Taolaisuus

Tilpehööri

Terve!
Ajattelin vain kysellä, että miten ihmiset ovat taolaisuudesta kiinnostuneita nykyisin? Kun taolaisuus luokitellaan karkeasti kahteen pääluokkaan (kun toiset alkoivat filosofisempaan suuntaan, toiset alkoivat pystyttelemään kirkkoja ja tekemään seremonioita ja sekoittivat siihen kiinan taikauskoa mukaan) niin itse olen tuota filosofiaa tutkiskellut ja havainnut sen järkeväksi ja itselleni sopivaksi.
Tao te king on tullut luettua nyt kymmenisen kertaa läpi ja tutkiskelen jatkuvasti sitä lisää. Lähdin sitten netistä tietoa etsimään ja ikäväkseni huomasin, että kyseisestä aiheesta ei kamalasti ole Suomeksi puhetta missään. Joku jopa uskalsi väittää, ettei taolaisia enää nykymaailmassa olisikaan vaan kaikki olisivat vain huijareita ja luulisivat olevansa taolaisia. Englanniksi olen löytänyt hyviä sivuja, mutta mieltäni jäi askarruttamaan, että löytyykö ihan kotisuomesta muita taoa tutkiskelevia persoonia?

13

1736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mary

      Mutta jonkin verran kuitenkin tietoa taolaisuudesta.
      Kirjan nimi Idän Uskonnot kertoo mm..

      -Laozi ja Daodejing.
      -Tie ja sen voima.
      -Zhuangzi ja Liezi
      -Bambulehdon seitsemän viisasta.
      -Alkemia ja pyrkimys kuolemattomuuteen.
      -Viiden mitan seura.
      -Buddhalaisuus ja Taolaisuus.
      -Papisto ja rituaalit.
      -Taolaisuuden Jumalat.
      -Kuolemattomat.
      -Taolaiset Koulukunnat.

      Kirjan löydät suomalaisesta kirjakaupasta.

      • Tilpehööri

        Kiitoksia kattavasta kirjakokoelmasta, mutta tosissani olisin vain halunnut tustua muihin taoa tutkiskeleviin henkilöihin. Taolaisuushan perustuu kokonaan tao te kingiin ja siten en katso tarvitsevani mitään muuta kirjaa. :)
        Ja harrastuksieni puitteissa on tullut tutustuttua jonkinverran lisää taolaisuuteen, mutta vain yhteen sen "osa-alueeseen" jos niin voisi sanoa. :)


    • ogelilainen

      Filosofinen taolaisuus on herättänyt kiinnostusta länsimaissa viime vuosikymmeninä. Toki myös se maagisempi suuntaus (feng shui ym). Suomessa ei ilmeisesti ole järjestäytyneitä taolaisia, mutta mikäpä estäisi hakeutumasta yhteen ja alkamalla kokoontua vaikkapa filosofisen keskustelun ja opiskelun merkeissä ?

      • Nalle Puh ja Tao

        Taolaiselle Ei mikään on jotain ja Jokin - mikä monen mielestä on tärkeää - ei ole mitään.


      • Millaa64

        kyllä kovasti tällainen piiri...


      • Chuen
        Millaa64 kirjoitti:

        kyllä kovasti tällainen piiri...

        Onhan mahdollista perustaa esim. Msn yhteisö Taolaisuudesta, jos kiinnostuneita riittää. Sen kautta voi sopia chat tapaamisia ja jakaa tietoa jne. Myös tavallisissa chateissa voisi tavata. Tässä muutama ehdotus :)


    • -eräs-
    • Chuen

      on ainakin yksi taolainen. Huomasin saman ettei Suomesta näytä löytyvän tietoa, vaikkakin varmasti samoin ajattelevia/eläviä on olemassa. Toisaalta siihen ei muuta tarvitsekaan kuin oman Tien, mutta mukavaa olisi jutella samanhenkisten kanssa. Laitahan viesti tänne jos olet vielä maisemissa!

      • Tilpehööri

        Täällähän minä vielä toistaiseksi... Välillä enemmän ja välillä vähemmän maisemissa.


      • Chuen
        Tilpehööri kirjoitti:

        Täällähän minä vielä toistaiseksi... Välillä enemmän ja välillä vähemmän maisemissa.

        :-)


      • Tilpehööri.
        Chuen kirjoitti:

        :-)

        :p
        ja vieläkin tässä... ainakin välillä kun muistan tutkaista suomi 24:n... ;)


      • Chuen kirjoitti:

        :-)

        : )



        Enkä ole kuin 3 vuotta myöhässä?
        Onko tänäpäivinä muita taolaisuudesta kiinnostuneita täällä? Laittakaa viestiä, olisi mukavaa vaihtaa tietoja ym.


      • kattbullan
        katik-ka kirjoitti:

        : )



        Enkä ole kuin 3 vuotta myöhässä?
        Onko tänäpäivinä muita taolaisuudesta kiinnostuneita täällä? Laittakaa viestiä, olisi mukavaa vaihtaa tietoja ym.

        Minä olen. Tutustuin taolaiseen filosofiaan parisen vuotta sitten ja siitä lähtien olen sitä tutkaillut ja opiskellut ja mietiskellyt välillä aktiivisemmin ja välillä vähemmän aktiivisemmin. Kirjoja olen lukenut, mm De Dao Jing:stä (myös muita nimiä) vaikka kuinka ja monta eri käännöstä. Sen lisäksi lueskelun alla Kultakukan salaisuus, viisauksia muinaisilta taolaisilta.

        Itsekin olen yrittänyt löytää taolaisuudesta kiinnostuneita. kyllähän niitä silloin tällöin esiin tulee, mutta vain netissä. Suomeenkin pitäisi saada noita taolaisia seuroja. Tiemmä vielä joku päivä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe