Palkin mitoitus

Opiskelija pulassa

Miten mitoitetaan vinossa oleva palkki?

Esimerkkinä vaikka autotalli, jonka runkosyvyys on 6m ja kattokannattajat halutaan tehdä palkeista, jotka välittävät kuorman harjalle ja ulkoseinälle. Kattokaltevuus olkoon vaikka 1:2 ja palkkijako 600mm.

Miten tästä päästään momenttiin ja leikkausvoimiin käsiksi?

Oliko vielä niin että lumikuorma lasketaan projektiosta eli 3m räystäs kerrotaan palkkijaolla ja omapaino lasketaan lappeen pituudesta.

En ole tälläistä esimerkkilaskua onnistunut löytämään.

9

7173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en auta

      vaikka tiedänkin!
      Olen kuullut, että opiskelijat kaivelevat netistä valmiita esseitä.
      Mutta että ihan viitsitään kysyä täällä!
      Sinunlaisesi opiskelijat opiskelijat eivät tule menestymään työelämässä!

    • Arkkivaari

      Siinä lukee opiskelija.

      Opiskelijan toimenkuvaan kuuluu seurata kurssit ja ottaa selvää.
      Kursseihin liittyvä opintomateriaali on sitä varten, ei netin keskustelupalsta
      tai opiskelutoverien vanhat prujut. Jos ei selviä, käytä koulun kirjastoa
      tai kysy opettajalta.

      Noilla eväillä sinustakin tulee toivottavasti joskus oikea ammattilainen.
      Eikä se opiskelu lopu oikeasti koskaan.

    • Opiskelija pulassa

      Olen käynyt koulua nyt kaksi vuotta ja poissaoloja minulla on kokolailla vähiten luokallani. Nykyiseen kolme ja puoli vuotta kestävään koulutukseen sisältyy vähemmän oppitunteja kuin vanhaan mestarikoulutukseen. Tästä jäljellejäävästä ajasta suuren osan haukkaa kielet, matematiikka ja monet muut hömppäopinnot, jotka eivät liity rakentamiseen juuri mitenkään. Lisäksi koulumme on tuotantopainotteisesti suuntautunut, joten varsinaista mitoitusta on hyvin vähän. Kuulun siihen häviävän pieneen ryhmään, joka on valinnut rakennesuunnittelun pääaineekseen. Lisäksi puurakenteiden kurssi alkaa vasta syksyllä, joten lusmuilusta minua on turha syyttää.