Sairaan lapsen hakemisesta

Hoitotäti

Aiemmin täällä on käyty keskustelua "Toinen lapsi sairaana, toinen hoidossa". Mielipiteenä kyseiseen sen verran, että on mielestäni jotenkin kummallista, jos vanhemmat tuovat tervettä lasta hoitoon sen perusteella, etteivät pysty tarjoamaan lapselle aktiviteettia kotona. Selkeä merkki siitä, että nykyään lapsille pitäisi tuputtaa kauheasti tekemistä. Tekee lapsellekin ihan hyvää olla kotona vaikka sitä tekemistä ei niin paljon olisikaan. Aivan kuin päiväkoti olisi lapselle parempi paikka kuin koti.

Mutta asiaan. Usein lapsia sairastuu päiväkodissa esim mahatautiin. Haluaisin kysyä, että miksi osa vanhemmista on niin nyrpeissään, kun asiasta ilmoitetaan ja pyydetään hakemaan lapsi kotiin parantumaan? Useat eivät pidä kiirettä lapsen hakemisessa ja monet jopa sanovat suoraan, että "tautihan on jo tarttunut muihin, jos on tarttunut". Mielestäni todella omituista käytöstä.

Kyse ei ole pelkästään siitä, että sairas lapsi tartuttaa muita lapsia hoidossa, vaikka tämä tärkein syy onkin. Mutta miettikääpäs sitä, että jos hoitajia on esim 3, sairas lapsi vaatii yhden hoitajan monissa tapauksissa kokonaan itselleen (apuna vessassa, kun lapsi oksentaa jne). Tällöin jää jäljelle vain kaksi hoitajaa muita lapsia kohti ja näistäkin kahdesta toinen voi hyvinkin joutua siivoilemaan oksennuksia lattialta sairastuneen jäljiltä.

16

2722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pphjo21v

Sama juttu perhepäivähoidossa, jossa minä olen ainoa työntekijä neljän lapsen hoitajana. Yksi sairastuu (tai tuodaan buranalla terästettynä aamulla). Siinä onkin tekemistä, kun kolmea lasta ei voi jättää "yksin", kun hoitaa yhtä sairasta. Minulla on (jo isoja) omia lapsia, ja ikimaailmassa en olisi vienyt omaa lastani sairaana pois kotoa. Kuinka kurjaa se olisi sairaalle lapselle ollutkaan. Ajatellanpa itseämme sairaana, paras paikka on oma sänky omassa kodissa. Ja vielä ihanampaa on kun joku tuo mehua tai muuta sinne sänkyyn ja huolehtii.

• äiti&avustaja

Nämä ovat kai niitä ikuisuuskysymyksiä, joihin liittyy yhtä monta mielipidettä kuin on kommentoijaakin.

Itse en vie sisaruksia hoitoon, jos joku on kipeä. Toki koululaiset menevät kouluun, vaikka päikkyikäiset sairastaisivatkin. Eipä tuo nyt ihan kovin mukavaa ole sille sairaalle lapsellekkaan lähteä autoon istumaan jos toista hoitoon viedään. Poikkeuksen teen jos kesken päivän joutuu hakemaan, silloin annan toisen olla loppupäivän hoidossa. Usein soitto tulee juuri sellaiseen aikaan, että on ruokailut ja päivälevot menossa, siksi tämä ratkaisu. En halua häiritä ryhmän päiväjärjestystä, jos ei ole pakko.

Ja tuo miten sairas lapsi ryhmässä sitoo hoitajia, pitää melko usein paikkansa. Ja totta on myös se, että osa vanhemmista ei todellakaan käsitä, että sairaan lapsen paikka ei ole päiväkodissa ja että pois on haettava. Sairastunut lapsi usein on hieman peloissaan ja ikävöi vanhempiaan, niin silloin syliä tarvitaan. Ja juuri nimenomaan ripulointi ja oksennusten siivoaminen vie oman aikansa. Jo hygienian takia siivous on hiukan aikaa vievämpää kuin esim. kotona. (Hanskojen käyttö, desinfiointi jne.) Eikä sitä urakkaa nopeuta ryhmän muut lapset, jotka tuppaavat olemaan melko uteliaita kun jotain tuollaista tapahtuu. Siinä vaaditaan jo hyvältäkin hoitajalta enemmän kuin normaalisti, että saa homman pysymään hanskassa.

Mutta, mielipiteitä on monia. Mikä oikein, mikä väärin? Oman tieni aion jatkossakin pitää tällaisena kuin tähänkin asti.

• päiväkodissa

Ymmärrän kyllä jos vanhemmat haluavat tuoda terveen lapsen pk:in. Kyllä se pieni sairas potilas tarvii siellä kotona enemmän huomiota ja hoivaa. Eikä kotona terve lapsi voi esim. ulkoilla. Muutenkin terveet lapset ovat energisiä ja sairas lapsi haluaa levätä. Jos on omia lapsia useempi kuin yksi ymmärtää kyllä tämän.
      Silloin kun lapseni olivat pieniä olin muualla kuin pk:ssa töissä. Ei se tuntunut kivalta kuulla työkaverieden vihjailuja kun pk:sta soitettiin, että lapsi on sairaana. Aina toki pääsi lähtemään mutta toiset tekivät mun työt.

• kiukkuinen äiti

Ja aina vanhemmat eivät "pääse" tarpeeksi nopeasti. Itse olen aina hakenut lapseni pois heti kun mahdollista. Mutta aina kun ei ole mahdollista lähteä samalta seisomalta. Toisten pitää hankkia itselleen tuuraaja ennenkuin voi poistua työpaikalta tai sitten matkaan menee aikaa. Eikä kaikilla ole sellaista lähistä, jota voisi pyytää hakemaan lapset.

Ja mitäpä tekevät hoitajat? Kiukuttelevat siitä, ettei lasta haettu "samantien". Ihan niinkuin se olisi vanhempien vika, että lapsi sairastui kesken päivän. Ajatelkaa tekin hoitajat realistisesti! En sillä etteikö näitäkin vanhempia ole, jotka eivät millään haluaisi hakea lasta kesken päivän pois.. mutta uskon, että valtaosa hakee heti kun on mahdollista!

• ..................

Itse olen tehnyt sellaista työtä, josta ei vaan yksinkertaisesti lähteä pois samantien. Ei muistamatonta vanhusta voi jättää yksin, ja kotihoidossa ei ole heti vieressä tuuraajaa, vaan se saattaa tulla hätäjärjestelujen kautta vaikkapa tunnin päästä. Aina ei kukaan naapurikaan pysty auttamaan, mummot ja papatkin ovat joskus täysin kiinni hommissaan. On eriasia, jos on sellaisessa työssä, missä on muitakin paikalla. Esimerkiksi päiväkodissa.

Sitten kun tuuraaja vihdoin tulee, voi matkaan mennä hyvinkin puoli tuntia, vaikka omalla autolla kuljenkin. Voin vaan kuvitella, miten kävisi linkkikyytien varassa olevana.

Tuo mahatautihan on juuri sellainen, joka iskee usein hyvin yllättäen. Ei sitä aamulla lapsesta näe.

• Lobelia

Onko muuten minkälaisia seuraamuksia jos vanhemmat eivät kehotuksesta huolimatta nouda sairasta lastaan tarhasta kesken päivän? Sanovat vaikka ettei töistä voi niin vain lähteä kesken päivän... Voiko sellaisesta syystä menettää tarhapaikan vai tuleeko siitä ilmoitus viranomaisille tms.?

• äly hoi

Ja mites sitten jos vanhempi lähtee töistä ja saa syytteen sen takia esim. vanhuksen heitteillejätöstä? Ei se kuules niin mene! Järki käteen!

• sinänsä

sillä itsekkin on kipeänä mieluiten omassa kotonaan. Itse haen heti lapsen kotiin, jos soitetaan, että lapsi on kipeä. Ei siinä kuitenkaan voi "riemusta kiljua", jos pomo seisoo selän takana. Eli totean vain: " no voi harmi, tulen hetimiten, kun saan työni delegoitua" Myöskään omia töitään ei voi vain jättää pöydälle, siitä voi tulla isoja vahinkoja ja vastuullinen ihminen hoitaa asiansa kuntoon, ennen poistumistaan.

• äitiliini-71

on sellainen, että olen salaa jemmannut kaappin piiloon uuden dvd:n taikka lelun, jolla toinen leikkii sillä aikaa kun toinen sairastaa. siinä keino myös toisen lapsen nopeampaan paranemiseen, kun saa luvan leikkiä sillä parannuttuaan. Menee lääkkeet ja ruuat/mehut paremmin alas.

piilossa voi olla uusi värityskirja kynät, uusi auto, leffa, nukke, tehtäväkirja jne jne mitä vaan. silloin pidän molemmat kotona ja rauha on taattu.

• ..............

vanhempia harmittaa kun lapsi on sairastunut ja siksi ovat "nyrpeissään"....

• tympeä täti

Omituisia ja työhönsä kyllästyneitä ämmiä nämä tälläiset hoitotädit, jotka jaksavat jauhaa näitä samoja juttuja.

Kesken työpaivää ei voi sännätä noin vain pois normaaleista työpaikoista, vaan tuollaisen hoito-tätsykän soitto aiheuttaa paljon järjestelyjä (joita siinä samalla puhelun aikana ehkä jo kovasti tulee mietittyä). Eikä mukavaan jutusteluun virka-aikana ole aina aikaa!

Koita nyt vaan kestää ja olla edelleen jalo ja viisas ja ahkera ym. erinomaista...tai vaihda ihmeessä alaa!

• yks hoitoämmä

Muista hoitolapsista viis,
        mutta kyllä sairaan lapsen hoitopaikka on kotona vanhempansa luona ja hoivattavana.
        Minun näkemykseni "hoitoämmänä" sairaan lapsen hoidosta hakemiseen ei ole niinkään riippuvainen muista hoidossa olevista lapsista, vaan juuri sen sairastavan lapsen näkökulmasta katsottuna sairastaminen hoitopaikassa ei ole lapsen kannalta muutakuin rääkkäystä, siis tarkoitan että sairas lapsi ei saa sitä hoivaa ja huolenpitoa mitä hänen kuuluisi saada sairaana ollessaan.
        Itse siis olen hoitoämmänä sitä mieltä, että vanhempien tulisi hakea sairas lapsi MAHDOLLISIMMAN pian hoidosta kotiin, eikä sillä asialla ole mitään tekemistä sen kanssa, että olisin kyllästynyt työhöni tai "vähemmän jalo"... mahdollisimman pian riippuu TIETYSTI vanhempien työpaikasta ja sen vaatimista järjestelyistä. Sama tilannehan on meillä itsellä vastassa jos oman lapsen hoidosta soitetaan - emme mekään pääse noin vain lähtemään, muutenhan kyllästynyt hoitoämmä jättäisi hoidossa olevat lapset heilleille ja siitähän taas riemu repeäisi.

• äitee +4

kyllä todella toivon että kaikki hakevat lapsensa heti kun on mahdollista eikä minuuttiakaan myöhemmin. Samalla toivon ettei puolikuntoisia tenavia viedä hoitoon tartuttamaan muita. Sairas lapsi sitoo aina yhden henkilökunnasta ja se on muilta lapsilta pois monella tapaa. Lisäksi sairas lapsi tietenkin tartuttaa muita lapsia vaikka oksentelemalla jne pienissä tai ainakin rajallisissa tiloissa.

Meillä on hoidossa ainakin kysytty jo valmiiksi varahakijaa jos vanhempia ei saada kiinni. Meillä esim on ilmoitettuna ensinnäkin kotinumero, vanhempien numerot, työhön useampikin numero joista voi saada kiinni ellei vakituisesta sijainnista löydy ja lisäksi tietysti isovanhemmat varahakijana. Lapsi on aina saatu alta tunnin hoidosta pois kun on akuutti tilanne ollut vaikka emme edes ole samalal paikkakunnalla töissä kuin missä asumme. Ideaali tilanne ilmeisesti?

Tuo sijaisen järkkääminen on muuten tekosyy pahimmillaan. On aika harva homma jossa on niin totaaliyksin ettei voi poistua paikasta ja että molemmilla vanhemmilla olisi sellainen työ. Sijaisen soittaminen on useimmiten annettu poissaolijan vastuulle, mutta tosiasiassa se kuuluu jokaisen esimiehelle tms taholle. Lähtemisen este ei siis ole niin todellinen kuin jokainen omassa tärkeydessään kuvittelee.. Toki on niitäkin paikkoja joista ei pysty lähtemään, mutta todellakin ei kaikilla läheskään!

Omassa työssäni on luotu varasysteemi jopa siihen että on yksin (lähinnä öisin..) ja joutuu lähtemään tosin silloin sen joutuu hoitamaan itse, muulloin sen hoitaa esimies. Ehkä naisvaltaisella alalla asiat hoidetaan joissakin paikoissa fiksusti joissakin muulla lailla..

• tympeämpi täti

Ihme urputtajia nämä virkaintoiset uraäidit, jotka dumppaavat sairaan lapsen muiden hoteisiin.
        Koita itse olla jalo ja viisas ja ahkera ja hotaa itse sairaat lapsesi. Jos ei onnistu, niin palkkaa hoitaja kotiin, vaihda uraa tai älä tee lapsia.

• kokemusta löytyy

Oli asia vaikka kuinka lakisääteinen, työnantaja suhtautuu usein hyvinkin v-mäisesti lapsen sairauden vuoksi keskeytyneeseen työpäivään. Kokemusta on ja juuri kasvatusalalla. Oman lapsen sairastuminen saa aikaan inhottavaa vihjailua toisen puolison mahdollisuuksista hoitaa lasta ja jos taas jonkin lapsen vanhempi ei hae lastaan, niin sitäkin ihmetellään.

• ihmettelen...

Esikoiseni oli esikoulussa ja sairastui kesken päivän (kuumetta 37,8). Esikouluaikaa oli jäljellä tunti ja minulle (äidille) ei soitettu että lapsi on sairaana!

Esikoulun henkilökunta tiesi että olen kotona hoitamassa nuorempaa lastani ja voin hakea lapsen heti pois! Ettei tartuta muita... Matkaakin oli peräti 600 m. Ihmettelen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe