Onko tyytymättömyys

elämän

tapasi, vai -asenteesiko?

Kaikki tuntuu olevan aina vain päin persikkaa, mikä meidän ikäluokan ihmisiä oikein vaivaa?

25

617

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vika

Sanonta ennenvanhaan, silloin kun kaikki oli hyvin pitänee paikkansa. Vaikka muistamme että kaikkea ei ollut yllin kyllin, sodastakin oli kulunut vasta vuosikymmen. Jospa tyytymättömyys johtuukin siitä että olemme tottuneet tekemään työtä, arvostamaan vanhuksia, pitämään huolta läheisistämme, rakentamaan tätä maata - nyt meno on toisenlaista; individualismi kukoistaa ja vain sillä on väliä missä puhutaan rahasta omaan pusiin? Ei ihme että ikäluokkamme on ajoittain tyytymätöntä!

• tyytyväinen!?

Jos ei olisi viimeisiä niin ei olisi myöskään ensimmäisiä!

On tyytyväisyyden aiheita ja tyytymättömyyden aiheita.

Kun itse tarkastelen asiaa niin täytyy todeta että ne asiat, joihin itse olen voinut tai voin vaikuttaa, ovat etupäässä tyytyväisyyden aiheita.

Asiat joihin ei voi vaikuttaa eivät voi olla tyytymättömyyden aiheita!
      Eihän niiden murehtiminen auta mitään.

Esimerkiksi ikääntymisen myötä suurenevalle eturauhaselle sinänsä ei voi mitään mutta olen tyytyväinen koska tabu/päivä pitää sen kurissa.

Jne.
      Tyytyväisyys sinänsä ei merkitse asioiden laiminlyömistä mutta omien, todellisten tarpeidensa ymmärtäminen poistaa monta tyytymättömyyden aihetta.

Motto: Hyvin menee kun ei vertaa eikä valita!
      Suosittelen!

• fun4life

tässäkään yleistää? Kas kun kaikki ei tunnu olevan päin persikkaa eikä ainakaan aina. Joskus voi olla mutta se kuuluu elämään. Ainakaan minua ei vaivaa mikään isompi murhe tai vaiva. Ja eläminen on edelleen mielenkiintoista ja uutta tarjoavaa. Onkohan minussa jotain vikaa :-)) ?

• sitäpersikkaa

jos sais maistaa persikkaa, ei enää vaivais.

• Villiviini

meikällä menee...Tyytyväinen olen kun on vielä kesäkin. Ulkona kuuntelen taivaan lintujen laulua. Laitan ruokaa kun muistan ja annan elämän lipua ajanvirrassa...Elän ainutkertaista elämääni tässä ja nyt.

• tässäiässä

Kai viisikymppisen pitää jo tietää, mitä elämä on. Itse uskon, että ihmsen tyytyväisyys tai tyytymättömyys asuu korvien välissä. Ei se johdu olosuhteista tai ympäristöstä. Jos ei ole konkreettista syytä valittaa, niin se keksitään.
      Itse olen, tai olin himokuntoilija, entinen (kauan sitten) kilpaurheilija. Tänä vuonna olen ollut sairaslomalla enemmin kuin koko 28 vuotta kestäneen virkaurani aikana yhteensä. Kaksi leikkausta ja paljon saikkua. Liikuntarajoituksia (onneksi väliaikaisia) ja elämisen uudelleen järjestelyä.
      En ole huomannut tyytyväisyystasoni paljoakaan laskeneen. Nyt ne positiiviset kokemukset täytyy vaan hakea muualta kuin ennen. Nyt ei lenkki kulje, eikä rauta nouse penkiltä, mutta olen ainakin välttänyt halvautumisen, ja mato-onginta tai virvelöinti (vähäkalaisella) järvellä antaa ihan hyviä tutinoita elämään.
      Niillä korteilla pelataan, mitä on käteen tullut. Ei se murehtimalla ainakaan parane.

• minullakin, mutta joskus,

kauan sitten ei elämäni ollut kohdallaan. Tunsin kuin olevani vankilassa tai kaleeriorja. Asuin yhteistaloudessa. Olisipa saanut nuorena olla vapaampi ja tehdä sitä, mikä innostaa. Olen kyllä nyt nauttinut vapaudestani täysin rinnoin siitäkin edestä, vaikka enää ei voi tehdä samoja asioita, mitä nuorena olisi halunnut.

• Tarkoitin sitä
        minullakin, mutta joskus, kirjoitti:

kauan sitten ei elämäni ollut kohdallaan. Tunsin kuin olevani vankilassa tai kaleeriorja. Asuin yhteistaloudessa. Olisipa saanut nuorena olla vapaampi ja tehdä sitä, mikä innostaa. Olen kyllä nyt nauttinut vapaudestani täysin rinnoin siitäkin edestä, vaikka enää ei voi tehdä samoja asioita, mitä nuorena olisi halunnut.

että ei se aina ole ihan itsestä kiinni oma fiilis. On myös muita ympäristötekijöitä, jotka siihen vaikuttaa. Esimerkiksi tyhjästä riitelevä puoliso tai anoppi. Niin, kuinkahan monta minijääkin on ollut 'naisparan' asemassa täällä Suomen maassakin.

Tietysti se on itsestä kiinni siinä mielessä, jos ei kerää kamppeitansa ja lähde kälppimään. Mutta ei sekään niin helppoa ole, kun on sitoutunut. Nuorena sitä jaksaa sellaistakin, mitä ei pitäisi jaksaa.

Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus rakentaa se oma elämänsä edes suurin piirtein tyydyttäväksi, että voisi sen tuntea omakseen. Ettei olisi niinkuin liian epäsopiva puku päällä joka kinaa ja kiristää joka puolelta. Niin mää ajattelen.

• runsaasti saanut
        minullakin, mutta joskus, kirjoitti:

Tunsit olevasi vankilassa...
        Vajaa kaksi vuotta sitten kaksi täysi-ikäistä lastani muutti omiin talouksiinsa. Samalla vaihdoin työpaikkaa Jyväskylän seudulle. Työnantaja pysyi samana, mutta eläkettä odotellessani sain paikan, jossa paineet ovat paljon pienemmät ja palkka sama. Olin ollut monta vuotta kahden murkkuikäisen lapsen yksinhuoltajaisä. Muutos oli syksyllä -04 tosi suuri. Olin ensi kertaa pariinkymmeneen vuoteen vapaa elämään itselleni.
        Nyt tuli näitä selkä- ja niskaremppoja, mutta tässähän sitä eletään. Jotenkin ne vaikeammatkaan ajat eivät näin jälkeenpäin tunnu pahoilta. Vaikka töissä oli isojakin paineita, avioeron tuottamat talodelliset paineet olivat kovat ja siinä yritti kasvatella lapsia yhteiskuntakelpoisiksi, niin paljon enemmin on kuitenkin hyviä kuin huonoja muistoja.
        Tyytyväisyys asuu korvien välissä. Kuka sen tyytyväisyyselukan onkaan mun päähäni laittanut ( Jumala , vanhempien kasvatus, geenit....), niin: Iso Kiitos.

• Ensitätarkoittanut
        Tarkoitin sitä kirjoitti:

että ei se aina ole ihan itsestä kiinni oma fiilis. On myös muita ympäristötekijöitä, jotka siihen vaikuttaa. Esimerkiksi tyhjästä riitelevä puoliso tai anoppi. Niin, kuinkahan monta minijääkin on ollut 'naisparan' asemassa täällä Suomen maassakin.

Tietysti se on itsestä kiinni siinä mielessä, jos ei kerää kamppeitansa ja lähde kälppimään. Mutta ei sekään niin helppoa ole, kun on sitoutunut. Nuorena sitä jaksaa sellaistakin, mitä ei pitäisi jaksaa.

Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus rakentaa se oma elämänsä edes suurin piirtein tyydyttäväksi, että voisi sen tuntea omakseen. Ettei olisi niinkuin liian epäsopiva puku päällä joka kinaa ja kiristää joka puolelta. Niin mää ajattelen.

Tietysti olosuhteet ja ympäristö vaikuttavat, mutta yleensä vain negatiiviseen suuntaan. Silloin kun ihmisellä on asiat hyvin, siihen tottuu niin nopeasti, että ne tyytymättömyyden aiheet löytyvät suhteellisen mitättömistäkin asioista. Silloin kun maailma oikeasti " potkii piikkikengällä persiiseen", niinkuin Konsta Pylkkänen Huovisen Havukka-ahon ajattelijassa sanoi,ei kukaan voi olla auringonpaistetta. Mutta silloinkin niitä pieniä tyytyväisyyden- tai ilon aiheita löytyy, kun jaksaa katsoa.
        Tai enhän minä varmuudella tiedä. En kai ole kuitenkaan oikeasti joutunut oikein kovaan paikkaan.

• Villiviini
        runsaasti saanut kirjoitti:

Tunsit olevasi vankilassa...
        Vajaa kaksi vuotta sitten kaksi täysi-ikäistä lastani muutti omiin talouksiinsa. Samalla vaihdoin työpaikkaa Jyväskylän seudulle. Työnantaja pysyi samana, mutta eläkettä odotellessani sain paikan, jossa paineet ovat paljon pienemmät ja palkka sama. Olin ollut monta vuotta kahden murkkuikäisen lapsen yksinhuoltajaisä. Muutos oli syksyllä -04 tosi suuri. Olin ensi kertaa pariinkymmeneen vuoteen vapaa elämään itselleni.
        Nyt tuli näitä selkä- ja niskaremppoja, mutta tässähän sitä eletään. Jotenkin ne vaikeammatkaan ajat eivät näin jälkeenpäin tunnu pahoilta. Vaikka töissä oli isojakin paineita, avioeron tuottamat talodelliset paineet olivat kovat ja siinä yritti kasvatella lapsia yhteiskuntakelpoisiksi, niin paljon enemmin on kuitenkin hyviä kuin huonoja muistoja.
        Tyytyväisyys asuu korvien välissä. Kuka sen tyytyväisyyselukan onkaan mun päähäni laittanut ( Jumala , vanhempien kasvatus, geenit....), niin: Iso Kiitos.

Olen itsekin oikein tyytyväinen, vaikka on kaikenmoista kremppaa. Pystyy iloitsemaan ihan hienosta säästäkin. Sekin vetää suun messingille. Minulla kanss tuttua perheen keskellä pyöriminen.
        No eihän sitä huonoja muistoja silti tai mene ja tiedä. Kai ne kompensoituu jotenkin.
        Itse käyn hierojalla silloin tällöin. Mikään ei tee niin hyvää kuin kunnon hieronta niskavaivoihin. En silti usko että hyvät olot tekisivät ihmisestä tyytymättömän.
        Tai jos ei nyt oteta huomioon ihan näitä turhautuneita miljonäärejä, jotka eivät tiedä miten aikansa kuluttaisivat ja kun kaikki on mahdollista saada.

• vaiehkäminä
        Villiviini kirjoitti:

Olen itsekin oikein tyytyväinen, vaikka on kaikenmoista kremppaa. Pystyy iloitsemaan ihan hienosta säästäkin. Sekin vetää suun messingille. Minulla kanss tuttua perheen keskellä pyöriminen.
        No eihän sitä huonoja muistoja silti tai mene ja tiedä. Kai ne kompensoituu jotenkin.
        Itse käyn hierojalla silloin tällöin. Mikään ei tee niin hyvää kuin kunnon hieronta niskavaivoihin. En silti usko että hyvät olot tekisivät ihmisestä tyytymättömän.
        Tai jos ei nyt oteta huomioon ihan näitä turhautuneita miljonäärejä, jotka eivät tiedä miten aikansa kuluttaisivat ja kun kaikki on mahdollista saada.

En tarkoittanut, että hyvät olot tekisivät ihmisen tyytymättömäksi. Tarkoitin, että tyytyväisyys ei ole niinkään oloista riippuvainen, vaan ihmisen perusasenteesta elämään. Vaikka sullakin on kremppaa, niin iloitset hienosta säästäkin. Sitä tarkoitin.
        Kunnon hieronta varmaan auttaa niskavaivoihin. Opettelin hierontaa joskus kauan sitten ja hieroin tuttaviani, en ammatikseni. Entisenä urheilijana olen ollut ammattihierojien käsittelyssä useasti. Tiedän sen vaikutuksen niskavaivoihin. Mulla ei kuitenkaan enää auttanut kuin neurokirurgin puukko. Muuten olisi ollut halvaus edessä.

• rallityttö60
        vaiehkäminä kirjoitti:

En tarkoittanut, että hyvät olot tekisivät ihmisen tyytymättömäksi. Tarkoitin, että tyytyväisyys ei ole niinkään oloista riippuvainen, vaan ihmisen perusasenteesta elämään. Vaikka sullakin on kremppaa, niin iloitset hienosta säästäkin. Sitä tarkoitin.
        Kunnon hieronta varmaan auttaa niskavaivoihin. Opettelin hierontaa joskus kauan sitten ja hieroin tuttaviani, en ammatikseni. Entisenä urheilijana olen ollut ammattihierojien käsittelyssä useasti. Tiedän sen vaikutuksen niskavaivoihin. Mulla ei kuitenkaan enää auttanut kuin neurokirurgin puukko. Muuten olisi ollut halvaus edessä.

ei saa tehdä niskaan vaan hartiohin. Olen minäkin entinen urheilija nykyinen reumaatikko.

• Villiviini
        vaiehkäminä kirjoitti:

ratkaisee paljoltikin. Se on, miten kokee elämänsä. Ja onko pystynyt saavuttamaan niitä tavoitteita joita on elämälleen asettanut. Jos on saanut vastinetta niille tavoitteilleen niin, luulisin, että sitä on tyytyväisempi niistä menetyksistä huolimatta joita elämä tuo tullessaan. Tää on vaan tätä mun omaa filosofiaani. Voihan olla että 'nälkä vaan lisääntyy syödessä'.

• Villiviini
        rallityttö60 kirjoitti:

ei saa tehdä niskaan vaan hartiohin. Olen minäkin entinen urheilija nykyinen reumaatikko.

kaikenmoisia sähköimpulsseja antavia laitteitakin. Täytyisi oikein ostaa sellainen. Se tuntui oikein hyvältä koekäytössä.

• onnellinen,
        Ensitätarkoittanut kirjoitti:

Tietysti olosuhteet ja ympäristö vaikuttavat, mutta yleensä vain negatiiviseen suuntaan. Silloin kun ihmisellä on asiat hyvin, siihen tottuu niin nopeasti, että ne tyytymättömyyden aiheet löytyvät suhteellisen mitättömistäkin asioista. Silloin kun maailma oikeasti " potkii piikkikengällä persiiseen", niinkuin Konsta Pylkkänen Huovisen Havukka-ahon ajattelijassa sanoi,ei kukaan voi olla auringonpaistetta. Mutta silloinkin niitä pieniä tyytyväisyyden- tai ilon aiheita löytyy, kun jaksaa katsoa.
        Tai enhän minä varmuudella tiedä. En kai ole kuitenkaan oikeasti joutunut oikein kovaan paikkaan.

, vaikka elämä kolhii; puolisoni on sairastunut parantumattomasti neorologiseen sairauteen ja tulevaisuuden näkymät eivät ole kuin ns. normaaleilla aviopuolisoilla - vanheta yhdessä, matkustella, jutella yhdessä, muistella..

Vielä on paljon asioista joista voin olla onnellinen, ja elämänasenteeni on ollut aina positiivinen - se on kai synnyilahjaksi saatu.

• Villiviini kirjoitti:

ratkaisee paljoltikin. Se on, miten kokee elämänsä. Ja onko pystynyt saavuttamaan niitä tavoitteita joita on elämälleen asettanut. Jos on saanut vastinetta niille tavoitteilleen niin, luulisin, että sitä on tyytyväisempi niistä menetyksistä huolimatta joita elämä tuo tullessaan. Tää on vaan tätä mun omaa filosofiaani. Voihan olla että 'nälkä vaan lisääntyy syödessä'.

tuntuu aika oikean suntaisella.

Tietysti perimällä ja lapsuudenkin kodin ilmapiirilläkin saattaa ola osansa,miten siellä on elämään suhtauduttu.

Isä oli ainakin lastenkuullen aina tyytyväinen elämäänsä, ja kovin paljon kotona ei ollut sellaista yksityistä privaattitilaa, ettei olisi ollut "kuulolla" kaikenaikaa.
        Asuimme viiskytluvun loppulle asti huoneen ja keittiön asunnossa.
        Isä toimi metsurina ja myöhemmin kirvesmiehenä hankkien leivän seitsenhenkisen perheen elannoksi.(13-v.vanhin veli ja kaikki ennen minua ja siskoa syntyneet, meni töihin alle 16 vanhana minä vasta 16:sta täytetyäni.

Vielä isä osallistui kunnallisella tasolla järjestötoimintaan, teroitti kyläläisten sahat ja kirveet viikonloppuisin.
        Lisäksi meillä mahtui leikkimään myös naapurin lapset ja isän polvelle oli tungokseen asti penskoja kiipeämässä keinumaan ja kuuntelemaan hänen "höpinöitään".

No kyllä häntä vanhuksena hoivattiin hiukan takaisin päinkin. Seitsemän vuoden aikana ollessaan laitoshoidossa hänet tuotiin omaan kotiin äidin luo joka viikonloppu ja joka päivä hänen luonaan vieraili joku lapsista ja loppuaikoina kävi syöttämässä hänet,koska hän söi todella hitaasti ja näin sai hoitajat käyttää sen ajan toisten ruokailun avustamiseen.

En edes usko,että kiitollisuuden velasta oli hänen hoivaamisessa kyse, vaan auttamisen malli tullut perintönä ja on pelkästään palkitsevaa voida tehdä jotain vastaavaa, mitä hän elämänsä aikana teki.

Vastiikkeeton autttaminen on paljon palkitsevampaa,kuin jollainlailla ehdollistettu apu,oli kyse sitten korvauksesta rahallisesti tai, että jäisi kiitollisuuden velkaan avun antajalle.

• Villiviini
        emw34 kirjoitti:

tuntuu aika oikean suntaisella.

Tietysti perimällä ja lapsuudenkin kodin ilmapiirilläkin saattaa ola osansa,miten siellä on elämään suhtauduttu.

Isä oli ainakin lastenkuullen aina tyytyväinen elämäänsä, ja kovin paljon kotona ei ollut sellaista yksityistä privaattitilaa, ettei olisi ollut "kuulolla" kaikenaikaa.
        Asuimme viiskytluvun loppulle asti huoneen ja keittiön asunnossa.
        Isä toimi metsurina ja myöhemmin kirvesmiehenä hankkien leivän seitsenhenkisen perheen elannoksi.(13-v.vanhin veli ja kaikki ennen minua ja siskoa syntyneet, meni töihin alle 16 vanhana minä vasta 16:sta täytetyäni.

Vielä isä osallistui kunnallisella tasolla järjestötoimintaan, teroitti kyläläisten sahat ja kirveet viikonloppuisin.
        Lisäksi meillä mahtui leikkimään myös naapurin lapset ja isän polvelle oli tungokseen asti penskoja kiipeämässä keinumaan ja kuuntelemaan hänen "höpinöitään".

No kyllä häntä vanhuksena hoivattiin hiukan takaisin päinkin. Seitsemän vuoden aikana ollessaan laitoshoidossa hänet tuotiin omaan kotiin äidin luo joka viikonloppu ja joka päivä hänen luonaan vieraili joku lapsista ja loppuaikoina kävi syöttämässä hänet,koska hän söi todella hitaasti ja näin sai hoitajat käyttää sen ajan toisten ruokailun avustamiseen.

En edes usko,että kiitollisuuden velasta oli hänen hoivaamisessa kyse, vaan auttamisen malli tullut perintönä ja on pelkästään palkitsevaa voida tehdä jotain vastaavaa, mitä hän elämänsä aikana teki.

Vastiikkeeton autttaminen on paljon palkitsevampaa,kuin jollainlailla ehdollistettu apu,oli kyse sitten korvauksesta rahallisesti tai, että jäisi kiitollisuuden velkaan avun antajalle.

Ennen oli sellainen asenne, että hyvän tekemisestä tunsi mielihyvää, siitä kun sai jotain auttaa. Saattoihan olla että sattui sitten saamaan markan tai pari, mutta enempi se oli se hyvä mieli auttamisesta. Nykyään se on aika vieras käsite, kun kaikki mitataan vain rahassa.

Me ei olla hoidettu pihapiirissämme omia vanhempiamme ja niinpä lapsemme ei ole saaneet 'koulutusta' siis esimerkkiä vanhempiensa hoitamisessa. Nyt meillä on odotettavissa sellainen aika että meidän sukupolvi jää ehkäpä heitteille tyystin.

Itse alan jo nyt kokea tätä, kun liikkumiseni on käynyt vaikeahkoksi. Hyvin pitkin hampain saan apua, vaikka olen ison mukulalauman kasvattanut. Täytyy sanoa, että naapuritkin ovat enempi huolissaan kuin oma jälkikasvu.

• myös katalysaattorina kehitykselle. ;))

Jos ihminen on tyytymätön johonkin asiaan tai laitteeseen, hän ryhtyy muuttamaan tai kehittämään sitä tai keksii uuden paremman vaihtoehdon. Olisiko niin, että jos kaikki olisivat aina tyytyväisiä, mitään kehitystä ei tapahtuisikaan?

• terve tyytymättömyys.

Oikeassa olet.
        Edesmennyt fysiikan opettajani sanoi usein:"Terve laiskuus on kehityksen edellytys." Laiskuuden tilalle voisi laitaa tyytymättömyys. Luulisin aloittajan tarkoittaneen kuitenkin yleistä tyytymättömyytä. " Narisemista joka asiasta"
        On asioita, joita ei voi muuttaa ja asioita joihin voi vaikuttaa. Tyytymättömyys pitäisi osata suunnata asioihin,joihin pystyy ja haluaa vaikuttaa.

• Amica50

Tuo onkin tyytymättömyyden hyvä puoli, se on rakentava ja positiivinen seuraus. Valitettavasti sitä vain harvoin käytetään. Herkutellaan vain tyytymättömyydessä siitä, kun kaikki on niin huonosti!;)

• se näin väittää

ainakin taannoisen opettajakoulutuksen oppikirjan mukaan. (Siinä oli käsitelty näitä eri poliittisia ideologioita). Tarkemmin sanottuna: 'Kuinka opettajan tulee suhtautua eri poliittisia näkemyksiä omaavien vanhempien lapsiin'

Siinä tuli esille se, että joku poliittinen ryhmä toimii sillä periaatteella, että tyytyväisyys on pahasta ja johtaa pysähtyneisyyden tilaan, eikä yhteiskunnallista edistystä tapahdu.

• Amica50

Uskoisin, että se on aika monelle huono tapa löytää puheenaihe; että on jotain, mitä yhdessä voi pähkäillä ja valitella ja voivotella. Joskus on tietenkin ihan pakko saada tuulettaa, ja aiheellista reagoida vääryyttä vastaan, mutta usein nuo ihmisten valittamiset ovat kuitenkin turhaa purnaamista ja negatiivisen ilmapiirin luomista. Valitetaan samoja asioita, päivästä päivään.

Elämä on lyhyt, paljon on silti meillä useimmilla hyvin. Pitäisi muistaa huomata ne pienet, kauniit asiat, jotka ovat meille tarjolla esim. luonnossa, jos me vain olemme virittäytyneet vastaanottamaan niitä. Kun olemme pahantuulisia ja negatiivisia, niin ohitamme kauneuden, hyvyyden, ilon energiat, jotka ovat ehkä koko ajan ympärillämme.

Onko meillä kellään siihen varaa? Yksi mietelause tulee mieleeni: "Nauti ja iloitse elämästäsi - on ehkä myöhempi kuin luuletkaan"...

• OnniSeppä

Minulla on asiat ainakin hyvin enkä usko, että monella muullakaan tämän ikäluokan tänne kirjoittavalla olisi paljoakaan valittamista elämässään, kunhan hyvässä mielessä kurillaan täällä "naristaan" millon mistäkin:))

• Villiviini

omalta osaltaan. Siinäpähän saadaan jutun juurta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      109
      5143
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      264
      2120
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      91
      1736
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1200
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      341
      1187
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1110
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1109
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      152
      1101
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1059
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      994
    Aihe