Mitä lukion jälkeen?

Suomi24toimitus

Joka toinen kevään ylioppilas pohtii yhä tulevaisuuden alaansa, selviää Opintoluotsi.fi:n tekemästä kyselystä.

Valtaosa ylioppilaista haluaa aloittaa opiskelut jo syksyllä, kun taas välivuoden pitäminen tai työelämään siirtyminen kiinnostavat joka viidettä.

Lue uutinen HS:n sivuilta:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Joka toisen ylioppilaan opiskelusuunnitelmat auki/1135220109481

Miten on omien suunnitelmiesi laita? Onko syksyn opiskelupaikka jo tiedossa?

Entä muut? Muistatteko vielä miten selviä tulevaisuudensuunnitelmanne olivat heti lukion jälkeen?

105

29414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh_

      Ei ollut hajuakaan mitä halusin tehdä lukion jälkeen, eikä ole oikeastaan vieläkään. Ikää on 29!

      Olen kyllä roikkunut kirjoilla yliopistolla vuosikaudet (hum. tdk), mutta kaikki maistuu puulta. Amiskin on kokeiltu, ja AMK. Niistä ei ollut mitään hyötyä, pelkkää leikkikoulua.

      Ainoa joka kiinnostaisi on biologia, mutta kun siihen en saanut aikoinaan eväitä (yksinhuoltaja-humanisti-äiti pisti humanistikouluun, luonnontieteitä en oppinut nimeksikään), niin ei ole mahdollisuuksia. Eipä kyllä taida olla oikein töitäkään nykyään? Ketuttaa, mutta minkäs teet. Nyt vain katson kun elämä lipuu ohi.

    • Nimetön

      Katsotaan nyt, että minne Jumala haluaa johdattaa! Sitten ainakin tiedän olevani oikeassa paikassa. Ja olen sitä koko ajan koska kuljen hänen johdatuksessaan!

      • asdafkkfvlj

        Ja sitten kun sinä et päässytkään minnekkään niin se on sitten Jumalan tahto tietysti! Kannattaisiko johdattaa ihan itse itseään


    • muistan

      Itse taisin saada idean jo ensimmäisenä lukio vuotena, mutta vasta abivuoden viimeisinä kuukausina toin asian esille. Ajatus hautui siis aika pitkään.
      Itse hain omasta mielestäni ensisijaisesti TKK.lle ja pääsin sisään. Olin jo varmistanut itselleni aiemmin vastaavan alan paikan yliopistosta kirjoituksissa.
      TKK:lta tullut hyväksymiskirje olikin aivan täynnä juuri sitä itseään, mutta yliopistolta tulleesa kirjeessä oli varauduttu selvästi paremmin siihen, että en ottaisi paikkaa vastaan. Nöyryys vei lopulta voiton enkä ole katunut. Oli hieman outo tapa tehdä päätös :)

    • mies21

      Sillon ku lukiost lähdin niin eipä ollu mitää jatko-opiskelu suunnitelmii eikä ole vieläkää..töitä on tullu paiskittuu

    • Valmistunut

      Sinä keväänä kun kirjoitin, niin hain yliopistoon yhteen tiedekuntaan, mutta en päässyt ja menin kesällä armeijaan.

      Seuraavana vuonna hain kahteen tiedekuntaan yliopistoon, toiseen onnistuin pääsemään ja aloitin opiskelut. Välivuodet jäi onneksi väliin, sillä armeijaa en sellaiseksi laske.

    • ....

      ylioppilas ja PAH..ei yhtään mikään ,ja iso meno ja meteli juhlista !!!
      Etkö sinäkään ole kasvanut ajan mukana ja pääse eroon ylioppilaan ihannoinista.
      PALJON ONNEA Kaikille AMMATTIIN VALMISTUNEILLE !!!!!!

      • Tuomas_yo

        Siispä mitä sitä ylistämään... Menkää AMK:hon ja olkaa hiljaa :P


      • Sun80

        Minä en kadu päivääkään, että kävin lukion. Kaikki ne ihanat muistot, joita lukiosta jäi lukemisen ja pänttäämisen ohella, nousevat mieleeni lähes päivittäin. Minulle se sopi. Olen lukion jälkeen opiskellut sairaanhoitajan ammattiin ja valmistunut siihen 22v:na sekä tehnyt nyt töitä valmistumisesta lähtien eli 3,5vuotta. Vakityöpaikan sain myös puolen vuoden jälkeen valmistumisesta. Eli eipä paljon ole hidastanut tuo lukion käyminen töihin työputkeen pääsyäkään.


      • LissunenLiisa
        Tuomas_yo kirjoitti:

        Siispä mitä sitä ylistämään... Menkää AMK:hon ja olkaa hiljaa :P

        Amitsu on niin helppo koulu ettei mitään rajaa, ite menin ensin amitsuun ja vaihdoon lukioon, kun alkoi tylisistyttämään se taso.

        Amitsu on niin helppo koulu, ettei mitään rajaa.


      • Nimetön
        LissunenLiisa kirjoitti:

        Amitsu on niin helppo koulu ettei mitään rajaa, ite menin ensin amitsuun ja vaihdoon lukioon, kun alkoi tylisistyttämään se taso.

        Amitsu on niin helppo koulu, ettei mitään rajaa.

        Faktahan on se, että ammattikoululaiset eivät keskimäärin ole teoreettisilta kyvyiltään yhtä fiksuja kuin lukiolaiset, sen vuoksi yleissivistävien aineiden vaatimustaso ei voi olla yhtä kova kuin lukiossa. Tästä johtuu se, että ns. fiksu ammattikoululainen voi turhautua siellä.


      • Lilli
        Nimetön kirjoitti:

        Faktahan on se, että ammattikoululaiset eivät keskimäärin ole teoreettisilta kyvyiltään yhtä fiksuja kuin lukiolaiset, sen vuoksi yleissivistävien aineiden vaatimustaso ei voi olla yhtä kova kuin lukiossa. Tästä johtuu se, että ns. fiksu ammattikoululainen voi turhautua siellä.

        Ei pidä paikkaansa. Lukioko sen yleissivistyksen antaa? Vai koti tai joku muu nuoren elämään vaikuttava "taho"?! Itse olen käynyt lukion, sen jälkeen opinnot korkeakoulussa. Omista lapsistani kaksi on entisessä amiksessa, vaikka nimi onkin nykyään hienompi, enkä ole kyllä havainnut mitään puutteita heidän yleissivistyksessään. Toisaalta tiedän melko monta, joiden tie "tähtiin" on päättynyt tasan ylioppilasjuhlaan.


      • Väinämö
        Lilli kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Lukioko sen yleissivistyksen antaa? Vai koti tai joku muu nuoren elämään vaikuttava "taho"?! Itse olen käynyt lukion, sen jälkeen opinnot korkeakoulussa. Omista lapsistani kaksi on entisessä amiksessa, vaikka nimi onkin nykyään hienompi, enkä ole kyllä havainnut mitään puutteita heidän yleissivistyksessään. Toisaalta tiedän melko monta, joiden tie "tähtiin" on päättynyt tasan ylioppilasjuhlaan.

        Ainakin minun ymmärtääkseni koulusivistys on olennainen osa yleissivistystä, jos nyt ei ehkä kokonaan yleissivistys. Ei ainakaan minun vanhempani olisi opettaneet minulle kotona integraali- ja todennäköisyyslaskentaa ja ruotsin taitonikin olisi jäänyt huomattavasti huterammaksi, mitä olen sukulaisistani kuullut, että ammattikoulun poikavaltaisessa rauhattomassa ympäristössä sitä olisi pitänyt yrittää päntätä, kun vanhempani eivät osaa toista virallista kieltämme ollenkaan.

        Mutta sehän on vaan itsessään hyvä, jos lapsesi ovat sivistyneitä vaikka lukiota eivät olisikaan käyneet! Suurin osa lukion käyneistä tutuistani on pärjännyt ihan hyvin ja he tienaavat mukavasti koulutustaan vastaavissa töissä.


      • käynyt
        Nimetön kirjoitti:

        Faktahan on se, että ammattikoululaiset eivät keskimäärin ole teoreettisilta kyvyiltään yhtä fiksuja kuin lukiolaiset, sen vuoksi yleissivistävien aineiden vaatimustaso ei voi olla yhtä kova kuin lukiossa. Tästä johtuu se, että ns. fiksu ammattikoululainen voi turhautua siellä.

        on sitten nero vai?Eräs kaverini kävi lukion ja minä ammattikoulun. Minä joudun tekemään hänen autoonsa remonttejeä, kun hän itse ei osaa edes vaihtaa palanutta poltinta, suoritti vielä lukion 9,8 keskiarvolla,niin ei siellä lukiossa oikeen tuo älykkyys ole huipussaan.Mutta se on. Toiset eivät osaa van olla paikoillaan, jotain on tehtävä.


      • ollut
        Sun80 kirjoitti:

        Minä en kadu päivääkään, että kävin lukion. Kaikki ne ihanat muistot, joita lukiosta jäi lukemisen ja pänttäämisen ohella, nousevat mieleeni lähes päivittäin. Minulle se sopi. Olen lukion jälkeen opiskellut sairaanhoitajan ammattiin ja valmistunut siihen 22v:na sekä tehnyt nyt töitä valmistumisesta lähtien eli 3,5vuotta. Vakityöpaikan sain myös puolen vuoden jälkeen valmistumisesta. Eli eipä paljon ole hidastanut tuo lukion käyminen töihin työputkeen pääsyäkään.

        jo vaikinaisessa työelämässä 6vuotta, vielä 10vuotta niin asunto on maksettu =)Eli töihin 19v.


      • Ex-opiskelija
        käynyt kirjoitti:

        on sitten nero vai?Eräs kaverini kävi lukion ja minä ammattikoulun. Minä joudun tekemään hänen autoonsa remonttejeä, kun hän itse ei osaa edes vaihtaa palanutta poltinta, suoritti vielä lukion 9,8 keskiarvolla,niin ei siellä lukiossa oikeen tuo älykkyys ole huipussaan.Mutta se on. Toiset eivät osaa van olla paikoillaan, jotain on tehtävä.

        Osa lukion käyneistä on neroja ja osa ei. 9,8 keskiarvo hakkaa ainakin mun koulutodistuksen mennen tullen, joten kyseessä on kyllä ainakin koulunero! Se että ei osaa korjata autoa ei ainakaan minun silmissäni vähennä yhtään hänen koulutodistuksensa arvoa. Tietty se voi nostaa sellaisten itsetuntoa, jotka autoja osaavat korjata ja auton korjaus on itsessään ihan tarpeellista, mutta kaikkia se ei kiinnosta ja/tai ole tarpeellista sitä osata.

        Jos joudun vaikka onnettomuuteen ja leikkaukseen, niin mulle on epäolennaista, että osaako tuo hyvin arvosanoin lukion ja lääkiksen läpäissyt aivokirurgi autojen korjausta. Silloin on vain relevanttia, että hän osaa käytellä sitä kirurgin veistä oikein. Onneksi lääkikseen pääsee vain valikoitunut lukion käynyt sakki.


      • ämis
        Tuomas_yo kirjoitti:

        Siispä mitä sitä ylistämään... Menkää AMK:hon ja olkaa hiljaa :P

        kuinka moni lukiosta päässyt voi heti seuraavana kesänä tienata lähemmäs 12€/h. lukio on silloin ihan hyvä vaihtoehto jos ei viellä siinä vaihees oo päättäny mihin ammattin pyrkii


      • haluaa yliopistoon
        ämis kirjoitti:

        kuinka moni lukiosta päässyt voi heti seuraavana kesänä tienata lähemmäs 12€/h. lukio on silloin ihan hyvä vaihtoehto jos ei viellä siinä vaihees oo päättäny mihin ammattin pyrkii

        Itselleni on aina ollut selvää että yliopistoon on päästävä. Muuten en tuntisi itseäni minkään arvoiseksi. Kirjoitin lukoista viisi E:tä ja yhden C:n ja pääsin heti yliopistoon opiskelemaan farmasiaa (proviisoriksi).

        Farmaseuteista on tällä hetkellä jopa pulaa joten työttömäksi en varmasti jää ja palkkakin on kohtuullinen. Farmaseuteilla n.2000-3000 euroa kuussa ja proviisoreilla n.3000-4000 euroa kuussa. Mielestäni tämän parempaa ammatinvalintaa ei voi tehdä.

        Oman alan kesätöitäkin sain heti ensimmäisestä paikasta mihin soitin vaikka opiskelen vasta ensimmäistä vuotta.


      • settikone
        haluaa yliopistoon kirjoitti:

        Itselleni on aina ollut selvää että yliopistoon on päästävä. Muuten en tuntisi itseäni minkään arvoiseksi. Kirjoitin lukoista viisi E:tä ja yhden C:n ja pääsin heti yliopistoon opiskelemaan farmasiaa (proviisoriksi).

        Farmaseuteista on tällä hetkellä jopa pulaa joten työttömäksi en varmasti jää ja palkkakin on kohtuullinen. Farmaseuteilla n.2000-3000 euroa kuussa ja proviisoreilla n.3000-4000 euroa kuussa. Mielestäni tämän parempaa ammatinvalintaa ei voi tehdä.

        Oman alan kesätöitäkin sain heti ensimmäisestä paikasta mihin soitin vaikka opiskelen vasta ensimmäistä vuotta.

        Paskapuhetta. Jos ei kaikille aloille, niin ainakin valtaosalle on mahdollista myös päästä kahlaamalla läpi ammattikoulu ja ammattikorkea.


      • edellinen
        settikone kirjoitti:

        Paskapuhetta. Jos ei kaikille aloille, niin ainakin valtaosalle on mahdollista myös päästä kahlaamalla läpi ammattikoulu ja ammattikorkea.

        Mutta onko siinä mitään järkeä mennä eka amikseen ja sit ammattikorkeaan ja sit vasta yliopistoon kun kerran tietää mitä tahtoo ja lukiosta pääsee suoraan yliopistoon?


      • settikone
        edellinen kirjoitti:

        Mutta onko siinä mitään järkeä mennä eka amikseen ja sit ammattikorkeaan ja sit vasta yliopistoon kun kerran tietää mitä tahtoo ja lukiosta pääsee suoraan yliopistoon?

        Ei oo siinä tapauksessa, mutta ei saa harhauttaa muita lukijoita väärällä informaatiolla :)


      • juupajuu
        haluaa yliopistoon kirjoitti:

        Itselleni on aina ollut selvää että yliopistoon on päästävä. Muuten en tuntisi itseäni minkään arvoiseksi. Kirjoitin lukoista viisi E:tä ja yhden C:n ja pääsin heti yliopistoon opiskelemaan farmasiaa (proviisoriksi).

        Farmaseuteista on tällä hetkellä jopa pulaa joten työttömäksi en varmasti jää ja palkkakin on kohtuullinen. Farmaseuteilla n.2000-3000 euroa kuussa ja proviisoreilla n.3000-4000 euroa kuussa. Mielestäni tämän parempaa ammatinvalintaa ei voi tehdä.

        Oman alan kesätöitäkin sain heti ensimmäisestä paikasta mihin soitin vaikka opiskelen vasta ensimmäistä vuotta.

        siihen riittää ammattikorkeakin!


      • Niinpä...
        ämis kirjoitti:

        kuinka moni lukiosta päässyt voi heti seuraavana kesänä tienata lähemmäs 12€/h. lukio on silloin ihan hyvä vaihtoehto jos ei viellä siinä vaihees oo päättäny mihin ammattin pyrkii

        Itse valmistun keväällä 2014 ja teen lukuloman yhteydessä töitä parhaimmillaan 23e/h palkalla.


    • Ammattiin valmistunut

      Lukiolukioylioppilaatlukioylioppilaat blaa blaa. Eikö ketään kiinnosta me ammattiin valmistuneet??
      Arvostan toki ylioppilaita, jotka ovat suuren urakan tehneet koulunsa kanssa, mutta niin ollaan me ammattiin valmistuneetkin!
      Mutta silti ylioppilaat saa enemmän julkisuutta yms.
      Ihan epäreilua.

      • morpheus_

        Kateus on paha asia.

        Tässäkin aloituksessa kyseltiin tulevaisuuden suunnitelmista, kun lukiolaisilla se ammatinvalinta on vasta edessäpäin. Te amislaiset olette ammattinne jo valinneet. Miksi siis tulla märehtimään taas lukio/amis- juttua tähän keskusteluun?

        Hankkikaa elämä, tai menkää vaikka lukioon, jos noin ketuttaa että jää "vähemmälle huomiolle".


      • näinkin

        Pysytään kuitenkin KESKUSTELUN AIHEESSA, sillä nyt puhutaan jatko-opinnoista. Toki olisi myös toivottavaa tietää mitäs ne amiksesta valmistuneet tekevät. Kuinka moni menee ammattikorkeakouluun ja meneekö kukaan yliopistotasolle. Ja tästähän ei mediassa puhuta lainakaan.
        Ilmeisesti kuitenkin vain kourallinen amiksen käyneistä menee jatko-opiskelemaan, jos ylioppilaisiin ja/tai lukion suorittaneisiin verrataan.
        Haluaisinkinkuulla muista vaihtoehdoista kuin peruskoulu->lukio->yliopisto/amk, joka on itsenikin valitsema ihan mielenkiinnosta


      • hepskuukkuu
        morpheus_ kirjoitti:

        Kateus on paha asia.

        Tässäkin aloituksessa kyseltiin tulevaisuuden suunnitelmista, kun lukiolaisilla se ammatinvalinta on vasta edessäpäin. Te amislaiset olette ammattinne jo valinneet. Miksi siis tulla märehtimään taas lukio/amis- juttua tähän keskusteluun?

        Hankkikaa elämä, tai menkää vaikka lukioon, jos noin ketuttaa että jää "vähemmälle huomiolle".

        Toi oli vähän lapsellinen huomautus; hankkikaa elämä ja menkää lukioon ettei tarvitse olla kateellinen. Lukio nyt varmaankaan ei tuo sitä kaikkea elämää, taisit hehkuttaa liikaa ja jotkut menee lukioon vaan sen vuoksi, kun vanhemmat ovat pakottaneet sen enempää miettimättä mikä olisi parasta lapselleen. Sitäpaitsi kysymyshän on se, että miksi ammattikoululaisia ei juhlita samassa mittakaavassa kuin lukiolaisia. Se kuuluu olennaisena osana keskustelua olematta tekemisissä kateuden kanssa.


      • nadel
        hepskuukkuu kirjoitti:

        Toi oli vähän lapsellinen huomautus; hankkikaa elämä ja menkää lukioon ettei tarvitse olla kateellinen. Lukio nyt varmaankaan ei tuo sitä kaikkea elämää, taisit hehkuttaa liikaa ja jotkut menee lukioon vaan sen vuoksi, kun vanhemmat ovat pakottaneet sen enempää miettimättä mikä olisi parasta lapselleen. Sitäpaitsi kysymyshän on se, että miksi ammattikoululaisia ei juhlita samassa mittakaavassa kuin lukiolaisia. Se kuuluu olennaisena osana keskustelua olematta tekemisissä kateuden kanssa.

        Se on kyllä aivan yliarvostettua toi lukio.. Hyvänen aika, että tv:ssäkin mainostetaan jotain ylioppilasjuhlia tms..
        Olen its käynyt lukion ja en tajua silti tota, lukioonhan menee niitä ihmisiä paljon jotka ei tiedä mitä tulevaisuudessa haluavat tehdä. Itse kyllä tiesin mutta kuitenkin. Tällä kertaa ainakin tiedän mistä puhun.
        Yksi kaverini sai viime keväänä lakkiaisjuhlissaan yli 2000 euroa rahaa lahjana, ja lisäksi vielä kaikkea tavaraa!! AIVAN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!! Ja ne juhlat ei edes olleet kovin suuret!


      • ylioppilas

        Olen samaa mieltä kanssasi, vaikka itse olenkin tämän kevään ylioppilas. Minua tietysti kiinnostaa ylioppilasaiheinen uutisointi mutta olisi mukava tietää jotai tilastoa teistä ammattiin valmistuneistakin.

        Oma poikaystäväni valmistui pari vuotta sitten myös amiksesta ja olin hyvin ylpeä siitä, silti hänen vanhempansa kutsuivat "juhliin" vain oikeastaa kummit ja sisarukset...

        itse olen ajatellut jatkaa opintojani amk:ssa, alasta en ole viellä täysin varma.


      • Ihmettelen.
        nadel kirjoitti:

        Se on kyllä aivan yliarvostettua toi lukio.. Hyvänen aika, että tv:ssäkin mainostetaan jotain ylioppilasjuhlia tms..
        Olen its käynyt lukion ja en tajua silti tota, lukioonhan menee niitä ihmisiä paljon jotka ei tiedä mitä tulevaisuudessa haluavat tehdä. Itse kyllä tiesin mutta kuitenkin. Tällä kertaa ainakin tiedän mistä puhun.
        Yksi kaverini sai viime keväänä lakkiaisjuhlissaan yli 2000 euroa rahaa lahjana, ja lisäksi vielä kaikkea tavaraa!! AIVAN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!! Ja ne juhlat ei edes olleet kovin suuret!

        So? On niitä riparilahjojakin annettu usemman sadan euron edestä. Joillakin on varaa, toisilla ei, eikä rahan suuruus suorituksesta sen huonompaa tai parempaa tee. Itse sain L:n paperit ja rahaa tuskin ollenkaan. Paras palkinto oli kuitenkin opiskelupaikka yliopistossa sellaisesta tiedekunnasta, jonne olin haaveillut pääseväni monen monituista vuotta.


    • Tytsykkä

      Suunnitelmat selkenivät lukion viimiesenä vuonna. Lukion jälkeen hain yliopistoon humanistiseen tiedekuntaan opiskelemaan pohjoismaista filologiaa sekä varasuunnitelmana hain ammattikouluun yo-pohjaiselle matkailulinjalle. Tulin valituksi ammattikouluun ja yliopistoon jäin roikkumaan varasijalla.

      Ammattikoulussa ehdin istua pari tuntia ensimmäisenä päivänä, kunnes sain kuulla että pääsen sittenkin yliopistoon. Niin ne asiat vaan järjestyvät :)

    • Jhukkis

      oman kokemuksen pohjalta voin sanoa että lukio oli yhtä tyhjän kanssa. sama ku olis käyny ylä asteen uudelleen. ei sillä todistuksella ja lippalakilla päässy ees töihin! (pois lukien prisman kassat) turhaa koko lukio.

      • tittelintuure

        "ei sillä todistuksella ja lippalakilla päässy ees töihin!"

        Ei sillä ole tarkoituskaan saada töitä, vaan lukio on tarkoitettu "pohjustukseksi", ponnahduslaudaksi tieteellisiin opintoihin. Lukio on vain alkusoitto, eteinen, valmistautumista etenemiseen. Ei se ole ammattiin tai työhön valmistava koulutus. Jos semmoista hait, olisit mennyt ammattikouluun.


      • Sun80

        LUE OTSIKKO ja tee sen ohjeen mukaan!


      • Tipitiih
        tittelintuure kirjoitti:

        "ei sillä todistuksella ja lippalakilla päässy ees töihin!"

        Ei sillä ole tarkoituskaan saada töitä, vaan lukio on tarkoitettu "pohjustukseksi", ponnahduslaudaksi tieteellisiin opintoihin. Lukio on vain alkusoitto, eteinen, valmistautumista etenemiseen. Ei se ole ammattiin tai työhön valmistava koulutus. Jos semmoista hait, olisit mennyt ammattikouluun.

        Opiskelkaa nyt hyvät ihmiset kun meillä on siihen mahdollisuus!

        Lukion jälkeen voi opiskella mitä haluaa, sittenhän se opiskelu vasta oikeasti alkaa! :)


      • ....
        Tipitiih kirjoitti:

        Opiskelkaa nyt hyvät ihmiset kun meillä on siihen mahdollisuus!

        Lukion jälkeen voi opiskella mitä haluaa, sittenhän se opiskelu vasta oikeasti alkaa! :)

        toisilla se "oikea" opiskelu vasta alkaa ku toiset pääsee jo töihin.


      • goSandy
        tittelintuure kirjoitti:

        "ei sillä todistuksella ja lippalakilla päässy ees töihin!"

        Ei sillä ole tarkoituskaan saada töitä, vaan lukio on tarkoitettu "pohjustukseksi", ponnahduslaudaksi tieteellisiin opintoihin. Lukio on vain alkusoitto, eteinen, valmistautumista etenemiseen. Ei se ole ammattiin tai työhön valmistava koulutus. Jos semmoista hait, olisit mennyt ammattikouluun.

        Tässä kommentissa tulee hyvin esiin se POINTTI joka on vastaus kaikkeen siihen vastakkaisasetteluun lukio versus amis. Jos aikoo valmistua sellaiseen "tiede" pohjaiseen ammattiin ja aikoo hakeutua esim. yliopistoon silloin onkin varmaan syytä aloittaa taival lukiosta. Jos haluaa esim. ryhtyä tekemään jotain ihmisläheistä työtä, hoitotyötä, ohjauksellista työtä yms. ei silloin mielestäni ole välttämätön pakko mennä lukioon. Sellainen ihminen saattaa saada enemmän irti esim. lähihoitajan tai nuoriso-ohjaajan ammattitutkinnosta, jonka jälkeen voi mennä töihin tai vaihtoehtoisesti AMK:hon tai vaikka sinne yliopistoon. Palkkaero esim. lähihoitajan ja sairaanhoitajan kk. tuloissa ei heitä montaa kymppiä. Ja samalla tavalla ajattelen myös lukiolaisista, niillä kavereistani jotka pyrkivät esim. lääkikseen tai oikikseen tuskin olisi samaa hyötyä amispohjasta. Täällä tarvitaan jokaiseen ammattiin sopivia puurtajia ja niin niitä vain koulitaan sekä lukion kautta että amiksen kautta. ihminen, tavoitteet ja motivaatio ratkaisee. Itse olen perustutkinnolla valmistunut 120ov. nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja, ja minulla on myös joka vappu ammattiani edustava lakki päässä osoittamassa kunnioitusta omille saavutuksilleni. ja nyt kun olen perusduunia tehnyt muutaman vuoden AMK kutsuu... Minusta on pääasia että ihminen pyrkii tekemään sitä mitä ITSE haluaa ja arvostaa, ja samalla osaa myös kunnioittaa muiden päätöksiään vallinnoistaan. Kaikkia meitä tarvitaan!!!


      • iolainen

        Meillä on 60vuotta aikaa vielä tehdä töitä, joten minä ainakin opiskelen ihan mielelläni, enkä todellakaan kiirehdi ammattiin


      • ewrewr
        goSandy kirjoitti:

        Tässä kommentissa tulee hyvin esiin se POINTTI joka on vastaus kaikkeen siihen vastakkaisasetteluun lukio versus amis. Jos aikoo valmistua sellaiseen "tiede" pohjaiseen ammattiin ja aikoo hakeutua esim. yliopistoon silloin onkin varmaan syytä aloittaa taival lukiosta. Jos haluaa esim. ryhtyä tekemään jotain ihmisläheistä työtä, hoitotyötä, ohjauksellista työtä yms. ei silloin mielestäni ole välttämätön pakko mennä lukioon. Sellainen ihminen saattaa saada enemmän irti esim. lähihoitajan tai nuoriso-ohjaajan ammattitutkinnosta, jonka jälkeen voi mennä töihin tai vaihtoehtoisesti AMK:hon tai vaikka sinne yliopistoon. Palkkaero esim. lähihoitajan ja sairaanhoitajan kk. tuloissa ei heitä montaa kymppiä. Ja samalla tavalla ajattelen myös lukiolaisista, niillä kavereistani jotka pyrkivät esim. lääkikseen tai oikikseen tuskin olisi samaa hyötyä amispohjasta. Täällä tarvitaan jokaiseen ammattiin sopivia puurtajia ja niin niitä vain koulitaan sekä lukion kautta että amiksen kautta. ihminen, tavoitteet ja motivaatio ratkaisee. Itse olen perustutkinnolla valmistunut 120ov. nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja, ja minulla on myös joka vappu ammattiani edustava lakki päässä osoittamassa kunnioitusta omille saavutuksilleni. ja nyt kun olen perusduunia tehnyt muutaman vuoden AMK kutsuu... Minusta on pääasia että ihminen pyrkii tekemään sitä mitä ITSE haluaa ja arvostaa, ja samalla osaa myös kunnioittaa muiden päätöksiään vallinnoistaan. Kaikkia meitä tarvitaan!!!

        erittäin hyvin!

        terv. lukiolainen


    • henksut

      Kyllä niitä ylioppilaita juhlitaan, mutta miksi ei esim. ammattikouluista valmistuneita? Samalla lailla ovat hekin uurastaneet valmistumisensa eteen ja ovat yhtä arvokkaita. hehän ovat periaatteessa valmiita jo ammattiin kun taas ylioppilaat eivät. Tässä maassa tarvitaan enemmän kunnon työtä tekeviä ihmisiä kuin yliopistoista ja korkeakouluista valmistuneita työttömiä.

      • puhutaan

        opintojen jatkamisesta ei paapomisesta. Kerropa amiksen kautta amk/ ylioppistoon menneiden syysteemeistä niin on sinullakin tänne asiaa.


      • Matemaatikko

        Useampaakin kaveriani seuranneena voin kyllä sanoa, että amiksessa(ainakaan niillä tietyillä linjoilla) ei paljoa töitä tarvi tehdä. Koulukin loppui tänä vuonna jo toukokuun alussa(virallisesti kuitenkin vasta 3.6). Yläasteella seiskan keskiarvon saaneet tyypit on vetänyt amiksessa huippunumeroita, kun taas vastaavasti lukiossa ne 7 tyypit on joutunu tyytymään johonkin vitosiin ja kutosiin.


      • henksut
        puhutaan kirjoitti:

        opintojen jatkamisesta ei paapomisesta. Kerropa amiksen kautta amk/ ylioppistoon menneiden syysteemeistä niin on sinullakin tänne asiaa.

        On ihan samalla lailla asiaa tänne kuin sinullakin. Paapominen oli nyt ensimmäinen sana, joka tuli mieleen siinä mielessä, että lukiolaisia juhlitaan ja amislaisia ei juhlita tuossa mittakaavassa. Vielä kerran, jotta muistat: amislaisia tulisi myös juhlia, ovat tehneet kovan työn ja pääsevät ammattiin ja siitä jatkokoulutukseen, mutta luokilaiset menevät yliopistoihin ja korkeakouluihin lopulla pääsevät työttömiksi kortistoihin. Suomessa tarvitaan enemmän työtätekeviä ihmisiä kuin kortistoissa istuvia työttömiä, joille ei kelpaa tavallinen duuni. Kerroin oman mielipiteeni niinkuin kaikki muutkin ja täällä ei ole mitään rajaussyysteemiä sanottuna vai oletko keskustelun "seriffi?"


      • henksut
        Matemaatikko kirjoitti:

        Useampaakin kaveriani seuranneena voin kyllä sanoa, että amiksessa(ainakaan niillä tietyillä linjoilla) ei paljoa töitä tarvi tehdä. Koulukin loppui tänä vuonna jo toukokuun alussa(virallisesti kuitenkin vasta 3.6). Yläasteella seiskan keskiarvon saaneet tyypit on vetänyt amiksessa huippunumeroita, kun taas vastaavasti lukiossa ne 7 tyypit on joutunu tyytymään johonkin vitosiin ja kutosiin.

        Viis noista numeroista ja vertailuista, Suomessa tuntuu hävävän kunnon rivityöammattipaikat, kun kaikki haluaa korkeakouluttaa itsensä, monet jopa omasta halustaan huolimatta. Alkaa nyt jo olemaan liian korkeakoulutettua porukkaa, jossa muut työt eivät kelpaa ja toisaalta lukeminen menee hukkaan. Itseasiassa kunnon työmies ei numeroita kaipaa, vaan muut asiat ratkaisevat.


      • Nimetön

        Ainakin itse olen ollut useamman ammattiin valmistuneen juhlissa, joten mikäpä sinänsä estää sitä juhlimasta perheen ja sukulaisten kesken!

        On kuitenkin outoa, että rinnastat työtä tekevän väestön ja akateemisen työttömän! Älyllisesti rehellisempää olisi rinnastaa akateeminen työtön vs. ammattikoulun käynyt työtön tai rehellistä työtä tekevä duunari vs. rehellistä työtä tekevä akateeminen töissäkäyvä. Sitä paitsi akateemisten työttömyysprosentti ja alhaisempi kuin ammattikoulun käyneiden! Ja onko esim. metallimiehen työ jollain tapaa rehellisempää kuin vaikkapa opettajan?


    • khk84

      Kirjoitin itse ylioppilaaksi 03... Suunnitelmissani oli aluksi yliopistoon maantiedettä tai biologiaa lukemaan. Kävinkin pääsykokeissa, mutta en päässyt ja vähästä oli kiinni..Sekös harmitti...Mutta ei se silti lannistanut vaan menin töihin, joiden kautta kiinnostuin sairaanhoitajan ammatista.. Nyt sitten opiskelen toista vuotta ja ala tuntuu todella omalta... Eli ei pidä lannistua, jos jonnekkin ei pääse opiskelemaan, sillä se ei välttämättä ole ollut silloin oikea juttu.. Tai jos ei pääse ekalla kerralla, aina voi pyrkiä uudelleen jos sama juttu kiinnostaa!!!

    • Tiukuting

      Lukioon mennessäni olin täynnä puhtia ja unelmia..ja kun sieltä sitten sen lakin sain, olin kovaa kyytiä menossa ammattikorkeaan ja kohti suurta maailmaa. Toisin kävi: Ammattikorkeaan en päässy, joten ajattelin sitten hankkia saman alan perustutkinnon amiksessa jotta kiinnostuspisteet nousis ammattikorkeen silmissä..mutta tässä sitä ollaan, ammattikorkeeseen en ole vieläkään päässy ja kaupan kassalle sitä sitten päädyttiin kun ei oman alan hommiinkaan päässy. Tällä hetkellä työttömänä, että suuntaus on alenemaan päin. Eli ei siitä lippalakista tosiaan mitään hyötyä ole ollu, mutta lukioajat on kyllä upeita muistoja..voi ku takas pääsis.. :0D

      • matson^^

        Lukio tuli käyty, nyt amikseen.


    • reino

      sossun kautta työkkäriin noin 10 vuotta sitten kun lakin sain!

    • Jonna666

      Ärsyttävää, kun ammattiin valmistuvia ei arvosteta niin paljon kun lukion käyneitä..Aina puhutaan VAIN ylioppilaista, EI ammattiin valmistuvista.

      • luulin

        että amiksen käynneet ymmärtäväisivät asiat oikein, mutta nyt keskustelussa puhuttin ylioppilaiden jatkoista. Pistäkää pystyyn uusi ketju jossa kerrotte omista ammattijutuistanne ja tänne vaikka mahd amiksen jälkeen opintojen jatkamisesta. Todistaakaa luuloni todeksi että teillä on korvien välissä aivot ja lopettakaa tuo ylioppilaiden kritisointi väärässä paikassa. Voitte avata yliopillaita rakentavasti kritisoivan ketjun. Ammattiin valmistuneita tarvitaan, mutta ei päätönyä kritiikkiä esittämään.


      • abi 06
        luulin kirjoitti:

        että amiksen käynneet ymmärtäväisivät asiat oikein, mutta nyt keskustelussa puhuttin ylioppilaiden jatkoista. Pistäkää pystyyn uusi ketju jossa kerrotte omista ammattijutuistanne ja tänne vaikka mahd amiksen jälkeen opintojen jatkamisesta. Todistaakaa luuloni todeksi että teillä on korvien välissä aivot ja lopettakaa tuo ylioppilaiden kritisointi väärässä paikassa. Voitte avata yliopillaita rakentavasti kritisoivan ketjun. Ammattiin valmistuneita tarvitaan, mutta ei päätönyä kritiikkiä esittämään.

        tulin mielenkiinnolla lukemaan,mitä itseni kanssa samassa jamassa olevat aikovat tehdä nyt saatuaan lakin,mutta kohtasinkin liudan amiksessa olevien tekstejä siitä kuinka heitä ei arvosteta. Tähän asti luulin amiksessa olevienkin olevan fiksuja,mutta kuinkas asia osittautuikaan??? lukutaidottomuutta vai muuten vain älynpuuttuumista kun tungetaan ajatuksia väärään paikkaan...


    • Nimetön

      Ylioppilaita on perinteisesti pidetty kansakunnan toivoina. Ylioppilaita arvostetaan tietyllä tapaa sen takia enemmän, koska vanhemmissa ikäluokissa ylioppilaita oli niin vähän ja jos ei ihan kaikista, niin suurimmasta osasta ylioppilaista tuli ns. tavallisen kansan arvostamia herroja ja rouvia -lääkäreitä, lakimiehiä, opettajia, pappeja jne. Siihenkin aikaan "ei lukioon menevät" kyllä huomasivat jo koulussa luokallaan, että keillä sitä lukupäätä oli ja keillä ei.

      Nykyään lukiosta on tullut "kaiken kansan koulu", kun sen käy noin puolet ikäluokista ja sinne menee opiskelemaan myös monia ns. keskinkertaisuuksiakin, kuten aikoinaan esim. minä. Kuitenkin jos vertailtaisiin keskiarvojen keskiarvoja lukioon menevät vs. ne jotka eivät mene lukioon, niin lukioon menevät selkeästi voittaisivat. Ja käytännössä edelleenkin kansakunnan tuleva eliitti opiskelee lukioissa, joskin nykyään monen ns. keskinkertaisuuden keskellä. Vaikka ns. hyviä ammatteja on nykyään enemmän, niin silti tiede- ja taidekorkeakoulupaikkoja ei riitä kaikille halukkaille lukion käyneille. Lukiossa oppii yleissivistystä, opiskelutaitoja ja lukion/ammattikoulun oppimäärä on säädetty vaatimukseksi ammattikorkeakouluunkin hakemiselle,

      Ammattikoulujakin tarvitaan. Ilman osaavaa työntekijäväestöä tämä yhteiskunta ei pyörisi, kun leivät jäisi leipomatta, laivat rakentamatta, autot korjaamatta, sairaat ja lapset hoitamatta ja hiukset leikkaamatta. Jos olisin ysiluokalla ollut kiinnostunut jostain amislinjasta, niin luultavasti olisin mennyt amikseen huolimatta siitä pienestä mielipahasta, että omat lakkiaiset tulisi jäämään väliin. Lakkiaiseni olivat kuitenkin monta vuotta sitten ja ovi aukeni mulle yliopistoonkin :)

      • Loishöäät

        Olen käynyt lukion, ja menossa seuraavaksi amikseen. Mitä sen jälkeen, en tiedä =D

        Yhtään ei harmita että lukion kävin, vaikka paskaa sakkia siellä oli. Minä suhtaudun opiskeluun niin, että se on elämää varten =) Olemme täällä oppimassa, tieto ei ole pahaksi! Ja onhan lukion käyneillä parempi yleissivistys.


    • limatussu

      Piti alunperin lähteä Italiaan vakmistuttu, mutta päädyinkin niinkin eksoottiseen paikkaan kuin Tanska... En ole kuitenkaan koskaan katunut päätöstäni, ja kielikin on vielä hallinnassa. Jonain päivänä toivottavasti takaisin..

    • Jussi30

      Minusta piti tulla ylioppilasvuoden jälkeen filosofi tai kulttuuriantropologian tai arkeologian asiantuntija. Myös muusikon tai uskontotieteilijän ura pyöri joskus mielessä.

      Hain joillekin näille aloille ja onneksi en päässyt mihinkään niistä. Sen sijaan pääsin lukemaan fysiikkaa, valmistauduin opettajaksi ja vedän ihan reilua kuukausipalkkaa yläasteella.

      No ei työ aina niin helppoa ole mutta ainakin helpompaa ja taatusti rahakkaampaa kuin pätkätöiden ja työttömyyden rajalla liikkuva kulttuuriantropologi tai filosofi.

    • mambo87

      Itse olen lähdössä lukemaan kauppikseen datanomiks. Lukio oli vain mietintä aikaa ammatinvalinnalle...

    • *tällainen_pieni_tyttö*

      Terveps! Mie semmmosta kysysin, jos joku ossais sannoo, että ku mie kaksoistutkintoo opiskelen(ammatillinen ala on datanomi), ja kolmen vuoden päästä pitäs valmisttuu...niin niin...ossaako kukkaan sannoo tai tiettääkö, että millasen lakin kaksoistutkintolainen saapi? Saako se ihan tavallisen? ja sitten, että millä opiskelijoilla on siinä lakissa se semmonen häntä tai tupsu tai mikä onkkaa??? kiitos jos joku vasttaa tähän...helpottas paljo ku oon jo tuota nii kauan miettiny?!?!

      • Jussi30

        Kaksoistutkintolainen ei saa mitään erikoista lakkia, tavallisen ylioppilaslakin vain. Sellaiset "tupsulakit" yms. ovat teknisen korkeakoulun ja joidenkin alempien korkeakoulututkintojen tavaramerkkejä.


    • Hoitsu

      Lukio on turhuuksien turhuus. Siitä lakista ei ole mitään hyötyä. Turhaa ajanhaaskausta. Amis se vaan tienaa.

      • ylioppilas

        kävin lukion ja istuin muutaman vuoden lisää koulussa. Sain bailata opiskeluaikana kunnolla ja nyt ku oon työelämässä niin 100%varmuudella tienaan paljon enemmän kuin sä....


      • turvallisuusvalvoja

        Amis se vaan tienaa enemmän! Eihän ylioppilas oo vielä oikeestaan yhtään mitään, saavat vaan jonkun vappulakin... :D


      • Neiti näsä

        Eihän sillä lakilla teekkään mitään vaan sillä uskomattomalla tiedon määrällä!!! :D Ha!


      • Ylioppilas
        ylioppilas kirjoitti:

        kävin lukion ja istuin muutaman vuoden lisää koulussa. Sain bailata opiskeluaikana kunnolla ja nyt ku oon työelämässä niin 100%varmuudella tienaan paljon enemmän kuin sä....

        Lakasukoneen kuljettajana.


      • alkuperäinen nim. ylioppilas
        Ylioppilas kirjoitti:

        Lakasukoneen kuljettajana.

        Kiva kun kirjoitit mun jutun perään samalla nimimerkillä niin että olisin muka lakaisukoneen kuljettaja.... ihan hyvää huumoria ei siinä mitään, mutta pakko korjata että olen suunnittelutoimistossa suunnittelijana. Pääsin koska olen opiskelut itselleni insinöörin pätevyyden ja lukio on taas pohjana mun pätevyydelle. En ole vielä kovin kauaa ollut töissä (puolivuotta) ja todellakin yllätyin palkkani suuruudesta. Olin asettanut itselleni tavoitteeksi että alkupalkka olis 2000-3000 euroa/kk, mutta se oli siis huomattavasti suurempi. Töitä riittää ja samoin intoa tehdä töitä ja tämä vain siksi että olen jaksanut kuluttaa niitä koulun penkkejä istumalla tunneilla.


      • hubailija
        alkuperäinen nim. ylioppilas kirjoitti:

        Kiva kun kirjoitit mun jutun perään samalla nimimerkillä niin että olisin muka lakaisukoneen kuljettaja.... ihan hyvää huumoria ei siinä mitään, mutta pakko korjata että olen suunnittelutoimistossa suunnittelijana. Pääsin koska olen opiskelut itselleni insinöörin pätevyyden ja lukio on taas pohjana mun pätevyydelle. En ole vielä kovin kauaa ollut töissä (puolivuotta) ja todellakin yllätyin palkkani suuruudesta. Olin asettanut itselleni tavoitteeksi että alkupalkka olis 2000-3000 euroa/kk, mutta se oli siis huomattavasti suurempi. Töitä riittää ja samoin intoa tehdä töitä ja tämä vain siksi että olen jaksanut kuluttaa niitä koulun penkkejä istumalla tunneilla.

        Amiksen jälkeen voi kyllä päästä duuniin, mutta kyse taitaakin monen kohdalla olla siitä, että mitä duunia haluaa tehdä. Itse olen siis käynyt amiksen, ollut duunarina sen aikaa, että tiedän mitä se on. Nyt olen insinööri, palkka on paljon parempi ja homma on mukavaa toimistotyötä. Kaikki on kiinni siitä mitä itse haluaa tehdä "isona"...


    • tarja perse

      sit kouluun

    • Saski

      Mä kävin aikoinani lukion ja hain innoissani yliopistoon maantietoa lukemaan. Varalla oli ammattikoulun fysioterapia opinnot. Ekana syksynä en pääässy mihinkään opiskelemaan ja olin puolivuotta töissä. Töissä käynti muistutti mua siitä miks kouluja ylipäätään käydään ja päädyin hakemaan tammikuussa ammattikouluun insinööriksi lukemaan. Nyt teen hyvällä palkalla lopputyötä ja jatkosopimuksestakin on jo puhuttu. Eli näin mulla. Sitä pitää vaan uskaltaa kokeilla eri juttuja niin se OMAjuttu löytyy kyllä sieltä. Joskus tulee pahasti nokilleen mutta siitä ei pidä lannistua. Onnea vaan kaikille valkolakin saajille ja ammattiin valmistuville. Elämä edessä ja tukka takana!

      • ttt

        Valmistuin lukiosta 2004 keväällä:) Olen aina haaveillut sosiaalisesta ammatista. Alunperin olisin halunut lukea fysioterapiaa (onneksi en päässyt kouluun). Menin heti lukion jälkeen amikseen ja valmistuin urheiluhierojaksi/personal traineriksi. Hierojakoulun aikana tajusin, että en todellakaan halua toimia fysioterapeuttina :/ Amiksen jälkeen lähdin ulkomaille (Etelä-Amerikkaan ja Etelämantereella yht. 5kk) ja kävin välissä treenaamassa Mallorcalla. Välivuosi teki todellakin hyvää!!:0) sai nähdä paljon maailmaa ja tapasin uusia ihmisiä.

        Nyt hain sitten Amikseen Nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaajaksi sekä hoitotyöhön ammattikorkeaan. Toivotaan, että jostakin sais opiskelupaikan:) Ja kesällä vähän työntekoa.

        Tsemppiä kaikille!


      • Chicka1
        ttt kirjoitti:

        Valmistuin lukiosta 2004 keväällä:) Olen aina haaveillut sosiaalisesta ammatista. Alunperin olisin halunut lukea fysioterapiaa (onneksi en päässyt kouluun). Menin heti lukion jälkeen amikseen ja valmistuin urheiluhierojaksi/personal traineriksi. Hierojakoulun aikana tajusin, että en todellakaan halua toimia fysioterapeuttina :/ Amiksen jälkeen lähdin ulkomaille (Etelä-Amerikkaan ja Etelämantereella yht. 5kk) ja kävin välissä treenaamassa Mallorcalla. Välivuosi teki todellakin hyvää!!:0) sai nähdä paljon maailmaa ja tapasin uusia ihmisiä.

        Nyt hain sitten Amikseen Nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaajaksi sekä hoitotyöhön ammattikorkeaan. Toivotaan, että jostakin sais opiskelupaikan:) Ja kesällä vähän työntekoa.

        Tsemppiä kaikille!

        Valmistuin 2004 ja Kirjoitusten jälkeen lähdin italiaan reppumatkalle 5 viikoksi ja sen jälkeen olin ammattikoulussa vuoden ja valmistuin hierojaksi, kuten siskoni "ttt". Valmistumisen jälkeen matkustelin siskoni kanssa ja nautin elämästä:) Hain sairaanhoitajaksi ja sain paikan, mutta ilmoittauduin poissaolevaksi (koska olin ulkomailla..) ja nyt haen sitten eri paikkakunnalle opiskelemaan hoitotyötä. Haluan sellaisen ammatin, jossa töitä riittää ja sairaanhoitajalle niitä on vaikka muille jakaa. Aurinkoista kesää!


      • miten ..
        ttt kirjoitti:

        Valmistuin lukiosta 2004 keväällä:) Olen aina haaveillut sosiaalisesta ammatista. Alunperin olisin halunut lukea fysioterapiaa (onneksi en päässyt kouluun). Menin heti lukion jälkeen amikseen ja valmistuin urheiluhierojaksi/personal traineriksi. Hierojakoulun aikana tajusin, että en todellakaan halua toimia fysioterapeuttina :/ Amiksen jälkeen lähdin ulkomaille (Etelä-Amerikkaan ja Etelämantereella yht. 5kk) ja kävin välissä treenaamassa Mallorcalla. Välivuosi teki todellakin hyvää!!:0) sai nähdä paljon maailmaa ja tapasin uusia ihmisiä.

        Nyt hain sitten Amikseen Nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaajaksi sekä hoitotyöhön ammattikorkeaan. Toivotaan, että jostakin sais opiskelupaikan:) Ja kesällä vähän työntekoa.

        Tsemppiä kaikille!

        siis joopa joo että joku väittää että amk:sta ja yliopistosta valmistuu työttömiä!!kuule juuri yliopisto tutkinnon suorittanut on yleensä jo opintojensa aikana varmistanut itselleen työpaikan harjoitteluejn kautta yms..tai sitten jäävät yliopistolle tutkijoiksi..suurin osa "kortistossa" roikkuvista nuorista on yhteiskunnan pyörästä tipahtaneita..alkoholiongelmaa yms eikä todellakaan mitään yliopiston käyneitä!!suomessa riittää töitä kaikille töitä tekeville ja ahkerille lähivuosina!itse olen lukion käynyt 2005 ja välivuosi tuli koska en saanut heti opiskelu paikkaa..no olipahan ainakin hyödyllinen vuosi,töitä tein koko vuoden! nyt syksyllä toivottavasti opiskelen amk:ssa! :)


      • juuhuu

        Lukio tuli kanssa käytyä. Sen jälkeen armeijaan. Heti armeijan jälkeen tammikuussa pääsin AMK:hon lukee insinööriksi vaikka en lukenut lainkaan pääsykokeisiin. Ja sehän tässä nyt pännii, kun pääsin ko. kouluun tai oikeestaan enemmänki se etten lopettanut sitä edes kesken ja siirtynyt johonkin taloutta lukemaan.

        Nyt siis teen kanssa lopputyötä, josta on syntymässä uusi tuote. Mitään palkkaa en projektista saa. Töitä en saanut edes kesäksi. Sama juttu monella luokkakaverilla, joten ei se insinööriksi valmistuminen mikään taivaanlahja ole. Alalle koulutetaan aivan liikaa väkeä.


    • Ei yliopistoon

      Hyvät abiturientit. Olen päässyt ylioppilaaksi 1998, ja sen jälkeen jokaiseen yliopistoon opiskelemaan mm. opettajaksi, oikeustiedettä ja kv. politiikkaa. Nyt olen maisteri ja kandi, eli minulla on 2 tutkintoa yliopistosta.

      Valitettavasti tämän hetken työmarkkinoilla kannattaisi olla pikemminkin ylioppilas joku toisen asteen ammatti. Olen usein ajatellut, kuinka hyvässä asemassa toisen asteen kaksoistutkinnon suorittaneet ovatkaan. Lukekaa siis ammattipistoissa - eikä AMK:ssa - joku ammatti, johon kouluttautuminen kestää lukion jälkeen 2 vuotta. Palkat ovat todennäköisesti paremmat ja työllisyys erinomainen.

      Valitettavasti ammatillista koulutusta ei vieläkään arvosteta tarpeeksi Suomessa, vaikka tärkeintähän on opintojen jälkeinen työllistyminen.

      Hakekaa ammattiopistoihin, menkää töihin ja nauttikaa palkan mukanaan tuomasta elintason noususta. Maisterina suosittelen ammattiopistoja.

      PS: Ammattikorkeakoulut keksittiin aikoinaan työttömyyden piilottamiseksi Suomessa. AMK-tutkinnon suorittaneet saavat samaa palkkaa kuin ammattiopiston käyneet, joten resursseja ei kannata tuhlata AMK-opintoihin.

      • LEMCBAI

        Opiskelussa ei ole aina kysymys pelkästään hyvän työpaikan ja palkan saamisesta(vieläpä mahdollisimman nopeasti). Kiinnostus itse alaa kohtaa vetää monia opiskelemaan. Itseäni kiinnostaa esimerkiksi fysiikka ja matikka todella paljon. Haluan oppia ymmärtämään suhteellisuusteoriat, matemaattiset todistukset yms. Siksi menen yliopistoon.


      • kaltainen juttu
        LEMCBAI kirjoitti:

        Opiskelussa ei ole aina kysymys pelkästään hyvän työpaikan ja palkan saamisesta(vieläpä mahdollisimman nopeasti). Kiinnostus itse alaa kohtaa vetää monia opiskelemaan. Itseäni kiinnostaa esimerkiksi fysiikka ja matikka todella paljon. Haluan oppia ymmärtämään suhteellisuusteoriat, matemaattiset todistukset yms. Siksi menen yliopistoon.

        oli minullakin mielessä. Sitten yliopiston jälkeen vaikka amikseen vaikka samalle alalle :) jos ei töitä muuten irtoa.


    • Lääketieteellinen valmistaa...

      Hyvät abiturientit,
      älkää eksykö lääketieteelliseen, jos haikailette vain lääkärin statusta. Viimeistään harjoitteluissa ymmärrätte, että lääkärin työ on kaukana statuksesta, kun potilas oksentaa päällenne, kohtaatte aina kovemmin huutavia lapsipotilaita tai joudutte tutkimaan genitaalialueita. Ihemettelen, mikä tekee lääkärin työstä niin haluttua, koska ainakin terveyskeskustyö on nykyään rasittavaa.

      Jos lääkäriksi tahtoo, pitää olla kiinnostunut kaikenlaisista ihmisistä; ja usein erittäin sairaista sekä yhteiskunnasta syrjääntyneistä. Valitettavasti monet lääketieteen opiskelijat ovat lahjakkaita luonnontieteissä mutta tunneälyllisesti vasta-alkajia. Tunneälyä sekä nöyryyttä pitäisi lääketiedettä opiskelemaan hakevilla olla. Ehkä kannattaa käydä juttelemassa esimerkiksi terveyskeskuslääkäreille, ennen kuin aikoo alalle.

    • merkonomi

      Arvostakaa hyvät ihmiset myös ammatin saaneita ihmisiä. Ylioppilas ei ole vielä MITÄÄN. Itse arvostan ammatinsaaneita enemmän. Lokin paska päässä ei ole yhtään mitään.

      • Ei pahalla, mutta

        miksi sinun täytyy tulla mollaamaan yliopplaita? Kuka täällä on vähätellyt sinun merkonomin tutkintoasi? Ottaako päähän se, että itse et saa/ole saanut hienoja valmistujaisjuhlia? Niin, eihän tavallisella ylioppilaalla vielä ole ammattia, mutta hyvät mahdollisuudet hankkia sellainen tulevaisuudessa. Itse valitsin lukion sivistyksen vuoksi, mikä minun kohdallani tarkoittaa myös muiden ihmisten kunnioittamista. Lukion käyminen kasvattaa henkisesti, olisinko sinunkin kannattanut harkita sitä? :)

        PS. Ylioppilastutkinto on kypsyyskoe.


      • merkonomi
        Ei pahalla, mutta kirjoitti:

        miksi sinun täytyy tulla mollaamaan yliopplaita? Kuka täällä on vähätellyt sinun merkonomin tutkintoasi? Ottaako päähän se, että itse et saa/ole saanut hienoja valmistujaisjuhlia? Niin, eihän tavallisella ylioppilaalla vielä ole ammattia, mutta hyvät mahdollisuudet hankkia sellainen tulevaisuudessa. Itse valitsin lukion sivistyksen vuoksi, mikä minun kohdallani tarkoittaa myös muiden ihmisten kunnioittamista. Lukion käyminen kasvattaa henkisesti, olisinko sinunkin kannattanut harkita sitä? :)

        PS. Ylioppilastutkinto on kypsyyskoe.

        Minä sain jokunen vuosi sitten hyvät "valmistujais"juhlat (miksi en olisi saanut). Ei lukiokaan kaikkia henkisesti kasvata. Ylioppilaistakin löytyy vähemmän sivistyneitä. Se on juuri se vanhoillinen ajatusmaailma että lukiosta vaan tulee sivistyneitä ja "kunnollisia" ihmisiä. EI PIDÄ PAIKKAANSA.
        Tämän päivää radiostakin kuulee että "toivotaan launtaiksi kaunista lakkias säätä". Lauantaina on myös muita valmistujaisia.
        ONNEA SIIS KAIKKI AMMATTIIN VALMISTUVAT !!!!!


    • kauris

      Mitäs sit lukion jälkeen? Töihinkö, miten meinaat päästä ku ei ole edes ammattia? ehkä johonkin hanttihommiin pääsee, mut sekö on sit kivaa?

      Jatko opiskelemaan, pääseehän sinne ammattikoulunkin jälkeen, ja sit on ammattikin ei tarvi sitä enää opiskella.... No mut jokainen tekee mitä tekee. Oma mielipiteeni vaan on se että lukiolla ei tee hevonpas***kaan!!!

      • niin niin

        Olet oikeutettu mielipiteeseesi vasta kun olet käynyt molemmat koulut. Täällä puhutaan opiskelun jatkamisesta joka taas tuottaa alan vaihtoehdosta riippumatta ammmattilaisia. Lukio valmistaa korkeakouluihin sillä muuten olisi aika pihalla koska
        a) Englannin kielen lukemisen osaaminen 1000 sivuisesta kirjasta pitäisi onnistua ilman lisäkoulutusta tämä on pakollista lähes kaikilla aloilla.
        b) tämän lisäksi se mikä tukee muuten opiskeltavaa alaasi kuten luonnontieissä matematiikka täytyy olla lukiopuolelta hallussa.

        Muuten lukiopapereilla kukaan lukiolainen ei (muutamaa politikkoa lukuunottamatta) kuvittele tulevansa minkään alan ammattilaiseksi.
        Voit tulla huomaamaan työelämässä, että korkeammalla hierarkiassa on korkeakoulututkinnon suorittaneet (=yleesä myös lukion) erittäin harvoja poikkeuksia lukuuottamatta.
        Jatko-opiskelu ammattikoulusta on suuremman työn, tuskan ja vaivan takana kuin lukiopohjalta. Erittäin harva käsittäekseni jatkaa yliopistoon.

        Esimerkiksi paperiduunarilla on nykyisin kovat oltavat, mutta kehitystyöhön väkeä otetaan.
        Lisäksi ole onnellinen jos lukiolainen ei ammattiin sinun mielestä koskaan valmistu sillä se parantaa omaa asemaasi.


      • keväällä

        lukion jälkeen hommiin, jossa peruspalkkani on n. 13 € tunnissa. Olen tämän kevään ylioppilas. Ei, en päässyt töihin suhteilla, vaan oman aktiivisuuteni ja aiemman kesätyökokemukseni perusteella. Olen palkkaan vähintäänkiin tyytyväinen.


      • ankus
        keväällä kirjoitti:

        lukion jälkeen hommiin, jossa peruspalkkani on n. 13 € tunnissa. Olen tämän kevään ylioppilas. Ei, en päässyt töihin suhteilla, vaan oman aktiivisuuteni ja aiemman kesätyökokemukseni perusteella. Olen palkkaan vähintäänkiin tyytyväinen.

        Kyllä lukio on turha paikka


      • menettänyt

        arvostuksensa, kun sieltä valmistuu kaiken maailman "viisaita" 6keskiarvolla.Itse olen metalli alan koulutuksen käynyt, ja jatkanut työn ohessa metalli alan oppeja.Vielä vuosi niin sitten valmistun.


    • entäs sitten

      kun saatu lokinpaska päähän? siinäpä kysymys. Jos on käynnyt lukion ja ei tiedä tulevaisuuden suunnitelmiaan,(18-20v. aikuinen) niin oliskohan ollut syytä valita apukoulu!!!

    • vm2000

      valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2000 - pääsin heti useampaankin hakemaani paikkaan sisälle opiskelemaan ja mutkien kautta valitsin opinahjoni.

      No, valintojani olen muuttanut viimeisen kuuden vuoden aikana aika haipakalla (sama ala edelleen kuitenki) ja kaikki on mennyt uusiksi sitten vuoden 2000 - olinkin silloin 19 kesäinen ja haaveilin vaikka mistä...tuli leikittyä välillä aikuistakin, tuli pidettyä välivuosi, tuli oltua maailmalla ja tuli muutettua ympäriämpäri useaan otteeseen. Toisin sanoen etsin itseäni lukion jälkeen aika lailla ja siinä sivussa tuli sitten "opiskeltua".

      Mutta onneksi olkoon minä, olen vihdoin valmistunut, mutta se mitä teen nyt on täysin avoinna...

    • uma

      Kyllä mulla on jo vuoden verran ollut täysin selvillä, mitä haluan seuraavaksi opiskella. Olin viimeisen lukuvuoden ajan myös töissä eräässä firmassa ja sitä kautta tulin vakuuttuneeksi alan olevan minulle juuri se oikea. Lähden siis opiskelemaan liiketaloutta ammattikorkeakouluun, keskiviikkona pääsykokeet :)

    • menen

      töihin tienaamaan rahaa, kun on valmis ammatti ja katselen kuinka opiskelijat kituuttavat ittensä loppuun.Suurin osa näistä ylioppilasta on tulevaisuudessa töissä tuolla nakkikioskilla pienellä palkalla.

      • OLET

        aivan hukassa tilastoja kyllä löytää ylioiopistoista/ammattikorkeakouluista valmistuneista ja työllistymisestä. Kyllähän niitä kaiken maailman pilipali humanisteja on joilla ei töitä ole, mutta heitä on melko vähän. Jos nyt oikein muistan niin työttömyysprosentti akateemisilla on 5 ja maassa on kauttaaltaan suurempi työttömyys. Vedä siitä johtopäätökset uudelleen.


    • mmm

      Itse menin lukioon kun muutkin. Isä, äiti ja isoveli kävivät kanssa. Lisäksi yläasteella luokallani selvästi näkyi se, eittä porukat arvostivat selvästi enemmän lukiota kuin amista. Tänä keväänä nyt valmistuin, enkä nitä pilkkusääntöjä kyllä vieläkään hallitse. No tuli siitä äikästä silti C.

      No uskon, että lukio oli itselleni parempi valinta. On heränny jonkinlainen tiedon halu jopa tässä ihan lukion loppumetreillä.

      Ihmisten arvostukset suuntautuu pääpiirteittäin kahteen leiriin. On niitä jotka arvostaa konkretiaa ja käytäntöä: rahaa, seksiä jne. Sitten on niitä "filosofisempia" ja alkeellisemman eläinkunnan näkökulmasta katsottuna turhempia arvostuksia kuten tieto ja ymmärrys muustakin kun ruuan hankkimisesta tai auton korjaamisesta.

      Lukiolaisen ja amiksen välillä tuskin on kovinkaan suuria eroja, mutta kaipa ne koulut jonkunlaisen kahtiajaon jo ihmisiin tekevät.

      Itse nyt kirjotusten jälkeen pari kuukautta laiskotellu, eikä taida olla enää paljoakaan edellytyksiä päästä yliopistoon. Eli tervetuloa välivuosi! Koittaa tässä nyt jonkun verran vaikka lueskella, että sitten erittäin hyvät eväät päästä ensikerralla sisään!

      No mut.. hyvää kesää kaikille jotka tänne asti jakso lukea!

      • Eisley

        Ihanaa kuulla että joku muukin on ottanu lunkisti kirjotusten jälkeen!! Oon itse kanssa pääsykoekirjoja selaillut (Lue: avannut ja laittanut samantien kiinni),eikä yliopistonovet taida aueta ekalla kerralla...(Tampereen Yliopisto,Humanistinen tiedekunta,Logopedia,oli eka vaihtoehtoni...hakijoita reilu 300 ja sisään otetaan 10. Hyvät tsäänssit,jos anatomia ei kulje latinaksi eikä suomeksikaan..:D :D)

        Välivuosi voi tehdä todellakin hyvää. Motivaatio on aika varmasti parempi kuin nyt heti kirjoitusten jälkeen. Ja muutenkin sitä vuoden mittaan ehtii miettiä ja varmistua omista kiinnostuksenkohteista! Välivuotta ei kuitenkaan kannata laiskotella,sillä ei se motivaatio itsestään nouse. Kannattaa hankkia jotakin järkevää tekemistä,hankkia kiva työpaikka,mennä kursseille,opistoon,aloittaa jokin aivoja rassaava harratus etc.Sillälailla pysyy hyvin vauhti yllä ja saattaa vuoden aikana oppia jopa jotakin uuttaki;) Tulevat opiskelut kannattaa pitää alitajunnassa koko ajan,sitä kautta voi avautua paljon uusia ovia!

        Hyvää kesää kaikille!!


    • vee.

      Kun tarttee tapella näin naurettavista asioista.

      Miten ihmeessä siinä VOISI olla jotain väärää, että ihmiset haluavat oppia? Kaikissa maissa ihmisillä ei ole siihen edes mahdollisuutta ja sitten tänne keskustelupalstoille tulee itkemään jotain elämäänsä pettyneitä amiksia, jotka luulevat olevansa NIIN paljon fiksumpia, rikkaampia ja käytännöllisempiä kuin muut. NAU-RET-TA-VAA.

      Kuka sanoo, että "lukiolaiset opiskelevat itsensä ties miksi insinööriksi ja päätyvät työttömiksi, koska eivät kelpuuta KUNNON työtä"?! Kuka sanoo, ettei amiksesta tule masentunutta narkkari-yksinhuoltajaa, jos näin kärjistämään ruvetaan? Eiköhän se kuitenkin ole AIKA PALJON ihmisestä kiinni, mihin hän päätyy, eikä koulutuksesta.

      Tämä viha, katkeruus lukiolaisia kohtaan on amiksilla suorastaan säälittävää. He eivät yksinkertaisesti tunnu pääsevän sen faktan yli, että heillä ei ollut päätä mennä lukioon. Kyllä nyt on äiti ylpeenä pojastaan.

    • onkyo

      Melkoista käden vääntöähän se aina on ollut siitä että kumpi on "parempi". Taitaapa melkein jokainen sen valinnan itse tehdä enkä rupeakkaan sanomaan kumpiko on yleisesti parempi. Itse valitsin ammattikoulun koska alat jotka opiskelin olivat minulle mielenkiintoisempia kuin lukio. Päätä olisi varmaan riittänyt lukioonkin mutta valintani tein ja olen siihen tyytyväinen. Tuossa eräässä viestissä hieman vihjastiin että amiskaan menis ne joilla ei äly riitä lukioon. Aika pohjaton väite sinänsä mut voihan se olla niinkin että lukioon menee ne joilta ei välttämättä luonnistu ne alat joita ammattikoulussa opiskellaan. Niin tai näin, kukin valintansa tekee omalla tahollaan ja turhaa kai se on toisten valintoja haukkua tai aliarvostaa.
      Onnittelut vaan kaikille valmistuneille koulusta riippumatta.

    • murppa

      Olen itse kevään -05 ylioppilas ja oma välivuoteni vetelee viimeisiään. Sen vietto alkoi vähän sekavissa tunnelmissa, mutta selkeytyi lopulta. Vietin 8 ihanaa kuukautta päiväkotiharjoittelijana ja voin vilpittömästi sanoa niiden olleen tähänastisen elämäni ihanimmat :) Joten te, joille lukio ei vielä antanut oikein minkäänlaista suuntaa, pitäkää välivuosi! Itselläni toki oli selusta turvattuna, sillä pääsin jo viime syksynä hoitoalalle amk:hon (aloitan syksyllä -06). Kyllä se välivuosi selkeyttää ajatuksia myös monella muullakin tapaa. Suosittelen lämpimästi!

    • Ninnukka

      Lukion jälkeen ainoa mahdollisuus minulla on pitää välivuosi, joten niin aion nyt tehdä. Poikaystävä menee armeijaan kesällä ja viihtyy siellä varmaankin vuoden, joten en tahdo lähteä yksinäni toiselle puolelle Suomea opiskelemaan. Ala on suht selvä, tahdon joko maantiedettä opiskelemaan tai lentoemäntäkouluun, ja minulla on tässä vuosi aikaa selvittää kumpi olisi parempi. Tämän välivuoden aikana aion käydä töissä kahdessa jo tietämässäni paikassa kolme kuukautta molemmissa, ja ensi vuoden alussa mennä ulkomaille pariksi kuukaudeksi joko au pairiksi tai muuten vain töihin. En sanoisi elämäni olevan kovin epäselvää :)

    • AMK:hon

      Onhan tosta jo aikaa kun hain, mutta samalla lailla varmaan menee kuin lukiolaisilla. Todistuksesta, työkokemuksesta ja pääsykokeesta saa pisteitä. Sisään pääsee varmaan helpommalla kuin lukiosta.

      Ite kävin ammattikoulun joskus aikoinaan ja nyt valmistun kesän alussa insinööriksi. Ihan hyvät valmiudet ammattikoulu antaa myös AMK:hon. Enemmän se pärjääminen on siitä ihmisestä kiinni. Kyllä niitä ongelmia kurssien kanssa oli lukiosta ja ammattikoulusta tulleilla. Ehkä vaan vähän eri aineissa. Ammattikoulussa samalla luokalla oli erittäin paljon esim. matemaattisesti lahjakkaita heppuja, mutta niitä ei vaan lukio kiinnostanut. Moni niistä suoritti myös AMK:n ihan heittämällä.

      En tiiä kertooko se sitten siitä, että AMK:n taso ei oo hääppönen joka alalla :)

    • Eskimo

      Onnea uusille ylioppilaille!
      Itse pääsin ylioppilaaksi 80-luvun lopulla.Reputin keväällä mutta syksyllä läpäisin kokeet.Tänään olen perheellinen ja 38 vuotias ja valmistun tradenomiksi kesäkuussa.Tsemppiä uusiin haasteisiin älkääkä jääkö tuleen makaamaan.

    • Hohoo! Lääkiksessä

      Heips, ajattelin elvyttää tämän keskustelun ja ohjata sivuraiteille horjahtanutta keskustelua alkuperäiseen kysymykseen:
      Miten on omien suunnitelmiesi laita? Onko syksyn opiskelupaikka jo tiedossa?
      Entä muut? Muistatteko vielä miten selviä tulevaisuudensuunnitelmanne olivat heti lukion jälkeen?

      Elikkä siis mulla aukes välittömästi ovet aluksi kemianlaitokselle Helsingin yliopistoon, jota käytin sitten ponnahduslautana lääketieteelliseen tiedekuntaan. Kemianlaitos oli se plan-B, jos en ihan ensimmäisellä yrittämällä lääkikseen pääsisi. En tietenkään halua dissata kemianopiskelijoita, mutta mulle se ei koskaan ollut se oma ala.
      Onkos joku muu käyttänyt muita tiedekuntia ponnahduslautana?

      • aattos

        Itselle aukesi kauppatieteellisessä paikka heti ensimmäisellä yrittämällä, mutta olen pettynyt kyseisen yliopiston tasoon ja ajatuksena on mennä Aaltoon katsomaan onko opetus samanlaista joka paikassa. Eli ensi keväänä jälleen pääsykokeet ohjelmassa. Yliopisto, johon nyt pääsin oli plan C. Ei motivaatio vielä riittänyt ensimmäisellä yrityksellä.


    • amispaskapää

      eli ammattikoulu ja lukio samaan syssyyn vaan. Opiskelet ylioppilaaksi ja saat ammatin samalla. Lukio on hyvä, mutta nykyään vaaditaan koulutus, jotta pääsee töihin ja pelkkä lukio ei usein siihen riitä. Kaupan kassalle ehkä pääset töihin ja siinäpä työskentelet nälkäpalkalla, koska ei ole koulutusta. Kaikki amiksen haukkujat täällä: LUKIO on helppoa. Se on se koulu mihin mennään, jos ei työskentely kiinosta (eli olette saamattomia, laiskoja tai vaan pelkäätte työelämää) tai sitten se jos ei tiedä mitä alaa opiskella (hyväksyttävä syy lukiolle).
      Opiskelkaa tekemään työtä. Helppohan se teidän lukiolaisten on nauraa siellä kaupankassalla, kun minä tienaan OIKEASSA ammatissa sen verran että saan jopa uuden tuliterän auton itselleni parin vuoden päästä ostettua. Että mites se menikään? Amiskako leikkiä? Nope. Lukio se sitä leikkiä on. Jätkät tuijottaa kirvestä ja vasaraa "how I use this, maybe I should read a book about it" HAH.

      • l.a.ura

        Yleensä lukiosta mennään yliopistoon tai amkkiin. Kyllä sitä varmaan lääkärikin saa auton ostettua... En sano että kaikki lukiolaiset menee näin rahakkaaseen ammattiin mutta usein vain lukion käynyt voi päästä esim. lääkikseen.


      • niinjatää:
        l.a.ura kirjoitti:

        Yleensä lukiosta mennään yliopistoon tai amkkiin. Kyllä sitä varmaan lääkärikin saa auton ostettua... En sano että kaikki lukiolaiset menee näin rahakkaaseen ammattiin mutta usein vain lukion käynyt voi päästä esim. lääkikseen.

        Usein myös tarvitaan monessa paikassa "lukio tai vastaavat tiedot"


    • Lukiolainen(ko)

      Lukiolainen tyttönen täällä kirjoittelee huomattuaan, miten valtavasti tuntuu herättävän keskustelua tämä lukio vs. ammattikoulu. Itse olen ymmärtänyt näin.

      Lukio on yleissivistävä koulu, josta saa valmiudet tulevaisuutta ja opiskelupaikkaa varten. Huomatkaa siis, että suurin osa ylioppilaista lähtee opiskelemaan jotain alaa lukion suoritettuaan. Lukio käydään noin 3-4 vuodessa.

      Ammattikouluun menevät valmistuvat jollekin alalle noin 3 vuoden opiskelun jälkeen. He pääsevät siis tämän jälkeen töihin tai voivat halutessaan erikoistua omalle alalle tai vaikka vaihtaa alaa kokonaan.

      Suurin ero näiden kahden oppilaitoksen välillä tuntuu olevan se, että lukioon menevät YLEENSÄ ns. kirjaviisaat ihmiset, jotka pitävät enemmän pänttäämisestä. On myös olemassa tiettyjä ammatteja, jotka vaativat ylioppilaspaperin, josta voi myös olla hyötyä monella muullakin alalla. Ammattikouluun menevät sen sijaan ovat YLEENSÄ enemmän kiinnostuneita tekemällä oppimisesta, haluavat valmistua peruskoulun jälkeen ammattiin ja/tai tietävät jo mille alalle.

      Arvostan niitä, jotka tietävät jo viidentoista vuoden iässä, mitä haluavat tulevaisuudessa tehdä. Asia on kuitenkin niin, että jotkut vain eivät ole vielä sopivaa alaa löytäneet.

    • jokuvaan3

      Tarkoittaako se sitä että normaalit työt ei kelpaa jos haluaa toteuttaa lapsuuden unelman ja opiskella hyönteihyönteistutkijaksi?

    • Ahdistaasairaasti

      Minulla alkoi tuo tietämättömyys siitä, kun kerroin alkuperäisen haaveen työskennellä matkailualalla esimerkiksi restonimina, niin sain kuulla miten huonosti työllistyy ja, että ei se nyt niin hyvä-palkkaista ole. Ahdistaa, että tämän takia on kertynyt välivuosia, eihän toki muita saa syyttää... Ahdistaa, että nykyään kaikki ajattelee vain palkkaa, no onhan se todella tärkeää, mutta sitten kyseenalaistetaan omia suunnitelmia vain sen takia, että pitäisi miettiä minkä tasoista elämää haluaa..

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe