Ranya El-Ramly

qummamuzzi

En muista hänen nykyistä sukunimeään enkä myös valitettavasti esikoisteoksensa nimeä. Kirja on juuri luvun alla ja joudun tukistamaan itseäni ennakkoluuloista:

Kun kirjailija oli jonkin verran esillä naistenlehtijulkisuudessa esikoisromaanin ulostulon aikoihin, luokittelin mielessäni annaleenahärkösmäiseksi koko tytön.

Nyt kun luen kirjaa, täytyy sanoa, että se on oikeaa kirjallisuutta. Ei paha.

7

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asema

      esikoisteos...

    • qummamuzzi

      Helsingin kaupungin karttuisa käsi on vienyt minulta sekä kotia että työpaikkaa lähellä sijainneet kirjastot; toinen on remontissa ja toinen loppui iäksi, joten piti käydä lähetystorilta hankkimassa luettavaa. Tarjolla olisi ollut Cervantesin Don Quijote. Sivistyksessäni on sen mentävä aukko edelleenkin. Otin Margaret Atwoodin Ryövärinmorsiamen. En muista olenko lukenut sen aikaisemmin, mutta Atwood on aina luettavaa, uudelleenkin.

      Sain loppuun ElRamlyn Auringon aseman. Minusta se oli hieno kirja, jonka kaltaisten toivoisi saavan myös lukijoita.

      • jännäjuttu

        Jeps, on luettu Auringon asema. Ja kyllä pidin, toivoisin häneltä eksoottista enemmän. Muistaakeseni sen jälkeen on ilmestynyt Beige, jota en ole lukenut vielä, ihan eri aiheesta.

        Rakastan dekkareita sekä tällaisin vähän eksoottisempia tarinoita. Niitä minulla onkin vino pino sekä luettuna kirjstosta että kirjahyllyssäni. Osa valitettavasti laitetaan muistelmien joukkoon, josta niitä ei välttämättä osaa hakea.

        Auringon asema muistaakseni sai palkintojakin, taisi olla jopa Finlandia-ehdokas. Eli kyllä lukijoita löytyi :-)


      • lukutoukkis
        jännäjuttu kirjoitti:

        Jeps, on luettu Auringon asema. Ja kyllä pidin, toivoisin häneltä eksoottista enemmän. Muistaakeseni sen jälkeen on ilmestynyt Beige, jota en ole lukenut vielä, ihan eri aiheesta.

        Rakastan dekkareita sekä tällaisin vähän eksoottisempia tarinoita. Niitä minulla onkin vino pino sekä luettuna kirjstosta että kirjahyllyssäni. Osa valitettavasti laitetaan muistelmien joukkoon, josta niitä ei välttämättä osaa hakea.

        Auringon asema muistaakseni sai palkintojakin, taisi olla jopa Finlandia-ehdokas. Eli kyllä lukijoita löytyi :-)

        julkaissut kirjan nimeltään Beige? Eipä ole tullut vielä vastaan, Kreetta Onkelin Beige-teoksen kyllä olen lukenut....


    • Ms.Sal

      Ranya ElRamly on tätä nykyä tunnettavissa nimellä Ranya Paasonen. Luin Gloriasta vuonna 2003 aivan loistavan kolumnin, joka koski hänen nimenvaihdostansa.

      Naisella on todellakin asiat ja sana hallussa, Luin "Auringon aseman" muutama vuosi sitten aikamoisen tuskan tuloksena. Silloin kirja oli melko huono mielestäni, mutta näin jälkeenpäin ajatellen se oli kyllä todella hyvä. Olen ajatellut lukea sen vaikkapa toistamiseen!
      Tein kirjaa pohja-aineistona käyttäen pienen esitelmän äidinkielentunnille ja asiaa siitä irtosi eritääin kiitettävästi! Kahden kulttuurin välillä kasvamisesta kirja antoi hienon kuvan, vaikka omakohtaista kokemusta ei asiasta olekaan.

    • Asema auringossa

      Luin Auringon aseman viime vuonna, myös vähän ennakkoluuloisena, mutta kirja olikin aivan hieno. Erityisesti kielen rytmi oli uudenlaista, runollistakin. Ensin kerrotaaan, sitten palataan vähän takaisinpäin ikään kuin ottamaan vauhtia, ja taas mennään eteenpäin. Joku käytti teoksen kielestä luonnehdintaa spiraalimainen. Ehkä.Ihastuin.

      (Vähän samata syystä ihastuin Itkosen Myöhempien aikojen pyhiin. En osaa sen kummemmin selittää.)

    • Eräs mesenaatti

      Ihmettelen Että onkeli plagioi muitten tekstejä omakseen.Oli tyrmistyttävää lukea Iltasanomien lainaus ja todeta että se oli kopioitu suoraan Valta nimiseltä kirjoittajalta mutta laitettu Onkelin nimiin.Tyrikö lehti?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe