Esitämpä tässä Steinerin omat käsitykset siitä, mitä tulisi huomioida lapsen kasvatuksessa ja myös steinerkoulussa. Tiedot on lainattu suoraan herran omasta tekstistä, joka on suomennettuna luettavissa teosofisen seuran nettisivulta: http://www.teosofia.net/antropos/St-kasvatus.htm
Pääpiirteet:
Lapsen kasvatuksessa on huomioitavaa:
1. Näkyvän ruumiin lisäksi kahden näkymättömän ruumiin kasvattaminen. (astraaliruumis ja eetteriruumis)
2. Lapsen selvännäköisyyden kyvyn esiin tuominen (kasvattamalla tälle näkymättömät havaintoelimet)
3. Lapsen henkiminään, elämänsieluun,elämänhenkeen, aistimussieluun, älysieluun ja tietoisuussieluun vaikuttaminen (kaikki Steinerin keksimiä näkymättömiä ihmisen osasia)
4. Näiden näkymättömien ja Steinerin keksimien sielujen ja henkien sovittaminen hänen luomaan ikäkausiajatteluunsa.
Jokainen voikin nyt osaltaan pohtia, että olisiko kuitenkin peruskoulu turvallisempi ja järkevämpi vaihtoehto omalle lapselle.
Lapsen kasvatus
6
685
Vastaukset
- ei-tuomitseva
Juuri näiden järjettöminä pitämiesi asioiden takia haluan lapseni pääsevän steinerkouluun. Kaikilla ei ole sama elämänkatsomus. Ihminen ei mielestäni ole pelkkää lihaa ja verta, vaan ennenkaikkea henkinen olento ihmisruumiissa. Ja tätä mieltä on yhä kasvava joukko meistä ihmisistä. Rakkautta ja ymmärrystä kaikille.
- aeoijge
Ne jotka noita juttuja uskovat, ovat varmasti popsineet myrkyllisiä sieniä!!!
- Kylli
Minä kannatan steinerin edustamaa antroposofisen hengentieteen luomaa ajattelua. Koen vahvasti, että myös lapsellani tulisi olla oikeus kasvaa okkultismiin ja selvännäköisyyteen jo elämänsä varhaisessa vaiheessa. Myös ihmisen näkymättömien ruumiiden muokkaaminen tulisi ottaa osaksi kaikkien koulujen opetussuunnitelmaa, ja siihen suuntaan ollaankin jo menossa. Nuo esittämäsi asiat vaativat syvällisempää antroposofian tuntemusta, ja oikeastaan sinunkin olisi pitänyt antautua kokonaisvaltaisesti antroposofiselle ajattelulle, ennen kuin voisit noita asioita riittävästi ymmärtää. Joku on väittänyt sitä aivopesuksi, mutta itse näkisin sen mielummin antautumisna totuuden puoleen. Vain steinerkasvatuksella voidaan vaikuttaa lapsen henkiminään riittävän varhaisessa vaiheessa, ennen kuin on liian myöhäistä.
- Näin on asia
Siksi on välttämätöntä, että jokainen suomalainen osallistuu Steiner-henkisten koulujen ylläpitämiseen verorahoillaan, vaikka eivät aivan vielä uskalla avautua näkemään, miten paljon rikkaampaa elämä on henkisillä poluilla vaeltaville.
On hyvä että saatiin peruskouluista pois uskonnon tunnustuksellinen opetus, sillä nyt on tilaus uudenlaisille kansainvälisille, gnostisille virikkeille ja Suomen kansan ikiviisaudelle, kalevalaiselle shamaanitiedolle.
Eivät ilman Steinerilaisten johdatusta myöskään uudet terveydenhoitomuodot, sellaiset kuin esimerkiksi homeopatia, ayurveda, reiki ja enkeliparantamiset (voi, niitä on niin paljon sellaisia, joissa parantaa henki, energia, eikä "oikeiden" lääkärien määräämät apteekkilääkkeet).
Da Vinci -koodin ja Harry Potterinkin suosio kertoo, että Steiner oli oikeassa, kun kerrotaan hänen sanoneen, että Suomesta tulee maailmaan Valo.
- Ahti
On siinä mies todella miettinyt asioita. Onko oma käsityksesi samanlainen, vai millaisena sinä näet ihmisen niiltä osin, mihin opetus kohdistuu?
- steiner-äiti
Minä näen steinerlaisen kasvatuksen seuraavanlaisena:
1. Lapsille opetetaan kunnioitusta, suvaitsevaisuutta ja käyttäytymistä luokassa, opettajia kuin luokkatovereita kohtaan.
Kolme ensimmäistä vuotta steiner-koulussa keskitytään yhteistyön tekemiseen, käytöstapoihin ja suvaitsevaisuuteen. Lapset ovat hiljaa tunnilla, kättelevät ja niiavat/kumartavat opettajalleen koulun alussa ja lopussa. Kiusaamiseen puututaan välittömästi monesti yhteistyössä vanhempien kanssa. Lapset ja lasten vanhemmat tuntevat toisensa ja ovat yhteistyössä monissa asioissa.
2. Koulu tekee työtä, jotta vanhempien ja koulun kasvatustavat ovat yhtenäisiä.
Nämä opit perustuvat pääsääntöisesti maalaisjärkeen aiheinaan väkivaltaiset pelit, liikunnan ja yhteisen tekemisen merkitys, terveellinen ravinto, kiusaaminen. Koulu tiedottaa todella paljon opetustavoistaan ja opettaja on aidosti läsnä lapsen elämässä. Todistukset eivät ole rastiruutuun tehtäviä vaan todella syvällisesti ja pedagogisesti pohdittuja asioita lapsen kehityksestä, oppimistaidoista, koulumenestyksestä.
3. Lapsi opetetaan oppimaan kokonaisvaltaisesti ja monialaisesti itse oivaltamalla.
Tällöin otetaan huomioon ihmisen kyky oppia kuulemalla, näkemällä ja kokemalla. Asioihin paneudutaan ja moni asia tehdään konkreettisesti tekemällä itse. Monesti äidinkieli, biologia, kotitalous, kuvaamataito jne. yhdistyvät aihekokonaisuudeksi, kuten esim. leipä. Lapsi viljelee oman leipänsä, leipoo sen, kirjoittaa kokemuksestaan tarinan kuvituksen kera.
Itse olen peruskoulun käynyt ja en ole kertaakaan katunut sitä, että lapseni olen steiner-kouluun laittanut vaikkakin olen sitä kohtaan avoimesti kriittinen ollut, osallistunut ja tutkinut asiaa perusteellisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921683
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1741320En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1051118Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll161108- 87946
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?46895- 68881
Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K65850Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli289773Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107758