502 thermostart???

ei nimimerkkiä!

Mites tätä thermostarttia pitäisi oikeaoppisesti hehkuttaa? Valmetin ohjekirja käskee hehkuttamaan 20-25 sekuntia ja sitten starttaamaan. Onko haittaa, jos hehkutan kauemmin, esim. minuutin ajan? Mielestäni meinaan ei ole vaikutusta, kun pikkupakkasilla (n. -10ast) hehkutin tuon 20 sek. tai päälle minuutin?? Lähtee kuitenkin käyntiin pakkosyöttönasta pohjassa.

Pitäiskö sieltä imusarjasta muka tulla jotain ääntä, kun thermostart-tulppa toimii? Omassa pelissä se on täysin äänetön. Olisko se tulppa rikki?

16

9231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska Jokunen

      Pyydä apulainen kuuntelemaan, kun hehkutat. pitäisi kuulua ääntä kun pö. leimahtaa.
      Oikeastaan pakksyöttöä ei tarvi, jos hehku on kunnossa. Onhakn hehkutulppa kuluva osa. Saako se polttoainetta? Ylimäär. hehkutus on turhaa?
      Tuleehan sinne tulpalle varmasti sähköä?

      • ei nimimerkkiä

        Sen olen mitannut, että tulpanjohtoon tulee jännite. Tosin en ole vielä mitannut, kuinka paljon ampeereja se syö. Onko tietoa, kuinka paljon virtaa sen tulpan pitäisi ottaa?

        Vielä siitä leimahduksesta.. Sen polttoaineen siis pitäisi palaa siellä imusarjassa vai? Olen kyllä apulaisen kanssa kuunnellut sitä, mutta hiljainen on. Eli siis tulppa on entinen?


      • Dieselasentaja
        ei nimimerkkiä kirjoitti:

        Sen olen mitannut, että tulpanjohtoon tulee jännite. Tosin en ole vielä mitannut, kuinka paljon ampeereja se syö. Onko tietoa, kuinka paljon virtaa sen tulpan pitäisi ottaa?

        Vielä siitä leimahduksesta.. Sen polttoaineen siis pitäisi palaa siellä imusarjassa vai? Olen kyllä apulaisen kanssa kuunnellut sitä, mutta hiljainen on. Eli siis tulppa on entinen?

        Virran otto 12V tulpalla 13A.
        Hehkutusaika juuri tuo 20-25 sek.
        Jos hehkuttaa pitempään liekki syö imusarjasta ilmasta hapen ja käynnistys tapahtuu vasta kun tulee uutta ilmaa joka on kylmää ja käynnistys heikkenee entisestään.
        Tulpan toiminta kaksivaiheinen.
        Tulpassa kaksi kierukkaa, ensimmäisessä vaiheessa
        kuumenee sytytyskierukka ja kun se on valmis toinen
        kierukka mikä päästää polttoaineen valahtamaan hehkuvaan sytytyskierukkaan tällöin polttoaine syttyy ja kuuluu humpsahtava ääni.
        Jos startti sattuu juuri tähän on tilanne paras mahdollinen.

        Tulpan(alkuperäisen CAV) maahantuoja Nyk ATOY testasi aikanaan näitä ja pyyti ihmisiä määrittämään hehkutusajan 25 sek ilman kelloa
        Useimmat hehkutti vain 15-20 sek.

        Tämä on yksi eniten käytettyjä suoraruiskutusmoottorien imusarjahehkuja maailmassa.

        Vanhemmat järjestelmät jossa on erillinen pieni polttoainesäiliö tulpalle esim MF Valmet Takaavat paremman toiminnan kuin useimmat nykyiset
        jossa tulpalle tulee ainetta vasta kun aletaan
        starttaamaan.


      • ei minimerkkiä!
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Virran otto 12V tulpalla 13A.
        Hehkutusaika juuri tuo 20-25 sek.
        Jos hehkuttaa pitempään liekki syö imusarjasta ilmasta hapen ja käynnistys tapahtuu vasta kun tulee uutta ilmaa joka on kylmää ja käynnistys heikkenee entisestään.
        Tulpan toiminta kaksivaiheinen.
        Tulpassa kaksi kierukkaa, ensimmäisessä vaiheessa
        kuumenee sytytyskierukka ja kun se on valmis toinen
        kierukka mikä päästää polttoaineen valahtamaan hehkuvaan sytytyskierukkaan tällöin polttoaine syttyy ja kuuluu humpsahtava ääni.
        Jos startti sattuu juuri tähän on tilanne paras mahdollinen.

        Tulpan(alkuperäisen CAV) maahantuoja Nyk ATOY testasi aikanaan näitä ja pyyti ihmisiä määrittämään hehkutusajan 25 sek ilman kelloa
        Useimmat hehkutti vain 15-20 sek.

        Tämä on yksi eniten käytettyjä suoraruiskutusmoottorien imusarjahehkuja maailmassa.

        Vanhemmat järjestelmät jossa on erillinen pieni polttoainesäiliö tulpalle esim MF Valmet Takaavat paremman toiminnan kuin useimmat nykyiset
        jossa tulpalle tulee ainetta vasta kun aletaan
        starttaamaan.

        Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta! Olen yrittänyt etsiä verkosta juuri tätä tietoa, mutta ei ole löytynyt.

        Tässä Valmetissa on tosiaan se pikku lasiputkisäiliö siinä moottorin venttiilikopan päällä, johon tulee ylijäämäpolttoaine suuttimilta. Ja siitä säiliöstä taas ylimääräinen pö johdetaan takaisin pö-tankkiin. Näinhän se menee??

        Eli siis olennaista on startata vasta "pöhähdyksen" jälkeen. Pitäisikö sen kuulua hyttiin asti? Vaikeahan sitä on muuten konetta käynnistellä oikeaoppisesti!

        Mutta mun pitää ensin mitata se tulppa, ottaako ensinkään virtaa vastaan.


      • hijaa
        ei minimerkkiä! kirjoitti:

        Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta! Olen yrittänyt etsiä verkosta juuri tätä tietoa, mutta ei ole löytynyt.

        Tässä Valmetissa on tosiaan se pikku lasiputkisäiliö siinä moottorin venttiilikopan päällä, johon tulee ylijäämäpolttoaine suuttimilta. Ja siitä säiliöstä taas ylimääräinen pö johdetaan takaisin pö-tankkiin. Näinhän se menee??

        Eli siis olennaista on startata vasta "pöhähdyksen" jälkeen. Pitäisikö sen kuulua hyttiin asti? Vaikeahan sitä on muuten konetta käynnistellä oikeaoppisesti!

        Mutta mun pitää ensin mitata se tulppa, ottaako ensinkään virtaa vastaan.

        kuuluu se pössähdys (505) mutt kuuluu jos ei muuta meteliä ole häiritsemässä.


      • Moronääs
        hijaa kirjoitti:

        kuuluu se pössähdys (505) mutt kuuluu jos ei muuta meteliä ole häiritsemässä.

        Pössähdystä, mutta imusarja lämpiää kyllä, jos tulppa toimii. Jos lämpenee vain tulpan ympäriltä haaleaksi, niin ei saa polttoainetta. Kuuluu tuntua kuumalta koko imusarja.


      • Moronääs
        hijaa kirjoitti:

        kuuluu se pössähdys (505) mutt kuuluu jos ei muuta meteliä ole häiritsemässä.

        Että ei se uuskaan tulppa maailmoja maksa, ja rikkinainen tulppa voi vuotaa polttoainetta männän päälle.


      • Nimetön
        ei minimerkkiä! kirjoitti:

        Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta! Olen yrittänyt etsiä verkosta juuri tätä tietoa, mutta ei ole löytynyt.

        Tässä Valmetissa on tosiaan se pikku lasiputkisäiliö siinä moottorin venttiilikopan päällä, johon tulee ylijäämäpolttoaine suuttimilta. Ja siitä säiliöstä taas ylimääräinen pö johdetaan takaisin pö-tankkiin. Näinhän se menee??

        Eli siis olennaista on startata vasta "pöhähdyksen" jälkeen. Pitäisikö sen kuulua hyttiin asti? Vaikeahan sitä on muuten konetta käynnistellä oikeaoppisesti!

        Mutta mun pitää ensin mitata se tulppa, ottaako ensinkään virtaa vastaan.

        se tulppa irti imusarjasta ja hehkuta sen jälkeen, näet hyvin että lämpiääkö tulppa. Niin ja kuten tuolla jo sanottiin niin uus ei maksa maltaita, vajaa 15 euroa.


      • ei nimimerkkiä!
        Nimetön kirjoitti:

        se tulppa irti imusarjasta ja hehkuta sen jälkeen, näet hyvin että lämpiääkö tulppa. Niin ja kuten tuolla jo sanottiin niin uus ei maksa maltaita, vajaa 15 euroa.

        Laitetaan sitten suosiolla uusi tulppa tilaukseen, jos noinkin edullinen on. Elikkäs pitäis jatkossa taas toivon mukaan käynnistyä kevyesti ilman pakkosyöttöä...

        Pakkosyöttö on ollut hyvä apu, mutta myös melkoista rytyytystä pakkasilla. Oikeen pahaa tekee!


      • ei nimimerkkiä!
        Nimetön kirjoitti:

        se tulppa irti imusarjasta ja hehkuta sen jälkeen, näet hyvin että lämpiääkö tulppa. Niin ja kuten tuolla jo sanottiin niin uus ei maksa maltaita, vajaa 15 euroa.

        Laitetaan sitten suosiolla uusi tulppa tilaukseen, jos noinkin edullinen on. Elikkäs pitäis jatkossa taas toivon mukaan käynnistyä kevyesti ilman pakkosyöttöä...

        Pakkosyöttö on ollut hyvä apu, mutta myös melkoista rytyytystä pakkasilla. Oikeen pahaa tekee!


    • Kari W.

      Meillä oli aikoinaan sellaista vikaa että se toimi ja ei toiminut. Tutkein liitoksia, virtalukkoa yms. mutta viaksi osoittautui hapettunut sulake. Perus puhdistus ja vähän linimenttiä kosketuspinnoille. Uusein silti tulpan http://www.farmilaite.fi/ ja nyt toimii suosiolla. Kyllä sen puffahduksen pitäisi kuulla jos vaikka on hytistä ovi auki...

    • mökkitraktori

      Tuon Thermostart laitteen toiminnasta olen yrittänyt päästä selvyyteen mutta ei ole oikein onnistunut. Siis siihen lasikuppiin siinä kannen päällä tulee ylimääräinen polttoaine. Siitä lähtee kaksi letkua, toinen menee takas tankkiin ja toinen imusarjaan. Onko nyt sitten niin että tuo imusarjaan menevä letku on aina täynnä polttoainetta ja sitten hehkutuksen yhteydessä joku venttiili tms aukeaa tuolla imusarjan päässä ja ikään kuin painovoimalla polttoaine hujahtaa tuonne imusarjaan hehkutulpan päälle? Vai miten tuo oikein toimii?

      • Moko2

        Näinhän sen kuuluisi toimia.


      • VALLU 1100
        Moko2 kirjoitti:

        Näinhän sen kuuluisi toimia.

        Otin irti ja moottorin sivussa koitin 7-8 s.päästä syttyi, aika tuli oli, varovaisuutta saa olla


    • KiitosGoogle

      Selvis vihdoinkin hehkutulpan toiminta, tässä tulppa kuumenee muttei sytytä polttoainetta, eli polttoaine ei vähene lasisäiliöstä eikä pössähdä. Uusi tulppa tilaukseen ja kun vaihdan sen niin puhallan lasisäiliön ja tulpan välisen putken auki varmistukseksi.
      Kiitos keskustelijoille, selvis samalla miten hehkutetaan ja koska startataan.

    • kasGas

      Kyllä sieltä imusarjasta hienoinen pössähdys kuuluu kun tulppa sytyttää polttoaineen . Entisaikaan kiepautettiin sanomalehti tötteröksi ja tuli nurkkaan ja se imusarjaan niin imasee kuuman ilman startatessa , kosani helpotti pakkaskäynnistystä eniten , laiskempikin lähti .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe