Elikkäs haluaisin tietää/kuulla kokemuksia pinseristä? Esim. Onko haukkuherkkä, tietysti luonteesta riippuen, mutta noin yleensä? Varmasti pinserit erittäin seurallisia ja ystävällisiä. Mulla on kaksi kissa ennestään, mutta koirakuume on kova ja pinseristä olisin ERITTÄIN kiinnostunut :) Olisikohan sopeutuminen vaikeampaa kissoilla koiraan, vai koiralla kissoihin, sitähän ei tietty voi tietää, mut anyway.. Niin ja kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen! :) Toivottavasti pinserin vielä saan! :)
Pinseri
8
1966
Vastaukset
- tarkoitatko
Tarkoitatko KÄÄPIÖPINSERIÄ vai PINSERIÄ?
- ...
..tarkoitin PINSERIÄ..
- tarkoitat
Kääpiöpinserit ovat omien kokemuksien mukaan melko yleisesti herkkähaukkuisia, toki varmasti koulutuksella sen haukun saa kitkettyä minimiin. Omani kyllä varmasti ilmoittavat vieraan tulosta haukkumalla ja toimivat ovikellona. Luultavasti kissojen on vaikeampaa sopeutua uuteen pentuun, kuin pennun kissoihin.
Kääpiöpinserit ovat erittäin energisiä ikiliikkujia. Ne kaipaavat paljon liikuntaa ja aivotyöskentelyä (mikäpä koira ei kaipaisi). Kääpiöpinserit ovat nopeita oppimaan ja sen kyllä huomaa hyvässä ja pahassa. Kääkät ovat monipuolisia harrastuskavereita: vauhtinsa puolesta agility on mitä mukavin harrastus kääpiöpinserille ja omistajalle, monet myös tokoilevat. Monella kääkällä ego on vähintäänkin kerrostalon kokoinen, eipä sitä turhaan mainosteta, että kääpiöpinserit ovat isoja koiria pienessä paketissa. Omat pupsit tulevat silti toimeen niin isojen kuin pienienkin koirien kanssa ja rakastavat lapsia. Ainut epäilyttävä asia on näille miesvieraat niiden kavereita ollaan vain jos he kaveruuden ansaitsevat. Taitavat olla naisten miehiä...
Kääpiöpinserit ovat myös melko terve rotu: joitakin perinnöllisiä silmäsairauksia ja muutamia ongelmatapauksia on ollut polvissa (patellaluksaatiota).
Miinuspuolista sen verran että useissa kääkkäperheissä kärsitään sisäsiisteysongelmista varsinkin koiran nuorella iällä, haukkuherkkyyden voi yhdeksi ongelmaksi varmasti laskea, sekä sen ison egon: jos ei ole tarkkana voi olla, että pikku-kääkkä vedättää omistajaa ihan 6-0. Johdonmukaista koulutusta ja kasvattamista siis ihan pikkupennusta alkaen.
Omiin poikiini olen menneistä vaikeuksista huolimatta enemmän kuin tyytyväinen. Ihania pikku pusumussuja joidenka kanssa ei varmasti tylsiä hetkiä tule.
Jos kääpiöpinserin roduksi valitset suosittelen pennun hankkimista kennelliiton sitoumuksen allekirjoittaneelta kasvattajalta. Suosittelen myös tutustumista seuraaviin sivuihin, varsinkin tuolta foorumilta voit lukea ihmisten kokemuksia kääkistä. Ota mahdollisimman paljon selvää rodusta etukäteen! http://www.sci.fi/~sspk/kpinseri/index.htm
http://www.didaktics.com/forum/index.php - omistan
Itelläni on kyllä kääpiöpinseristä erittäin hyviä kokemuksia. Nyt tämä pikku veijari on jo vuoden ikäinen. Luonteeltaanhan nämä kaikki pinserit sanotaan olevan aktiivisia ja niillä on jatkuva halu olla koko ajan touhuamassa jotain. :) Eli todella hyvin tulet pinserisi kanssa juttuun jos olet aktiivinen lenkittäjä tai aiot sen kanssa harrastaa jotakin, kuten agilityä. Minun pinserini on kyllä seurallinen ja ystävällinen kuten sanoit. Meidän pinseri on vaan hieman vieraille ihmisille arka, mutta olen saanut sitäkin vähentymään kun olen vain käyttänyt sitä paljon kaupungilla ja paikoissa joissa on ihmisiä liikkeellä. Eli tärkeetä on et pennusta asti sitä pidät ihmisten kanssa tekemisissä, vähä niiku kaikkia muitaki rotuja. Haukkuminen on tän mun pinserin kanssa varmaan suurin ongelma. En ole vielä saanut opetettua sitä niin ettei jokaiselle ohikulkijalle todellakaan tarvitse haukkua, mutta vähentynyt se ainakin on. Kerrostalossa kun asun niin tuppaa olemaan naapureiden haitaksi. Pinserit oppii kaikkee uutta kunhan jaksaa olla kärsivällinen, tuppaavat välillä olemaan itsepäisiä otuksia. ;) toivottavasti vastauksestani oli jotain apua. Ja lisää tietoa saa kysellä mikäli sitä tarvitset. :)
- sinisimmu
Sinun kääpiö pinserisi on siis kova haukkumaan :) Olenko väärässä, vai tietääksenihän pinserien ei pitäisi olla haukkuherkkiä, poikkeuksia tietenkin on, mutta noin yleensä? :)
- sivuilta:
sinisimmu kirjoitti:
Sinun kääpiö pinserisi on siis kova haukkumaan :) Olenko väärässä, vai tietääksenihän pinserien ei pitäisi olla haukkuherkkiä, poikkeuksia tietenkin on, mutta noin yleensä? :)
" Kääpiöpinseriltä löytyy myös luonnetta puolustaa itseään, isäntäänsä ja reviiriään ja tarkkaavaisuutensa puolesta se sopii hyvin "vahtikoiraksikin".
Kauniisti muotoiltu lause, jonka rivien välistä löytyy se totuus: kääkkien räksytysgeeni periytyy dominantisti ;) Eli kovia haukkumaan, toiset vähemmän ja toiset enemmän, mutta hiljaisia eivät missään tapauksessa ole. Toiset ovat helpommin koulutettavissa hiljaisemmiksi kuin toiset...
- ovat
eri rotuja. Kääpiöpinseri on jalostettu pinseristä ja on sen "pienennös". Pinserit ovat siis keskikokoisia koiria eivät kääpiökokoisia, kuten kääpiöpinserit. Kumpaa rotua tarkoitat???
- ..simmu
Niin eli kyselen pinseristä.. EN kääpiöpinseristä, mutta kääpiöpinseri vastauksetkin mielenkiinnolla luen.. Itselleni olen etsimässä pinseriä ja erittäin hyvin tiedän että kääpiöpinseri ja pinseri ovat eri koirat, johan sen nimikin kertoo.. Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232