Palkin mitoitus

Opiskelija pulassa

Miten mitoitetaan vinossa oleva palkki?

Esimerkkinä vaikka autotalli, jonka runkosyvyys on 6m ja kattokannattajat halutaan tehdä palkeista, jotka välittävät kuorman harjalle ja ulkoseinälle. Kattokaltevuus olkoon vaikka 1:2 ja palkkijako 600mm.

Miten tästä päästään momenttiin ja leikkausvoimiin käsiksi?

Oliko vielä niin että lumikuorma lasketaan projektiosta eli 3m räystäs kerrotaan palkkijaolla ja omapaino lasketaan lappeen pituudesta.

En ole tälläistä esimerkkilaskua onnistunut löytämään.

9

7173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en auta

      vaikka tiedänkin!
      Olen kuullut, että opiskelijat kaivelevat netistä valmiita esseitä.
      Mutta että ihan viitsitään kysyä täällä!
      Sinunlaisesi opiskelijat opiskelijat eivät tule menestymään työelämässä!

    • Arkkivaari

      Siinä lukee opiskelija.

      Opiskelijan toimenkuvaan kuuluu seurata kurssit ja ottaa selvää.
      Kursseihin liittyvä opintomateriaali on sitä varten, ei netin keskustelupalsta
      tai opiskelutoverien vanhat prujut. Jos ei selviä, käytä koulun kirjastoa
      tai kysy opettajalta.

      Noilla eväillä sinustakin tulee toivottavasti joskus oikea ammattilainen.
      Eikä se opiskelu lopu oikeasti koskaan.

    • Opiskelija pulassa

      Olen käynyt koulua nyt kaksi vuotta ja poissaoloja minulla on kokolailla vähiten luokallani. Nykyiseen kolme ja puoli vuotta kestävään koulutukseen sisältyy vähemmän oppitunteja kuin vanhaan mestarikoulutukseen. Tästä jäljellejäävästä ajasta suuren osan haukkaa kielet, matematiikka ja monet muut hömppäopinnot, jotka eivät liity rakentamiseen juuri mitenkään. Lisäksi koulumme on tuotantopainotteisesti suuntautunut, joten varsinaista mitoitusta on hyvin vähän. Kuulun siihen häviävän pieneen ryhmään, joka on valinnut rakennesuunnittelun pääaineekseen. Lisäksi puurakenteiden kurssi alkaa vasta syksyllä, joten lusmuilusta minua on turha syyttää.

      Puurankenteista minulla ei vielä ole muuta materiaalia kuin Kähkösen opus, mutta sieltä en vastausta löytänyt. En myöskään asu opiskelupaikkakunnalla, joten en viitsi sinne lähteä ajamaankaan enkä näin kesälomaikaan viitsi opettajillekaan soitella.

      Kysymykseni ei ole mikään kotitehtävä, vaan ihan omasta mielenkiinnosta kyselen kun aiheen kanssa olen joutunut tekemisiin kesätöissä rakennusliikkeessä.

      Minusta on kohtuutonta odottaa, että koulussa voidaan opettaa ja oppia kaikki rakennusalasta ja rankentamisesta kaikkine haaroineen. Pidän insinöörin tutkintoa vain lupana alkaa harjoittelemaan asiota.

      Pidän itseäni motivoituneena opiskelijana ja haluan vaivata päätäni tälläisillä asioilla vielä lomallakin, mutta pitää ilmeisesti vielä vähän pinnistää.

      • Valitettavasti sinustakin

        tulee tuollainen. Turpaansa repivä tyhjänjauhaja. Älä siis turhaan näe vaivaa ja rehki opiskelusi kanssa, kunhan rehvastelet tietäväsi asiat ja pistät riittävän suuren laskun menemään. Ketä kiinnostaa onko asiat oikein, yleensä ei.


      • Arkkivaari
        Valitettavasti sinustakin kirjoitti:

        tulee tuollainen. Turpaansa repivä tyhjänjauhaja. Älä siis turhaan näe vaivaa ja rehki opiskelusi kanssa, kunhan rehvastelet tietäväsi asiat ja pistät riittävän suuren laskun menemään. Ketä kiinnostaa onko asiat oikein, yleensä ei.

        Asennetta löytyy.
        Hyvää päivänjatkoa vaan sinnekin.


      • Arkkivaari

        OK. Selitys hyväksytty ;)

        Sen verran vastaukseesi, että kielet ja matematiikka eivät todellakaan ole hömppää.
        Sen tulet vielä havaitsemaan.

        Myös yleissivistävät opinnot ja harrastukset ovat tärkeitä,
        jotta sinusta ei tule putkikoulutuksen läpikäynyt fakki-idiootti.
        Sellaisia näkee Suomessa ihan liikaa.

        Onnea kesätöihin ja opintoihin!


    • plakki

      Mieti, mieti vielä kerran ja sitten vielä vähän aikaa että minkä kokoinen palkki kuormat kys. rakenteessa kestää ja sitten rämäytät vastaukseksi tuplasti vahvemman mitan. Jo kestää eikä maksa paljoa enempää mutta eipä tarvi pelätä kustannuksia jatkossa että katto tulee niskaan kun sinne himppu lunta kertyy.

    • Mä vaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe