Olen töissä eräässä Kiinalaisten skootterien huoltopisteessä.
Kerron nyt yhden vinkin, joka on toistunut jatkuvasti:
Jos sinulla alkaa olla käynnistysvaikeuksia, kone tuntuu väljältä eli polkusinta painettaessa ei puristusta tunnu, on vika todennäköisimmin venttiilissä. Mäntä tuntuu kestävän joka vehkeessä. Samoin venttiilikoneiston rakenne on vahva-ei ole pettänyt tai kulunut vielä yhdestäkään. MUTTA.........
Jo 5000km jälkeen pakoventtiilin lautaseen alkaa kertyä karstaa. Sitten venttiili ei sulkeude täysin-Osa puristuksesta menee suoraan pakoputkeen. Aluksi se tuntuu huonona kiihtyvyytevä-sitten huonona käynnistymisenä- ja lopulta kone ei käynnisty ollenkaan.
Korjaus on helppo. Venttiilikoneisto ieri- sitten venttikansi pois-ventiilit irti kannesta ja hionta venttiilitahnalla. Venttiilit on harvoin vehkeistäpalanut.
Tämän jälkeen puristukset on kuin uudessa. Sitä myöten kiihtyy kunnolla ja vetoa piisaa vaikka hevosia hinata.
Tämä on ongelmana järjestään 5000-9000 km ajetuissa kiinalaisissa.Moni asiakas on tullut jälkeen päin kiittelemään, kun kiinaöainen kulkee paremmin, kuin koskaan ennen.
Kiinan huoltovinkki ongelmatilanteeseen
13
6558
Vastaukset
- bensan sekaan
laitettava ventiillin puhdistus aine , ainakin auton moottoreissa se auttaa hirveen hyvin .ja toinen mikä karstottaa venttiiliä on pitkä öljynvaihtoväli ja huonolaatuinen öljy .esim piaggio suosittelee täyssynteettistä öljyä .itse käyttän 5W-40 rallyformullaa autossa ja kone pysyy tosi puhtaana, nimittäin avasin 350.000 ajetun opelin koneen niin kone oli tosi puhdas eikä karstaa ollut , käytin aikonaan agregaatissa huonoa öljyä ja kone karstoittu nopeasti,.koneen puhdistuksen jälkeen aloin käyttään parempaa öljyä eikä sen jälkeen ongelmia
ole ollu ei tuota osaa ite tehä jos ei ole koskaan irrottanu venttilejä ja venttiilitahnasta en ole kuullu koskaan mistä sitä saa eikö sitä karstaa muuten saa pois?
- Jutustelija1
Venttiilitahna on totta. Mutta ei noita joo pukupäällä tehdä ja itsekin veisin jollekin taitavalla kokeneelle huollettavaksi tuota tai muuta hommaa varten.
- fireblade
Moi
Köh köh, eipä se kannen irroittaminen ihan "pikkujuttu" kylläkään ole. Kone pöydälle ja pura....
Jaa, että järjestäen 5-8 tonnia ajetuilla kinuskeilla? Sori, en voi allekirjoittaa tota.
Sinänsä toi pakoventtiilin kantaminen kyllä aiheuttaa huonot puristukset ja huonon "kulun" ja loppujenlopuksi pakoventtiilin palamisen.... ja jopa aika nopeastikin.
Niin, ne venttilinvälykset kannattaa pitää säädöissä....ja kyllä, se pakoventtiili on ilkeämpi säädettävä siellä jossain alla....
Pakoventtiilin kantamisen ykspyttyisessä kuulee kyllä "asiantuntija" ihan käyntiäänestäkin....ja vähän parempi "asentaja" myös monipyttyisestä. Kawasakin 16 venttiilissä vehkeissä 80-90 luvun taitteessa kuuntelin noita kantavia venttiilejä vähän turhankin usein....No seetit niissä kyllä petti ja venttiili painui kanteen, karstaa ei kyllä ollut.....
Silti Kawasakin 1100 (1052 cc) ZZR kone on mielestäni erittäin oivallinen kone.
Eksyinpä taas.
Asiaan:
Jos puristukset tuntuu huonoilta nelitahtisessa, kannatta ekaks kattoa noi venttiilin välykset. Sitten ohivirtausmittaus....Diagnoosin jälkeen vasta avataan kone.
Niin, kertoopahan se tulpan väri ja kunto yhä edelleenkin...- fuden huoltopiste
Kiinalaisten kannen irrotus on nopea.
Penkki pois(4 ruuvia)
Etupuolen musta muovista 2 ruuvia alhaalta-sitten lähtee koko palanen pois ja koko koneen etuosa on avoin.
Venttiili kansi 4 pulttia.
Sitten on venttiilikoneisto auki.
Koneiston 4 pulttia irti ketjunkiristin pois.
Nyt saa nokan irti-koko venttiilikansi on nostettavissa.
Koko homma purettuna-kasattuna 1/2 tuntia kotona tehtynä. Töissä ei ole kiirettä.
Venttiilit irroitettuna-hiottuna= tunnissa koko remppa.
Vähäinenkin karsta venttiililautasen alla laskee puristuksia ja tehoa.
Totta on, että jos öljyt vaihtaa 500km välein, se auttaa karstoittumisessa. Öljyt pitäisi vaihtaa usein, koska puhdistusta ei ole skodessa. Öljyä menee vaihdossa niin vähän, että kustannuskysymys vaihto ei ole.
Speed-shopin kuvaston perusteellakin homma pitäisi sujua keltä vain, jos jotain tietoa asiasta on. - fireblade
fuden huoltopiste kirjoitti:
Kiinalaisten kannen irrotus on nopea.
Penkki pois(4 ruuvia)
Etupuolen musta muovista 2 ruuvia alhaalta-sitten lähtee koko palanen pois ja koko koneen etuosa on avoin.
Venttiili kansi 4 pulttia.
Sitten on venttiilikoneisto auki.
Koneiston 4 pulttia irti ketjunkiristin pois.
Nyt saa nokan irti-koko venttiilikansi on nostettavissa.
Koko homma purettuna-kasattuna 1/2 tuntia kotona tehtynä. Töissä ei ole kiirettä.
Venttiilit irroitettuna-hiottuna= tunnissa koko remppa.
Vähäinenkin karsta venttiililautasen alla laskee puristuksia ja tehoa.
Totta on, että jos öljyt vaihtaa 500km välein, se auttaa karstoittumisessa. Öljyt pitäisi vaihtaa usein, koska puhdistusta ei ole skodessa. Öljyä menee vaihdossa niin vähän, että kustannuskysymys vaihto ei ole.
Speed-shopin kuvaston perusteellakin homma pitäisi sujua keltä vain, jos jotain tietoa asiasta on.Moi
Ehkä tollasen peruskinuskin, esim .joku 10-tuumainen Zoner / Fude tai vastaava periaatteessa menee noin.....kuulostaa helpolta....
Tollasessa Yiying MTX-5 vekottimessa penkki on kiinni viidellä ruuvilla ja eipä penkin etupuolinen muovi lähtenyt vaikka neljä ruuvia avasin....en viitsinyt asiaa sen enempää pähkäillä, vaan avasin sen pikkasen huoltoluukun, avasin venttiilikopan kannen ja tarkistin noi venttiilien välykset: 0.05 menee, 0.10 ei mene....riittävä tarkkuus, koppa kiinni ja kone lämpimäksi ja öljyt vaihtoon koneeseen ja perään....Tonnin huolto tehty.
Öljyn vaihto 500 kilsan välein? No, eipä siitä haittaa ole. Niin, eihän tossa ole kuin imusihti. Ohjekirja tossa sanoo vaihtoväliksi seuraavat:
300 km, 1000km ja sitten 2000km välein. Hmm, 2000 kilsaa tuntuu jo aika paljolta. Itse suosittelisin tota 1000 kilsan vaihtoväliä jokatapauksessa. Kuten sanoin, ei siitä 500 kilsan välein tehdystä vaihdosta haittaakaan ole ja eihän sitä öljyä edes litraa mene.
Eli et voi olla väärässä.
Hyviä jatkoja - fireblade
fireblade kirjoitti:
Moi
Ehkä tollasen peruskinuskin, esim .joku 10-tuumainen Zoner / Fude tai vastaava periaatteessa menee noin.....kuulostaa helpolta....
Tollasessa Yiying MTX-5 vekottimessa penkki on kiinni viidellä ruuvilla ja eipä penkin etupuolinen muovi lähtenyt vaikka neljä ruuvia avasin....en viitsinyt asiaa sen enempää pähkäillä, vaan avasin sen pikkasen huoltoluukun, avasin venttiilikopan kannen ja tarkistin noi venttiilien välykset: 0.05 menee, 0.10 ei mene....riittävä tarkkuus, koppa kiinni ja kone lämpimäksi ja öljyt vaihtoon koneeseen ja perään....Tonnin huolto tehty.
Öljyn vaihto 500 kilsan välein? No, eipä siitä haittaa ole. Niin, eihän tossa ole kuin imusihti. Ohjekirja tossa sanoo vaihtoväliksi seuraavat:
300 km, 1000km ja sitten 2000km välein. Hmm, 2000 kilsaa tuntuu jo aika paljolta. Itse suosittelisin tota 1000 kilsan vaihtoväliä jokatapauksessa. Kuten sanoin, ei siitä 500 kilsan välein tehdystä vaihdosta haittaakaan ole ja eihän sitä öljyä edes litraa mene.
Eli et voi olla väärässä.
Hyviä jatkojaMoi
Jep, toi suomenkielinen sanoo ton 2000 kilsan välin....ja mopon mukana tullut englanninkielinen 1000 kilsaa.
Noi netistä ladattavat oppaat sanoo melkein järestäin 1000 kilsaa.
Eli silloin 500 kilsaa ei olis mitenkään älyttömän vähän. Kuulostaa vaan aika vähältä nykyaikana, mutta pitää muistaa, että tossa tosiaankin on vaan imusihti.
1000 kilsaa maksimi. 500 suositus.... - Jutustelija1
Kuten linkistä näkyy niin Gpz 900 r ja ZZR 1100 komppaa tuota venttiili kommenttiasi. No totta puhuen ZZR ei aiheuttanut ongelmia venttiilien kanssa mutta tuossa Gpz 900 r vermeessä kaipasi myöhempien aikojen jeesuksen kristuksen jeesiä kannen iloissa.
- Jutustelija1
Jutustelija1 kirjoitti:
Kuten linkistä näkyy niin Gpz 900 r ja ZZR 1100 komppaa tuota venttiili kommenttiasi. No totta puhuen ZZR ei aiheuttanut ongelmia venttiilien kanssa mutta tuossa Gpz 900 r vermeessä kaipasi myöhempien aikojen jeesuksen kristuksen jeesiä kannen iloissa.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- H003
Mitä sekanen homma maksaa liikeessä?minkä nimiset korjaamot korjaa kinkkejä.oma 250n seissyt jo vuosia.
- määfiksaan
Mammonaa maksaa myy pois halvalla!
- Jutustelija1
määfiksaan kirjoitti:
Mammonaa maksaa myy pois halvalla!
Minä ostan vielä halvemmalla!
Mutta siis kyllä löytyy vielä paikkoja joissa tehdään pyyteettömästi ja halvalla. Eli varsinkin jos olet sijoittanut vartti litraiseen niin vie se laitettavaksi ja nauti elämästäsi!
- Anonyymi
Tämä oli todella hyvä juttu, jolla sain oman kinuskin toimimaan. Lähes kaiken olin jo vaihtanut ja valmis luovuttamaan, mutta vika löytyi tosiaan tuolta venttiilipuolesta. Oli vaan venttiilit jumiutunut, kun oli todella vanhat öljyt koneessa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384248- 892059
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152041Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi641699Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541482Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1361452VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741256
- 981191
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080