Totuus Linuxista

totuuden_torvi

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=27279&tyyppi=1

27

1918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varsin vaativa

nimimerkki.

Rahalla saa ja hevosella pääsee.

En usko ainoaakaan tutkimusta, jonka taustalla on Microsoft tai vastaavan kokoinen jättiyritys. Vaikka tutkimus vaikuttaa täysin puolueettomalta, vaikutusmahdollisuuksia sen lopputulokseen on varsin monia.

Raha ratkaiseeee...

• Azetus

tuota totuuden torve ei vissiin saa mitenkään hiljaiseksi? Ei hänellä ole koskaan mitään asiaa ollut. Pelkkiä linkki postauksia

• miksuh.

Musta on kyllä tahallisesti harhaanjohtavaa väittää, että Linux kaatuu enemmän. Ja sitten sitä vielä perustellaan dokumentaatiolla. Annetaan kuva, että itse käyttiksessä olisi jotain vikaa, kun virheiden aiheuttaja on näppiksen ja tuolin välissä.

Onhan se tottakai totta, että dokumentointia voisi parantaa. Varsinkin alottelijoiden kannalta. Mutta nyt on kyse ammattimaisista ylläpitäjistä ja yleensä linux-ylläpitäjät on keskimäärästä kokeneempia. kKun on kokemusta, niin sellasellakin dokumentaatiolla pärjää joka kertoo tärkeimmät asiat ja jättää tarkemman rautalangasta asioiden vääntämisen sikseen.

Käyttiksen vikahan ne dokumennoinnin puutteet ei ole, eikä ne tee itse käyttistä epävakaaksi.

• tutkimuksia

"Keskimäärin Windows-, Linux-, ja unix-palvelimille tulee vuodessa 3–5 käyttökatkoa, joista syntyy yhteensä 10–19,5 tuntia korjausaikaa. Yankee Groupin mukaan luotettavuus on selvästi parantunut viimeisen viiden vuoden aikana. Kaikkia tutkittuja käyttöjärjestelmiä voidaan pitää Yankee Groupin mukaan erittäin luotettavina."

Tämä siis tuossa uutisessa.
        Ihan kokemuksesta voin sanoa että täyttä tuubaa ja höpönhöpöä!
        Jos palvelimien ylläpitäjä tietää mitä tekee ei käyttökatkoksia edes tule!
        Viimevuonna esim . meilla oli yksi käyttökatkos windows palvelimissa kun piti yksi softa päivittää ja se vaati palvelimen rebootin, aikaa meni noin 8h kaikkiaan. Tämä toimenpiden tehtiin yöllä joten työntekijät eivät asiaa edes huomanneet.
        Linux palvelimissa ei ole vielä ollut yhtään käyttökatoa, yksi katkos tulossa tämän vuoden lopussa ja sekään ei ole mitenkään isompi juttu.
        Niin ja noi linux palvelimet joita on täällä 15 kpl eivät ole vielä kertaakaan kaatuneet, yksi windows palvelin kaatoi alkuvuodesta virustorjuntaohjelman jumittuessa, tämäkään ei aiheuttanut käyttökatkosta koska vika oli korjattu alta vartin!

Noihin "tutkimuksiin" ja muuhunkaan mediahypepropaganda hölönpölöön ei kannatta silmätsuurina uskoa!

• vakauden torvi

Ei se dokumentaatio tietenkään järjestelmää vakaaksi tee. Mutta kyllä kunnon dokumentaatio on osa hyvää järjestelmää, sille ei voi mitään. Jos vertaa esim. Solarista ja Linuxia vakauden ja dokumentaation suhteen, niin kyllä se vaan niin on, että helpommin ja jouhevammin toimii hommat niillä, joita Sun Solaris valaisee kun pää pingviinin perseessä HOWTO-"dokumenttien" avulla taivaltavalle...

• Pärsereikä
        tutkimuksia kirjoitti:

"Keskimäärin Windows-, Linux-, ja unix-palvelimille tulee vuodessa 3–5 käyttökatkoa, joista syntyy yhteensä 10–19,5 tuntia korjausaikaa. Yankee Groupin mukaan luotettavuus on selvästi parantunut viimeisen viiden vuoden aikana. Kaikkia tutkittuja käyttöjärjestelmiä voidaan pitää Yankee Groupin mukaan erittäin luotettavina."

Tämä siis tuossa uutisessa.
        Ihan kokemuksesta voin sanoa että täyttä tuubaa ja höpönhöpöä!
        Jos palvelimien ylläpitäjä tietää mitä tekee ei käyttökatkoksia edes tule!
        Viimevuonna esim . meilla oli yksi käyttökatkos windows palvelimissa kun piti yksi softa päivittää ja se vaati palvelimen rebootin, aikaa meni noin 8h kaikkiaan. Tämä toimenpiden tehtiin yöllä joten työntekijät eivät asiaa edes huomanneet.
        Linux palvelimissa ei ole vielä ollut yhtään käyttökatoa, yksi katkos tulossa tämän vuoden lopussa ja sekään ei ole mitenkään isompi juttu.
        Niin ja noi linux palvelimet joita on täällä 15 kpl eivät ole vielä kertaakaan kaatuneet, yksi windows palvelin kaatoi alkuvuodesta virustorjuntaohjelman jumittuessa, tämäkään ei aiheuttanut käyttökatkosta koska vika oli korjattu alta vartin!

Noihin "tutkimuksiin" ja muuhunkaan mediahypepropaganda hölönpölöön ei kannatta silmätsuurina uskoa!

näemmä lukutaitoa. KESKIMÄÄRIN.. kyse ei ollut teidän putiikista.

• kovilla

Koettakaapa nyt keksiä sellainen väite Microsoftilta mikä ei näille windowsuskovaisille menisi läpi.

Melko hurjia on kokeiltu: Linux maksaa enemmän, tietoturva on heikompi, kaatuu useammin, jne ja menee näille ihan täydestä.

Nyt siis peliin sellainen väittämä joka edes hetken pysäyttäisi miettimään että mitähän tässä on takana. :)

• Kerrotko

Kerrotko mulle mistä vois ostaa Windowsin?

• group

putkauttaa maailmalle kerran pari vuodessa näitä samanlaisia tutkimuksia ja aina tulos on sama. Viimeksikin piti olla puolueeton testi mutta mäsän sponsorointi paljastui taustalta.

Onkohan toin totuuden torven oikea nimi Laura "DiDiot" DiDio?

• someonee

No on tässä tullut vaikka kuinka monta Linux distroa ja Winukkaa läpi ja Linux ei ole vielä kertaakaan kaatunut. Ainoastaan jokin buginen oheisohjelma on, mutta sehän ei ole silloin Linux... Mandriva tosin kaatuu koko ajan tai ei itse kernelin, mutta sen hallintapaneelit jne.. Ja ei kyllä noissa ongelmatilainteissakaan kau'aa ole koskaan mennyt kun älyää ottaa selvää heti jos ei tiedä varmasti kun taas kokeilla ja tuhota koko järjestelmä

• RE::

Jälleen "käydään kokeilemassa kepillä jäätä" --> käydään työstämässä threadi ilman kummempia perusteluja ja annetaan poikien purkaa sydämiään.

• penut

..jos osaa konffata käyttiksen oikein. tai ei ainakaan omaa käyttis oo kaatuillu. mut kokeilkaa ite eri käyttiksiä ja eri linux jakeluita ja tehkää ne OMAT johtopäätökset. ei tommosia tutkimuksia liian sokeasti kannata tuijottaa.

ite käytän linuxia koska tämä sopii meikäläiselle. tosin en voi väittää että tämä KAIKILLE sopisi. mutta se selviää kokeilemalla, ei tutkimuksia lueskelemalla.

• Teppo

Käytännön havaintoja:
      Windows -pohjaisia järjestelmiä pitää buuttailla järeissä tuotantoympäristöissä viikon välein vakauden säilyttämiseksi.
      XP SP2 -päivitysten johdosta tuotantojärjestelmät eivät enää toimineet.
      Linuxin kerneli ei kaadu, oheisohjelmat voivat kaatua. Ja ne eivät ole Linuxia, ne ovat Linxin päällä toimivia sovelluksia.
      Windows kaksitonniseen ajettiin virustutka, joka löysi 16kk jälkeen 8000 virusta.
      Loppukaneettina, miksi windows hidastuu liki käyttökelvottamaksi vuoden kotikäytön jälkeen?

• Linuxille hyvät pisteet

Kotikoneissani minulla on myös sellaisia havaintoja, että Windowsia saa koko ajan säätää ja asennella, jotta sitä voisi sujuvasti käyttää. Linux toimii yleensä koko ajan niin kuin sen pitääkin. Jos ei toimi, vika on käyttäjässä (minussa, kun olen vielä aloittelija Linuxissa).

Esimerkki 1. Minulla oli 1998 ostetussa vanhassa koneessa Windows 95 ja se takkuili alusta asti aina siihen saakka, kun vajaa vuosi sitten asensin siihen kevyen Linux-käyttöjärjestelmän. Sen jälkeen se ei ole kertaakaan "kaatunut", netti toimii varmasti, kun se Windows-käytössä katkeili koko ajan.

Esimerkki 2. Noin 2 ja puoli vuotta vanhassa koneessani on Windows XP. Olen joutunut asentamaan käyttöjärjestelmän uudestaan jo kaksi kertaa, kun se on mennyt niin solmuun, että korjausasennus ei ole toiminut. Lisäksi Windowsissa ohjelmavirhe voi helposti kaataa koko käyttöjärjestelmän, ja edessä on koneen uudelleenkäynnistys. Vajaa vuosi sitten asensin kokeeksi Windowsin rinnalle Ubuntun. Olen vain kerran onnistunut saamaan Ubuntun "polvilleen", ja sekin tapahtui niin, että yritin ajaa erästä Windows-ohjelmaa kokeeksi Winellä. Muuten en ole koskaan saanut Linuxia vielä jumiin. Ohjelmavirhe ei yleensä kaada koko käyttöjärjestelmää niinkuin Windowsissa. Yleensä ongelmatilanteesta selviää uloskirjautumalla ja uudelleen sisäänkirjautumalla.

Seuraavaan koneeseeni ei tule Windowsia, ellei sitä joku ilmaiseksi tyrkytä. Linux Ubuntu on todennäköisin vaihtoehto.

• havaintoja

kahdessa kotikoneessani minulla on molemmissa windows xp, ja kummassakin olen kokeillut monia linux-jakeluja. Tälläkin hetkellä on uusimpia linuxeja asennettuna.

Windows ei ole koskaan kaatunut, eikä linux-jakelutkaan.

Windows on todella paljon nopeampi kummassakin koneessa kuin mikään linux-jakelu.

Windows-ohjelmat ovat parempia kuin linux-ohjelmat. Linuxissa perusohjelmat toimivat tyydyttävästi. Komentotulkki on linuxissa monipuolisempi.

Linux-ohjelmat ovat ilmaisia.

Eiköhän tässä tullut riittävästi kokemuksia.

• penut
        havaintoja kirjoitti:

kahdessa kotikoneessani minulla on molemmissa windows xp, ja kummassakin olen kokeillut monia linux-jakeluja. Tälläkin hetkellä on uusimpia linuxeja asennettuna.

Windows ei ole koskaan kaatunut, eikä linux-jakelutkaan.

Windows on todella paljon nopeampi kummassakin koneessa kuin mikään linux-jakelu.

Windows-ohjelmat ovat parempia kuin linux-ohjelmat. Linuxissa perusohjelmat toimivat tyydyttävästi. Komentotulkki on linuxissa monipuolisempi.

Linux-ohjelmat ovat ilmaisia.

Eiköhän tässä tullut riittävästi kokemuksia.

..en ymmärrä:
        "Windows on todella paljon nopeampi kummassakin koneessa kuin mikään linux-jakelu. "

Itselläni taas toimii Linux moninverroin nopeammin kuin esim. XP. jos käytössäsi on wanhoja koneita niin muista että Linuxia pystyy käyttämään myös kevyillä ikkunamanagereilla (fluxbox, xfce) tai myös ilman ikkunamanageria jolloin pitäisi kyllä pyöriä melkein koneessa kuin koneessa. sittenhän on myös olemassa kevyitä jakeluita kuten DSL ja Vector. Joten enpä ainakaan itse allekirjoittaisi väitettä että windows toimisi nopeammin kuin linux.. olipa kone mikä tahansa.

• ägfdgsfdgdgfd
        penut kirjoitti:

..en ymmärrä:
        "Windows on todella paljon nopeampi kummassakin koneessa kuin mikään linux-jakelu. "

Itselläni taas toimii Linux moninverroin nopeammin kuin esim. XP. jos käytössäsi on wanhoja koneita niin muista että Linuxia pystyy käyttämään myös kevyillä ikkunamanagereilla (fluxbox, xfce) tai myös ilman ikkunamanageria jolloin pitäisi kyllä pyöriä melkein koneessa kuin koneessa. sittenhän on myös olemassa kevyitä jakeluita kuten DSL ja Vector. Joten enpä ainakaan itse allekirjoittaisi väitettä että windows toimisi nopeammin kuin linux.. olipa kone mikä tahansa.

Vaikka nyt kuinka itket niistä kevyistä ikkunamanagereistä, fakta on vaan se, että yksikään linux-jakelu varustettuna perustoimistokäyttätoiminnallisuudella ei vastaa nopeudessa windows 2000 officea. XP:stä en tiedä.

DSL joo. Mutta mitä sillä voi tehdä verrattuna office-paketilla varustettuun w2k:hon?

Graafisten ohjelmien käynnistyminen linuxissa on yleensä hemmetin hidasta, se on fakta.

Linuxia käytän pääasiassa ja sitä muutenkin suosin, mutta kannattaa pitää kuitenkin järki päässä ja huomioida tosiasiat!!

• vikaa?
        ägfdgsfdgdgfd kirjoitti:

Vaikka nyt kuinka itket niistä kevyistä ikkunamanagereistä, fakta on vaan se, että yksikään linux-jakelu varustettuna perustoimistokäyttätoiminnallisuudella ei vastaa nopeudessa windows 2000 officea. XP:stä en tiedä.

DSL joo. Mutta mitä sillä voi tehdä verrattuna office-paketilla varustettuun w2k:hon?

Graafisten ohjelmien käynnistyminen linuxissa on yleensä hemmetin hidasta, se on fakta.

Linuxia käytän pääasiassa ja sitä muutenkin suosin, mutta kannattaa pitää kuitenkin järki päässä ja huomioida tosiasiat!!

>...ei vastaa nopeudessa windows 2000 officea.

En minäkään tiedä miten olet tuollaiseen päätynyt mutta jos Linuxilla ei samassa raudassa pärjää Windowsille nopeudessa niin asennuksessa on jotain pahasti vialla.

• puusilimä
        ägfdgsfdgdgfd kirjoitti:

"DSL joo. Mutta mitä sillä voi tehdä verrattuna office-paketilla varustettuun w2k:hon? "

-kyllä minä ainaski kaiken sillä oon tehny kun sitä jossain vaiheessa käytin????

nyt on ollu suse10 julkaisupäivästä asti jatkuvasti päällä ja ei se nurin ole mennyt..

en tiedä uskaltaako tätä täällä sanoa mutta ainakin
        tää välillä "miettii" aikansa kun jotain sovellusta käynnistää.. ja gnome on niin buginen että on pakko käyttää kde:tä..

mutta nuo pienet "viat" jotka minua ärsyttää niin olen valmis hyväksymään jos ne pitäisi vaihtaa uudelleenasennuksiin, matojen metsästykseen, haitta ja plaah jne ja jne. sekoiluun..

sen verran kuitenkin... kun linuxia olen tässä käytellyt jo useita vuosia niin windowsia ei tule enää IKINÄ mihinkään vekottimeen mikä minulla tulee olemaan. on se vaan sen verran hirveä viritys.. sitä täytyy kuitenkin ihmetellä että siitä joku pystyy kiskomaan hirveitä summia rahaa. on se taitolaji sekin ;D
        itse tuskin saisin kiloa paskaa myytyä kellekään satasella tai kahella :O

ja jos sitä windowsia haluaa käyttää niin ihan rauhassa vaan.. ei sitä tarvii tänne tulla itkemään!

• penut
        ägfdgsfdgdgfd kirjoitti:

siis häh?! DSL:llä pystyy tekemään samat jutut kuin muillakin linukoilla.. ja eihä sillä ole väliä mitä ikkunamanageria käytät, aivan samalla tavalla ne ohjelmat silläkin aukeaa kuin raskaimmillakin (gnome, KDE). rautapuolella vissiin vikaa jos ei onnistu.. tai käyttiksen säädöissä?

Officea linukassa ei ole mutta OpenOffice kylläkin. Ja sillä taas pystyy tekemään saman kuin Officellakin.

Mitähän graafisia ohjelmia olet sitten käyttänyt jos niiden lataaminen niin kauan kestää? itselläni ainakin aukeaa varsin sujuvasti.

Linux ei missään nimessä ole täydellinen käyttis mutta jokatapauksessa parempi kuin yksikään windoze.

Tällä hetkellä löytyy SuSe 10.1 KDE. Kone ei mitään aivan viimestä huutoa ole (Athlon 3000 ) mutta kyllä tuo yhdistelmä ainakin tässä koneessa paremmin pyörii kuin XP. Oletusasetuksilla aika turha käyttis tämä SuSe, mutta jos osaa säätää ja hakea asialliset ajurit netistä niin tästä kyllä saa erinomaisen käyttiksen. säätämistä tosin vaatii.. vaan eipä tuo kyllä minua haittaa.

Ainoa asia jota tällä ei pysty tekemään niin hyvin kuin wintoosalla on pelaaminen. mutta jos tykkää pelata niin sitten kannattaa harkita vaikka pleikkarin ostoa. itse kun en pelaa niin eipä tuostakaan niin ole haittaa.

• puusilimä
        penut kirjoitti:

siis häh?! DSL:llä pystyy tekemään samat jutut kuin muillakin linukoilla.. ja eihä sillä ole väliä mitä ikkunamanageria käytät, aivan samalla tavalla ne ohjelmat silläkin aukeaa kuin raskaimmillakin (gnome, KDE). rautapuolella vissiin vikaa jos ei onnistu.. tai käyttiksen säädöissä?

Officea linukassa ei ole mutta OpenOffice kylläkin. Ja sillä taas pystyy tekemään saman kuin Officellakin.

Mitähän graafisia ohjelmia olet sitten käyttänyt jos niiden lataaminen niin kauan kestää? itselläni ainakin aukeaa varsin sujuvasti.

Linux ei missään nimessä ole täydellinen käyttis mutta jokatapauksessa parempi kuin yksikään windoze.

Tällä hetkellä löytyy SuSe 10.1 KDE. Kone ei mitään aivan viimestä huutoa ole (Athlon 3000 ) mutta kyllä tuo yhdistelmä ainakin tässä koneessa paremmin pyörii kuin XP. Oletusasetuksilla aika turha käyttis tämä SuSe, mutta jos osaa säätää ja hakea asialliset ajurit netistä niin tästä kyllä saa erinomaisen käyttiksen. säätämistä tosin vaatii.. vaan eipä tuo kyllä minua haittaa.

Ainoa asia jota tällä ei pysty tekemään niin hyvin kuin wintoosalla on pelaaminen. mutta jos tykkää pelata niin sitten kannattaa harkita vaikka pleikkarin ostoa. itse kun en pelaa niin eipä tuostakaan niin ole haittaa.

että onko tullut huomattua tuota ko. kuvaamaani "miettimistä/hidastelua" 10.1:sen kanssa?
        en kehtais ruveta vaihtamaan vain koittaakseni kun tää pelaa ihan hyvin muuten..

säätämistä tää suse10 ainakin vaatii varsinkin ikiihanan atin näytönohjaimen kanssa mutta ei onneksi tarvii kuin kerran taistella ja sitten pelaa (no joo tunnustan... sai ne lopulta atilla jo värkättyä sellasen ajuripaketin mikä pelaa ihan heittämällä);D

ja niinkun jo aikasemmin mainitsin myös että DSL ja siihen open office niin kyllä aivan varmasti on vikkelämpi ku ÄXpee..

• penut
        puusilimä kirjoitti:

että onko tullut huomattua tuota ko. kuvaamaani "miettimistä/hidastelua" 10.1:sen kanssa?
        en kehtais ruveta vaihtamaan vain koittaakseni kun tää pelaa ihan hyvin muuten..

säätämistä tää suse10 ainakin vaatii varsinkin ikiihanan atin näytönohjaimen kanssa mutta ei onneksi tarvii kuin kerran taistella ja sitten pelaa (no joo tunnustan... sai ne lopulta atilla jo värkättyä sellasen ajuripaketin mikä pelaa ihan heittämällä);D

ja niinkun jo aikasemmin mainitsin myös että DSL ja siihen open office niin kyllä aivan varmasti on vikkelämpi ku ÄXpee..

niin tuo edellisessä viestissäni oleva otsikko tarkoitti lähinnä tuota nimimerkin "ägfdgsfdgdgfd" viestiä..

"että onko tullut huomattua tuota ko. kuvaamaani "miettimistä/hidastelua" 10.1:sen kanssa? "
        -itselläni tuota miettimistä esiintyi lähinnä alussa Yast:in käytön kanssa. sain vian kuitenkin korjattua tuon ohjeen mukaan: http://lists.opensuse.org/archive/opensuse-factory/2006-Jun/0025.html

• penut
        penut kirjoitti:

niin tuo edellisessä viestissäni oleva otsikko tarkoitti lähinnä tuota nimimerkin "ägfdgsfdgdgfd" viestiä..

"että onko tullut huomattua tuota ko. kuvaamaani "miettimistä/hidastelua" 10.1:sen kanssa? "
        -itselläni tuota miettimistä esiintyi lähinnä alussa Yast:in käytön kanssa. sain vian kuitenkin korjattua tuon ohjeen mukaan: http://lists.opensuse.org/archive/opensuse-factory/2006-Jun/0025.html

suse 10.0 ja 10.1 kummassakin sama bugi että asentaa oletuksena meikän näyttikselle (nvidia 6600) väärät ajurit. sen seurauksena KDE jumittaa lähes välittömästi. ongelma ratkeaa imuuttamalla nvidian sivuilta oikeat ajurit. että jos ongelmia on ATI:n kortin kanssa niin kyllä niitä on nvidianki korttien kanssa :)

• ägfdgsfdgdgfd kirjoitti:

varma, karsippa winukan käynnistymisestä tähän liittyvät "ominaisuudet" pois ==> perustoimistokäyttätoiminnallisuudella ei vastaa nopeudessa windows 2000 officea.
        Niin katsotaan uudelleen!
        Sen takia esim. monet kehuu kun IE käynnistyy nopeasti, mutta onko se ihme kun sen koodista liki kaikki käynnistetään "valmiiksi" jo winukan käynnistymis vaiheessa...
        Otappa aikaa vaikka FF tai OOo kanssa ja katsotaan sitten!

• puusilimä
        penut kirjoitti:

täytyy koittaa kunhan kerkeää...

• löytynyt
        penut kirjoitti:

suse 10.0 ja 10.1 kummassakin sama bugi että asentaa oletuksena meikän näyttikselle (nvidia 6600) väärät ajurit. sen seurauksena KDE jumittaa lähes välittömästi. ongelma ratkeaa imuuttamalla nvidian sivuilta oikeat ajurit. että jos ongelmia on ATI:n kortin kanssa niin kyllä niitä on nvidianki korttien kanssa :)

10.0 julkaisutiedoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4587
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      80
      3703
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      130
      3081
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2605
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      129
      2524
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2121
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2047
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      225
      1810
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1697
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1649
    Aihe