Jos hehkuttaa pitempään liekki syö imusarjasta ilmasta hapen ja käynnistys tapahtuu vasta kun tulee uutta ilmaa joka on kylmää ja käynnistys heikkenee entisestään.
Tulpan toiminta kaksivaiheinen.
Tulpassa kaksi kierukkaa, ensimmäisessä vaiheessa
kuumenee sytytyskierukka ja kun se on valmis toinen
kierukka mikä päästää polttoaineen valahtamaan hehkuvaan sytytyskierukkaan tällöin polttoaine syttyy ja kuuluu humpsahtava ääni.
Jos startti sattuu juuri tähän on tilanne paras mahdollinen.
Tulpan(alkuperäisen CAV) maahantuoja Nyk ATOY testasi aikanaan näitä ja pyyti ihmisiä määrittämään hehkutusajan 25 sek ilman kelloa
Useimmat hehkutti vain 15-20 sek.
Tämä on yksi eniten käytettyjä suoraruiskutusmoottorien imusarjahehkuja maailmassa.
Vanhemmat järjestelmät jossa on erillinen pieni polttoainesäiliö tulpalle esim MF Valmet Takaavat paremman toiminnan kuin useimmat nykyiset
jossa tulpalle tulee ainetta vasta kun aletaan
starttaamaan.Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta! Olen yrittänyt etsiä verkosta juuri tätä tietoa, mutta ei ole löytynyt.
Tässä Valmetissa on tosiaan se pikku lasiputkisäiliö siinä moottorin venttiilikopan päällä, johon tulee ylijäämäpolttoaine suuttimilta. Ja siitä säiliöstä taas ylimääräinen pö johdetaan takaisin pö-tankkiin. Näinhän se menee??
Eli siis olennaista on startata vasta "pöhähdyksen" jälkeen. Pitäisikö sen kuulua hyttiin asti? Vaikeahan sitä on muuten konetta käynnistellä oikeaoppisesti!
Mutta mun pitää ensin mitata se tulppa, ottaako ensinkään virtaa vastaan. - hijaa
ei minimerkkiä! kirjoitti:
Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta! Olen yrittänyt etsiä verkosta juuri tätä tietoa, mutta ei ole löytynyt.
Tässä Valmetissa on tosiaan se pikku lasiputkisäiliö siinä moottorin venttiilikopan päällä, johon tulee ylijäämäpolttoaine suuttimilta. Ja siitä säiliöstä taas ylimääräinen pö johdetaan takaisin pö-tankkiin. Näinhän se menee??
Eli siis olennaista on startata vasta "pöhähdyksen" jälkeen. Pitäisikö sen kuulua hyttiin asti? Vaikeahan sitä on muuten konetta käynnistellä oikeaoppisesti!
Mutta mun pitää ensin mitata se tulppa, ottaako ensinkään virtaa vastaan.kuuluu se pössähdys (505) mutt kuuluu jos ei muuta meteliä ole häiritsemässä.
- Moronääs
hijaa kirjoitti:
kuuluu se pössähdys (505) mutt kuuluu jos ei muuta meteliä ole häiritsemässä.
Pössähdystä, mutta imusarja lämpiää kyllä, jos tulppa toimii. Jos lämpenee vain tulpan ympäriltä haaleaksi, niin ei saa polttoainetta. Kuuluu tuntua kuumalta koko imusarja.
- Moronääs
hijaa kirjoitti:
kuuluu se pössähdys (505) mutt kuuluu jos ei muuta meteliä ole häiritsemässä.
Että ei se uuskaan tulppa maailmoja maksa, ja rikkinainen tulppa voi vuotaa polttoainetta männän päälle.
- Nimetön
ei minimerkkiä! kirjoitti:
Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta! Olen yrittänyt etsiä verkosta juuri tätä tietoa, mutta ei ole löytynyt.
Tässä Valmetissa on tosiaan se pikku lasiputkisäiliö siinä moottorin venttiilikopan päällä, johon tulee ylijäämäpolttoaine suuttimilta. Ja siitä säiliöstä taas ylimääräinen pö johdetaan takaisin pö-tankkiin. Näinhän se menee??
Eli siis olennaista on startata vasta "pöhähdyksen" jälkeen. Pitäisikö sen kuulua hyttiin asti? Vaikeahan sitä on muuten konetta käynnistellä oikeaoppisesti!
Mutta mun pitää ensin mitata se tulppa, ottaako ensinkään virtaa vastaan.se tulppa irti imusarjasta ja hehkuta sen jälkeen, näet hyvin että lämpiääkö tulppa. Niin ja kuten tuolla jo sanottiin niin uus ei maksa maltaita, vajaa 15 euroa.
- ei nimimerkkiä!
Nimetön kirjoitti:
se tulppa irti imusarjasta ja hehkuta sen jälkeen, näet hyvin että lämpiääkö tulppa. Niin ja kuten tuolla jo sanottiin niin uus ei maksa maltaita, vajaa 15 euroa.
Laitetaan sitten suosiolla uusi tulppa tilaukseen, jos noinkin edullinen on. Elikkäs pitäis jatkossa taas toivon mukaan käynnistyä kevyesti ilman pakkosyöttöä...
Pakkosyöttö on ollut hyvä apu, mutta myös melkoista rytyytystä pakkasilla. Oikeen pahaa tekee! - ei nimimerkkiä!
Nimetön kirjoitti:
se tulppa irti imusarjasta ja hehkuta sen jälkeen, näet hyvin että lämpiääkö tulppa. Niin ja kuten tuolla jo sanottiin niin uus ei maksa maltaita, vajaa 15 euroa.
Laitetaan sitten suosiolla uusi tulppa tilaukseen, jos noinkin edullinen on. Elikkäs pitäis jatkossa taas toivon mukaan käynnistyä kevyesti ilman pakkosyöttöä...
Pakkosyöttö on ollut hyvä apu, mutta myös melkoista rytyytystä pakkasilla. Oikeen pahaa tekee!
- Kari W.
Meillä oli aikoinaan sellaista vikaa että se toimi ja ei toiminut. Tutkein liitoksia, virtalukkoa yms. mutta viaksi osoittautui hapettunut sulake. Perus puhdistus ja vähän linimenttiä kosketuspinnoille. Uusein silti tulpan http://www.farmilaite.fi/ ja nyt toimii suosiolla. Kyllä sen puffahduksen pitäisi kuulla jos vaikka on hytistä ovi auki...
- mökkitraktori
Tuon Thermostart laitteen toiminnasta olen yrittänyt päästä selvyyteen mutta ei ole oikein onnistunut. Siis siihen lasikuppiin siinä kannen päällä tulee ylimääräinen polttoaine. Siitä lähtee kaksi letkua, toinen menee takas tankkiin ja toinen imusarjaan. Onko nyt sitten niin että tuo imusarjaan menevä letku on aina täynnä polttoainetta ja sitten hehkutuksen yhteydessä joku venttiili tms aukeaa tuolla imusarjan päässä ja ikään kuin painovoimalla polttoaine hujahtaa tuonne imusarjaan hehkutulpan päälle? Vai miten tuo oikein toimii?
- Moko2
Näinhän sen kuuluisi toimia.
- VALLU 1100
Moko2 kirjoitti:
Näinhän sen kuuluisi toimia.
Otin irti ja moottorin sivussa koitin 7-8 s.päästä syttyi, aika tuli oli, varovaisuutta saa olla
- KiitosGoogle
Selvis vihdoinkin hehkutulpan toiminta, tässä tulppa kuumenee muttei sytytä polttoainetta, eli polttoaine ei vähene lasisäiliöstä eikä pössähdä. Uusi tulppa tilaukseen ja kun vaihdan sen niin puhallan lasisäiliön ja tulpan välisen putken auki varmistukseksi.
Kiitos keskustelijoille, selvis samalla miten hehkutetaan ja koska startataan. - kasGas
Kyllä sieltä imusarjasta hienoinen pössähdys kuuluu kun tulppa sytyttää polttoaineen . Entisaikaan kiepautettiin sanomalehti tötteröksi ja tuli nurkkaan ja se imusarjaan niin imasee kuuman ilman startatessa , kosani helpotti pakkaskäynnistystä eniten , laiskempikin lähti .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https3754779En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e861924Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan681652- 441566
Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka2561509En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o291420Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(601396Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej541377KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri111264- 281245