SDI, TDI

teuvo

Auto pitäis ostaa ja mielellään diesel. Mutta mitä eroa on volkkarin TDI- ja SDI- moottoreilla noin niinku käytännössä ja teoriassa? SDI:ssähän ei ole turboa...? Entäpä tehot ja kulutukset? Riittääkö SDI:n teho tälläiselle keski-ikäistyvälle perheenisälle, joka on juuri siirtymässä piposta karvalakkiin?

22

7394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkeasti ottaen kysymyksessä on sama kone SDI ilman turboa, TDI turbon kanssa ja TDI Powerdiisseli turbon ja pumppusuuttimien kanssa. Kulutus lienee kaikissa sama, tehot ja väännöt melko erilaiset. SDI aika mopo, TDI 100 hv kone jo ihan tarpeeksi.

    • jarppa

      riippuu, mitä autoa olet ostamassa. sdi on ihan mukava, koska alavääntö ei vaadi kierroksia kuten turbo. vähän hengetön se on ohituksissa ja kiihdytyksissä. tdi on sitten jo ripeempi ja saa sitä lastulla tms. helposti viritettyä. kulutukset itsellä on sdi-golf 5.0 ja tdi-passat 74kW 5.2. kesällä vähän vähemmän.

      • MAN

        No ero on kuule ihan sama kuin panis paljaalla tai kumilla. Nopea ja hidas :o) Ajonautintokin suurin piirtein sama...


      • Jaa mitä?

        Jaa että Tdi vaatii kierroksia vääntääkseen? Suurin vääntö on 1900 k/min, eli tosi alhaalla. SDI:tä joutuu vinguttamaan enemmän kierroksilla koska vääntöhuippua ei ollenkaan.


      • jarppa
        Jaa mitä? kirjoitti:

        Jaa että Tdi vaatii kierroksia vääntääkseen? Suurin vääntö on 1900 k/min, eli tosi alhaalla. SDI:tä joutuu vinguttamaan enemmän kierroksilla koska vääntöhuippua ei ollenkaan.

        vääntöä, kun lähtee paikaltaan. tdi tarvitsee aina kierroksia, mutta sdi lähtee tyhjäkäynnillä. kokeiltu juttu.ajossa eri juttu, ihan kuin sanoit.


      • Tdi pd+chip
        jarppa kirjoitti:

        vääntöä, kun lähtee paikaltaan. tdi tarvitsee aina kierroksia, mutta sdi lähtee tyhjäkäynnillä. kokeiltu juttu.ajossa eri juttu, ihan kuin sanoit.

        Siis Tdi tarvii kierroksia lähtiessä, olen kyllä hieman eri mieltä asiasta. Turbo tai ei niin ei se nyt kierroksia tarvi, ainakin minun tuhkafööni ei tarvitse mitään kierroksia, lähtee vaikka ilman kaasua.


      • 74 kW
        Tdi pd+chip kirjoitti:

        Siis Tdi tarvii kierroksia lähtiessä, olen kyllä hieman eri mieltä asiasta. Turbo tai ei niin ei se nyt kierroksia tarvi, ainakin minun tuhkafööni ei tarvitse mitään kierroksia, lähtee vaikka ilman kaasua.

        Mielenkiinnosta...mikä kone ja mikä lastu sulla on? Kokemuksia?


      • jorkka
        Tdi pd+chip kirjoitti:

        Siis Tdi tarvii kierroksia lähtiessä, olen kyllä hieman eri mieltä asiasta. Turbo tai ei niin ei se nyt kierroksia tarvi, ainakin minun tuhkafööni ei tarvitse mitään kierroksia, lähtee vaikka ilman kaasua.

        hei kaikille!
        Itselläni on 1.9 powerdiesel 310Nm väännöllä.
        "Jouduin" ajamaan 1.9 SDI:tä noin niinkuin puolivahingossa. Ja miten kävikään, oli hyvin yllättynyt SDI:n käyttömukavuudesta taajama-ajossa!
        Nimittäin oma TDI PWd on aika vekkuli ajettava kaupungissa, kierrosalueella 0-1500rpm on "hengetöntä", jonka jälkeen "potkaisee" kunnolla, jolloin ajosta tulee niskoja nykivää...No, suurin osa teistä varmaan pitää tällaisesta ominaisuudesta, tehohan se siellä tekee kepposiaan...Mutta itse en ole mieltynyt siihen ominaisuuteen. Ohituskiihtyvyys toki on loistava, mutta monestikko sitä nyt on pakko ohittaa niin H...vetin vauhdilla, jos totta puhutaan?
        Mutta mielestäni taajama-ajossa SDI kone oli huomattavasti miellyttävämpi, pehmeä ja sitkeä alhaalta, eikä ko. potkua tule! Kaasupoljin ei ollut kuten omassani, sanoisinko "ON-OFF"..Käyntiäänikin oli "pehmeämpi".
        Tienpäällä asia kääntyy toki toisinpäin. Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, SDI on miellyttävä ja ainakin yhtä taloudellinen. Ja tehokin riittää varmasti, sanoi lippiskansa mitä haluaa!


      • diesel
        jorkka kirjoitti:

        hei kaikille!
        Itselläni on 1.9 powerdiesel 310Nm väännöllä.
        "Jouduin" ajamaan 1.9 SDI:tä noin niinkuin puolivahingossa. Ja miten kävikään, oli hyvin yllättynyt SDI:n käyttömukavuudesta taajama-ajossa!
        Nimittäin oma TDI PWd on aika vekkuli ajettava kaupungissa, kierrosalueella 0-1500rpm on "hengetöntä", jonka jälkeen "potkaisee" kunnolla, jolloin ajosta tulee niskoja nykivää...No, suurin osa teistä varmaan pitää tällaisesta ominaisuudesta, tehohan se siellä tekee kepposiaan...Mutta itse en ole mieltynyt siihen ominaisuuteen. Ohituskiihtyvyys toki on loistava, mutta monestikko sitä nyt on pakko ohittaa niin H...vetin vauhdilla, jos totta puhutaan?
        Mutta mielestäni taajama-ajossa SDI kone oli huomattavasti miellyttävämpi, pehmeä ja sitkeä alhaalta, eikä ko. potkua tule! Kaasupoljin ei ollut kuten omassani, sanoisinko "ON-OFF"..Käyntiäänikin oli "pehmeämpi".
        Tienpäällä asia kääntyy toki toisinpäin. Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, SDI on miellyttävä ja ainakin yhtä taloudellinen. Ja tehokin riittää varmasti, sanoi lippiskansa mitä haluaa!

        TDI ominauskulutus on pienempi kuin SDI:n. Eli TDI:n hyötysuhde on parempi. Taloudellisesti ajettuna TDI vie vähemmän.


      • teuvo
        jorkka kirjoitti:

        hei kaikille!
        Itselläni on 1.9 powerdiesel 310Nm väännöllä.
        "Jouduin" ajamaan 1.9 SDI:tä noin niinkuin puolivahingossa. Ja miten kävikään, oli hyvin yllättynyt SDI:n käyttömukavuudesta taajama-ajossa!
        Nimittäin oma TDI PWd on aika vekkuli ajettava kaupungissa, kierrosalueella 0-1500rpm on "hengetöntä", jonka jälkeen "potkaisee" kunnolla, jolloin ajosta tulee niskoja nykivää...No, suurin osa teistä varmaan pitää tällaisesta ominaisuudesta, tehohan se siellä tekee kepposiaan...Mutta itse en ole mieltynyt siihen ominaisuuteen. Ohituskiihtyvyys toki on loistava, mutta monestikko sitä nyt on pakko ohittaa niin H...vetin vauhdilla, jos totta puhutaan?
        Mutta mielestäni taajama-ajossa SDI kone oli huomattavasti miellyttävämpi, pehmeä ja sitkeä alhaalta, eikä ko. potkua tule! Kaasupoljin ei ollut kuten omassani, sanoisinko "ON-OFF"..Käyntiäänikin oli "pehmeämpi".
        Tienpäällä asia kääntyy toki toisinpäin. Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, SDI on miellyttävä ja ainakin yhtä taloudellinen. Ja tehokin riittää varmasti, sanoi lippiskansa mitä haluaa!

        Mitä kukanenkin haluaa ja arvostaa. Vähän taitaa tämän perusteella muodostua kuva, että SDI on enempi meikäläiselle ja varsinkin meikäläisen lompakolle passeli peli. Hintaero on muistaakseni aika iso...? No osaako kukaan sanoa onko ko. koneet yhtä lujia? Alentaako turbo edes teoriassa koneen kestävyyttä? Ja sitten vielä sellainen kysymys että jos pannaan kärry perään, mitä tapahtuu? Pitääkö laittaa eukko työntämään SDI:tä vai riittääkö pelkkä auto?


      • VW
        teuvo kirjoitti:

        Mitä kukanenkin haluaa ja arvostaa. Vähän taitaa tämän perusteella muodostua kuva, että SDI on enempi meikäläiselle ja varsinkin meikäläisen lompakolle passeli peli. Hintaero on muistaakseni aika iso...? No osaako kukaan sanoa onko ko. koneet yhtä lujia? Alentaako turbo edes teoriassa koneen kestävyyttä? Ja sitten vielä sellainen kysymys että jos pannaan kärry perään, mitä tapahtuu? Pitääkö laittaa eukko työntämään SDI:tä vai riittääkö pelkkä auto?

        TDI:ssä kestävyys on ollut koetuksella lähinnä toisarvoisissa paikoissa eli lähinnä antureissa, niitä on mennyt jonkin verran TDI koneissa vaihtoon. Ei se turbo itsessään aiheuta vahinkoa kun kone on tarkoitettu alunperin siihen. SDI ja peräkärry-yhdistelmä on juuri sitä miltä se ensimmäisenä aijatuksena vaikuttaa.


      • jorkka
        teuvo kirjoitti:

        Mitä kukanenkin haluaa ja arvostaa. Vähän taitaa tämän perusteella muodostua kuva, että SDI on enempi meikäläiselle ja varsinkin meikäläisen lompakolle passeli peli. Hintaero on muistaakseni aika iso...? No osaako kukaan sanoa onko ko. koneet yhtä lujia? Alentaako turbo edes teoriassa koneen kestävyyttä? Ja sitten vielä sellainen kysymys että jos pannaan kärry perään, mitä tapahtuu? Pitääkö laittaa eukko työntämään SDI:tä vai riittääkö pelkkä auto?

        Kyllä näillä nykyisilläkin Turbodieselkoneilla on ajettu satojatuhansia.
        Toki aina kun koneesta "puristetaan" tehoa enemmän, on se jostakin pois. Mutta tämäkin käsitys joutaisi jo romukoppaan. Enemmän riippuu siitä, miten niitä tehoja käytetään...Kyllä valmistaja mitoittaa voimansiirrot, kytkimet ja koneen kestämään rasitukset, toki joskus, ikävä kyllä vasta "feedbackin" kautta.
        Vanha kansa epäröi edelleen turbokoneita. Turhaan. Mutta jokaisella on oma mielipide, onko se sitten 700tkm ajettu vm-84 diesel Jetta, tai 60tkm ajettu TDI...

        Ja jos vedät kärryä, niin SDI jaksaa pitää sen vauhdin mitä saa ajaakin kärryllä...Kunhan et väkisin aja isolla vaihteella liian hiljaa!


      • tdi
        jarppa kirjoitti:

        vääntöä, kun lähtee paikaltaan. tdi tarvitsee aina kierroksia, mutta sdi lähtee tyhjäkäynnillä. kokeiltu juttu.ajossa eri juttu, ihan kuin sanoit.

        oma autoni lähtee liikkeelle ongelmitta tyhjäkäynnillä ???, tosin emäntä onnistui sammuttamaan sen valoihin, nostamalla kytkin kertaheitolla ylös ;) koeajokokemukseni mukaan TDi:ssä on parempi alavääntö kuin sdi:ssä ?


      • tdi
        teuvo kirjoitti:

        Mitä kukanenkin haluaa ja arvostaa. Vähän taitaa tämän perusteella muodostua kuva, että SDI on enempi meikäläiselle ja varsinkin meikäläisen lompakolle passeli peli. Hintaero on muistaakseni aika iso...? No osaako kukaan sanoa onko ko. koneet yhtä lujia? Alentaako turbo edes teoriassa koneen kestävyyttä? Ja sitten vielä sellainen kysymys että jos pannaan kärry perään, mitä tapahtuu? Pitääkö laittaa eukko työntämään SDI:tä vai riittääkö pelkkä auto?

        liikuttaa FIAT:n ducaton pohjalle rakennettua matkailuautoa (1,9 sdi kone), niin uskon että SDI on aivan mainio auto kulkunsakin puolesta, tässä oli puhetta kaupunkiajomukavuudesta, voisinpa olla jopa samaa mieltä siitä että kaupungissa sdi on mukavampi, maantie ajossa ei ;) se on totta että tdi:llä hallitsematon kaasunpainallus liimaa takaraivon niskatukeen ;) ja näin talviolosuhteissa pääsee kivasti eroon ylimääräisistä nastoista.


      • J.A.K
        74 kW kirjoitti:

        Mielenkiinnosta...mikä kone ja mikä lastu sulla on? Kokemuksia?

        Sulla taitaa olla powerdiesel 74kw. Mulla oli PSI-tehoboxi samanlaisessa koneessa. Antaa aika kivasti potkua, vääntö-alue tulee alemmilla kierroksilla noin 1700rpm. Löpöä kului vähemmän ja ohituksissa ei tarvinnut kauan rinnalla kykkiä. Valmistaja lupasi 25hp 50nm lisää, voi pitää paikkansa koska olen ajanut 130hp passatilla eikä se paljon häpeä sille.


      • tdipd ja hajis
        tdi kirjoitti:

        liikuttaa FIAT:n ducaton pohjalle rakennettua matkailuautoa (1,9 sdi kone), niin uskon että SDI on aivan mainio auto kulkunsakin puolesta, tässä oli puhetta kaupunkiajomukavuudesta, voisinpa olla jopa samaa mieltä siitä että kaupungissa sdi on mukavampi, maantie ajossa ei ;) se on totta että tdi:llä hallitsematon kaasunpainallus liimaa takaraivon niskatukeen ;) ja näin talviolosuhteissa pääsee kivasti eroon ylimääräisistä nastoista.

        samat talvirenkaat jo kolmatta talvea. Yhtään nastaa ei ole irronnut. Tosin onhan autossani luistonesto, mutta sillä on nyt kohta ajettu 2v lastutettuna.
        Itse en huomannut mitään hengettömyyttä alle 1500rmin alueella edes vakiona ja varsinkaan nyt sitä ei ole. Yleisin kierroslukualue kaupungissa on 1200-2000rmin. Sdi on halpa ja siten puolustaa paikkaansa mutta tdi on taas kallis ja puolustaa paikkaansa muilla asioilla.


      • tdi
        tdipd ja hajis kirjoitti:

        samat talvirenkaat jo kolmatta talvea. Yhtään nastaa ei ole irronnut. Tosin onhan autossani luistonesto, mutta sillä on nyt kohta ajettu 2v lastutettuna.
        Itse en huomannut mitään hengettömyyttä alle 1500rmin alueella edes vakiona ja varsinkaan nyt sitä ei ole. Yleisin kierroslukualue kaupungissa on 1200-2000rmin. Sdi on halpa ja siten puolustaa paikkaansa mutta tdi on taas kallis ja puolustaa paikkaansa muilla asioilla.

        eroon oikeastaa millä autolla vaan jos haluaa, ei minullakaan ole ongelmia hallita liikkeelle lähtöä vaikka luistonestoa ei edes ole ;) kyse on toki ajotavasta ;) pd100


    • ivpwdvar

      Hintaero varmasti pienenee autoa sitten joskus toiseen vaihdettaessa. TDIt ovat halutumpia vaihdokkeja, SDin ostajia on huomattavasti vähemmässä. Tämän myös autokauppiaat tietävät.

    • Fabia2001

      Ja mulla niistä se uudempi. Omassa on 47kw/4000 rpm ja 124 Nm/1600-2800 rpm ja "vanhemmassa" puolestaan 50 kw/4200 rpm ja 133 Nm/2200 rpm. Teknisiä eroja moottoreilla ei eri moottorinohjausohjelman lisäksi ole, mutta toisikseen niitä ei kuulemma voi päivittää. Nykyään "tehokkaampi" SDI on käytössä enää Golfissa ja Borassa ja Seat cordobassa. Näiden moottoreiden välillä on melkoisesti eroa tuon kaupunkiajomukavuuden välillä, minkä huomaa selvästi pelkästään katsomalla vääntöhuipun kierroksia.

      Hyvin sillä SDI:llä pärjää, tosin riippuu hyvin paljon omista mieltymyksistä ja vaatimuksista. Kaupungissa SDI on ihan ripeä ja mukava moottori, eikä ohituskiihtyvyyskään ole bensakoneisiin verrattuna huono. Itse olen mitannut Farkku Fabialle 60-120 km/h nelosella 20s ja vitosella 30s. Nopeimmalla tavalla ko. nopeusvälin pääsee 14:sta sekuntiin. Auto painaa kuitenkin yli 1200 kg, eli siihennähden arvot eivät ole huonoja. Vastaavat ajat ovat typillisiä 1.4-1.6 litraisilla bensakoneille samanpainoisessa autossa.

      Keskikulutus vuoden ajalta on ollut 4,8 L/100km, eli kulutus on hyvin pientä. Maantiellä pääsee kesällä yrittämättä alle neljään litraan. TDI menee käytännössä samaan, mutta mitään kulutusetua sillä ei ole, niilläkin on tullut melkoisesti ajettua. Lisäteho ja vääntö tulee kulutuksen puolesta siis "ilmaiseksi", mutta hankintahinta käänsi omallakin kohdalla valinnan SDI:hin.

      Kestävyydestä vielä muutama sana. Jos TDI kestää ajaa avaamatta 500 tkm, niin eiköhän SDI:llä mennä vielä pidemmälle. Jos en kauheasti valehtele, niin moottoreissa on sama alakerta, mutta SDI:ssä rasitukset huomattavasti pienemmät, kun ei ole ahtopaineita. Mutta kuka ajaa yhdellä ja samalla autolla tälläiset kilometrit?

      Summa summarum : Hyvin riittää, vääntää ponnekkaasti ja kuluttaa vähän. Jos ajat kokoajan maantiellä suurella kuormalla, niin harkitse TDI:tä.

    • kokemusta omaava

      SDI riittää tavalliseen ajoon mainiosti. Olen 56 vuotias Polon omistaja ja minulle tulee uusi ilmastoitu tammikuussa,jälleen SDI.
      Kulutus on noin 4 litraa, talvella pari desiä yli, kesällä alle.
      Siitä vaan SDI.

      • Jaska

        Tässäkin asiassa tottumus ratkaisee aika paljon. Jos on aina ajanut SDI:tä, ei välttämättä kaipaa TDI:n suorituskykyä, mutta TDI:stä heikompitehoiseen vaihtaminen on jo vaikeampaa.

        Minullakin oli aikaisemmin SDI. Olin sen suorituskykyyn aivan tyytyväinen. Sitten kuitenkin ostin Powerdieselin (85 kW). Nyt en enää voisi kuvitella vaihtavani takaisin SDI:hin. Kun on tottunut voimaan ja suorituskykyyn, tuntuu laiskasti kiihtyvä diesel tosi tylsältä.

        Mutta, kuten monet täälläkin ovat todenneet, hintaero on kyllä (turhankin) suuri.


    • make1231

      Itellä viikon verran ollut powerdiesel Passat 85kw olen yllättynyt sen hyvään vääntöön 1300 jälkeen vääntö ja kiihtyvyys todella kova paikaltaan lähtö täyskiihdytys 1 vaihteella 205 5516 sutii kuivalla asvaltilla mietityttää voiko auto olla vakio tehoinen lähiaikoina vien auton tehon mittaukseen selviää tuo sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe