JÄRKYTTÄVÄT KUUKAUTISKIVUT !!

teini- 89

Mulla on ihan sairaat, hirveet menkkakivut!!! Tuntuu, että kuolee niihin kipuihin, mitä mulla on aina mennkojen alkamispäivänä! Vahvat särkylääkkeetkään ei tunnu auttavan, olen siis joutunut syömään lihasrentouttajaa sirdaludia, burana 600:sta, joskus panacodia jne. Pitää mennä hakee lääkäriltä resepti, että saan oikeita kuukautiskipulääkkeitä, ja tehokkaita tarvitsen! Tiedustelisin nyt kaikilta, ketä tän mun jutun lukee, et Onko teillä hirveitä kipuja ja mitä lääkkeitä ootte käyttäny? Onko tiedossa mitään lääkkeitä (nimeltä), jotka ois tehokkaita kuukautiskipujen poistoon?! Vastatkaa please! =) Hyvää kesää kaikille!

71

28486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sss

      Itselläkin ollut joskus tosi kovat kivut. Tai oli sillon kun kuukautiseni alkoivat. Niihin ei myöskään auttanut mitkään buranat eikä mitkään. vähäksi aikaa saattoivat auttaa. tuntui että liikuntakaan ei auttanut. Yleensä tein aina niin että joka kerta kun menkat alkoivat otin saman tien särkylääkkeen jotta kivut eivät olisi niin suuria. Monesti tuntui itsestäkin että kuolema olisi lähellä mutta pari vuotta myöhemmin kuukautis kivut katosivat kokonaan ja niitä ei ole enää lainkaan tullut. välillä saattaa vähän vatsaan koskea tai jotain muuta vastaavaa mutta ei todellakaan ole niin hirveät kuin joskus olivat. sinullakin saattaa mennä ohi nuo pahimmat. mutta lääkärillä on hyvä käydä varmuuden vuoksi. kokeile myös että menet selällesi ja nostat jalat vaikka jonkin tyyny kasan päälle ja laita jotain lämpimää vatsan päälle se saattaa auttaa vaikkakin vain hyvin vähäsen mutta kuitenkin kun lihakset rentoutuvat vähän. laita vaikka pakastepussiin lämmintä vettä ja paina sitä vatsan päälle. :) toivottavasti oli edes jotain apua.

    • jostain

      että kovat kuukautiskivut saataisiin e-pillereillä pois... syynä kipuihin on limakalvon kasvaminen kohdun kaulan ulkopuolelle (HUOM. luin jutun selailemalla läpi, kun olin lääkärillä, enkä ehtinyt enempää perehtyä asiaan)

      Käy lääkärillä ja kysy voisivatko kivut mahdollisesti johtua jostain em. vuoksi.

      Toivottavasti en sotkenut asioita, yritän vain auttaa. =)

      • just me

        Mulla todettiin kasvain kohdunsuulla joka piti leikata - ja leikkauksen yhteydessä poistettiin toinen munasarjakin johtimineen. Sen jälkeen menkat helvetillisiä, mutta Panacod auttaa pahimpaan hätään. Tosin yöt menee kiemurrellessa kivuissa... E-pillerit eivät kipuja poista, turha luullakaan moista... '
        Usko pois, kanssasiskoja löytyy ja paljon!!


      • mildebilde

        itselläni on ollut pari viime kuukautisten alussa n. tunnin kestävät sairaat kivut..
        ensiksi alkaa sattua vatsaan voimakkaasti sitten kivpu kovenee sitten alkaa huimaus, suutA kuivaa, taju meinaa lähteä, oksettaa, silmät väpättää ja pyörii päässä..nää kivut on vaa 100 kertaa pahemmat miltä kuulostaa aivan sietämätöntä..menee ihan liikunta kyvyttömäks..lääkkeitä en ole vielä syönyt..


    • Sara

      On ollu joskus niin kovat kivut, et makasin vessan lattialla puol tuntia housut kintuissa, ku en pystyny liikkumaan yhtään. Oksetti ja pyörrytti, niin etten nähny mitään ja päätä ei voinu nostaa lattiasta ku menetin heti tajunnan. Pelkäsin, et tukehdun oksennukseen, jos pyörryn. Noin tunnin päästä kipukohtauksien välissä oli niin pitkiä taukoja, et kerkesin juost juosta takas sänkyyn ja siinä ne kivut sit pikkuhiljaa väheni. Mut sit ku nousin taas, ni kohta alko taas ja pyörrytti, ja piti vaan maata sängyssä se päivä. Se alko niin äkkiä ja pahana, et ei siinä pystyny mitään lääkkeitä lähteä ettimään.
      Mut tosiaan ei ne muutenkaan hirveesti oo tollaset buranat ja muut tavalliset kipulääkkeet auttanu. Nyt ei tosin oo enää tullu kipuja pitkään aikaan, että toivottavasti ne sullaki iän mukana häviää.
      Hyvät kesät!

      • Nimetön

        Kiitos vastauksista, hyvä tietää, että muillakin on ollut yhtä hirveitä kipuja. Toivon todella että järkyttävät menkkakipuni loppuisivat, niitä on kestänyt jo 4 vuotta! =( Hyvää kesää kaikille! =)


      • Kilpinen
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, hyvä tietää, että muillakin on ollut yhtä hirveitä kipuja. Toivon todella että järkyttävät menkkakipuni loppuisivat, niitä on kestänyt jo 4 vuotta! =( Hyvää kesää kaikille! =)

        Auttoi aikanaan ainoastaan e-pillerit, niillä kivut hävis melkein kokonaan. Nyt kun on hormonikierukka, niin ei auta ollenkaan niin hyvin. Koska sulla on kestänyt noin kauan kivut eikä kipulääkkeet auta, niin kannattaisi ehkä kokeilla pillereitä, jos ei niiden käytölle ole estettä.


      • :sss

        Joo mullakin on ihan kamalat kivut, etenkin päivänä jolloin menkat alkaa. Samaan aikaan on kauheen heikko/paha olo , eikä pysty syömään mitään! Kivut on niin kovat että pakko mennä oksentamaan... Eikä lääkkeet auta ! :(( AUTTAKAA!!!


    • wiiwi

      Itselläni on menkat ollut jo lähemmäs 12v ilman pienintäkään kipua koskaan ja nyt ne iski kuin salama kirkkaalta taivaalta menkkojen alkaessa. Alavatsa tekee totaalista kuolemaa, samoin kuin alaselkä. Välillä tuntuu, että oksettaa ja välillä taas meinaa taju lähteä kun sattuu niin paljon. Yöt menee valvoessa kun ei saa minkäänlaista asentoa, jossa olisi hyvä olla. Lääkärille olen tänää menossa... Jos tää on tällästä joka kuukausi, ni voi hyvää päivää ja itku kyllä tulee!

    • n20

      Olen kärsinyt kivuliaista kuukautisista siitä lähtien kun ne alkoivat 11-vuotiaana. Vuosia olen syönyt Clotam-lääkettä, mikä ei ole läheskään joka kerta auttanut. Menkkojen eka päivä onkin sitten mennyt oksennellessa ja kivusta "halvaantuneena" sängyssä. Apu löytyi kuitenkin e-pillereistä, jotka poistivat kivut oikeastaan kokonaan.

      • wiiwi

        Kävin tosiaan eilen lääkärillä ja sain erästä tulehduskipulääkettä, jonka aloitan aina päivää ennen menkkojen alkamista (syön pillereitä, niin tiedän aina milloin alkaa) ja siitä eteenpäin muutaman päivän. Eilinen meni vielä hieman kipua tuntiessa, mutta tänään on alkanut jo helpottaa. Tässä joku päivä pitäisi varata uusi aika tarkastukseen, jottei kyseessä ole mitään myoomaa tai endometriosaa...


    • neilikka

      Minäkin kärsin hirvittävistä menkkakivuista, se on jotakin aivan hirvittävää, pelottaa aina, kun tietää että pitäisi alkaa. Olen käynyt useita kertoja terveydenhoitajan kanssa juttelemassa ja hän on ehdottanut monenlaisia hoitokeinoja. Jossain vaihein kun koulussa kivut tulevat niin voimakkaina että on pakko lähteä kotiin, ja tuntuu usein etten pysy tajuissani koska kipu on niin järjetön!! Kävin kuitenkin nyt keväällä lääkärissä, terveydenhoitaja kun sitä ehdotti. Lääkäri kyseli kaikkea ja määräsi Miranax nimistä särkylääkettä, jota käytetään menkkakipujen lisäksi esim. migreeniin. On kyllä taivaallinen lääke, vaikuttaa nopeasti (jos ehtii ootta lääkkeen ennen pahempien kipujen alkua) ja vie kivut mennessään. Loppuipahan se ainainen burana 800 syönti!! Kannattaa kysyä lääkäriltä tuosta Miranaxista :)

      • wiiwi

        että lääke on hyväksi todettu. Sillä sain meinaan aivan samaa lääkettä! Vaikutus kyllä oli nopeaa.. tai ainakin luulen niin, meinaan kun tulin kotiin, otin yhen ja sain nukuttua...


      • nessa145

        Moi mulla on ihan karseet kuukautis kivut haluaisin vaan kysyy että miten ne lääkärit tarkistaa tai mitä ne tekee siellä.


      • meerabai
        nessa145 kirjoitti:

        Moi mulla on ihan karseet kuukautis kivut haluaisin vaan kysyy että miten ne lääkärit tarkistaa tai mitä ne tekee siellä.

        Kannattaa varata aika gynekologille, jos on kovat kivut kuukautisten aikana. Kannattaa kysäistä aikaa varatessa, että kyseinen lääkäri tekee myös ultra tutkimuksia (kaikki gynet eivät tee).

        Todennäköisesti käynti alkaa niin, että lääkäri haastattelee sinua ensin ja kyselee perustietoja (esim kuukautiskierron pituus, vuodon kesto, edellisten kuukautisten alkamispvm jne.). Sitten jos hän katsoo tarpeelliseksi niin tekee todennäköisesti sisätutkimuksen: kohdun sijainti ja asento, munasarjojen tunnustelu jne.. Joissakin tapauksissa saattavat tehdä ultra tutkimuksen. Jos epäillään endometrioosia niin siinä tapauksessa tekevät ehkä myös tähystyksen, mutta ymmärtääkseni tuo on jo harvinaisempaa.

        Lääkäriin menoa ei kannata pelätä! Valitettavasti tuo gynellä käynti on pakko kestää jos naiseksi on syntynyt. En suosittele yleislääkärillä käyntiä. Ja todennäköisesti aikaa varatessasi voit valita gynen sukupuolen.. itse tykkään mieluummin käydä nais lääkärillä.

        Kannattaa ehdottomasti mennä lääkäriin, eikä turhaa kärsiä kovista kivuista. Minä sain teininä e-pillerit juuri runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten hoitoon. Ne auttoivat.


    • Mimma

      kovat kivut,ihan siinä alkuvuosina.
      terkkari pisti mut lääkärin pakeille ja olisi kirjoittanut e-pilleri reseptin jos illoin,mut päädyttiin naprometin lääkkeisiin.Hyvin auttoivat.
      Mulla oli myös tosi runsaat vuodot noina aikoina,kun kivutkin oli kovat.
      Pöntöltä ei voinu nousta,kun lorisi vaan.

      ohi menivät kivut ja runsaat vuodot,kun aikaa kului =)

    • Nonna2

      Mulla kanssa ihan kamalat kivut menkkojen aikana. Sellaset että taju lähtee kun kipu on niin kova. Lueskelin noita muita viestejä, ja kaikki sanooe ttä e-pillerit helpottaa, mutta omalla kohdallani ei helpottanut yhtään. Ehkä vähän jopa pahensi asiaa... :/ Se tietysti on yksilöllistä...

    • kivulias

      miranax auttoi ainakin minulla kipuihin.mutta on aika kallis lääke..

    • caroly

      Kannattaa kokeilla Mulimen rohdosvalmistetippoja, joita saa luontaistuotekaupasta. Ovat auttaneet koviin kipuihin särkylääkkeiden lisäksi.

    • meonit

      Mitä semmonen on, että joskus on aivan kauheaa, on päivän liikuntakyvytön ja välillä joutuu makaamaan vessan lattialla (koska oksettaa, vaikka oksennus ei tule, mutta oksentamisen yrittäminen parantaa pahoinvointia) ja joinakin kuukausina taas ei tunnu mitään? Tämmöisestä en ole löytäny tekstiä, saa kuvan että useimmilla on samanlaista joka kuukausi.

      • Jokatoiset

        usealla tytöllä / naisella joka toiset menkat ovat siedettävät ja joka toiset täyttä helvettiä. Itselläni joka kolmannet kamalat jne. Olisko se jotain vastaavaa?


      • Jokatoiset
        Jokatoiset kirjoitti:

        usealla tytöllä / naisella joka toiset menkat ovat siedettävät ja joka toiset täyttä helvettiä. Itselläni joka kolmannet kamalat jne. Olisko se jotain vastaavaa?

        siihen vaikuttaa se, että miten on syönyt ja liikkunut sen kuukauden aikana / ennen menkkojen alkamista. Kun yleensä sanotaan, ettei kannata syödä rasvaista tai makeaa ja pitäisi liikkua paljon.


      • meri45

        endometrioosi?Ite kärsin törkeistä kk-kivuista melkein 20vuotta ennekuin vuos sit todettiin endo... kesäkuussa leikattiin laparotomialla ja nyt pitäisi kivut olla poissa.Se vaikuttaa myös sitten raskautumiseen...


      • Nainen 44v
        Jokatoiset kirjoitti:

        siihen vaikuttaa se, että miten on syönyt ja liikkunut sen kuukauden aikana / ennen menkkojen alkamista. Kun yleensä sanotaan, ettei kannata syödä rasvaista tai makeaa ja pitäisi liikkua paljon.

        Moi,

        Minullakin on mensut suunnilleen joka toinen erittäin ärsyttävät. Vain päätä särkee mensujen aikaan.

        Liikunta auttaa kipuihin ainakin minulla. Tarkoitan siis ruumiillinentyö helpottaa oloa. Tosin nykyään se kipu vaihtelee mutta usein kivuton.


    • masu vaa

      Minullakin on niin kovat kivut ettei pysty koko päivänä liikkumaan ja haittaa normaalia tekemistä. ei tule kuuloonkaa et lähtis minnekkää tai tekis mitään. minä yleensä otas sen kolme 400 buranaa niin se helpottaa noin tunnin sisällä mut ei se kipu minnekkää katos kokonaan. ja miul on ollu siitä asti ku ne alko niin kovat kivut. lääkäri totes et syö buranaa. se on joillakin naisilla kovempi kuin muilla. esimerkiksi minulla niin kova et ei pysty itkua pidättelemään. otat burnanaa niin paljo ku tarve vaatii. ja vältä kaikkea makean syöntiä. se koventaa kipua ainaki lääkäri näin sano. liikunnasta ei mitää apua olekkaan. makaat sohvalla esimerkiks ja kato joku leffa niin saa ajatukset siitä pois.. toivon mukaa täst oli jotai apua. :)

    • Nainen 44v

      Moi,

      Muista todella hyvin miten kivuliaat mensut minulla oli nuorempana. Jopa aikuisiässä sain ripulinkin mensujen aikaan. Tiiä sitten laukaisiko stressi sitten ripulin.

      Minua helpotti kova liikkuminen. Kävelin paljon tai yritin (kehnosti) jumpata, mutta se auttoi. Monihan lenkkeilee kovasti juuri mensujen aikaan, kokeile.

      Nyt kun olen kohta vaihtari-iässä, niin mensut ovat todella kivuttomat, mutta jokunen aika sitten ovulaationi alkoi kipuilemaan. Eli 2 viikkoa ennen mensuja kamala kipu vasemmalla puolella alavatsaa. Se kipu säteili muuallekin ja jouduin ottamaan särkylääkkeitä.

      Voi ei, täähän onkin vanha aloitus. No ei se mitään, kerroinpa kuitenkin. ;)

    • riini

      Mulla on kans hyvin usein järkyttävän epämiellyttävä olo varsinkin parina ekana päivänä joista eka saattaa olla sietämätön. Mä en vois sanoa että alavatsa on kipeä, vaan siellä tuntuu todella sietämätön epämiellyttävä tunne, niin että mitenkään päin ei auta olla, vaan pitää kärvistellä rauhassa vähintään puoli tuntia että lääke alkaa vaikuttaa. Eli pahat on "kivut"..

      Syön Ketoriinia, mitä äitini käyttää johonkin pää/hartiakipuihin. Se on reseptilääke voimakkaaseen kipuun. Ajattelin hommata itselleni samaisen reseptin.

    • Nonotaku

      Eilen istuin suihkun lattialla itkien ja melkein oksentaen kipujen takia. Ekaks uskoin että olis helpottanut lämmin sauna ja suihku, mutta ei. Otin sitte särkylääkkeen yöksi ja se vaikutti jotenkin. Kunnes heräsin 4 aikoihin yöllä todella kovaan kipuun eikä siihen auttanutkaan enää särkylääke. Äiti tuli 6 töistä ja ihmetteli et miks oon hereillä. Tarvisin oikeesti jotain hyviä vinkkejä kans. Ei meinaa auttaa enää liikunta, lämpö tai lepokaan. Välillä tuntuu kuin alavatsan läpi menisi monta veistä.

      • hr

        Mitä lääkkeitä käytät? Oletko keskustellut asiasta lääkärin kanssa?


    • rasgagargrg

      Mulla oli tänään kuukautisten alkamispäivä ja kovat kivut on just tällä hetkellä. :( Lääkettä otin, mutta ei auta, vaikka paketissa lukee että soveltuu kuukautiskipuihinkin. Mahaan, alaselkään ja jalkoihin koskee. Nyt vasta luin tästä keskustelusta, ettei makeaa ym. saisi syödä. Olen syönyt melkein joka päivä. Olen 20-vuotias, mutta täysin varma, että lapsia en halua monestakaan syystä. Voisikohan kohdun ja munasarjat poistaa että kuukautiset lakkaisivat? Jos näin tekisi, tulisiko siitä mitään sivuoireita tai voisiko leikkaus olla vaaraksi? Help!

      • menkkakänkkäränkkä

        Minulla ollut aina todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset, mutta varsinkin nyt synnytysten jälkeen vielä pahemmat, sekä pms oireet paljon pahemmat. Minulle määrättiin joskus miranax-nimistä lääkettä kuukautiskipuihin sekä migreeniin, aiemmin söin yasmin nimisiä e-pillereitä, ne vähentivät todella paljon vuotoa ja kivut olivat tiessään. Myös kuumalla suihkulla voi auttaa kipuihin (rentouttaa) ja toiset kertovat vähentävänsä punaisen lihan syöntiä enne kuukautisia, ja syövänsä paljon kasviksia ja harrastavansa liikuntaa. Itselläni voimakkaat kivut häiritsevät muuta elämää todella paljon, joten kannattaa hyvissä ajoin hakea lääkäristä apua jos ei muu tehoa.


      • kaikkea sitä

        No se on ISO leikkaus eikä lääkärit ala niitä poistamaan ilman lääketieteellistä syytä.Leikkauksissa on aina vaaransa.Ja sen jälkeenhän joutuisit syömään hormoneja lopun ikääsi ellet halua jo nyt vaihdevuosia...Ei mikään riskitön vaihtoehto sekään.En usko,että löytyisi edes lääkäriä,joka noilla perusteilla tervettä leikkaisi, joten unohda koko juttu!!! Sen sijaan hommaa kunnon reseptikipulääkkeet, esim Litalgin on hyvä.


      • taju pois
        kaikkea sitä kirjoitti:

        No se on ISO leikkaus eikä lääkärit ala niitä poistamaan ilman lääketieteellistä syytä.Leikkauksissa on aina vaaransa.Ja sen jälkeenhän joutuisit syömään hormoneja lopun ikääsi ellet halua jo nyt vaihdevuosia...Ei mikään riskitön vaihtoehto sekään.En usko,että löytyisi edes lääkäriä,joka noilla perusteilla tervettä leikkaisi, joten unohda koko juttu!!! Sen sijaan hommaa kunnon reseptikipulääkkeet, esim Litalgin on hyvä.

        Mulla oli aluksi kun menkat alkoi niin täysin kivuttomat ja parin vuoden päästä epäsäännöllisesti muutaman kerran vuodessa ihan järkyttävät kivut.oksennus tulee vähintään sen kerran,heti perään tulee toisesta päästä ja sitten lähtee taju!eikä auta normaali särkylääkkeet.aluksi oli harvemmin nuin kipeitä,mutta nyt muutaman vuoden sisään ne on useammin,juurikin tänään viimeksi kun menkat alko,edellisen kerran kk sitte!sain puoli vuotta sitte nimenomaan tuon litalgin-reseptin,joka auttaa jos sen ottaa tarpeeksi ajoissa,se on minuuteista kiinni!ei ole tehty mitään tutkimuksia,varmaan ois jo aihetta.ennen oli vain ensimmäinen päivä menkoista kipeänä,nykyään jo seuraavakin,joskin ei yleensä niin pahasti.aina tuntuu että kuolema lähellä ko tuskissaan vääntelee!olen pyörtynyt monta kertaa, mm. Koulussa nuorempana, kylässä keskellä yötä,kotona yöllä ja päivällä,töistä joutunu lähteen monesti pois,joskus en ole edes päässy töistä pois ko on ollu jo niin kipeänä että ei ole voinu liikkua ja mukavaa seki ko olen ainoana naisena miesten kans töissä,nehän kyllä varmasti ymmärtää :S
        Moro nuita vaivoja,ihan syvältä!


    • Ei kipuja

      Minulla ei ole koskaan mitään kipuja onko se hyvä vai huono asia??

      • :D

        No todellakin hyvä! Nauti!! :D


      • henna...
        :D kirjoitti:

        No todellakin hyvä! Nauti!! :D

        mitä teenkun on nyt menkat ja oli tasan 10 päivää väliä aivan kamalat kivut vaikkei yleensöä ole koskee alamahaan ja selkään ja kaikkialle.. 5 päivääsitten oli rinnatkin turvoksissa ja saan kuumia aaltoja sillioin tällöin ja maitorauhaset olivat koholla... oksettaa välillä.. ettei vain olisi joku sukupuolitauti??


    • marrrri

      yleensä mulle käy niin menkkojen ekana päivänä etten tunne mitään. mutta yöllä kivut ovat järkyttävät varsinkin alaselässä, syön yleensä puolikkaan buranan 200mg joka helpottaa jonkin ajan päästä ja yleensä käyn huomattavan usein vessassa, sillä maha sekoittuu menkkojen alkaessa. Kuulemma juominen ja liikunta edistävät verentuloa, eikä kivut ole silloin kovat. Yöksi otan aina vesipullon ja buranan yöpöydälle valmiiksi.

    • Pillereiden popsija

      Mulla oli ennen kanssa kauheat kivut. Tuntu välillä just siltä ettei sängystä ylös päässyt kun särki alavatsa ja -selkä niin paljon... Pari vuotta sitten aloin kuitenkin syömään Yaz-merkkisiä e-pillereitä ja ne auttoivat kovimpiin kipuihin! Ensimmäisinä menkkapäivinä särkee edelleen vatsa ja selkä, mutta ei mitenkään kovin pahasti. Nykyään pieni liikkuminen tai lämmin geelipussi vievät kivut kokonaan mennessään. Plussaa e-pillereissä on myös finnien vähentyminen, menkkojen säännöllisyys ja se että pystyy pakottavan tarpeen tullen siirtämään menkkoja helposti (mikä ei kylläkään ikinä ole suositeltavaa!) Suosittelen siis oikeasti e-pillereitä (edes niiden kokeilua) jollei mikään muu auta! Ei menkoista kuulu kärsiä tai olla monta päivää lääkehuurussa!

    • apilankukkanen

      Mulle yks luonnonyrteistä tietävä nainen viime kesänä vinkkas, että PUNA-APILAN kukista tehty tee auttaa menkkakipuihin. Mä sit keräsin ja kuivattelin niitä ja ne tosiaan autto. Mulla ei oo ollu enää ollenkaan kipuja. Kannattaa aloittaa juominen muutama päivä ennen kuviteltua menkkojen alkamista ja sit juoda sitä vaikka koko menkkojen ajan. Nyt talvella on tosin aika vaikea keräillä sitä puna-apilaa, mutta sitä saa onneks tilattua ainaki iHerbistä. Sieltä mä oon ostany semmosen ison pakkauksen ja siitä riittää hyvin talven yli, jos ei oo kuivaillu tarpeeks.

      http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Whole-Red-Clover-Blossoms-16-oz-453-g/30777?at=0

      Magnesiumista on myös apua kaikkiin kramppeihin.
      http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-High-Absorption-Magnesium-100-mg-120-Tablets/15?at=0

      Noi kaks tuotetta mahtuu viel sopivasti samaan pakettiin ja hintaa niille postikuluineen päivineen tulee yhteensä 22€ ja siitä teestä riittää tosiaan pitkäks aikaa.

      Koodilla MAB036 ja kirjoittamalla sen referal code kohtaa, saa tilauksen loppusummasta 5 dollari alennusta. Tuotteet ovat perillä n. viikon päästä tilauksesta.

    • tyttönen

      mulla on sen niminen lääke ku Indometin kuukautiskipuihin. mullaki ne kivut on semmoset että tajunta hämärtyy, oksettaa jne siis tosi pahat kivut mutta tuo viepi ihan kokonaan ne pois. :) lääkäriltä saapi sen. otan aina heti ku menkat alkaa on tosi paljo helpottanu tuo lääke. tehokas on.

    • kivulias1

      Minulla ollut kauheat kuukautiskivut 10-vuotiaasta asti. Kipuihin silloin annettiin kipulääkettä (600mg) mutta eipä tuo ole autellut :( nyt buranaa (800mg) pieni helpotus vähäksi aikaa. E-pillerit ja keltarauhashormonit harkinnassa :) Pikku kikkoja hetkelliseen helpotukseen on lämpö ja tumma suklaa :) suosittelen lämpimästi kokeilemaan :)

    • koitahanpärjätä

      Itelläni vaihtelee, joskus ei oo mitään kipuja ja joskus taas on, mut yleensä ne menee ohi ihan särkylääkkeellä tai parilla. Kaikkein pahinta on että enkat alkaa yöllä ja herää niihin kipuihin, ja sit se särkylääke ei vaikuta koskaan, oonkin sitten alkanut puree ne särkylääkkeet että vaikuttas nopeemmin, en tiiä kyl saisko, mut pakko ku kuolee muuten. :D Tänä aamuna just aikasin heräsin ku sattu ihan sairaasti mahaan ja selkään ja reisiinki, ei pystyny enää nukkua ja kieriskelin ku hyrrä snängyssä, purin särkylääkkeen ja koitin rauhottua sit se onneks vaikutti. Menkkakivut on iha syvältä..

    • Omatoimiguru

      Vilkaise tuohon toiseen, "kamalat kuukautiskivut"-ketjuun, siellä on paljon vinkkejä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan omaa konstiani, se todella toimii. Teen rentoutusharjoituksen ja se vie kivun niin tehokkaasti, ettei se enää sen kierron aikana palaa. Tarkemmat ohjeeni löytyvät tuon toisen ketjun loppupäästä. Sitä en tietenkään voi taata, että menetelmä tehoaa, jos kyse on jostain elimellisestä viasta, kannattaa siis käydä tutkimassa tämäkin asia.

    • tyttö- 99

      Tänä aamuna heräsin jo ennen kuutta AIVAN JÄRKYTTÄVIIN menkkakipuihin oli alaselkä kipee, ala ja ylävatsa kipee, pää kipee, paskatti ja oksetti. Sitte söin 2 tablettii panadolia ja lämpöpakkaus vatsalle. Vuotoaki tulee ihan älyttömästi ja pitäny vaihtaa superyöside jo kolmesti. Saattaa johtua tää kaikki siitä että söin kymmenen päivän kuurin primolut kuukautisten siirtopillereitä vai mitä sitte ovatkaan. Vieläki on kovst kivut mutta ei kuitenkaan niin kovat ku aamulla ja ei tulis kuuloonkaan että menisin kouluun. Mulla ei koskaan oo ollu näin kovia menkkakipuja vaan yleensä on ollu pientä mahakipua.

    • yolo

      Hei! Mä kärsin kovista kuukautiskivuista myös. Syön e-pillereitä ja clotam-lääkettä, ne helpottaa vähän, mutta ei paljoa. Nykyään otan 2-3 kertaa päivässä kaksi 400 buranaa eli yhteensä 800. Sekään ei tunnu vievän kipua pois, eikä todellakaan tee hyvää vatsalle muutenkaan. En tiedä mitä lääkkeitä söisin kun mikään ei tunnu vievän kipua kokonaan!

    • swagetti

      Itsekkin joskus kärsin aivan jäätävistä kivuista. Esim. koulusta on muutama kertaa joutunut lähteä, kun istuminen ei luonnistu millään ja olo on kuin seiväs olisi työnnetty selkärangan läpi vatsaan..
      Aika vaihtelevilla lääkkeillä mennään, Panadoli ei auta tippaakaan, Burana satunnaisesti (400mg) ja joskus oon popsinu jotain sinisiä kapseleita (ei mitään muistikuvia nimestä).
      Mulla ei ainakaan toimi vähääkään liikunta noihin kipuihin, hyvä kun pystyy edes kävelemään suorassa. :D Aikaa pitäis varata lääkärille, että sais jotain tolkkua tähän joka kuukautiseen helvettiin.
      Oon todennu tässä parin vuoden aikana, että aina menkkojen aikana mun ruuansulatus tuntuu nopeutuvan ihan ankaran paljon, muilla samaa? En ainakaan huomatakseni ole syönyt enemmän kuituja tms. :o

    • MINÄ

      Moi! Joo oon samaa mieltä henkilön swagetti kanssa. Itellä aina 1-2 päivää aijemmin ja menkkojen aikaan mun ruokahalut on ihan tosi suret, enkä oikeestaan tunne millon oon ihan täynnä. Välillä alkaa oksettaa ja sillon ei voi yhtään syödä ja tuntuu olevansa täynnä... kaikkea meidän naispuolisten on sitte kestettävä...
      Ja joo tosi kurjaa et jollaki on noin kovat kivut.. itellä aina jostaki syystä istuessa tuntuu vatsassa ja jonkun verran selässä. Tsemppii!

      • chocoxxo

        Mul on alkanu jo valkovuoto, mul aina välillä kouristaa alaseläst ja sit alavatsas tuntuu sellane kipu... tuntuu siltä ku housuu tulee jotai mut sit käyn kattoo... ei mitää. Sit käyn aina vessas vaa uudellee kattoo. Mitä tää tarkottaa?:\ vastatkaa ;)


    • kuolemaisillaan

      Mullakin on kauheet kivut ja alkaa oksettaa iha järkysti mut en oo saanu särkylääkkeitä jotka toimis nii täällä mä nyt joudun niistä kärsiä

    • sama täällä

      Muistin just, että joku suositteli kylmägeeliä, mutta mulla ei ole enkä jaksa lähteä hakemaan,onneks mulla auttaa Miranax ja niitä on vielä.

      • kuukautiset kivut

        Minäkin kärsikn kuukautiset kivuista vatsakivut ivst aina ja ne helpottaa kun ottan särkylääkeettä buuraba400 kolme kertaa päivässä melkee sihen saakaa kun ne kuukautiset lopuu muuten olo tila ovst hyvä kärsin vaan vatsakivuista ne ovat hirveä kipeä silloin ottsn siloun lääkett


    • miranax :)

      Swagetti niillä sinisillä kapseleilla taidat tarkoittaa miranax nimistä lääkettä. Ja juu, itsekkin kärsin kamalista kivuista, ihan hirveää kipristellä sängyssä ja tuntuu että jokainen asento on kuin yhtä helvettiä. Tuntuu aina siltä että seiväs olisi tungettu alaselästä alavatsaan.

    • punaista ja punaista

      endometrioosi ja myoomat molemmat voivat tehdä kovia kipuja. endo yleensä vain kuukautiskipuja- etenkin loppupuolen kivut kovia, myös tärinäkipua voi olla( esim. röykkyisellä tiellä autolyyti koskee).
      Myoomat tekee kipuja osin kierron eri vaiheissa, ainakin itselleni, ja riippuu missä kohti myooma(t ) sijaitsee. että onko myooma, ns. enempi kohdun sisäpuolella, laakamaisena pitkin kohdun seinämää, vai läpi kohtulihaksen ulospäin pullistunut, joka voi painaa rakkoa, suolta tms.
      Itsel ihan karmivat vuotokivut- koko vuotoajan, jo ennen vuotoa viikon verta, ja rauhottuu pikkuhiljaa- myös pitkiä vuotoja on, ja muita vuotohäröjä.
      Myoomat löytyi syyksi, lisäksi vaihtariaika on alkanut, että jees, yhtä hikoilevaa kipuisaa ja runsasveristä tämä on, ja myoomavuodot muuten voi tehdä myös anemian.
      Terolut pienensi vähän myoomia, kivut asettui jnk verran, mutta ovat lähes vuosi teroista tulleet takaisin yhtä pahoina kuin alunperinkin.
      käyppä likka gynellä kertomassa karmivista kivuistasi. niihin on jokin oikea syy olemassa, kertomasi perusteella sille vaikuttaa. Minun oireeni otettiin vakavasti vasta kun en enää jaksanut tiheiden runsaiden vuotojen kanssa- aina kipeenä.

    • Help me!

      Moi! Mulla on tällä hetkellä menkat ja alavatsaan ja selkään sattuu kauheesti. Otin aamulla jo 400mg särkylääkettä, mutta ei auttanut. Oisko teillä jotain niksejä mitä kotona vois nyt kokeilla?

      • kipuilee

        Parhaan avun niistä särkylääkkeistä saisi jos ne ottaisi pari päivää ennen menkkoja. Mutta jos ei tiedä milloin alkaa niin kai ne on otettava heti kun tajuaa, että menkoista kyse, eikä odottaa siihen, että milloin kipu alkaa.
        Selkään kokeilisin kylmägeeliä, itselleni vatsalla se aiheutti entistä enemmän tuskaa, mutta kai sekin on yksilöllistä ja menee se kipu ohi kuten menkkakivutkin, että suosittelen kokeilemaan.


    • Heiii!

      Itelläni on hei ihan sama juttu. Mulla on auttanu raskas liikunta, kuuma suihku ja joskus särkylääkkeet!

    • vammainen

      Mullakin järkyttävät kivut yleensä, säteilee alaselästä polviin ja nilkkoihin ja lopputuloksena on etten kävele sinä päivänä minnekkään, koko ajan itkettää ja edes grammaiset särkylääkkeet, venyttely, e-pillerit tai lämmin pussi selän päälle eivät oo mulla ainakaan auttaneet.. toivoisin jotain apua kans ettei tarttis koko ajan olla töistä pois

    • hyvästi kivuliaat me

      Burana ja banadol yhdessä. Kummatkin reseptivapaita. Pelkkä burana ei auta. Ja jos kivut kovat yöksi banacol joka on kolmio lääke. Mutta lääkkeet ei aina auta. Vaikka niitä söisi kuinka. Vatsan suojalääke somek tai lasol.. voi olla väärin kirjoitettu. Vatsa kipeytyy lääkkeistä ja pää.sekoaa kolmio lääkkeistä. Näin minun kohdalla. Söin lääkkeitä kassikaupalla.monta vuotta.

      Olen halunnut kohdun poiston 35 vuotiaana. ( minut oli steriloitu 31 vuotiaana ). Nyt 43 vuotiaana vuosien taiston jälkeen olen sairaalassa ilman kohtua. Hyvästi kivuliaat menkat.

      • hyvästi kivuliaat me

        Mulla oli myooma. Endometrioosia ei suoraan löydetty mutta sitä.saattoi olla piilossa. Kovat menkkakivut heti teini-iässäkin. Vuosien myötä aloitin oksentamaan. Ja mikään lääkemäärä ei enää auttanut. Kolmen viikon välein oli helv... odottamassa. Menoja sai perua ja töitä siirrellä.


    • merikki

      itse kärsin myös kuukautiskivuista vatsakipeä aina kuukautisen aikana särkylääkettä joutuu ottaamaan särkylääkettä burana 400 mg päivässä 3 joutuu ottaa 7 päivän ajan kun kivut ovat kovat ja en voi kärsiä kivuista ylensä minua autaa burana kuukautiskipuhin aina ja myös syön minipillereita jokapäivä zoly merkistä en koskaa oksenna kuukautisista pysyn hyvin olemaan koulussa ja muitakin juttuja tehdä

    • tuulenkukka

      Myös mun kk on kamalat.En oo synnyttänyt lapsia. Mutta byääh.Miks.Aina sama painajainen joka kuukausi. Naisen elämää.

    • Avuton-teini

      Siis joskus tuntuu mustakin että näihin kipuihin kuolee D: Sattuu aivan jumalattoman paljon alavatsaan ja oksettaa ja tuntuu että tajukin lähtee pian. jos jollakin on jotain vinkkejä nii kertokaa pois

    • Näinmulla

      Minulla on kovat menkkakivut. Käytän kovissa kivuissa miranax lääkettä pari kertaa päivässä sekä jotain paracetamoli lääkettä 1g kaksi kertaa päivässä. Pelkillä miranaxilla en selviä. Neljä kuukautta sitten heräsin aamulla erittäin koviin kipuihin ja miranax lääke ei tehonnut yli 45 minuuttiin. Vatsa supisteli. Sitten oksensin ja täysin samaan aikaan paskansin ripulit housuun ja olin niin huonossa kunnossa etten olisi kyennyt kävelemään vessaan....hyvinkin epämiellyttävää...paracetamolia napaan vielä ja onneksi nukkumisen jälkeen vasta auttoi. Yleensä on niin kovat krampit että veret ja suolisto tyhjenee ennätysvauhtia. On tehty ultra ja kaikki on ok. Ultra muuten maksaa järkyttävän paljon yksityisellä.

    • Samaakokenut

      Saanko kysyä alkuperäiseltä kuinka vanha olet?

    • enusutamutta

      Toivottavasti lääkäri osaa määrätä sulle jotain, mikä tehoasi.

      Parasetamolia kuten Panacod ei yleensä pidetä tehokkaana supistelukipuihin. Esim. Aspiriini ei myöskään auta.

      Ibuprofeeni kuten Burana tai halvemmat "ibu"-alkuiset lääkkeet periaatteessa tehoavat supistelukipuihin, ei kylläkään kaikilla ihmisillä. Tuo 600 mg melko pieni annos noin kovaan kipuun. Toki en kehota ketään omin päin syömään suuria määriä, mutta lääkärikin voi määrätä isomman annoksen. Kun on olemassa Burana 800, niin sekin osoittaa, että esim. 800 mg Buranaa ei ole vaarallinen määrä. Muutenkin ibuprofeenin yliannostuksella ei terve ihminen mitenkään saa henkeä pois itseltään, jos ei ole jotain astmaa tm. sairauttaa joka voi reagoida siihen, nämä sairaudet on lueteltu pakkauksessa olevassa lapussa. Ainoastaan vatsan limakalvo voi suuresta ibuprofeiinimäärästä suuttua. Sinä kuitenkin ilmeisesti ottaisit lääkettä vain yhtenä ainoana päivänä kuukaudessa, joten aika huono tuuri pitäisi olla, että saisit sillä käytöllä vatsahaavan. Kokeile siis ottaa isompi annos.

      Sen sijaan parasetamolilla saa maksansa hajotettua helpostikin, joten sitä ei koskaan yhtään enempää kuin pakkauksessa lukee.

    • teinityttö04

      Itselläkin on myös kivuliaat menkkakivut, ja tuntuu että kuolisin niihin. Itseä ei särkylääkeet auta, mutta suosittelen kokeilemaan tälläistä kikkaa: Ota muovipullo ja täytä se kuumalla vedellä, mene sängylle makaamaan, laita pullo kipua säteilevälle kohdalle, eli alavatsan paikkeille, sitten otat vielä peiton päälle, ja painat pulloa kevyesti alavatsaan ja hengittele rauhallisesti. Minulla tepsii!

    • Menimini

      Myös minulla oli kovat kivut, olin tajuttomuuden partaalla. Särkylääkkeet ei auttanut.
      Eräs äitini ystävätär neuvoi ottamaan ruokalusikallisen rommia, se pistää veren kiertämään. Se auttoi! Tosin se voimisti vuotoa, vuosin kuin seula mutta kipu oli poissa. Sen jälkeen en ole lääkkeitä tarvinnut.

    • ei_kipuja

      Mulla oli myös ennen tosi kovat kivut 1. päivänä, särkylääkkeillä pärjäsin,. Mulla auttoi vähähiilihydraattinen ruokavalio, kivut katosivat kokonaan, aloitin sen hormonaalisen aknen hoitoon. Myöhemmin luin vadelmalehtiteestä, että auttaisi myös, nykyään juon sitäkin varmuudeksi, ainakin on hyvänmakuista :)

    • Anonyymi

      Kannattaa ainakin kokeilla sokeritonta elämää, itselläni - ja monilta olen kuullut vastaavaa - nämä järkyttävät kivut on olleet suoraan verrannollisia sokerin syöntiin. Endometrioosistakin kärsiville on ollut tästä apua.

      Sokerin lisäksi jotkut viljat, etunenässä vehnäjauho, ovat aiheuttaneet itselleni muitakin vaivoja (ei ole keliakiaa tms) , ja en ole tarkkaan tätä testannut, mutta uskon että viljankin syönti osaltaan pahentaa kipuja.

      Kaikilla varmasti yksilöllistä mutta suosittelen kokeilemaan! Siinä ei mitään menetä.

      • Anonyymi

        Selvennyksenä, että juurikin tuo vähähiilihydraattinen ruokavalio, josta edellinenkin kommentoija puhui, on se ratkaisu jota tässä hain. =D


    • Anonyymi

      Tässä vaihdevuosia lähestyessä kuulkaa pahenee. Vuoto on mahotonta. Aamulla sängyssä verta vaikka tumppasin haarat täyteen vaippoja! Js kivut on koko menkkaviikon kovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe