Olen viime aikoina käynyt haastatteluissa monissa firmoissa, ihan isonkokoisissa. Haastatteluissa jäänyt aina hyvä maku suuhun ja ihmiset ovat olleet innostuneita minusta, mutta mikä ihme on, että edes kuukauden päästä ei tule mitään vastausta. Se on ymmärrettävää että tulee sposti "valitettavasti tällä kertaa valintamme ei kohdistunut sinuun, blå blå", mutta kun ei tule yhtään mitään vastausta. Olen pariin paikkaan kysellytkin jälkeenpäin, että mikäs on meininki, niin siihenkään ei vastata.
Onko tämä normaalia?
Työhaastattelut ja odottaminen
15
6929
Vastaukset
- datanomi II
jos paikka on oikein lehdessä ilmoitettua ja on paljon hakijoita, niin kyllä kuukausi menee ennenkuin saa kielteisen vastauksen. Haastattelupyyntö tulee yleensä parissa-kolmessa päivässä.
- Toinen hakija
Itse olen myös hakemassa töitä ja käynyt lähiaikoina muutamassa haastattelussa. Kyllä on odottavan aika pitkä haastattelun jälkeen...
Erääseen työpaikkaan olivat kuulemma ottaneet 10 haastateltavaa, joten eipä ole ihme, että kestää! Ei vaan tunnu järkevältä tuollaisen hakijamäärän haastattelu. Käytetäänhän siinä sekä työnantajan että hakijoiden aikaa. Kyseisessä haastattelussa oli läsnä 3 työnantajan edustajaa.
Itse olen myös kokenut useasti, että työnantaja ei ilmoita mitenkään päätöksestään, vaikka on kuitenkin pyytänyt hakijan haastatteluun. Tähän mennessä ainoastaan yhdestä paikasta soitettiin viikon sisällä haastattelusta, että he valitsivat toisen. Parista muusta paikasta ei kuulunut haastattelun jälkeen mitään, vaikka molemmista sanoivat itse ottavansa yhteyttä viimeistään viikon kuluttua. Niinpä sitten soitin itse ja sain kuulla, etta olivat valinneet toisen.
Tuntuisi, että tämä rekrytointi olisi tavallaan myös eräänlaista markkinointia yritykselle. Itselle jäi ainakin hyvä vaikutelma siitä firmasta, jonka yhteyshenkilö todellakin soitti viikon sisällä, kuten oli haastattelussa luvannutkin.
Vielä yksi "huvittava" piirre työnantajista. Tänään iltapäivällä soi puhelin ja eräästä työpaikasta ilmoitettiin, että haastatteluaika olisi huomenna klo 9. Satun kuitekin olemaan vielä töissä ja en mitenkään olisi voinut irroittautua huomisaamuksi :(- Huonot merkit
"Tänään iltapäivällä soi puhelin ja eräästä työpaikasta ilmoitettiin, että haastatteluaika olisi huomenna klo 9."
Suunnittelukyvytön velliperse haistattelijana toimii juuri noin. Anna sen firman mennä rauhassa konkkaan ilman sinua.
- Henkilöstöpäällikkö
kun mulla meni vahingossa silppuriin työhakemukset, kun piti tuhota kirjanpito. Mut ei hätää veljenpoika etti töitä niin otimme hänet töihin.
No ei vaa, jotku firmat ei vastaa ollenkaa noihi työhakemuksiin...- se on
"No ei vaa, jotku firmat ei vastaa ollenkaa noihi työhakemuksiin..."
Eipä vastaa ei. Luulisi, että työhaastattelussa käyneitä voisi informoida ilmoittamassaan ajassa. - Joku vuan
se on kirjoitti:
"No ei vaa, jotku firmat ei vastaa ollenkaa noihi työhakemuksiin..."
Eipä vastaa ei. Luulisi, että työhaastattelussa käyneitä voisi informoida ilmoittamassaan ajassa.Että työnantajalla on velvollisuus vastata jokaiseen hakemukseen tietyn ajan sisällä?
Vaikka sitten ei kunhan vastaavat.
- Juosten kustu
Kun noinkaan yksinkertaista asiaa ei osata firmassa hoitaa niin tulee mieleen, mikä muu siellä kusee.
Rekrytointi on projekti, joka loppuu jonkun palkkaukseen ja siihen, että muille hakijoille bimbo sihteerikkö lähettää standardimuotoisen kiitti-ei-nyt-mutta-ehkä-joskus-toiste vastauksen. Joskus niitä on lähetetty myös palkatuille. Varmuuden vuoksi?
Oman PR:n tekeminen on halvempaa, kuin sen ostaminen. - Aikataulusta
Periaatteessa sen haistattelijan pitäisi lopuksi kertoa aikataulusta, mutta jos se ei sitä älyä/osaa tehdä niin annat itsestäsi määrätietoisen/motivoituneen kuvan kun kysyt.
Mutta jos se haistattelija sattuu olemaan laiska velliperse, niin se vaan ahdistuu, jos hakija ottaa rekrytointiaikataulun puheeksi. Ja valitsee jonkun vetelämmän hakijan.
Minä kyllä kysyn aikataulua, koska en välttämättä halua olla enempää tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät pysty aikatauluttamaan itseään. Ihmiset, jotka eivät elä kalenterin mukaan ovat todella vastenmielisiä.
Haistattelutaiteen toinen puolikashan on haistattelijan haistattelu.- asiallista
taisit siirtyä TE:n haukkumisesta tänne.
- Töihin olis hinku
..kutsua haastatteluun. Kyllä mielestäni haastatteluun kutsuttujen olisi oikeus saada tieto edes s-postilla. Vaikuttaa tosiaan kyseenalaiselta toiminnalta. Varsinkin jos se vaikuttaa muihin
omiin päätöksiin!Ei esim. uskalla luvata muualle, jos tämä oli just se mihin halusi!Yrityksen kannalta tosi huonoa pr:ää!- täällä
Samat kokemukset täälläkin. Kovasti on pyydetty haastatteluun ja vaadittu sitä sun tätä ja sitten luvattu ilmoittaa tietyn ajan sisään, mutta vielä yksikään firma ei ole viitsinyt ilmoittaa että et saanut paikkaa. Pieni satsaus yritykseltä, mutta antaisi hyvän kuvan.
Esimerkkinä voisin käyttää yhtä yritystä, johon minut kutsuttiin haastatteluun. Oli niin tökeröä käytöstä, että tekisi mieli kertoa yrityksen nimi mutta antaa olla.
Sain siis kutsun haastatteluun. Haastatteluaika luonnollisesti muutettiin kertaalleen, kun tj:lle tuli yhtäkkiä muu tapaaminen. Kun haastattelu sitten saatiin viikon päästä aikaan, niin siellä meni yli 1,5 tuntia. Lähinnä kerrottiin miten suurta ja mahtavaa firmassa kaikki on ja miten he ottavat lähiaikoina paljon uusia työntekijöitä.
Haastattelun lopuksi kysyin, että milloin he ilmoittavat päätöksestä. Olin käsittääkseni ainut haastateltava, mutta tj sanoi silti että menee kuukausi, koska hänellä aina kestää tällaisissa asioissa. Kun kuukausi oli mennyt eikä mitään kuulunut, soitin ja kysyin tilannetta. Puhelu meni suunnilleen näin
- Joko te olette tehneet päätöksiä?
- Asia ei ole edennyt vielä ollenkaan, mutta ehkä pian. Ehkä viikon päästä selviää.
- Ilmoitatteko sitten vai soitanko vielä?
- Kyllä me ilmoitamme.
Eipä sieltä koskaan mitään kuulunut. Valitettavan moni yritys tekee samoin. Huonoa mainosta. - Töihin olis hinku
täällä kirjoitti:
Samat kokemukset täälläkin. Kovasti on pyydetty haastatteluun ja vaadittu sitä sun tätä ja sitten luvattu ilmoittaa tietyn ajan sisään, mutta vielä yksikään firma ei ole viitsinyt ilmoittaa että et saanut paikkaa. Pieni satsaus yritykseltä, mutta antaisi hyvän kuvan.
Esimerkkinä voisin käyttää yhtä yritystä, johon minut kutsuttiin haastatteluun. Oli niin tökeröä käytöstä, että tekisi mieli kertoa yrityksen nimi mutta antaa olla.
Sain siis kutsun haastatteluun. Haastatteluaika luonnollisesti muutettiin kertaalleen, kun tj:lle tuli yhtäkkiä muu tapaaminen. Kun haastattelu sitten saatiin viikon päästä aikaan, niin siellä meni yli 1,5 tuntia. Lähinnä kerrottiin miten suurta ja mahtavaa firmassa kaikki on ja miten he ottavat lähiaikoina paljon uusia työntekijöitä.
Haastattelun lopuksi kysyin, että milloin he ilmoittavat päätöksestä. Olin käsittääkseni ainut haastateltava, mutta tj sanoi silti että menee kuukausi, koska hänellä aina kestää tällaisissa asioissa. Kun kuukausi oli mennyt eikä mitään kuulunut, soitin ja kysyin tilannetta. Puhelu meni suunnilleen näin
- Joko te olette tehneet päätöksiä?
- Asia ei ole edennyt vielä ollenkaan, mutta ehkä pian. Ehkä viikon päästä selviää.
- Ilmoitatteko sitten vai soitanko vielä?
- Kyllä me ilmoitamme.
Eipä sieltä koskaan mitään kuulunut. Valitettavan moni yritys tekee samoin. Huonoa mainosta.että soitan aina itse tai sanon, että soittelen myöhemmin. Yleensä eivät kiellä tekemästä näin. Suurissa firmoissa eivät ehkä tykkää soittelusta.
Kerran sain harjoittelupaikan, kun menin suoraan pomon puheille, vaikka sihteerikkö sanoi, että heille otetaan vain korkeakouluharjoittelijoita.Itse olin tuolloin opistossa. Tietysti pomon puheille kannattaa mennä silloin kun hänellä on aikaa eli varata aika...
- beatr1ce
toivottavasti tuo ei ole normaalia.
Muistan vain sen ajan kun olin 3 viikon ajan kuluessa käynyt jo 3 haastattelussa, ja viimeisessä haastattelussa sattumaisesti selitettiin mitä siinä tulevassa projekstissa on ja se oli vain teknillinen esitys tehtävistä ei haastattelu. Sain kuitenkin sellaisen vaikutelman että minua varten se tyopaikka oli.
Joten 2 päivää myohemmin soitin ja sanoin että kiitos kiinnostuksesta, soitan ja kerron että olen jo loytänyt tyopaikan. Kaikkea hyvää teille. - Sisukas
Itse aloitin uuden duunin hakemisen helmikuun alusta ja vieläkään ei ole tärpännyt. Hakemuksia lähettänyt päälle 20, joista 4 haastattelukutsua tuloksena. Mun täytyy kyllä sanoa että 95%:sti on tullut soitto tai email, että ei ole saanut paikkaa. Joskus viestin tulemiseen on mennyt pari kuukauttakin.
- jonossa
firmat haastattelee etukäteen, jotta tietää millaista porukkaa on saatavilla ja jos sattuu tulemaan tilaus johon sellaista tarvitaan niin vasta sitten otetaan yhteyttä.
eli vielä ko. firma ei ole saanut sellaista tilausta johon tarvitaan juuri sinun osaamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110