vuosi ammattikorkeassa, jonka jälkeen yliopistoon..

mimmmi

olisi ensi viikolla pääsykokeet ammattikorkeakoulun tekniikan alalle. tällä viikolla kävin yliopiston pääsykokeissa (myös tekniikan ala), mutta ne ei menneet kovin hyvin joten tuskin pääsen sinne.
eli: nyt jos käy niin että pääsen tuonne amk:n, niin ajattelin että voisin vuoden siellä opiskella ja hakea ensi keväänä taas samaan yliopistoon. vuoden siellä amk:ssa kuitenkin opiskelisin samaa alaa, kuin mitä hain opiskelemaan yliopistoonkin. kysymys kuuluukin, että pitääkö minun ensin "erota" tuosta amk:sta jotenkin ennenkuin SAAN hakea yliopistoon? Vai voinko olla amk:n kirjoilla ja käydä silti muiden koulujen pääsykokeissa? vai miten nämä systeemit toimivat? uskon kuitenkin, että vuodesta tuolla amk:ssa olisi hyötyä minulle seuraavan kevään pääsykokeisiin. ala kuitenkin kiinnostaa niin paljon, mutta haluaisin silti niin kovasti opiskella sitä yliopistossa enkä amk:ssa. vastauksia kiitos! :)

4

987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terppana

Moi!

Kyllä sinun pitäisi voida hakea uuteen kouluun, vaikka olisit amk:n kirjoilla. Vuodessa voi ottaa vastaan vain yhden korkeakoulupaikan, mutta seuraavasta vuodesta ei ole mitään puhetta. On todennäköisesti aika yleistä myös tehdä, kuten itse suunnittelet tekeväsi.
      Itse olen tällä hetkellä kirjoilla amk:ssa ja olen menossa pääsykokeisiin. Aion suorittaa tuplatutkinnon, eli en eroa amk:sta vaikka saisin yliopistopaikan. Vuoden siis olen ollut nyt amk:ssa.

• abiturientti

Miten tuo tuplatutkinto oikein toimii? Siis voiko käydä sekä amk:ta ja yliopistoa yhtä aikaa? Miten sitten ne opiskeluajat menevät, kun eikös niissä nykyään ole jotkut suoritusajat molemmissa? Kuulostaa aika hyvältä vaihtoehdolta, mutta en tiedä olisiko minulle liian rankkaa suorittaa tutkintoja yhtä aikaa. :( Haluaisin kuitenkin hankkia amk:n ja yliopiston koulutukset, mutta itse taidan suorittaa (hitaalla tahdilla, ettei amk:ssa opiskelu kärsi) avoimen yliopiston opintoja amk:n yhteydessä. Ja tämän jälkeen haen sitten yliopistoon, kunhan saan ensin sen amk-tutkinnon.

• Terppana
        abiturientti kirjoitti:

Miten tuo tuplatutkinto oikein toimii? Siis voiko käydä sekä amk:ta ja yliopistoa yhtä aikaa? Miten sitten ne opiskeluajat menevät, kun eikös niissä nykyään ole jotkut suoritusajat molemmissa? Kuulostaa aika hyvältä vaihtoehdolta, mutta en tiedä olisiko minulle liian rankkaa suorittaa tutkintoja yhtä aikaa. :( Haluaisin kuitenkin hankkia amk:n ja yliopiston koulutukset, mutta itse taidan suorittaa (hitaalla tahdilla, ettei amk:ssa opiskelu kärsi) avoimen yliopiston opintoja amk:n yhteydessä. Ja tämän jälkeen haen sitten yliopistoon, kunhan saan ensin sen amk-tutkinnon.

Yliopistoilla ja ammattikorkeakouluillahan ei tässä suhteessa valitettavasti ole oikein mitään yhteistyötä, joten nähtäväksi todellakin jää, miten sieltä selvitään. :) Mutta ei voi stressata etukäteen asioista, joista ei ole 100% varmuutta.

Ikää minulle on kertynyt sen verran, että en oikein katso itselläni olevan aikaa enää molempien tutkintojen suorittamiseen peräkkäin, mutta samalla tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksien takia katson tarvitsevani molempia tutkintoja.

Ammattikorkeakouluopinnot täytyy vetää tiukemmalla tahdilla, koska sieltä lentää nopeammin ulos, kuin yliopistolta. Ammattikorkeakoulun saa saatettua myös nopeammin päätökseen, jolloin loppuvaiheessa saa taas keskittyä vaikkapas gradun valmistelemiseen.

Tottahan nämä tilanteet ovat aivan tapauskohtaisia, esimerkiksi itse saan todennäköisesti hyväksytettyä osan opinnoista "ristiin", jolloin pakollisia aineita jää vähemmän suoritettavaksi.

Avoin yliopisto on muuten todella hyvä vaihtoehto, koska siinähän sitä samalla "kerryttää" tulevien opintojen opintopistepottia.

Itse olen näitä vaihtoehtoja ehtinyt miettiä ja pyöritellä jo viimeiset kuusi vuotta, eli en ole päätynyt tähän ajatukseen ihan heppoisin perustein. Tietysti kaikenlaisia kritiikin esittäjiä aina löytyy. Yliopiston sisällähän kaksoistutkinnon suorittaminen ei ole kummoinenkaan juttu, eikä näitä kaksoistutkinnon suorittajia kauheasti tunnuta moittivan (eikä tietysti ole mitään syytäkään). Se, että haluamani opintosuuntaukset eivät molemmat löydy yliopiston/ammattikorkeakoulun "sisältä" ei kai ole minun vikani.

Pakko tässä elämässä on yrittää pitää kiinni joistain tavoitteista, tai muuten päätyy loppuelämäksi (ja työtätekevän aika on pitkä!!) tekemään jotain sellaista duunia, mistä tulee vaan vihaiseksi (kokeiltu on).

Että ei kun vaan tsemppiä kaikenlaisille yrityksille! :)

• olet amk:ssa

Miksi ihmeessä olet amk:ssa, jos et kuitenkaan aio sieltä valmistua - näin viet vain jonkun opiskelupaikan !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5047
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe