Lapsi ääntää selvästi, kaikki muut kirjaimet oikein paitsi r. Sanavarastoa on. Ymmärtää puhetta arkitilanteissa. Osaa sanoa, mitä tarvitsee arkitilanteissa. Puhuu paljon.
Mutta:
- lauseiden sanajärjestys on usein outo
- kommunikoiva puhe koostuu lyhyistä lauseista, sen sijaan "oma höpöttely" voi olla miten pitkää tahansa
- monet sanat ovat usein kieliopillisesti väärässä muodossa (esim "vettä loppunut mukista" tai "ei se olla sininen")
- lapsi käyttää toisinaan esim. muumielokuvien fraaseja
Kuulostaako tämä normaalilta? Tuntuu, että muut samanikäiset puhuvat paremmin. Tosin en tunne kuin muutaman.
Kuinka hyvin 3,5-vuotiaan pitäisi puhua?
3
1653
Vastaukset
- A89
Puheen kehitys on erittäin yksilöllistä. Usein lapsen oppiessa esimerkiksi puhumaan normaalia myöhemmin, on hän oppinut jotakin muuta normaalia aikaisemmin. Esimerkiksi Sinun lapsesi on saattanut oppia kävelemään tms. hyvinkin aikaisin.
Mitä tuohon kieleen tulee, lapsi usein soveltaa oppimiaan sääntöjä puheessaan, esim. monikoissa (kinnas--> kinnat). Tämä on vain merkki siitä, että lapsesi osaa loistavasti soveltaa sääntöjä, ja omaa valmiudet oppia kielen täydellisesti. Myöskään lauseiden sanajärjestys ei vielä tuossa iässä välttämättä ole oikea. Kannattaa korjata lapselle aina lauseet oikein; kun lapsi sanoo "vettä loppunut mukista", voi aikuinen korjata "niin, niin on vesi loppunut mukista" jne.
Ei sinun kannata huolestua yhtään lapsesi puheesta, siskoni tytär täyttää marraskuussa 4, eikä hänenkään puheensa täydellistä ole. Kaikki mainitsemasi asiat ovat vain viittauksia siitä. kuinka taitavasti lapsesi osaa jo käyttää kieltä ja hän on varmasti myös kovin innokas sitä oppimaan. - oli samankaltaisia juttuja
ja puheterapeutille suositeltiin meidän kunnassa. Sanoivat, että on puheenhahmotushäiriö. Oli 4-vuotias tällöin. Seuraile vielä rauhassa tilannetta. Tuon ikäisen pitäisi osata ainakin päävärit, käsitteistä: alla, päällä, vierellä jne. Kyetä toistamaan helpot ohjeet ja toimia niiden mukaan. Jos tunnet epävarmuutta, puhu asiasta neuvolassa ja pyydä vaikka kerran puheterapeutin arviointikäynti, niin saat hieman varmuutta asiaan.
- hitaasti etenee
Kiitos vastauksista!
Lapseni osaa kyllä päävärit ja väliväritkin, lisäksi pastellivärit. On osannut ne jo pitkään. Numerot myös osaa ja tunnistaa ainakin kolmeenkymmeneen asti, samoin osaa kirjaimet vierasperäisiä lukuunottamatta. Nuo sijaintikäsitteetkin hän on oppinut tässä puolen vuoden sisällä jossain välissä. Osaa toimia helppojen ohjeiden mukaan. Minun mielestäni kotona ymmärtää puhetta aivan hyvin, mutta oudoissa paikoissa/tilanteissa on vähän jäykempää. Hän on ehkä hieman arka.
Nojoo, ehkä tässä ei tarvitse ainakaan vielä niin huolehtia. Motorinen puoli on aina sujunut jopa ikätasoa paremmin, joten ehkä hänellä vaan kehittyy nämä asiat omassa järjestyksessään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391