Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lentokenttäkuulustelu

Viking_Lotto

Tehdäänkö se jokaiselle Israeliin/Israelista matkustavalle? Mitä siinä kysytään? Kuinka kauan suunnilleen kestää?

5

1279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shade

      se tehdään jokaiselle Israelista lähtevälle riippumatta siitä mihin/millä yhtiöllä lennät. Maahan tuleva saattaa onnistua välttämään perusteellisemman, mutta perusjutut kuten kauanko aiot maassa viipyä ja missä aiot aikasi viettää kysytään varmasti.
      Jos matkustat yksin ja olet nainen joudut todennäkösesti kaikista tarkimpaan syyniin. Kysymyksiä ovat mm. oletko tutustunut paikallisiin, vaihtanu heidän kanssaan yhteystietoja, mitä lomallasi olet tehnyt, onko kuitteja ym todisteita esim. museoissa käynneistä, missä olet suomessa töissä, onko mukana mitään todistetta asiasta kuten esim. ID-korttia, kuka on pakannut laukkusi, onko laukku oma, miksi vaihdat konetta juuri esim. Brysselissä, miksi lennät juuri sillä lentoyhtiöllä millä lennät, mistä ostit lippusi, kuka maksoi lippusi, oletko ostanut tuliaisia..mitä.
      Jos matkustat jonkun kanssa niin kysellään mm. kauanko olette tunteneet, miksi matkustatte juuri Israeliin..
      Aikaa kannattaa todella varata eli se 2,5h minkä lentokenttä ilmottaa että on viimestaan tultava kannattaa noudattaa. Jos tulet myöhemmin ei koneeseen pääsyäsi voida taata, turvatatkastus on tärkeämpi kuin se että ehdit koneeseen.

      Vaikka koko systeemi tuntuu monimutkaiselta ja todella turhauttavalta, niin helpoimmin siitä pääsee kun ei anna sen häiritä.

      Yks mahdollisuus on, viedä laukku edellisenä päivänä Tel Aviviin sellaseen lentoyhtiön toimistoon missä he tekevät sinulle ja laukullesi turvatartkastuksen ja saat boarding passin jo sillon. Lentopäivänä saa mennä suoraan kentällä käsimatkatavaroiden kanssa tax free alueelle. Todella kätevä, maksaa n. 30 NIS, toimii ainakin El Alin lennoilla ja muillakin mutten muista millä niistä..ei kuitenkaan kaikilla. Sillon ei tarvi niin aikasinkaan olla paikalla, muistaakseni 1-1,5h riittää.

      Mukavaa reissua! =)

    • magda77

      tulin just israelista, olin kaks viikkoa.maahan saapuminen meni tosi hyvin,ei kyselty mitään, poistullessa muutama rutiinikysymys ja se oli siinä.
      eli ei mitään ihme kuulusteluja, tosin aina ei näin helposti mene ja kannattaa kuitenkin varautua siihen että siellä kysellään aika tarkastikkin. hyvää matkaa sinulle, maa on todella ihana ja tutustumisen arvoinen.

    • Mary

      Joo, kaikille jotka lentää keski-Euroopan kautta välilaskulla niin siellä on kuulustelu ja lisäksi kun lentää takaisin Israelista niin kentällä on kuulustelu. Oletko itse pakannut tavarasi, onko sinulla aseita..

    • jee jee jee

      Multa kysyttiin vain what is the purpose of the visit? How long will you be there? Saattaa tässä olla joku kiriotusvire mutta asia oli tuo

    • ent. vapaaehtoinen

      Ainakin Tel Avivin lentokentällä kuulustelu voi kestää muutamasta minuutista jopa yli tuntiin. Riippuu monesta tekijästä, mm. kuinka luotettavana matkustajaa pidetään. Yksin matkustava mies tai nainen tai kaksi miestä lienevät epäilyttävimmät tapaukset. En ole kokenut kuulustelua hankalaksi, vaikka minua on kuulusteltu kerran yli tunnin, koska olin yöpynyt Jerusalemissa Saksan luterilaisen kirkon hospitsissa ja sen henkilökuntahan on arabeja. Enemmän harmitti se, että turvamiehet tuhosivat yhden filmirullani. Olen matkustanut sekä El Alin että Finnairin/Karairin lennoilla. El Al on hyvin tarkka ja yleensä palvelu on hyvää. Eräälle sukulaiselleni kävi kuitenkin ikävästi kun El Alin turvamiehet rikkoivat hänen hiustenkuivaajansa ja tuhosivat läppäristä täysin turvallisia, opiskeluun liittyviä tärkeitä tiedostoja ilmeisesti taitamattomuuttansa. Tapaus ei sattunut Israelissa ja osoittaa El Alin turvamiehiltä huonoa ammattitaitoa. Toivottavasti hän haki korvausta ja valitti asiasta, koska hänen kuulustelunsa ja matkatavaroiden rikkominen oli mielestämme kohtuutonta. Arvelen, etteivät ainakaan nämä sukulaiseni koskaan matkusta Israeliin eivätkä käytä enää El Alin lentoja. Itse voisin matkustaa El Alin lentovuoroilla, koska ymmärrän äärimmäisen terroriuhan El Alia kohtaan. Jos olisin tiennyt etukäteen asiasta, olisin varoittanut häntä ja kehottanut käyttämään muita yhtiöitä. - Olen ollut Israelissa sekä kibbutsissa että turistimatkoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe