Lapsen huono itsetunto

Maria3

Miten voin auttaa 9-vuotiasta lasta parantamaan itsetuntoaan? Hän on kummityttöni.

Hän pitää itseään rumana, haukkuu itseään, uskoo kaikkien vihaavan häntä. Ei auta selitellä, että hän on kaunis. Hän suuttuu ja itkee ja alkaa inttämään vastaan ja sanoo, että helppo minun on sanoa, kun olen niin kaunis.
Minulla alkaa olla keinot vähissä. Mitä oikeasti kannattaisi tehdä ja sanoa?

8

2863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v.äiti

      menkää yhdessä "ostoksille", osta niitä pikku kynsilakkapulloja,kaikkea pikkusälää, rakennelkaa yhdessä helmiä (se yks tyttöjen lempikauppa joita on joka notkossa,käykää tarvikkeet sieltä)ja sitten, kun lakkaat kynsiä, et kauheesti kehu,sanot vaan lyhyesti,oi,kun tuli sievät...ja taas seuraavalla kerralla sama.
      Se tyttö on nyt esimurkku, etsi ja lue tietoa siitä. Siinä iässä ne inhoaa kaikkea, etkö muista! Mll sivuilta saat hyviä vinkkejä.
      http://www.tyttojentalo.fi/main.site?action=siteupdate/view&id=14
      jos asutte Hesassa.

    • sandralee

      Kysy,kuka on haukkunut tai kiusannut ja selitä,että kiusaamisen yhteydessä rumaksi haukkuminen on kiusaamista,ei todellisuutta,että olisi ruma,ja puutu kiusaamiseen,jos sellaista on tapahtunut.Kerro,että ei tarvitse olla kaunis,ei kauneus ole tärkeintä maailmassa,kannusta ja kehu.Muistuta asioista,jotka ovat hyvin,ole hänen seurassaan iloinen ja hymyile,keskustelkaa kivoista asioista,jolloin ajatukset menee muualle,mielenkiintoisista asioista,vaikka syvällisestikin.

    • PikkuCloud

      Olen 16- vuotias ja mulle on kehittynyt huono itsetunto vain siitä, koska äitini mollaa minua koko ajan. Mitä ikinä teenkin, teen sen väärin. Hän aliarvioi ja vetelee naurettavia johtopäätöksiä minusta koko ajan. Koulumenestykseni on keskiverto, mutta tunnen itseni surkeaksi ja rumaksi, avain kuten kummityttösi.

      Minua on kiusattu isorintaisuudestani (huudeltu käytävillä loukkaavia kommentteja) ja meillä kotona virheistä ei opita, vaan niistä raivotaan, mollataan ja tehdään iso numero niin että naapuritkin tietävät. Minä ja neljä vuotta nuorempi veljeni olemme molemmat hyvin herkkiä ja turhaannuumme helposti. Olisiko tästä apua yhtään?

      Mikä minut tekee iloiseksi on onnistumisen tunne. Kannattaa yrittää kehua ja rohkaista paljon, sillä pääsee pitkälle! Minua ei liioin kehuta tai rohkaista... =)

      • Iso...

        Olen 13.
        Itselläni on myös sairaan huono itsetunto olen harkinnut VAKAVASTI itsemurhaa , itken melkein joka ilta koska ajattelen että jos olen yksin omassa huoneessani kaikki on hyvin , olen myös raapinut itseni monesti verille , viiltänyt en ole vaikka mielessä on käynytkin.
        Eikä asiaa auta yhtään että olen ylipainoinen , koulussa ollessani kuulen koko ajan kommentteja koostani , en ole mitenkään sairaalloisen lihava mutta lihava silti.
        Kaikki muut ovat mielestäni parempia ja kauniimpia . olen puhunut tästä vain parhaalle ystävälleni mutta hän ei ota tosissaan asiaa. Olen saanut haukkuja myös sisaruksiltani ja mummoltani , se sano mulle kerran että "mennäänkö suurimpiin pudottajiin ja *siskoni nimi* voisi mennä suurimpiin lihottajiin" Jos minua kehutaan , tulen kyllä iloiseksi mutta ajattelen silti "kunhan sanot vaan" haluaisin itsetuntoa enemmän mutta tuskin sitä tulen koskaan saamaan.


      • tuttu tunne
        Iso... kirjoitti:

        Olen 13.
        Itselläni on myös sairaan huono itsetunto olen harkinnut VAKAVASTI itsemurhaa , itken melkein joka ilta koska ajattelen että jos olen yksin omassa huoneessani kaikki on hyvin , olen myös raapinut itseni monesti verille , viiltänyt en ole vaikka mielessä on käynytkin.
        Eikä asiaa auta yhtään että olen ylipainoinen , koulussa ollessani kuulen koko ajan kommentteja koostani , en ole mitenkään sairaalloisen lihava mutta lihava silti.
        Kaikki muut ovat mielestäni parempia ja kauniimpia . olen puhunut tästä vain parhaalle ystävälleni mutta hän ei ota tosissaan asiaa. Olen saanut haukkuja myös sisaruksiltani ja mummoltani , se sano mulle kerran että "mennäänkö suurimpiin pudottajiin ja *siskoni nimi* voisi mennä suurimpiin lihottajiin" Jos minua kehutaan , tulen kyllä iloiseksi mutta ajattelen silti "kunhan sanot vaan" haluaisin itsetuntoa enemmän mutta tuskin sitä tulen koskaan saamaan.

        Hei sinä,

        ketju on tosin jo vanha, mutta ajattelin vastata ihan vain sinulle. Pystyn ymmärtämään sinua hyvin. Olin itse aina koulukiusattu, pahasti ylipainoinen, silmälasipäinen, taiteellinen ja valitettavasti myös kaveriton lapsi ja nuori. Ikäisenäsi mietin myös usein itsemurhaa ja kerran sitä yritinkin. Onneksi ei onnistunut.

        Eniten vitutti, kun kaikki aina sanoivat, että kiusaaminen kyllä loppuu, kun pudotan painoa. Että minun pitäisi ottaa itseäni niskasta kiinni, laihduttaa ja sitten minut hyväksytään. Eihän siitä laihduttamisesta mitään tullut. Eikä minua hyväksytty koskaan. Aina sain kuulla (myös kotona) että vika on vain minussa, ei muissa.

        Lukion jälkeen (siis kolmen vuoden totaalisen yksinäisyyden jälkeen) päätin lähteä katsomaan maailmaa. Lähdin au pairiksi ja sitten jäin ulkomaille opiskelemaan. Kumma kyllä minua ei hyljeksinyt kukaan, ystäviä tuli, biletettiinkin (oi niitä aikoja). Jonkin ajan kuluttua löysin poikaystävän, josta tuli hyvin nopeasti kihlattu ja sitten aviomies. Nyt minulla on ammatti, työpaikka, perhe ja ihana koti enkä kaipaa vanhoihin ympyröihin enää yhtään. Koti-Suomessa kun tulee käytyä, niin naurattaa aina kovasti, kun näkee, että koulun kingit, jotka tekivät elämästäni helvetin, istuvat kylän Esson baarissa kahvilla ja päivän puheenaihe on korvausten tulo ja jos vaikka kesällä lähtisi ruotsinlaivalle ryyppäämään. Kauempana kun eivät vielä elämässään ole koskaan käyneet.

        Toivon sinulle, että jaksat vielä yrittää. Muutama vuosi ja sitten voit lähteä katsomaan maailmaa, nähdä, että sinullekin on paikka, jossa sinut hyväksytään, jossain.


    • Anonyymi

      (Olen 12v tyttö)

      Minä olen jäänyt luokalle kun en asunnut lukea. Silloin se oli mailman loppu mutta minun vanhalla luokalla on minun ihastus. En tiedä tykätäkö hän minusta. Tuntuu että olen tosi ruma itken joka ilta kun pidän itseäni rumaan ja läskinä. Kerrankin olin matkalla kotiin niin en nähnyt että minun tän hetkiset luokkalaiset pojat käveli mun takana ja mutisin itselleni ” oon ruma ja ääliö ” ja ne pojat kuuli. Sitten ne vaan yritti rohkaista minua koulussa ja sano että olen nätti mutta en uskonut niitä. Joskus pidän itseäni nättinä jos kus en



      Toivottavasti kakki pitää itseään kauniina (: <3.


      Te pärjäätte






      Olen kyllä nuori mutta ei se hautaa

      • Anonyymi

        Olen sama tyttö



        Itken joskus koulussa kun olen niin tyhmä koska saan kokeista. 4- ja 7 arvo sanoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sama tyttö



        Itken joskus koulussa kun olen niin tyhmä koska saan kokeista. 4- ja 7 arvo sanoja

        Onpa aivan upeita poikia ne, jotka kuulivat kun itseäsi mollasit. Siinä huomaat että sinusta pidetään. Varmasti olet upea, sinulla on jostakin syystä vain huono itseluottamus.
        Ole sinnikäs ja ahkera kouluasioissa. Selvitä voisitko saada hieman lisäopetusta.
        Olet vielä nuori mutta iän myötä saat varmuutta aivan varmasti. Harmi kun sen puutteesta joudut tällä hetkellä kärsimään. Tsemppiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe