Vaimon "kuljetuslaatiikko" ?

Kiinostunut

Eli olen kuullut ja muistan hämärästi nähneenikin, jossain sellaisen traktorin perään tulevan laatikon, jolla on ilmeisesti kuljetettu esim, vaimoa.. Onko jollain kuvaa tällaisesta kapistuksesta, tai kuvailut ja tarinatkin riittävät. Kiitos, jo etukäteen.

28

6137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MB-320s

      koskaan nähnyt mitään laatikkoa , mutta kylläkin kuvia joskus lavan joka oli tehty nostovarsien päälle.
      Oli hyvännäköinen kun isäntä istui kodikkaassa rättihytissä ja akka istui lavalla kettigien kodikkaasti hakkaen lokasuojia talvipakkasessa :D

      • joskus...

        nähnyt,kun vanhasta farmari autosta on otettu
        etu akseli pois ja siihen tilalle parrusta väsätty vetopalkki,ja eikun akka ja mukulat
        autoon ja Forsonilla menoksi!


      • muistan

        Muistelen kaiholla tuota aikaa.
        Isä vei minua Dextalla kouluautolle ja siinä lavan päällä kun seisoi kolmenkymmenen asteen pakkasella ,niin kyllä osasi arvostaa linja-auton suloista lämpöä.
        Jos vielä erehtyi pitämään likasuojan reunoista kiini,niin irrallaan oleva kettingin pää nappasi aika ilkeästi kohmeisiin sormiin.
        Voi voi noita aikoja!!!


    • oltu

      Harmaan pikkuferkun vetovarsien päälle isä teki vajaan parin neliön laatikon silloin kuusikymmentä luvun alussa, kun traktori tuli taloon.
      Sillä laatikolla kuskattiin maitotongat tienvarteen laiturille. Kyllä sitä maitoautoa odotettiin hartaasti takaisin, että pääsi hakemaan niitä tyhdiä tonkia!
      Pientareet niitettiin viikatteella ja heinät tuotiin vasikoille.
      Kauppareissut tehtiin ja tavarat saatiin kotiin tällä yhdistelmällä.
      Sitten oli tämä kerran kesässä tapahtuva sukuloiminen 35 km päähän. Siinä sitä istuttiin äiti ja me pari muksua laatikossa puolitoista tuntia per sivu. Pakoputki oli taakse, joten monet nuuhkaisut dieselinkäryä tuli otettua.

      Hyviä aikoja, paitsi toivoi ettei kukaan kavereista olisi nähnyt näitä kyydityksiä. Muutaman vuoden päästä sain sitten auton, jolloin laatikkokyydit jäivät pois.

    • Kunttajussi

      ..Zetorin perähän viimme kesänä, kun olin menos kiihrytys kisoohin.Isälläki oli sellaanen "lamuska" traktoris ennen kuin meille hommattihin "mosse".Ei siinä pieru kauaa haisnu kun ilimastoonti pelas. Siinä oli kiva kulietella pikku asioota.

    • Foordi

      Naapurin Fordson Majorissa mm. 60-luvulla usein eukko ja mukulat istui vällyn alla selkä menosuuntaan.
      Muistanpa kun itsekin mentiin puolukkaan niin 65-ferkun perässä istuttiin. Mukavaa kyytiä aurinkoisena syyspäivänä. Mutta se laatikko tai lava taisi olla parruilla taka-akselin päällä jotenkin kiinteästi tai nostovarret lukittu että lava oli ikäänkuin kiinteä eikä ollut vaaraa kipata. Ne oli ennen aivan yleisiä kun ei vielä ollut näitä teräksisiä takakauhoja jotka nykyää ajaa saman asian mutta ilman "nostalgiaa".

      • Änkyrä

        Ostin talvella piikkilangankiristäjien lisäksi kolmannen Valmetin, 565:en. Olen tekemässä laatikkoa kuljetuksia varten. Kiinnitys nostovarsiin ja työntövarteen, pohjan ala on noin 150 kertaa 70 senttiä, laitojen korkeus on vielä avoin. Noin 70 senttiä on suunnitelmissa tällä hetkellä. Viikko sitten siirtelin umpipohjaisia kaivonrenkaita, hyvin kesti koeponnistuksen. Suonenjoella oli aikoinaan eräällä isännällä vanha Wartburg keulasta kiinni ilman etupyöriä ja rouva oli siellä kaupunkireissulla kyydissä.


      • Massikkamies
        Änkyrä kirjoitti:

        Ostin talvella piikkilangankiristäjien lisäksi kolmannen Valmetin, 565:en. Olen tekemässä laatikkoa kuljetuksia varten. Kiinnitys nostovarsiin ja työntövarteen, pohjan ala on noin 150 kertaa 70 senttiä, laitojen korkeus on vielä avoin. Noin 70 senttiä on suunnitelmissa tällä hetkellä. Viikko sitten siirtelin umpipohjaisia kaivonrenkaita, hyvin kesti koeponnistuksen. Suonenjoella oli aikoinaan eräällä isännällä vanha Wartburg keulasta kiinni ilman etupyöriä ja rouva oli siellä kaupunkireissulla kyydissä.

        laatikkosi tulee,jos nostovarsiin laitat.


      • Foordi
        Änkyrä kirjoitti:

        Ostin talvella piikkilangankiristäjien lisäksi kolmannen Valmetin, 565:en. Olen tekemässä laatikkoa kuljetuksia varten. Kiinnitys nostovarsiin ja työntövarteen, pohjan ala on noin 150 kertaa 70 senttiä, laitojen korkeus on vielä avoin. Noin 70 senttiä on suunnitelmissa tällä hetkellä. Viikko sitten siirtelin umpipohjaisia kaivonrenkaita, hyvin kesti koeponnistuksen. Suonenjoella oli aikoinaan eräällä isännällä vanha Wartburg keulasta kiinni ilman etupyöriä ja rouva oli siellä kaupunkireissulla kyydissä.

        Nostovarret lukittu ala-asentoon ja varsien välissä "reikärauta". Parrut reikäraudan päältä ja taka-akselin alle. Parrujen päälle rakennettiin lava patikasta tai lankusta. sivulaitoina ja etulautana lankku. Joteskin nuin se kai meni.


      • Massikkamies
        Foordi kirjoitti:

        Nostovarret lukittu ala-asentoon ja varsien välissä "reikärauta". Parrut reikäraudan päältä ja taka-akselin alle. Parrujen päälle rakennettiin lava patikasta tai lankusta. sivulaitoina ja etulautana lankku. Joteskin nuin se kai meni.

        väliin ei saa mitään reikärautaa,VETOVARSIEN väliin kylläkin.Eikä niitä varsia mitenkään lukita ala-asentoon,ne pysyvät alhaalla muutenkin.


      • Nimetön
        Foordi kirjoitti:

        Nostovarret lukittu ala-asentoon ja varsien välissä "reikärauta". Parrut reikäraudan päältä ja taka-akselin alle. Parrujen päälle rakennettiin lava patikasta tai lankusta. sivulaitoina ja etulautana lankku. Joteskin nuin se kai meni.

        Niin, vetovarret, nostovarret ja nostotangot... sekaantumisen vaara on olemassa. Nostovarsi-nimitystä käyttävät mm. jotkut vanhat massikan käsikirjat. Niistä traktoriin päin lähtevät raudathan ovat taas nostotangot nimeltään. Taidetaan nykyään käyttää vetovarsi-nimitystä noista nostovarsista.
        Jos joku muistaa "Siunattu hulluus" -elokuvan,niin siinähän kuljetustaso oli tehty Massikan koukkurautalaitteiston päälle. Ainakin näytti siltä, kuin olisi lava tehty T-raudan päälle.


      • Foordi
        Nimetön kirjoitti:

        Niin, vetovarret, nostovarret ja nostotangot... sekaantumisen vaara on olemassa. Nostovarsi-nimitystä käyttävät mm. jotkut vanhat massikan käsikirjat. Niistä traktoriin päin lähtevät raudathan ovat taas nostotangot nimeltään. Taidetaan nykyään käyttää vetovarsi-nimitystä noista nostovarsista.
        Jos joku muistaa "Siunattu hulluus" -elokuvan,niin siinähän kuljetustaso oli tehty Massikan koukkurautalaitteiston päälle. Ainakin näytti siltä, kuin olisi lava tehty T-raudan päälle.

        Olen katsonut siunatun hulluuden n. 12 kertaa ja kun veivät velipoikaa hullujenhuoneelle, Ana ajoi ja Vilippus istui takalaatikossa. Silti oli kärryt perässä. Miten ne kärryt saa perään jos laatikko on t-raudan päällä?
        Eikös vetovarsi ole se kolmannen, eli ylhäällä keskellä oleva varsi, (johon myös T-kappaleen lukkovarsi kiinnitetään) joka usein on vanttiruuvimallia ja kiertämällä säädettävä?
        Ja nostovarret ne kaksi alinta joiden väliin reikärauta tulee?
        Olen muistaakseni nähnyt että kun on reikärauta, nostovarret on kahdella lattarautatangolla (käy liene samat jotka Ferkun T-kappaleestä menee vetokoukkuun) kiinnitetty ylös vetovarren kiinnityspaikkaan, jolloin reikärauta pysyy tukevasti ala-asennossa, (ei heilu sivusuunnassakaan). En muista onko silloin nostolaitteen ja nostovarsien väliset (mikäs perhanan nimi näillä???) poistettu ettei rasiteta rakenteitä jos vahingossa vipuun koskee.
        Joo, kuka sitten osaa sanua täsmälliset nimet joka varrelle ja vivulle. Jään odottamaan mielenkiinnolla.


      • Pikku ferku
        Foordi kirjoitti:

        Olen katsonut siunatun hulluuden n. 12 kertaa ja kun veivät velipoikaa hullujenhuoneelle, Ana ajoi ja Vilippus istui takalaatikossa. Silti oli kärryt perässä. Miten ne kärryt saa perään jos laatikko on t-raudan päällä?
        Eikös vetovarsi ole se kolmannen, eli ylhäällä keskellä oleva varsi, (johon myös T-kappaleen lukkovarsi kiinnitetään) joka usein on vanttiruuvimallia ja kiertämällä säädettävä?
        Ja nostovarret ne kaksi alinta joiden väliin reikärauta tulee?
        Olen muistaakseni nähnyt että kun on reikärauta, nostovarret on kahdella lattarautatangolla (käy liene samat jotka Ferkun T-kappaleestä menee vetokoukkuun) kiinnitetty ylös vetovarren kiinnityspaikkaan, jolloin reikärauta pysyy tukevasti ala-asennossa, (ei heilu sivusuunnassakaan). En muista onko silloin nostolaitteen ja nostovarsien väliset (mikäs perhanan nimi näillä???) poistettu ettei rasiteta rakenteitä jos vahingossa vipuun koskee.
        Joo, kuka sitten osaa sanua täsmälliset nimet joka varrelle ja vivulle. Jään odottamaan mielenkiinnolla.

        Pikku ferkun vetokoukku nousee ja laskee vetovarsiin t kappaleeseen liitetävien rautojen avulla t kappale traktorin ns pitkään tappiin runkoon kiinni .t kappale myös turvallisuutta lisäävä laite kärryä vedettäessä jos sattuu keulimaan niin ei mene ympäri kun ottaa aisaan kiinni.Niin pajon ferkua oon ajanut. rasvakourahan se kai tietää kun on MF huoltomies ja voi kommentoida :)


    • pojilla oli

      niittokoneen istuin tällätty taakse ja kumipusla
      alle.Vielä oli turvavyöt ja pikku kaveri kyydissä.
      Varmaan oli pehmeempi kyyti kuin kuskilla :)

    • kirjoittanut

      Lehdessä oli kuva vanhasta Ford Angliasta josta oli etupyörät poistettu ja luultavasti moottorikin
      vaihteistoineen ja kardaaneineen. Keulan alle oli asennettu vetoaisa ja se oli kiinni traktorin takakoukussa.Muuten auto oli kokonainen.
      Omistaja kertoi kuvatekstissä että kyyti on matkustajilla mukavaa talvipakkasellakin istua sisällä autossa kun käyvät syrjäkylältä kirkossa ja kirkonkylässä asioilla ja kaupoissa.Ostokset mahtuu mukavasti takakonttiin.
      Ei autoveroja, ei nastarengaspakkoa eikä katsastusta tarvitse ja tupaöljyllä kulkee halvalla.
      Ja varmastikin ihan laillinen viritys!!!

      • kärry

        saako traktorin perävaunua käyttää henkilökuljetukseen?????


      • Multiper
        kärry kirjoitti:

        saako traktorin perävaunua käyttää henkilökuljetukseen?????

        mutta armeijan sotaharjoituksiin menin poikia kuskaamaan omalla koneella.
        Siihen aikaan -84 armeija ilmoitteli lehdissä tälläistä palvelua tarvittavan.Maksoivat 400 mk 5pv:n työstä ja ilmaisen ylöspidon.
        Täysi viljakärrin poka oli miehiä, kun kolmenkymmenen asteen pakkasessa lähdimme reissuun. Unet jäi vähiin. Kapiaisen kanssa sitten nukuttiin 590:n hytissä tauolla.
        Hyvä reissu se oli!


      • ???
        kärry kirjoitti:

        saako traktorin perävaunua käyttää henkilökuljetukseen?????

        Kuorman purkamiseen ja lastaamiseen tarvittavat henkilöt saavat matkustaa peräkärryssä. Juhannuksena meidän kylällä niitä on 20, kun kierretään paikkakunnan kokot.


      • Mp.
        Multiper kirjoitti:

        mutta armeijan sotaharjoituksiin menin poikia kuskaamaan omalla koneella.
        Siihen aikaan -84 armeija ilmoitteli lehdissä tälläistä palvelua tarvittavan.Maksoivat 400 mk 5pv:n työstä ja ilmaisen ylöspidon.
        Täysi viljakärrin poka oli miehiä, kun kolmenkymmenen asteen pakkasessa lähdimme reissuun. Unet jäi vähiin. Kapiaisen kanssa sitten nukuttiin 590:n hytissä tauolla.
        Hyvä reissu se oli!

        siis 400 mk pv polttoaineet. Keikan tilillä sai uuden mikroaaltouunin.


      • Vili Elelijä
        kärry kirjoitti:

        saako traktorin perävaunua käyttää henkilökuljetukseen?????

        Pohojammaalla taitaa olla elämysmatkailuyrittäjiä, joiden palveluihin kuuluvat verkku- ja zetkakyydit asiakkaille. Peräkärryssä nimenomaan.

        Koskenkorvan Trahteeri http://www.trahteeri.com on yksi, mutta ei suinkaan ainoa.

        Fallesmannin kanssa kannattanee olla väleissä.

        Poikavuosiltani kaukaa sisä-Suomesta muistan hyvin, kuinka joka kuun 25. päivä valui syrjäkyliltä väkeä kirkonkylälle traktoreilla. Isäntä pukilla, emäntä siinä maitotonkkien kuljetuslaatikossa vällyjen alla. Joskus 1970-luvulla tapahtui vaurastumista niin, että pienempienkin talojen pihoja alkoivat koristaa Corollat ja Ladat.

        Miksi juuri joka kuun 25. päivä? Kaverini äiti oli osa-aikatöissä apteekissa, ja hänkin kävi töissä maanantaisin ja joka kuun 25. päivä. Meijeri maksoi silloin maitotilit! Se tarjosi paikkakunnan liike-elämälle sen verran piristysruisketta, että palveluhenkilöstönkin tarve kasvoi.


    • tuota

      Akan kuljetuslaatikko!!!

    • Muistelu

      Isäni teki 1950-luvulla Pikku-Valmettiin noin 0,8 m kanttiinsa olevan kuljetuslavan. Lavan kannattimina olivat n. 1,7 m pitkät 2x6 tuuman soirot, jotka olivat keskeltä vetopuomin päällä (3 cm rautatapit vetopuomin reikien kohdalle) ja etupäät menivät takakselin alle. Pohja oli 1 1/2 x 6 tuuman soiroa (pituus n. 0,8 m) tiukasti naulattuna kannattimien alapuolelle. Sitten vielä sivureunojen väliin etu- ja takalauta. Laatikko-osa sijaitsi siis vetopuomin takana. Helppo ottaa irti (takareunasta nostelu ja veto) ja laittaa tarvittaessa paikoilleen päin vastaisessa järjestyksessä. Kätevä kuljetuslaatikko moneen käyttöön. Siinä pystyi kuljettamaan myllyreissulla jopa neljääkin viljasäkkiä kerrallaan (viides piti olla jo kuljettajan polvilla, ettei vallu alkanut haitallisesti keulimaan). Jos haluaa lavan olevan ympärikeikahtamisen estävä niin silloin se pitää kiinnittää kunnolla vetopuomiin ja taka-akseliin.

    • Nuukaerkki

      Jossain vanhoissa kotimaisissa elokuvissa, olen nähnyt akkaa kuljetettavan pikkutraktorin perälaatikossa, nimeä en muista

      • nuhveltillakyytiä

      • Parempi_vara
        nuhveltillakyytiä kirjoitti:

        Tänään tuli juuri telkkarista elokuva Kivenpyörittäjän kylä, missä Nuffieltilla kuskataan emäntää hääjuhlaan kylän entiselle koululle.
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/28/kivenpyorittajan-kyla-jussi-palkittu-draamakomedia-maalaiskylan-haahumusta

        Millainen trukkilava olikaan Jalasjärvellä, kun pieni poika putosi ja jäi traktorin alle? Iltapäivälehdistöhän tuosta kertoi. Ei kaikenlaiset viritykset ole turvallisia ja ainakaan muksuille. Onneksi pojan ei pahemmin käynyt.


      • eihyvääpäiväääää
        Parempi_vara kirjoitti:

        Millainen trukkilava olikaan Jalasjärvellä, kun pieni poika putosi ja jäi traktorin alle? Iltapäivälehdistöhän tuosta kertoi. Ei kaikenlaiset viritykset ole turvallisia ja ainakaan muksuille. Onneksi pojan ei pahemmin käynyt.

        Aivan edesvastuuttomia isovanhempia ollut taas asialla. Ei lasten paikka ole missän trukinlavoilla traktorin perässä trukkihaarukassa. https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/isovanhempi-ajoi-traktorin-alle-pudonneen-4-vuotiaan-lapsenlapsensa-yli-kurikassa-pikkupoika-loukkaantui-vakavasti/812816/


    • vaarallista

      Tarpeettomiksi käyneistä lantatalikoista noita yleensä on väsätty. Ei kylläkään mikään henkilökuljetus laite kuten ei pienet kopittomat traktoritkaan. Peräloota hyppii montuissa arvaamattomasti, samoin kuin traktorin lokasuoja ja liikaa niillä on vahinkoja sattunut juurikin lapsille tai muuten varomattomille matkustajille. Vaikka se kuinka maalaisromanttista olisi kuskata ihmisiä perälootassa niin kysessä on silti hengenvaara.

    • Akanpanija

      Nykyjään on auton katolla anopin arkku sinne voi panna akankin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe