Kiinan huoltovinkki ongelmatilanteeseen

fuden huoltopiste

Olen töissä eräässä Kiinalaisten skootterien huoltopisteessä.
Kerron nyt yhden vinkin, joka on toistunut jatkuvasti:
Jos sinulla alkaa olla käynnistysvaikeuksia, kone tuntuu väljältä eli polkusinta painettaessa ei puristusta tunnu, on vika todennäköisimmin venttiilissä. Mäntä tuntuu kestävän joka vehkeessä. Samoin venttiilikoneiston rakenne on vahva-ei ole pettänyt tai kulunut vielä yhdestäkään. MUTTA.........
Jo 5000km jälkeen pakoventtiilin lautaseen alkaa kertyä karstaa. Sitten venttiili ei sulkeude täysin-Osa puristuksesta menee suoraan pakoputkeen. Aluksi se tuntuu huonona kiihtyvyytevä-sitten huonona käynnistymisenä- ja lopulta kone ei käynnisty ollenkaan.

Korjaus on helppo. Venttiilikoneisto ieri- sitten venttikansi pois-ventiilit irti kannesta ja hionta venttiilitahnalla. Venttiilit on harvoin vehkeistäpalanut.
Tämän jälkeen puristukset on kuin uudessa. Sitä myöten kiihtyy kunnolla ja vetoa piisaa vaikka hevosia hinata.

Tämä on ongelmana järjestään 5000-9000 km ajetuissa kiinalaisissa.Moni asiakas on tullut jälkeen päin kiittelemään, kun kiinaöainen kulkee paremmin, kuin koskaan ennen.

13

6112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bensan sekaan

      laitettava ventiillin puhdistus aine , ainakin auton moottoreissa se auttaa hirveen hyvin .ja toinen mikä karstottaa venttiiliä on pitkä öljynvaihtoväli ja huonolaatuinen öljy .esim piaggio suosittelee täyssynteettistä öljyä .itse käyttän 5W-40 rallyformullaa autossa ja kone pysyy tosi puhtaana, nimittäin avasin 350.000 ajetun opelin koneen niin kone oli tosi puhdas eikä karstaa ollut , käytin aikonaan agregaatissa huonoa öljyä ja kone karstoittu nopeasti,.koneen puhdistuksen jälkeen aloin käyttään parempaa öljyä eikä sen jälkeen ongelmia
      ole ollu

    • ei tuota osaa ite tehä jos ei ole koskaan irrottanu venttilejä ja venttiilitahnasta en ole kuullu koskaan mistä sitä saa eikö sitä karstaa muuten saa pois?

      • Jutustelija1

        Venttiilitahna on totta. Mutta ei noita joo pukupäällä tehdä ja itsekin veisin jollekin taitavalla kokeneelle huollettavaksi tuota tai muuta hommaa varten.


    • fireblade

      Moi

      Köh köh, eipä se kannen irroittaminen ihan "pikkujuttu" kylläkään ole. Kone pöydälle ja pura....

      Jaa, että järjestäen 5-8 tonnia ajetuilla kinuskeilla? Sori, en voi allekirjoittaa tota.

      Sinänsä toi pakoventtiilin kantaminen kyllä aiheuttaa huonot puristukset ja huonon "kulun" ja loppujenlopuksi pakoventtiilin palamisen.... ja jopa aika nopeastikin.

      Niin, ne venttilinvälykset kannattaa pitää säädöissä....ja kyllä, se pakoventtiili on ilkeämpi säädettävä siellä jossain alla....

      Pakoventtiilin kantamisen ykspyttyisessä kuulee kyllä "asiantuntija" ihan käyntiäänestäkin....ja vähän parempi "asentaja" myös monipyttyisestä. Kawasakin 16 venttiilissä vehkeissä 80-90 luvun taitteessa kuuntelin noita kantavia venttiilejä vähän turhankin usein....No seetit niissä kyllä petti ja venttiili painui kanteen, karstaa ei kyllä ollut.....

      Silti Kawasakin 1100 (1052 cc) ZZR kone on mielestäni erittäin oivallinen kone.

      Eksyinpä taas.

      Asiaan:

      Jos puristukset tuntuu huonoilta nelitahtisessa, kannatta ekaks kattoa noi venttiilin välykset. Sitten ohivirtausmittaus....Diagnoosin jälkeen vasta avataan kone.

      Niin, kertoopahan se tulpan väri ja kunto yhä edelleenkin...

      • fuden huoltopiste

        Kiinalaisten kannen irrotus on nopea.
        Penkki pois(4 ruuvia)
        Etupuolen musta muovista 2 ruuvia alhaalta-sitten lähtee koko palanen pois ja koko koneen etuosa on avoin.
        Venttiili kansi 4 pulttia.
        Sitten on venttiilikoneisto auki.
        Koneiston 4 pulttia irti ketjunkiristin pois.
        Nyt saa nokan irti-koko venttiilikansi on nostettavissa.
        Koko homma purettuna-kasattuna 1/2 tuntia kotona tehtynä. Töissä ei ole kiirettä.
        Venttiilit irroitettuna-hiottuna= tunnissa koko remppa.
        Vähäinenkin karsta venttiililautasen alla laskee puristuksia ja tehoa.

        Totta on, että jos öljyt vaihtaa 500km välein, se auttaa karstoittumisessa. Öljyt pitäisi vaihtaa usein, koska puhdistusta ei ole skodessa. Öljyä menee vaihdossa niin vähän, että kustannuskysymys vaihto ei ole.
        Speed-shopin kuvaston perusteellakin homma pitäisi sujua keltä vain, jos jotain tietoa asiasta on.


      • fireblade
        fuden huoltopiste kirjoitti:

        Kiinalaisten kannen irrotus on nopea.
        Penkki pois(4 ruuvia)
        Etupuolen musta muovista 2 ruuvia alhaalta-sitten lähtee koko palanen pois ja koko koneen etuosa on avoin.
        Venttiili kansi 4 pulttia.
        Sitten on venttiilikoneisto auki.
        Koneiston 4 pulttia irti ketjunkiristin pois.
        Nyt saa nokan irti-koko venttiilikansi on nostettavissa.
        Koko homma purettuna-kasattuna 1/2 tuntia kotona tehtynä. Töissä ei ole kiirettä.
        Venttiilit irroitettuna-hiottuna= tunnissa koko remppa.
        Vähäinenkin karsta venttiililautasen alla laskee puristuksia ja tehoa.

        Totta on, että jos öljyt vaihtaa 500km välein, se auttaa karstoittumisessa. Öljyt pitäisi vaihtaa usein, koska puhdistusta ei ole skodessa. Öljyä menee vaihdossa niin vähän, että kustannuskysymys vaihto ei ole.
        Speed-shopin kuvaston perusteellakin homma pitäisi sujua keltä vain, jos jotain tietoa asiasta on.

        Moi

        Ehkä tollasen peruskinuskin, esim .joku 10-tuumainen Zoner / Fude tai vastaava periaatteessa menee noin.....kuulostaa helpolta....

        Tollasessa Yiying MTX-5 vekottimessa penkki on kiinni viidellä ruuvilla ja eipä penkin etupuolinen muovi lähtenyt vaikka neljä ruuvia avasin....en viitsinyt asiaa sen enempää pähkäillä, vaan avasin sen pikkasen huoltoluukun, avasin venttiilikopan kannen ja tarkistin noi venttiilien välykset: 0.05 menee, 0.10 ei mene....riittävä tarkkuus, koppa kiinni ja kone lämpimäksi ja öljyt vaihtoon koneeseen ja perään....Tonnin huolto tehty.

        Öljyn vaihto 500 kilsan välein? No, eipä siitä haittaa ole. Niin, eihän tossa ole kuin imusihti. Ohjekirja tossa sanoo vaihtoväliksi seuraavat:
        300 km, 1000km ja sitten 2000km välein. Hmm, 2000 kilsaa tuntuu jo aika paljolta. Itse suosittelisin tota 1000 kilsan vaihtoväliä jokatapauksessa. Kuten sanoin, ei siitä 500 kilsan välein tehdystä vaihdosta haittaakaan ole ja eihän sitä öljyä edes litraa mene.

        Eli et voi olla väärässä.

        Hyviä jatkoja


      • fireblade
        fireblade kirjoitti:

        Moi

        Ehkä tollasen peruskinuskin, esim .joku 10-tuumainen Zoner / Fude tai vastaava periaatteessa menee noin.....kuulostaa helpolta....

        Tollasessa Yiying MTX-5 vekottimessa penkki on kiinni viidellä ruuvilla ja eipä penkin etupuolinen muovi lähtenyt vaikka neljä ruuvia avasin....en viitsinyt asiaa sen enempää pähkäillä, vaan avasin sen pikkasen huoltoluukun, avasin venttiilikopan kannen ja tarkistin noi venttiilien välykset: 0.05 menee, 0.10 ei mene....riittävä tarkkuus, koppa kiinni ja kone lämpimäksi ja öljyt vaihtoon koneeseen ja perään....Tonnin huolto tehty.

        Öljyn vaihto 500 kilsan välein? No, eipä siitä haittaa ole. Niin, eihän tossa ole kuin imusihti. Ohjekirja tossa sanoo vaihtoväliksi seuraavat:
        300 km, 1000km ja sitten 2000km välein. Hmm, 2000 kilsaa tuntuu jo aika paljolta. Itse suosittelisin tota 1000 kilsan vaihtoväliä jokatapauksessa. Kuten sanoin, ei siitä 500 kilsan välein tehdystä vaihdosta haittaakaan ole ja eihän sitä öljyä edes litraa mene.

        Eli et voi olla väärässä.

        Hyviä jatkoja

        Moi

        Jep, toi suomenkielinen sanoo ton 2000 kilsan välin....ja mopon mukana tullut englanninkielinen 1000 kilsaa.

        Noi netistä ladattavat oppaat sanoo melkein järestäin 1000 kilsaa.

        Eli silloin 500 kilsaa ei olis mitenkään älyttömän vähän. Kuulostaa vaan aika vähältä nykyaikana, mutta pitää muistaa, että tossa tosiaankin on vaan imusihti.

        1000 kilsaa maksimi. 500 suositus....


      • Jutustelija1

        Kuten linkistä näkyy niin Gpz 900 r ja ZZR 1100 komppaa tuota venttiili kommenttiasi. No totta puhuen ZZR ei aiheuttanut ongelmia venttiilien kanssa mutta tuossa Gpz 900 r vermeessä kaipasi myöhempien aikojen jeesuksen kristuksen jeesiä kannen iloissa.


      • Jutustelija1
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Kuten linkistä näkyy niin Gpz 900 r ja ZZR 1100 komppaa tuota venttiili kommenttiasi. No totta puhuen ZZR ei aiheuttanut ongelmia venttiilien kanssa mutta tuossa Gpz 900 r vermeessä kaipasi myöhempien aikojen jeesuksen kristuksen jeesiä kannen iloissa.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    • H003

      Mitä sekanen homma maksaa liikeessä?minkä nimiset korjaamot korjaa kinkkejä.oma 250n seissyt jo vuosia.

      • määfiksaan

        Mammonaa maksaa myy pois halvalla!


      • Jutustelija1
        määfiksaan kirjoitti:

        Mammonaa maksaa myy pois halvalla!

        Minä ostan vielä halvemmalla!

        Mutta siis kyllä löytyy vielä paikkoja joissa tehdään pyyteettömästi ja halvalla. Eli varsinkin jos olet sijoittanut vartti litraiseen niin vie se laitettavaksi ja nauti elämästäsi!


    • Anonyymi

      Tämä oli todella hyvä juttu, jolla sain oman kinuskin toimimaan. Lähes kaiken olin jo vaihtanut ja valmis luovuttamaan, mutta vika löytyi tosiaan tuolta venttiilipuolesta. Oli vaan venttiilit jumiutunut, kun oli todella vanhat öljyt koneessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe