pikku e

Sami_

BE-kortti
"Pikku E" korttia tarvitaan silloin, jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan tai jos perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
****

En löytänyt mistään ihan yksiselitteisesti selitettynä tuota pikku e:tä.

Perävaunu: omamassa on 1500kg ja kokonaismassa 1900kg.

vetoauto: omamassa 1418kg, suurin sallittu perävaunun massa jarruin 1500kg, kokonaismassa 1880kg ja suurin sallittu yhdistelmämassa 3380kg

Se on selvää että, jos perävaunun kokonaismassa (1900kg) on yli vetoauton omamassan (1418kg), niin tarvitaan BE.

Sekin on selvää että, jos perävaunun ja vetoauton kokonaismassa ylittää 3500kg tarvitaan BE.

Mutta se jää epäselväksi että saako BE:llä vetää yhdistelmää, jonka paino on yli 3500kg JA perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan?

Toinen epäselvä asia on tuo vetoauton ilmoitettu suurin yhdistelmä massa. Onko se todellinen massa vai rekisteriotteissa imoitetut kokonaismassat?

Eli kysymys on siitä että saako BE-kortilla vetää edellä mainittua yhdistelmää vai tarvitaanko kyseiseen yhdistelmään peräti CE-kortti?

18

20461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perävaunumyyjä

      Asia on hyvin yksinkertainen, ja AKE:n sivuilta löytyy erittäin selkeä selvitys koko kuvioon.

      B-kortilla suurin mahdollinen yhdistelmän kokonaismassa on 4250 kg = 3500 kg kokonaismassainen vetoauto enintään 750 kg kokonaismassainen perävaunu.

      BE-kortlla suurin mahdollinen yhdistelmän kokonaismassa on 7000 kg = 3500 kg kokonaismassainen vetoauto 3500 kg kokonaismassainen perävaunu.

      BE-kortilla saat kuljettaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa on yli 3500 kg ja perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan (mutta C1E-kortilla et saakaan perävaunun kokonaismassalla ylittää vetoauton omamassaa, vaikka C1E oikeuttaa 12 tonnin yhdistelmämassan kuljettamiseen).

      Ajokorttiasioissa ratkaisevia ovat ns. tekniset kokonaismassat, eli ne maksimimassat mitä rekisteriotteisiin on kirjoitettu. Tekninen kokonaismassa on eri asia kuin kytkentämassa (kytkentämassa on perävaunun todellinen paino kuormineen, ts. saat vetää BE-kortilla 3,5 tonnin kokonaismassaista perävaunua vetoautolla jonka kytkentämassa on vaikkapa 2000 kg, kunhan otat kuormaa kytkentämassan etkä teknisen massan mukaisesti).

      Oliko tästä apua?

      • Sami_

        Kirjoitat: "BE-kortilla saat kuljettaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa on yli 3500 kg JA perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan"

        AKE:n sivuilla:
        "BE-LUOKAN AJOKORTTI:
        1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
        2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg."

        Lähteestä riippuen tulkintana on edellä mainittujen 1. sekä 2. kohtien välissä 'JA'-sana tai 'TAI'-sana. On suuri ero että käytetäänkö asioiden välissä sanaa 'JA' vai 'TAI'.

        Voi olla että asia juuri kuten kerroit, mutta AKE:n sivuilta se ei kyllä yksiselitteisesti selviä.


      • Sami_

        Eli suurin sallittu yhdistelmä massa olisi kokonaismassojen summa? Eli esimerkkini vaunua ei saa vetää kyseisellä autolla ja jos rekisteriotteen mukaan saisi, niin sen kuljettamiseen vaaditaan CE-kortti?


      • Sami_
        Sami_ kirjoitti:

        Eli suurin sallittu yhdistelmä massa olisi kokonaismassojen summa? Eli esimerkkini vaunua ei saa vetää kyseisellä autolla ja jos rekisteriotteen mukaan saisi, niin sen kuljettamiseen vaaditaan CE-kortti?

        Jos massat lasketaan kokonaismassoina, niin aika harvalla autolla saisi vetää kevytperävaunua, koska suuremmissakin keskiluokan autoissa jarruttoman perävaunun massa on alle 750kg, kun taas uusien kevetperävaunujen kokonaismassa on usein 750kg.

        Tätä sääntöä ainakin käytönnössä tulkitaan niin että jos kärryn kokonaismassa on 750kg ja auton suurin sallittu massa 700kg, niin kärryn kantavuudesta jää 50kg käyttämättä...


      • Sami_
        Sami_ kirjoitti:

        Jos massat lasketaan kokonaismassoina, niin aika harvalla autolla saisi vetää kevytperävaunua, koska suuremmissakin keskiluokan autoissa jarruttoman perävaunun massa on alle 750kg, kun taas uusien kevetperävaunujen kokonaismassa on usein 750kg.

        Tätä sääntöä ainakin käytönnössä tulkitaan niin että jos kärryn kokonaismassa on 750kg ja auton suurin sallittu massa 700kg, niin kärryn kantavuudesta jää 50kg käyttämättä...

        auton ***jarruttoman perävaunun*** suurin sallittu massa 700kg


      • Perävaunumyyjä
        Sami_ kirjoitti:

        auton ***jarruttoman perävaunun*** suurin sallittu massa 700kg

        Kyllä juttu sittenkin on hyvin yksinkertainen, mutta ensin on sisäistettävä mikä ero on KYTKENTÄMASSALLA ja TEKNISELLÄ KOKONAISMASSALLA.
        Avuksi on sekin, kun vielä selviää mitä tarkoitetaan vetoauton OMAMASSALLA.
        Sinulla nämä käsitteet ja niiden vaikutukset ajokorttivaatimuksiin tuntuvat menevän hiukan sekaisin keskenään‚ mutta ei se mitään, et ole ensimmäinen etkä viimeinen siinä suhteessa.

        Ellei Sinulla ole BE-ajokorttia niin hanki sellainen. Eiköhän siinä yhteydessä käy selväksi millä saat mitäkin vetää.

        Lue alkuperäinen vastaukseni vielä kerran ihan ajatuksella läpi. Avan varmasti saat BE-kortilla vetää yli tai alle 3500 kg:n yhdistelmämassaa siten että perävaunun tekninen kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa, ja useimmiten myös kytkentämassa on suurempi kuin vetoauton omamassa. Siis suurempi kuin vetoauton omamassa, ei välttämättä suurempi kuin vetoauton kokonaismassa.

        Oikein yksinkertaisesti: vedän paljon perävaunuja pikapilla, jonka omamassa on noin 1800 kg ja jonka kytkentämassa jarrulliselle vaunulle on 2700 kg. Perävaunun kokonaismassa tiellä punnittuna on todellakin 2700 kg. Perävaunun tekninen kokonaismassa voi kuitenkin olla, ja usein onkin, 3500 kg.

        BE-kortillani tämä kaikki on laillista. Järjen käyttöä tuollaiset yhdistelmät toki aina vaativat, järkeä ja VAROVAISUUTTA.

        Toivottavasti saat palikat kuviossa kohdalleen! Turvallista matkaa Sinullekin!


      • Sami_
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Kyllä juttu sittenkin on hyvin yksinkertainen, mutta ensin on sisäistettävä mikä ero on KYTKENTÄMASSALLA ja TEKNISELLÄ KOKONAISMASSALLA.
        Avuksi on sekin, kun vielä selviää mitä tarkoitetaan vetoauton OMAMASSALLA.
        Sinulla nämä käsitteet ja niiden vaikutukset ajokorttivaatimuksiin tuntuvat menevän hiukan sekaisin keskenään‚ mutta ei se mitään, et ole ensimmäinen etkä viimeinen siinä suhteessa.

        Ellei Sinulla ole BE-ajokorttia niin hanki sellainen. Eiköhän siinä yhteydessä käy selväksi millä saat mitäkin vetää.

        Lue alkuperäinen vastaukseni vielä kerran ihan ajatuksella läpi. Avan varmasti saat BE-kortilla vetää yli tai alle 3500 kg:n yhdistelmämassaa siten että perävaunun tekninen kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa, ja useimmiten myös kytkentämassa on suurempi kuin vetoauton omamassa. Siis suurempi kuin vetoauton omamassa, ei välttämättä suurempi kuin vetoauton kokonaismassa.

        Oikein yksinkertaisesti: vedän paljon perävaunuja pikapilla, jonka omamassa on noin 1800 kg ja jonka kytkentämassa jarrulliselle vaunulle on 2700 kg. Perävaunun kokonaismassa tiellä punnittuna on todellakin 2700 kg. Perävaunun tekninen kokonaismassa voi kuitenkin olla, ja usein onkin, 3500 kg.

        BE-kortillani tämä kaikki on laillista. Järjen käyttöä tuollaiset yhdistelmät toki aina vaativat, järkeä ja VAROVAISUUTTA.

        Toivottavasti saat palikat kuviossa kohdalleen! Turvallista matkaa Sinullekin!

        Itse asiassa käsitteet eivät olleet sekaisin, vaan ne olivat osittain tuntemattomia... Siksihän näitä kyselen. Korttini on ABEC.

        Kyllä nämä massat on sekaisin jo lain laatialla ja tilannetta on paikattu asetuksissa, mutta sieltäkään en löytnyt termien selityksiä.

        Lueskelin asiasta caravaanereiden foorumista ja siellä ne massat vasta sekaisin oli :)


    • sotket asiaa

      Jos vetoauto on henkilöauto, niin BE-kortti riittää kaikkiin tapauksiin. Eri asia on, että jos rikot kytkentämassasääntöjä, niin sakot tulee kortista riippumatta.
      Tuolla esimerkkiautollasi saa vetää esimerkkiperävaunuasi täysin tyhjänä. Kytkentämassa ei salli enempää. Ja kortin pitää olla BE. Loput kysymyksesi ovat tarpeettomia. Kuten jo sanoin, jos vetoauto on henkilöauto tai pakettiauto ja kortti on BE, niin akokortti ei ole murhe. Murhe on vaan siinä, oletko ylittänyt autolle sallitun kytkentämassan tai kärrylle sallitun kokonaismassan tai parhaimmillaan molemmat.

      • Sami_

        Asia lähti siitä että olisi harkinnassa vaunu, jossa on omamassa 1500kg ja nykyisen auton suurin sallittu perävaunun massa täsmälleen sama 1500kg.

        Vaunua ei olisikaan tarkoitus vetää ympäri suomea, vaan siirtää sitä paikasta toiseen kerran pari vuodessa.

        Tuli vaan mieleen että jos massat on samat, niin vaunustahan ei saa löytyä edes telkkaria, kun silloin auton saallima perävaunumassa ylittyy.

        Caravaanarisivuilla neuvottiin että on parasta, kun vaunun kokonaismassa jää sallitun rajan alle, jolloin poliisikin asian ymmärtää :)


      • Perävaunumyyjä
        Sami_ kirjoitti:

        Asia lähti siitä että olisi harkinnassa vaunu, jossa on omamassa 1500kg ja nykyisen auton suurin sallittu perävaunun massa täsmälleen sama 1500kg.

        Vaunua ei olisikaan tarkoitus vetää ympäri suomea, vaan siirtää sitä paikasta toiseen kerran pari vuodessa.

        Tuli vaan mieleen että jos massat on samat, niin vaunustahan ei saa löytyä edes telkkaria, kun silloin auton saallima perävaunumassa ylittyy.

        Caravaanarisivuilla neuvottiin että on parasta, kun vaunun kokonaismassa jää sallitun rajan alle, jolloin poliisikin asian ymmärtää :)

        Mutkan kautta alkaa ongelmasi selvitä. Kovin paljoa tuolla ei ole tekemistä alkuperäisen kysymyksesi kanssa, siis sen että mihin BE-kortti riittää.

        Suurin ongelmasi näyttääkin olevan vetoauton kytkentämassa. Vaunusi on ilmeisesti asuntovaunu.

        Edelleen on niin, että kytkentämassa tarkoittaa todellista perävaunun painoa, jos/kun se esim. ratsiassa punnitaan. Sama koskee yhdistelmän suurinta sallittua vetoauton rekisteriotteessa ilmoitettua kokonaismassaa.

        Jos sallittu kytkentämassa on 1500 kg, ja vaunun omamassa on 1500 kg niin asia on aivan ok jos vaunu on täysin tyhjä.

        Toisinaan, joskin harvoin, näissä jutuissa tulee kina poliisin kanssa. Mutta jos vaunu todella on tyhjä, ja poliisi silti epäilee kytkentämassan ylittyvän, on poliisin se osoitettava asiallisella punnituksella.

        Aivan varmasti asia on näin. Sen olen riittävän selkeästi vahvistuttanut mm. Liikkuvan poiisin tiedottajalta.

        Mutta sanokoon laki mitä tahansa niin aina pitää jossain terveen järjen tulla mukaan, siis terveen oman harkinnan. Ei kannata kaikkea tehdä mikä juuri ja juuri on sallittua.

        Ei, vaikka kyseessä olisikin vain pari kertaa vuodessa tapahtuva siirto.

        Tuttavallani oli juuri tuollainen "nippanappa" tilanne, tosin isomman ja raskaamman asuntovaunun kohdalla. Viisaasti hän siirrätti vaununsa maasturillani, jonka kytentämassa oli 3300 kg. Vetoauton omamassa ja suurin sallittu kytkentämassa riittivät roimasti, mutta reissu oli silti eräs elämäni karmeimmista huonon kelin ja tuiman sivutuulen ansiosta.

        Asuntovaunnussa kun riittää sitä tuulipintaa!

        Karavaanirisivujen neuvo ihan hyvä - eikä siihen tarvitse mitenkään poliisin ymmärrystä sotkea. Kysymys on järjen käytöstä ja turvallisuudesta. Tapauskohtaisesti tietysti.

        On kokonaan toinen asia vetää tyhjää 3500 kg kokonaismassaista lavaperävaunua jonka OMAMASSA on 760 kg, kuin tyhjää asuntovaunua, jonka OMAMASSA on 1500 kg.

        Karavaanarisivuilta saamasi neuvo on oikein hyvä oman turvallisuutesi (ja vastaantulijoiden!) kannalta.

        Tuntematta autoasi lainkaan ehdotan että tuollaisen vaunun vetoon käytät vetoautoa, jonka kytkentämassa selvästi suurempi kuin mainitsemasi 1500 kg.

        Huomautan, että en tunne asuntovaunuja kovin hyvin, mutta jokseenkin isolta vaunusi vaikuttaa, joten anna myös terveen järkesi vaikuttaa! Turvallisuus on tärkeämpi tekijä kuin liikkuminen sallitun ylärajoilla.

        Iloista kesää!


      • Sami_
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Mutkan kautta alkaa ongelmasi selvitä. Kovin paljoa tuolla ei ole tekemistä alkuperäisen kysymyksesi kanssa, siis sen että mihin BE-kortti riittää.

        Suurin ongelmasi näyttääkin olevan vetoauton kytkentämassa. Vaunusi on ilmeisesti asuntovaunu.

        Edelleen on niin, että kytkentämassa tarkoittaa todellista perävaunun painoa, jos/kun se esim. ratsiassa punnitaan. Sama koskee yhdistelmän suurinta sallittua vetoauton rekisteriotteessa ilmoitettua kokonaismassaa.

        Jos sallittu kytkentämassa on 1500 kg, ja vaunun omamassa on 1500 kg niin asia on aivan ok jos vaunu on täysin tyhjä.

        Toisinaan, joskin harvoin, näissä jutuissa tulee kina poliisin kanssa. Mutta jos vaunu todella on tyhjä, ja poliisi silti epäilee kytkentämassan ylittyvän, on poliisin se osoitettava asiallisella punnituksella.

        Aivan varmasti asia on näin. Sen olen riittävän selkeästi vahvistuttanut mm. Liikkuvan poiisin tiedottajalta.

        Mutta sanokoon laki mitä tahansa niin aina pitää jossain terveen järjen tulla mukaan, siis terveen oman harkinnan. Ei kannata kaikkea tehdä mikä juuri ja juuri on sallittua.

        Ei, vaikka kyseessä olisikin vain pari kertaa vuodessa tapahtuva siirto.

        Tuttavallani oli juuri tuollainen "nippanappa" tilanne, tosin isomman ja raskaamman asuntovaunun kohdalla. Viisaasti hän siirrätti vaununsa maasturillani, jonka kytentämassa oli 3300 kg. Vetoauton omamassa ja suurin sallittu kytkentämassa riittivät roimasti, mutta reissu oli silti eräs elämäni karmeimmista huonon kelin ja tuiman sivutuulen ansiosta.

        Asuntovaunnussa kun riittää sitä tuulipintaa!

        Karavaanirisivujen neuvo ihan hyvä - eikä siihen tarvitse mitenkään poliisin ymmärrystä sotkea. Kysymys on järjen käytöstä ja turvallisuudesta. Tapauskohtaisesti tietysti.

        On kokonaan toinen asia vetää tyhjää 3500 kg kokonaismassaista lavaperävaunua jonka OMAMASSA on 760 kg, kuin tyhjää asuntovaunua, jonka OMAMASSA on 1500 kg.

        Karavaanarisivuilta saamasi neuvo on oikein hyvä oman turvallisuutesi (ja vastaantulijoiden!) kannalta.

        Tuntematta autoasi lainkaan ehdotan että tuollaisen vaunun vetoon käytät vetoautoa, jonka kytkentämassa selvästi suurempi kuin mainitsemasi 1500 kg.

        Huomautan, että en tunne asuntovaunuja kovin hyvin, mutta jokseenkin isolta vaunusi vaikuttaa, joten anna myös terveen järkesi vaikuttaa! Turvallisuus on tärkeämpi tekijä kuin liikkuminen sallitun ylärajoilla.

        Iloista kesää!

        Jos hankin kyseisen vaunun, niin voi olla että sitä ei paljon muuten vedellä kuin joka toinen vuosi katsastukseen... ja eiköhän tässä tule parin vuoden sisällä vaihdettua tuo autokin.

        Caravaanarit eivät pitäneet maasturia hyvänä vetoautona...

        Kiitos vaan neuvoista...


      • kaikki........
        Sami_ kirjoitti:

        Jos hankin kyseisen vaunun, niin voi olla että sitä ei paljon muuten vedellä kuin joka toinen vuosi katsastukseen... ja eiköhän tässä tule parin vuoden sisällä vaihdettua tuo autokin.

        Caravaanarit eivät pitäneet maasturia hyvänä vetoautona...

        Kiitos vaan neuvoista...

        En lukenut kaikkia viestin juttuja, mutta on olemassa poliiseja joilla on sitä maalaisjärkeä ja sitä käyttävät, mutta on taas niitä - öö -tisenlaisia.

        NO se siitä, mutta siis jos sotken minäkin vähän, niin rekisteriotteen (nykyisin rekisteröintitodistus) kytkentämassa on vaunun TODELLINEN SENHETKINEN PAINO, joka kohdistuu PYÖRIEN KAUTTA tiehen. Ei siis vaunun todellinen kokonaispaino. Helposti saat sen telkkarin ja vähän muutakin sinne vaunuun, kun pistät aisapainon maksimiin tai lähelle sitä. Aisan kauttahan osa vaunun painosta menee auton taka-akselille. Pidät vaan huolen, että autosta ei tule LIIAN takapainoinen. Tavaratilakin on autossa olemassa, jos sinne vaunuun ei voi laittaa tavaraa.

        Ajatellaan (kuvitellaan) nyt tämän Samin tilanne, että on esim. juuri ostettu auto ja sitten tarvitaankin vaunu (vaikkapa työn muuttumisen takia)???? Kuka menee autokauppaan tai lainaa aina tarvitessaan jostain auton.

        Siis kortin riittävyys katsotaan paperilla olevista luvuista (rek ote) ja loput todellisesta SENHETKISESTÄ massasta.

        suurin riskitekijä löytyy kuskin korvien välistä autoilussa, oli sitten vaunu tai ei. Kyllä ne rajat tulee vastaan isommallakin autolla, vaikka ei olisi vaunua perässä, jos ei asenne ole kohdallaan. Nykyiset lukemat kytekentämassoissa ovat ihan jees myös "tappiin asti vedettynäkin". Muistelkaas niitä vanhoja - tai ei ehkä kannata.


      • finlexiin

        Siellä haet ajokorttiasetuksen ja sitten asetus ajoenuvojen käytöstä tiellä.

        Edellisessä on selitetty kortin riittävyys ja jälkimmäisestä pitäis löytyä massat.

        Se on kyllä lakitekstiä ja jos et ole sitä paljon lukenut, niin voi viedä vähän aikaa omaksua. Pilko tekstiä tarpeeksi ja ota huomioon sanojen - tai - ja - paikat ja merkitys.


      • Kuis lienee...
        kaikki........ kirjoitti:

        En lukenut kaikkia viestin juttuja, mutta on olemassa poliiseja joilla on sitä maalaisjärkeä ja sitä käyttävät, mutta on taas niitä - öö -tisenlaisia.

        NO se siitä, mutta siis jos sotken minäkin vähän, niin rekisteriotteen (nykyisin rekisteröintitodistus) kytkentämassa on vaunun TODELLINEN SENHETKINEN PAINO, joka kohdistuu PYÖRIEN KAUTTA tiehen. Ei siis vaunun todellinen kokonaispaino. Helposti saat sen telkkarin ja vähän muutakin sinne vaunuun, kun pistät aisapainon maksimiin tai lähelle sitä. Aisan kauttahan osa vaunun painosta menee auton taka-akselille. Pidät vaan huolen, että autosta ei tule LIIAN takapainoinen. Tavaratilakin on autossa olemassa, jos sinne vaunuun ei voi laittaa tavaraa.

        Ajatellaan (kuvitellaan) nyt tämän Samin tilanne, että on esim. juuri ostettu auto ja sitten tarvitaankin vaunu (vaikkapa työn muuttumisen takia)???? Kuka menee autokauppaan tai lainaa aina tarvitessaan jostain auton.

        Siis kortin riittävyys katsotaan paperilla olevista luvuista (rek ote) ja loput todellisesta SENHETKISESTÄ massasta.

        suurin riskitekijä löytyy kuskin korvien välistä autoilussa, oli sitten vaunu tai ei. Kyllä ne rajat tulee vastaan isommallakin autolla, vaikka ei olisi vaunua perässä, jos ei asenne ole kohdallaan. Nykyiset lukemat kytekentämassoissa ovat ihan jees myös "tappiin asti vedettynäkin". Muistelkaas niitä vanhoja - tai ei ehkä kannata.

        Perävaunupalstoilla ja asuntovaunujen yhteydessä, kuten nyt tässäkäin keskustelussa, neuvotaan siirtämään kytkentämassaa (perävaunun maahan sen pyörien kautta kohdistuvaa todellista painoa) vetoautolle asiapainon kautta/avulla.

        Mutta kuis on, ystävät, montako kertaa sen painon voi sinne koukuille siirtää? Se nimittäin on jo vaunun omamassaa ensikatsastuksen yhteydessä määritettäessä yhden kerran siirretty vetoautolle, KOSKA SUOMESSA PERÄVAUNUN OMAPAINO MÄÄRITETÄÄN VETOAUTOON KYTKETTYNÄ.

        Toisin sanoeen: jos vaunus painaa rekisteriotteen mukaan vaikka 1100 kg, niin sen todellinen paino on aisapainon verran enemmän, eli esimerkiksi 1170 kg.

        Kun se yksi 70 kg on jo kerran vetoauton päälle siirretty, niin miten se voidaan toiseen kertaan sinne siirtää siten että aisapaino on sallittu ja kytkentämassa pysyy sallittuna?

        Heh, vai käytetäänkä menetelmää 2 X AISAPAINO, eli todellisuudessa kuormitetaankin vetokoukkua 140 kilolla 70 kilon asemasta?


    • vesseli

      Saanko vetää kärryä jossa omapaino 600 kg ja kokonaispaino n.1500 kg jos kuorma jää autoni max.1200 kg:n vetokoukkupainon puitteisiin.Heppakärry on kyseessä.Mulla on ABeC kortti.

      • minä2vaan

        saa, eli rekisteriotteen painot määrää mikä kortti pitää olla, mutta sitten todellinen paino määrää auton.

        Eli jos autolla saa vetää 1200kg jarrullista vaunua, siihen saa kytkeä vaikka 3500kg kärry kunhan todellinen paino on maks. 1200kg.

        Jos on vain B kortti, niin ei saa vetää yli 750kg kärryä edes tyhjänä (pari poikkeusta lukuunottamatta).


      • 9+10
        minä2vaan kirjoitti:

        saa, eli rekisteriotteen painot määrää mikä kortti pitää olla, mutta sitten todellinen paino määrää auton.

        Eli jos autolla saa vetää 1200kg jarrullista vaunua, siihen saa kytkeä vaikka 3500kg kärry kunhan todellinen paino on maks. 1200kg.

        Jos on vain B kortti, niin ei saa vetää yli 750kg kärryä edes tyhjänä (pari poikkeusta lukuunottamatta).

        "Jos on vain B kortti, niin ei saa vetää yli 750kg kärryä edes tyhjänä (pari poikkeusta lukuunottamatta). "

        ois varmaan järkevää kertoa myös ne poikkeukset kun niitä kerta mainostat


    • pikku-e perävaunu

      Pikku-e kortin ajoon löytyy perävaunu ja vetoauto vuokralle: Finnoontie 01 02280 Espoo.
      www.vvvv.fi 040 757 6044 / Rami

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2194
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2148
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1346
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1237
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1188
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      896
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      879
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      854
    Aihe