Minua kiusattiin riparilla

18vee mies

Onko täällä muita jotka joutuivat kärsimään riparilla toisten kiusaamista? Minä kävin riparin 2003. Kymmenen päivää kestävä ripari oli ihan yhtä helvettiä kun joka päivä joutui kuuntelemaan toisten haukkumista. Nyt jälkeen päin kaduttaa kun en tajunnut sitä mahdollisuutta että pystyisin haastamaan pari tyyppiä oikeuteen herjaamista ja voisin vaatia sadan tai jopa tuhannen euron korvauksen kunnianloukkauksesta.

Meillä riparilla pappi oli tosi ilkeä mies. Esimerkiksi meidän piti opetella uskontunnustus ja isä meidän-rukous ulkoa. Minulla näitten oppiminen oli vaikeaa koska minulla oli tuolloin paha oppimishäiriö. Kerroin oppimishäiriöstäni papille mutta hän ei uskonut minua ja haukkui tyhmäksi ja se ei tuntunut kivalta.

17

3534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isonen

On todella harmi, että sinulla oli noin ikävä leiri. Isoset ja ohjaajat pyrkivät parhaansa mukaan estämään kiusaamista, mutta jos se tapahtuu silloin kun he eivät näe, niin pitäisi rohkeasti heille mennä kertomaan, että asiaan voitaisiin puuttua.

Rukouksien opettelussa ei ole mitään ilkeää. Se on yleinen käytäntö, että vähintään uskontunnustus ja Isä meidän-rukous opetellaan ulkoa. Meidän seurakunnassamme noiden lisäksi pitää myös opetella Kaste- ja lähetyskäsky ja vaihtoehtoisesti joko 10 käskyä tai pienoisevankeliumi. Leirin papista on ollut kiinni mitkä ovat pakollisia, mutta yleensä niitä vähintään neljä on ollut, joskus jopa viisi.

Jos on oppimishäiriö tai muu vastaava, pitäisi suorituksen vastaanottajan ottaa asia huomioon ja parhaansa mukaan auttaa oppimisessa. Itse olen ryhmäisosena opetellut lukihäiriöisten ja oppimishäiriöisten kanssa noita muun muassa piirtämällä niistä sarjakuvia, tekemällä tukisanalistoja, hokemalla niitä koko ryhmän voimin joka käänteessä, tekemällä pienoisnäytelmiä, eläytymällä "juonenkäänteisiin", tekemällä niistä räppejä, muuttamalla sanoja slangiksi ym. kaikkea mikä vain on saanut ne pysymään mielessä. On todella ikävää, että pappi ei sinua uskonut. Yleensä näin ei kyllä ole, mutta poikkeuksiakin löytyy.

• 18vee mies

Meidänkin piti opetella kymmenen käskyä mutta sen minä opin melko helposti.

Unohdin mainita sellasen asian että meidän piti ennen riparia käydä kolme kertaa kirkosssa jumalanpalveluksessa ja kolme kertaa nuorten illassa sekä siivoustalkoissa. Minä en käynyt kertakaan pakollisessa jumalanpalveluksessa enkä missään siivoustalkoissa ja pappi pakotti minut viimeisenä riparipäivänä siivoamaan kolme tuntia yhtä mökkiä. Jos en olisi siivonnut niin en olisi päässyt rippileiriä läpi ja se olisi ollut ehkäpä vähän noloa.

• työntekijä
        18vee mies kirjoitti:

Meidänkin piti opetella kymmenen käskyä mutta sen minä opin melko helposti.

Unohdin mainita sellasen asian että meidän piti ennen riparia käydä kolme kertaa kirkosssa jumalanpalveluksessa ja kolme kertaa nuorten illassa sekä siivoustalkoissa. Minä en käynyt kertakaan pakollisessa jumalanpalveluksessa enkä missään siivoustalkoissa ja pappi pakotti minut viimeisenä riparipäivänä siivoamaan kolme tuntia yhtä mökkiä. Jos en olisi siivonnut niin en olisi päässyt rippileiriä läpi ja se olisi ollut ehkäpä vähän noloa.

Rippikouluun kuuluu yhteensä 80 tuntia. Kaikki ei tietenkään ole oppitunteina leirillä, vaan tähän 80 tuntiin lasketaan myös leirillä pidettävät raamikset, iltahartaudet yms. Myös seurakuntaan tutustumiset (eli käynnit jumalanpalveluksissa, nuortenilloissa ja muissa seurakunnan tapahtumissa) kuuluvat tähän tuntimäärään.

Meidän seurakunnassa näitä tutustumiskäyntejä on kymmenen. Jos nuori ei ole käynyt niin monessa, niin leirillä se tietää jotain ylimääräistä tehtävää silloin kuin muilla on vapaata. Tuo ylimääräinen on esim. jotain kristillisten nuorten lehtien lukemista, Raamattuun liittyviä tehtäviä jne. Mielestäni on ihan oikeudenmukaista korvata puuttuvat merkit tuolla tavoin. Mikäli niitä ei tarvisi korvata mitenkään, se ei olisi reilua niitä kohti, jotka ovat käyneet jumalanpalveluksissa ja hakeneet merkinnät.

Rippikoulu on erinomainen paikka pohtia elämää, Jumalaa yms. asioita, joita jokainen varmasti joskus miettii.

• Henrik T

Rukouksien opettelu on aivan sairasta ja päävikaisten touhua. Ennen kuin kannattaa opetella rukoilemaan niin kirkko voisi edes todistaa jumalan todeksi. Ilman tätä todistusta rukoileminen on pääviallisten touhua.

• työntek.
        Henrik T kirjoitti:

Rukouksien opettelu on aivan sairasta ja päävikaisten touhua. Ennen kuin kannattaa opetella rukoilemaan niin kirkko voisi edes todistaa jumalan todeksi. Ilman tätä todistusta rukoileminen on pääviallisten touhua.

Niin no, Jeesushan opetti Jumalasta ja teki monenlaisia ihmeitä. Silti osa ihmisistä ei uskonut, vaikka näki. Aina vain vaativat enemmän ihmeitä.

Jos Jumala pystyttäisiin täysin "todistamaan" ja selittämään, niin sehän tarkoittaisi sitten jo sitä, että ihminen on Jumalaa suurempi. Siinä ei sitten taas olekaan enää järkeä. Raamatun Jumala on niin suuri, ettei ihmisjärki voi sitä käsittää.

• nojailla
        työntek. kirjoitti:

Niin no, Jeesushan opetti Jumalasta ja teki monenlaisia ihmeitä. Silti osa ihmisistä ei uskonut, vaikka näki. Aina vain vaativat enemmän ihmeitä.

Jos Jumala pystyttäisiin täysin "todistamaan" ja selittämään, niin sehän tarkoittaisi sitten jo sitä, että ihminen on Jumalaa suurempi. Siinä ei sitten taas olekaan enää järkeä. Raamatun Jumala on niin suuri, ettei ihmisjärki voi sitä käsittää.

Ai ei voi ihmisjärki käsittää? Mikä syy on siis uskoa, jos kaikki maallinen järki ja todistusaineisto (= kaikkien merkkien täydellinen puuttuminen) puhuu vastaan? Se, että haluat uskoa, kertoo vain pelosta, kauhusta ja hyväuskoisuudesta - asiaa maustaa myös se, että mielikuvituskaverin kanssa voi kuvitella olevansa tosi tärkeä ja erikoinen.

• en pelkää
        nojailla kirjoitti:

Ai ei voi ihmisjärki käsittää? Mikä syy on siis uskoa, jos kaikki maallinen järki ja todistusaineisto (= kaikkien merkkien täydellinen puuttuminen) puhuu vastaan? Se, että haluat uskoa, kertoo vain pelosta, kauhusta ja hyväuskoisuudesta - asiaa maustaa myös se, että mielikuvituskaverin kanssa voi kuvitella olevansa tosi tärkeä ja erikoinen.

Usko Jeesukseen antaa rauhan sisämpään. Väitän, että jokainen ihminen kaipaa sisimmässään jotain ja yrittää tuon tyhjiön myös täyttää jollain; työllä, vallalla, päihteillä, kuka mitenkin. Itse olen löytänyt rauhan ja elämän mielekkyyden Jumalan läheisyydestä. Jeesus sanoo "Rauhan minä annan jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkö peljätkö." Joh.14:27.

"Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä." Hepr.11:1

• isonen
        työntekijä kirjoitti:

Rippikouluun kuuluu yhteensä 80 tuntia. Kaikki ei tietenkään ole oppitunteina leirillä, vaan tähän 80 tuntiin lasketaan myös leirillä pidettävät raamikset, iltahartaudet yms. Myös seurakuntaan tutustumiset (eli käynnit jumalanpalveluksissa, nuortenilloissa ja muissa seurakunnan tapahtumissa) kuuluvat tähän tuntimäärään.

Meidän seurakunnassa näitä tutustumiskäyntejä on kymmenen. Jos nuori ei ole käynyt niin monessa, niin leirillä se tietää jotain ylimääräistä tehtävää silloin kuin muilla on vapaata. Tuo ylimääräinen on esim. jotain kristillisten nuorten lehtien lukemista, Raamattuun liittyviä tehtäviä jne. Mielestäni on ihan oikeudenmukaista korvata puuttuvat merkit tuolla tavoin. Mikäli niitä ei tarvisi korvata mitenkään, se ei olisi reilua niitä kohti, jotka ovat käyneet jumalanpalveluksissa ja hakeneet merkinnät.

Rippikoulu on erinomainen paikka pohtia elämää, Jumalaa yms. asioita, joita jokainen varmasti joskus miettii.

Meillä on myös tuo käytäntö, että jos kirkkokäynnit eivät ole täynnä, niin ripille päästäkseen täytyy suorittaa enemmän noita opeteltavia juttuja kuten pienoisevankeliumi tms.

• Kuules nyt
        työntek. kirjoitti:

Jeesus on fiktio .

• Huolehtija

>>meidän piti opetella uskontunnustus ja isä meidän-rukous ulkoa

• an4lkonda

en tiedä kuinka vanha tämä keskustelu palsta on, mutta kyseessä EI ole herkkäuskoisten lasten hyväksikäyttö.
        Rippikoulu on täysin vapaaehtoinen, siellä eletään kunnan ja ohjaajien asettamilla säännöillä, jos ei kiinnosta, niin kukaan ei estä sinua poistumasta rippikoulusta.

• Mirka ...
        an4lkonda kirjoitti:

en tiedä kuinka vanha tämä keskustelu palsta on, mutta kyseessä EI ole herkkäuskoisten lasten hyväksikäyttö.
        Rippikoulu on täysin vapaaehtoinen, siellä eletään kunnan ja ohjaajien asettamilla säännöillä, jos ei kiinnosta, niin kukaan ei estä sinua poistumasta rippikoulusta.

Eikö se ole herkkäuskoisten lasten hyväksikäyttöä kun lapsille tuputetaan täysin todistamatonta satua totena?

Kannatan uskonnoille 21v ikärajaa.

• että sinua

tullaan kiusaamaan myös armeijassa ja tulevissa työpaikoissasi, jos ikinä pääset työelämään.

Koitas nyt ryhdistäytyä. Kyllä nyt aikuisen miehen pitää osata antaa takaisin eikä ruikuttaa kuin ämmän.

• reta_s

Rippikoulussa ei saisi IKINÄ päästää ketään kiusaamaan toisia! Kaikkien pitäisi saada olla leirillä oma itsensä..siihen ainakin pyrin itse omalla leirillä isostellessa.

Jos riparilaista kiusataan, on siitä itse hyvä mennä kertomaan leirin vetäjille vaikka sitten jollekin isoselle, jos niitä nyt leirillä sattuu olemaan. Isoset pystyvät puuttumaan asiaan hyvinkin tehokkaasti ja seuraamaan tilannetta jolloin kiusaamista ei enää tarvitse pelätä.

Isä meidän - rukouksen ulkoa opettelu kuuluu rippikouluun..ainakin meillä. Pikkuisten tulee opetelle ne (uskontunnustus, lähetyskäsky, 10 käskyä jne...) ulkoläksynä ja sanella ne isosilleen:!!!

• rippileiri keskeytyi

Poliisit paikalle - rippileiri keskeytyi
      Lapset juoksivat raivostunutta pappia karkuun.

Rippileiri jouduttiin keskeyttämään Mäntässä etuajassa papin menetettyä malttinsa täydellisesti.

Eilen päättyneestä leiristä oli jäljellä enää yksi jumalanpalvelus ja kahvitilaisuus, kun pappi raivostui leiriläisten läsnäollessa leirin nuorelle naiskanttorille.

Silminnäkijän kuvauksen mukaan papin purkauksesta pelästyneet nuoret juoksivat isosten kanssa noin 100 metrin matkan pappia karkuun viereiseen maataloon ja lukitsivat ovet.

Tämän jälkeen kanttori soitti paikalle poliisit ja vartijat, jotka kävivät rauhoittamassa tilanteen. Leiri keskeytyi lopulta 1-2 tuntia aiottua aikaisemmin, kun isoset ja seurakuntatyöntekijät pyysivät vanhempiaan hakemaan lapsensa kotiin.

Ei kestänyt kritiikkiä

Paikalla olleen mukaan raivokohtaus sai alkunsa, kun 40-50-vuotiasta mänttäläistä miespappia kohtaan esitettiin kritiikkiä.

- Hän ei halunnut kuulla palautetta. Hän reagoi voimakkaasti asioihin, silminnäkijä kuvailee.

Nimettömänä pysyttelevä äiti kertoo, että lapset olivat järkyttyneitä papin aggressiivisesta käytöksestä.

- Tyttöni oli lähes hysteerinen. Tuntuu, että lapsia on petetty - papin pitäisi olla turvallinen isähahmo.

"Sanomista tulee aina"

Mäntän seurakunnan kirkkoherra Arja Karppinen myöntää kuulleensa leiriläisiltä, ettei papin käytös ollut "aivan sopivaa".

- Mutta ainahan sitä on opettajien, leirinjohtajien ja leiriläisten kesken sisäisiä kysymyksiä, mistä on erimielisyyksiä. Jotain sanomista tulee aina puolin ja toisin, Karppinen sanoo.

Karppisen mielestä poliisien kutsuminen leiripaikalle ei ole poikkeuksellista.

- Joskus poliisi vaan joudutaan kutsumaan paikalle.

Karppinen ei halua arvailla, onko papille tiedossa seuraamuksia käyttäytymisensä johdosta.

- Sovittu on, että tapaamme vanhempien kanssa. Lapset tietysti reagoivat kaikki omalla tavallaan, jotkut ovat peloissaan, toiset pysyvät rauhallisina, Karppinen toteaa.

• Sakke (+)

Kukaan järkevä ei mene edes ripariin.

• ripittämätön

18vee mies .... oletko siis 18-vuotias ja kävit riparin vuonna 2003

Minä vaan ihmettelen, kuinka jotkut ovat niin ääliöitä, että menevät riparille?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      93
      8972
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      48
      4781
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4471
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2741
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1536
    6. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1326
    7. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1266
    8. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1212
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1180
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      168
      1130
    Aihe