Tarina Lyhyesti:
Ostimme juuri omakotitalon, ensiasuntomme. Ostettava asunto riitti velkamme takaukseksi. Ymmärsin itse hakea kiinnitykset etukäteen, säästää siis hieman, mutta unohdin kokonaan lainhuudatuksen. Lainanmyöntämisen yhteydessä pankkivirkailija sanoi "unohdin varmaan mainita tästä lainhuudatusmaksusta". Ihmettelin että eikö asian voinut hoitaa ihan itsekin johon hän antoi ymmärtää etten voisi tehdä sitä. Maksuja meni siihen yli 230 e. Olin jo tilannut verotoimistosta todistuksenkin oikeudestani ensiasuntoon, jonka nyt vien pankille.
Onko asia niin etten voi itse hakea
lainhuudatusta?
Kiitos vastauksista etukäteen.
Pankki ja lainhuudatuskustannukset
5
4931
Vastaukset
- faktoista:
Lainhuudon hakeminen: Lainhuutoa haetaan käräjäoikeudelta sillä paikkakunnalla, jossa kiinteistö sijaitsee. Lainhuudon voi hakea itse tai asiamiehen avustuksella käräjäoikeuden kansliasta, mutta asiakirjat voi lähettää myös postitse. Hakemuskaavakkeita saa käräjäoikeuden kansliasta (Sairashuoneenkatu 2, 20101 Turku, puh. 02-2725855).
Lainhuutoa haettaessa on hakemuksen liitteeksi esitettävä selvityksiä kaupan laillisuudesta. Tarvittavat asiakirjat vaihtelevat tapauksittain riippuen siitä onko kysymyksessä kiinteistökauppa, perintö tai jokin muu saanto. Hakemukseen on aina liitettävä alkuperäinen kauppakirja liitteineen. Myös myyjän ja ostajan valtakirjat on esitettävä. Asiakirjoista on hyvä antaa myös jäljennökset. Jos myyjälle on myönnetty lainhuuto, hakijan ei tarvitse esittää selvitystä hänen omistusoikeudestaan. Muussa tapauksessa hakijan on osoitettava, että myyjä on omistanut kiinteistön. Tällöin on käytävä läpi jokainen saanto taaksepäin aina viimeksi myönnettyyn lainhuutoon asti. Jos myyjä on avioliitossa, on esitettävä joko myyjän puolison kirjallinen suostumus tai selvitys siitä, että kiinteistö ei ole pääasiallisesti tarkoitettu puolisoiden yhteiseksi kodiksi. Jos myyjänä on osakeyhtiö, avoin yhtiö, osuuskunta, säätiö tai yhdistys, on esitettävä selvitys siitä, että päätös kiinteistön myymisestä on tehty oikeassa toimielimessä. Mikäli myyjänä on kunta, tarvitaan ote kunnanhallituksen päätöksestä sekä todistus sen lainvoimaisuudesta. Mikäli myyjänä on jakamaton kuolinpesä, on selvitettävä kuolinpesän osakkaat perunkirjan avulla tai todistuksella pesän osakkaista. Mikäli kuolinpesässä on alaikäisiä tai holhottavaksi määrättyjä, tarvitaan holhousoikeuden lupa. Mikäli lainhuutoa haetaan ensimmäistä kertaa esim. lohkokiinteistöön, olisi toimituskirja hyvä liittää hakemukseen. Käräjäoikeuteen on toimitettava maksukuitti, joka osoittaa ostajan suorittaneen kiinteistön kaupasta veron. Mikäli lainhuutoa ei haeta määräajassa, veroa korotetaan. Lisätietoja tarvittavista asiakirjoista saa käräjäoikeudesta. Jos hakemuksessa on jokin puute, sitä voi myöhemmin täydentää. Kaupanvahvistajat antavat ohjeita lainhuudon hakemisesta ja siihen liittyvästä veron maksusta. Lisätietoja verosta saa lääninverovirastosta. - Maanmittari
Bisnestä se pankki vaan tekee. Kun aikanaan ostin lisämaata kesämökkitonttiini ja kaupanvahvistajana oli maalaispankin pankinjohtaja niin se oli kyllä tosi pettyneen oloinen kun en muutamasta suostuttelukerrasta huolimatta huolinut heidän palvelujaan luovutuskirjan tekemiseen ja lainhuudatukseen.
Eli kuten täällä on sanottu niin voit ihan hyvin hoitaa lainhuudon itse. Tarvitset siihen alkuperäisen luovutuskirjan ja kuitin varainsiirtoveronmaksusta. Kun kyseessä on ensiasunto ei muistaakseni varainsiirtoveroa tarvitse maksaa. Tarvitset siis jonkun selvityksen että kyseessä on ensiasunto. Joten kannattaa vain kävellä soitella sinne kiinteistön sijainipaikan käräjäoikeuden kansliaan ja vähän kysellä etukäteen mitä liitteitä sinunt tapauksessasi tarvitaan ja sitten otat kaikki liitteet mukaan ja menet täyttämään ko. käräjäoikeuden kansliaan lainhuutohakemuksen. Käräjäoikeuden lainhuudatusmaksu on 60 euroa.
Eli jos pankki hoitaa lainhuudatuksen puolestasi niin se pikku hommasta ottaa aika hyvän tuoton- ...........
Se kuitenkin palautetaan takaisin maksajalle. Hassultahan se tuntui, mutta näin se meni.
- silloin, kun
........... kirjoitti:
Se kuitenkin palautetaan takaisin maksajalle. Hassultahan se tuntui, mutta näin se meni.
ensiasunnon verovapauteen oikeutettu ostaa tyhjän tontin ja rakentaa sinne sen ensiasuntonsa. Verovapauden edellytys näes on, että talo on otettu käyttöön omana vakituisena asuntona. No, jos siellä ei ole kuin tontti ja ehkä monttu taloa varten, niin eihän sitä ole vielä otettu käyttöön omana vakituisena asuntona. Vero maksetaan, mutta saadaan hakemuksesta takaisin kun tönö on valmis ja siihen on muutettu.
- Lexus
Hei
Kiitos vastauksista.
Ehdinkin jo aamulla ottaa yhteyttä pankkiin ja valitella kuinka kovasti olin pettynyt siihen miten tilanne lainanoton yhteydessä meni. Loppujenlopuksi he palauttivat lainhuudosta veloitetut rahat tililleni ja saan kuitenkin tehdä asian itse kuten alunperin olin kaavaillut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1811238
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?47654Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t234566Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä305566Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559- 51539
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7520