Jakohihna katkeaa - tuleeko romua ?

twin & go

Twingo 43 kw, 2001 -vm. Mikäli jakohihna katkeaa ajossa, osuvatko venttiilit mäntiin ? Eli tuleeko konerikko vai selviääkö matkan keskeytymisellä ja uuden hihnan laitolla ? Onko jollain tietoa ? Vaihtoväliksi merkkihuollossa sanottiin 90 000 km tai 5 vuotta ja kulut vesipumpun vaihtoineen 500 -600 e. Mahdollisista katkeamisvaurioista ei vuorossa ollut osannut sanoa.

16

12664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorrma

      ihmeelinen kysymys sulla, tottakai se tarvii ajoissa vaihtaa tai tulee pikkasen kalliimpi remppa jos ajossa menee poikki...

      • twin & go

        tiedoksi jorrmalle, ettei kaikissa autoissa tapahdu moottorivaurioita vaikka hihna rikkoutuu.
        Esim opel vecktra 90 -luvun puolivälin 1.8 8-venttiilinen. hihna meni motarilla poikki kesken ajon. uusi hihna kehiin ja ajo jatkui. On lukuisia muitakin autoja, joilla ei moottorivaurioita tapahdu.
        Haluan tietää miten twingossa käy ?

        tw


      • jorrma
        twin & go kirjoitti:

        tiedoksi jorrmalle, ettei kaikissa autoissa tapahdu moottorivaurioita vaikka hihna rikkoutuu.
        Esim opel vecktra 90 -luvun puolivälin 1.8 8-venttiilinen. hihna meni motarilla poikki kesken ajon. uusi hihna kehiin ja ajo jatkui. On lukuisia muitakin autoja, joilla ei moottorivaurioita tapahdu.
        Haluan tietää miten twingossa käy ?

        tw

        no kyl mä ton tiesin että opelikseissa ei tuu vaurioo kaikissa malleissa jos hihna menee poikki...parempi ollakkin ku se katkee niissä yleensä joka toinen viikko.. eihän renuissa oo tollasta estoa mun mielestäni?


      • tuli kokeiltua
        jorrma kirjoitti:

        no kyl mä ton tiesin että opelikseissa ei tuu vaurioo kaikissa malleissa jos hihna menee poikki...parempi ollakkin ku se katkee niissä yleensä joka toinen viikko.. eihän renuissa oo tollasta estoa mun mielestäni?

        Ainakin siinä 1990-luvulla käytetyssä 1,6-1,7-1,8-2,0l 8-v koneperheessä venttiileistä tulee salaattia jos hihna katkeaa ajossa.

        Tuli nimittäin kokeiltua koska *minäkin* olin siinä uskossa että 8v koneissa männät ja venttiilit eivät kohtaa vaikka hihna katkeaakin ja säästin sen huiman 20€ minkä uusi hihna olisi maksanut (loppujen lopuksi ohjainrullat sun muut olivat vielä OK kunnossa).

        Onneksi selvittiin neljän venttiilin ja ohjurin vaihdolla, yksikään venttiilinvarsi ei ollut sentään mennyt männästä läpi eikä lautasia irronnut sylitereitä pilaamaan vaika parin männän päässä olikin kolot...

        Jos tuo twingon kone on samaa perhettä 1,4-litraisena voi hyvinkin olla sama ongelma. Minä kyllä luulin että twingon moottori on joku 1960-luvulta peräisin oleva työntötankokone mutta jossain vaiheessa tuo on sitten uusittu vai?


      • twin & go
        tuli kokeiltua kirjoitti:

        Ainakin siinä 1990-luvulla käytetyssä 1,6-1,7-1,8-2,0l 8-v koneperheessä venttiileistä tulee salaattia jos hihna katkeaa ajossa.

        Tuli nimittäin kokeiltua koska *minäkin* olin siinä uskossa että 8v koneissa männät ja venttiilit eivät kohtaa vaikka hihna katkeaakin ja säästin sen huiman 20€ minkä uusi hihna olisi maksanut (loppujen lopuksi ohjainrullat sun muut olivat vielä OK kunnossa).

        Onneksi selvittiin neljän venttiilin ja ohjurin vaihdolla, yksikään venttiilinvarsi ei ollut sentään mennyt männästä läpi eikä lautasia irronnut sylitereitä pilaamaan vaika parin männän päässä olikin kolot...

        Jos tuo twingon kone on samaa perhettä 1,4-litraisena voi hyvinkin olla sama ongelma. Minä kyllä luulin että twingon moottori on joku 1960-luvulta peräisin oleva työntötankokone mutta jossain vaiheessa tuo on sitten uusittu vai?

        Twingo on mallia 2D hatchback 1.2 - C068A5/234.
        Tehty 2001 vuonna ja kone on siis 43 kilowattinen 1.2 litrainen( vaikkakin tarkka tilavuus on 1149 kuutiota ). Twingoa ei tietääkseni saa kuin tällä 1.2 koneella, joko n. 60 heppaisena tai 16-venttiilisenä n. 75 heppaisena. sama kone on ainakin Cliossa.
        Eli tuleeko salaattia pikkukoneesta vai ei ? isosta tulee (arvaan) ?

        Se Vectra mistä hihna paukahti motarilla ilman muuta tuhoa ja maksoi osineen/töineen 90 euroa ( kaveri teki ) oli 1.8 i Merit - A-87/260. Auto on 94-vuosimallia ja 66 kw. Autolla oli muuten ajettu silloin vain 140 tuhatta, hihna oli vaihdettu ed. kerran sadassatonnissa, mutta aikaa oli kulut viitisen vuotta. Vaihtaja sanoikin, että hihna oli "mädäntynyt vanhuuttaan" eli vaihtoväli monilla merkellä onkin 4-5 vuotta tai sitten joku kilsamäärä.


      • RenMek
        twin & go kirjoitti:

        Twingo on mallia 2D hatchback 1.2 - C068A5/234.
        Tehty 2001 vuonna ja kone on siis 43 kilowattinen 1.2 litrainen( vaikkakin tarkka tilavuus on 1149 kuutiota ). Twingoa ei tietääkseni saa kuin tällä 1.2 koneella, joko n. 60 heppaisena tai 16-venttiilisenä n. 75 heppaisena. sama kone on ainakin Cliossa.
        Eli tuleeko salaattia pikkukoneesta vai ei ? isosta tulee (arvaan) ?

        Se Vectra mistä hihna paukahti motarilla ilman muuta tuhoa ja maksoi osineen/töineen 90 euroa ( kaveri teki ) oli 1.8 i Merit - A-87/260. Auto on 94-vuosimallia ja 66 kw. Autolla oli muuten ajettu silloin vain 140 tuhatta, hihna oli vaihdettu ed. kerran sadassatonnissa, mutta aikaa oli kulut viitisen vuotta. Vaihtaja sanoikin, että hihna oli "mädäntynyt vanhuuttaan" eli vaihtoväli monilla merkellä onkin 4-5 vuotta tai sitten joku kilsamäärä.

        Venttiilit menee "solmuun" kyseisessä moottorimallissa. Vastaavanlainen juuri työnalla allekirjoittaneella


      • twin & go
        RenMek kirjoitti:

        Venttiilit menee "solmuun" kyseisessä moottorimallissa. Vastaavanlainen juuri työnalla allekirjoittaneella

        Selkishän tuokin, kiitos ja hyvää kesää. Hihna täytyy vaihtaa hetimiten.

        tw.


      • Rellu mies
        twin & go kirjoitti:

        Selkishän tuokin, kiitos ja hyvää kesää. Hihna täytyy vaihtaa hetimiten.

        tw.

        Mulla o Rellu 19 menny kesken matkan jakoremmi poikki. Eikä tullu mitään vauriota. Eli siin 8v konees jakoremmi vaan pyörittää nokka- ja kamipakselia oikeassa tahdissa. merkit vain kohdalleen ja remmi paikalleen niin matka jatkui.

        Veikkaisin twingosta en voi varmana sanoa. Mut veikkaisin et ei taida käydä kuinkaan.


      • viestejä
        Rellu mies kirjoitti:

        Mulla o Rellu 19 menny kesken matkan jakoremmi poikki. Eikä tullu mitään vauriota. Eli siin 8v konees jakoremmi vaan pyörittää nokka- ja kamipakselia oikeassa tahdissa. merkit vain kohdalleen ja remmi paikalleen niin matka jatkui.

        Veikkaisin twingosta en voi varmana sanoa. Mut veikkaisin et ei taida käydä kuinkaan.

        Tossa yllä joku toteaa varmana tietona että venttiilit osuu mäntiin, vihjaten että on ammattilainen ja korjaa noita työkseen. Jaksoit sitten kuitenkin jatkaa spekulointia..


      • tulleee
        twin & go kirjoitti:

        Twingo on mallia 2D hatchback 1.2 - C068A5/234.
        Tehty 2001 vuonna ja kone on siis 43 kilowattinen 1.2 litrainen( vaikkakin tarkka tilavuus on 1149 kuutiota ). Twingoa ei tietääkseni saa kuin tällä 1.2 koneella, joko n. 60 heppaisena tai 16-venttiilisenä n. 75 heppaisena. sama kone on ainakin Cliossa.
        Eli tuleeko salaattia pikkukoneesta vai ei ? isosta tulee (arvaan) ?

        Se Vectra mistä hihna paukahti motarilla ilman muuta tuhoa ja maksoi osineen/töineen 90 euroa ( kaveri teki ) oli 1.8 i Merit - A-87/260. Auto on 94-vuosimallia ja 66 kw. Autolla oli muuten ajettu silloin vain 140 tuhatta, hihna oli vaihdettu ed. kerran sadassatonnissa, mutta aikaa oli kulut viitisen vuotta. Vaihtaja sanoikin, että hihna oli "mädäntynyt vanhuuttaan" eli vaihtoväli monilla merkellä onkin 4-5 vuotta tai sitten joku kilsamäärä.

        yli tonnin remppa jos hihna katkeaa.
        Kyllä sa sen hihnan vaihdon teetät jossakin halvemmalla. Soita pikkupajohin.


    • maksaa jos jaksaa

      Hihnake
      1,2 97-- (ei 16V/vanhemmat=ketju) 16.50
      1,2-16V 01-- 33.90

      Rulaatirullat
      1,2 97-- KIRISTIN (ei 16V) 23.50
      1,2-16V 01-- KIRISTIN 53.50

      Tarvikehintoja, näillä ainakin jää työlle ihan hyvä hinta ;)

    • shit

      perkele meni remmi v.2004 twingosta poikki ja 8 venttiilistä seitsemän solmussa

      • argh!

        Juu. eilen kävi just tuo. Hihna poikki ajossa.
        Romuhan siitä tuli.
        Kustannusarvio töineen 600-800e prkl!


      • RealAsentaja**

        Suosittelen kampiakselin pultille 60 nm momenttia ja tulpille 160 nm, jotta kierteet pysyvät kunnossa, ei korkkaamista pääse syntymään. Itse laitoin moottori öljyä jakohihnan molemmille puolille, sekä rattaille. CRC öljy haihtuu melko nopeasti, joten paksumpi öljy on parempi. Kaikkein paras vaihtoehto on sivellä vaseliiniä hihnojen molmmin puolin, koska paksu rasva pysyy paremmin ja voitelee hyvin myös rattaat, eivätkä ne pääse kulumaan, niin kuin kuluvat niiden rattaat, jotka eivät älyä voitelun tärkeyttä.


      • lipimään
        RealAsentaja** kirjoitti:

        Suosittelen kampiakselin pultille 60 nm momenttia ja tulpille 160 nm, jotta kierteet pysyvät kunnossa, ei korkkaamista pääse syntymään. Itse laitoin moottori öljyä jakohihnan molemmille puolille, sekä rattaille. CRC öljy haihtuu melko nopeasti, joten paksumpi öljy on parempi. Kaikkein paras vaihtoehto on sivellä vaseliiniä hihnojen molmmin puolin, koska paksu rasva pysyy paremmin ja voitelee hyvin myös rattaat, eivätkä ne pääse kulumaan, niin kuin kuluvat niiden rattaat, jotka eivät älyä voitelun tärkeyttä.

        Kerrankin puhuu joku asiaa tällä suomi 24 listalla. Itekkin olen rasvannut tuota mersun jakohihnaa aika tasaseen 2 kertaa olen vaihtanu ko hihnan ja molemmilla kerroilla on laskettu n.450tkm nyt ollaan päälle miljoonassa kilometrissä auto kakslitranen penssa kone. hyvin rulla ja MUISTAKAA RASVATA NE HIHNAT!!!

        Mitään vastuuta en ota kirjoittelustani!


    • Sisus Rock

      Älkää missään nimessä menkö rasvailemaan niitä jakohihnoja. Tuossa edelliset kaverit kertoilivat ihan puuta heinää kertoessaan rasvanneensa mersustakin jakohihnaa. Mercedes ei ole tehnyt ikinä yhtään moottoria, jossa olisi ollut jakopää hihnalla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe