Munasarjakysta

Aikuinen nainen

Kävin tammikuussa lääkärissä eikä ollut papa eikä tutkimuksissa mitään.Nyt huomattiin mahan ultrassa kysta.Kymmenen vuotta sitten oli ollut suurentunut munasarja toisella puolen.Senkin sain tietää vasta nyt.Miksi salattiin?
Onko kenelläkään tietoa mitä seuraa.
Naistenpolille parin kuukauden päästä.Mikä epätietoisuus!Mitä teille on tehty vastaavassa tilanteessa.Kiitos vastauksista etu käteen.

17

16082

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munasarja

mitä kystalle tehdään...?1 Se poistetaan, mutta on olemassa mahdollisuus että joudutaan poistamaan koko munasarja ( kuten minulle kävi ).

• kystakas

riippuu mikä kysta, erilaisia on. Joskus nestettä sisältävät kystat vaan imetään tyhjiksi, joskus leikataan pois. Joskus vaan seuraillaan tilannetta esim puolen vuoden välein.

• Aikuinen nainen

Tämä on mulle ongelmana,kun on ollut aikaisemmin jo kasvain.Siitä tosin on jo pitkä aika.
      Olen yli 50-vuotias ja kaiken lisäksi niitä löytyi myös maksasta useampi.
      Munasarjassa oleva oli muutama viikko sitten 3cm:n kokoinen.
      Pissassa ollut veri kahdella plussalla pari vuotta.Yhden kerran vaan puhdas täysin(ilman verta)en tiedä liittykö siihen mitenkää.
      Selkä kipuja on aamulla varsinkin,kun herään.
      Muuten ei mitään.

• ex kysta

mulla oli kysta munasarjassa,aiheutti vuotohäi-
        riöitä.Gynen vastaanotolta sain lähetteen keskus-
        sairaalaan ja siellä tehtiin väriultra.
        Jos kysta on toiminnallinen se poistuu joidenkin
        kuukausien päästä itsestään.Seurataan kontrolli-
        käynnillä ja mulla kävi niin.

• viiru

Millainen kasvain sinulla on ollut aikaisemmin. Oliko se munasarjassa vai jossain muualla? Minulla on ollut aikaisemmin toinen syöpä ja nyt munasarjassa on joku kyhmy, jota aletaan tutkimaan ensi viikolla. Hieman hermostuttaa, mutta toivon, että se on normaali kysta. Olen 45v. ja menkat loppuivat jo kuukausia sitten. Silloin oletus oli, että ne reistaavat vain iän ja aikaisempien syöpähoitojen vuoksi, mutta nyt löytyi munasarjasta tuo kyhmy. Onko sinulla ollut menkat normaalit? Hermostuttaa tietenkin, kun aikaisemmin olen sairastanut syöpää, mutta sen syöpälajin ei pitäisi ainakaan olla levinnyt munasarjaan.

• Aikuinen nainen
        viiru kirjoitti:

Millainen kasvain sinulla on ollut aikaisemmin. Oliko se munasarjassa vai jossain muualla? Minulla on ollut aikaisemmin toinen syöpä ja nyt munasarjassa on joku kyhmy, jota aletaan tutkimaan ensi viikolla. Hieman hermostuttaa, mutta toivon, että se on normaali kysta. Olen 45v. ja menkat loppuivat jo kuukausia sitten. Silloin oletus oli, että ne reistaavat vain iän ja aikaisempien syöpähoitojen vuoksi, mutta nyt löytyi munasarjasta tuo kyhmy. Onko sinulla ollut menkat normaalit? Hermostuttaa tietenkin, kun aikaisemmin olen sairastanut syöpää, mutta sen syöpälajin ei pitäisi ainakaan olla levinnyt munasarjaan.

Mulla oli aikaisemmin myoma.Olikohan oikein kirjoitettu.Siitä on kolmisenkymmentä vuotta aikaa.Aloin odottamaan toista lasta ja istukka oli jäänyt siihen kiinni eli oli eteis istukka ja olin sairaalassa kauan (yli kaksi kuukautta).
        Kasvain oli kohdun sisäpuolella.
        Kaikkien lasten odotus oli ongelmallinen.

• Aikuinen nainen
        viiru kirjoitti:

On sullakin ollut rankkaa.Syöpäähän minäkin pelkään.Tuota ikääkin on jo niin paljon.
        Ei tässä noiden muiden sairauksien lisäksi enää sitä tarvis tulla.Toivotaan,että se on nyt sinulla hyvänlaatuinen.

• 50-vuotias

Minulla todettiin munasarjakysta viime syksynä. Kävin kolme kertaa kontrollissa, kysta ei poistunut itsestään. Kaksi viikkoa sitten olin tähystysleikkauksessa, jossa kysta ja toinen munasarja poistettiin. Lääkäri sanoi sen olevan hyvänlaatuinen suklaakysta. Tietenkin se lähetettiin jatkotutkimuksiin, josta tulee tieto, jos siinä jotain on. Kystat poistuvat monesti itsestään ja ne ovat suurimmaksi osaksi hyvänlaatuisia. Älä pelkää turhaan.

• Aikuinen nainen

Miten sun leikkaus tehtiin (nukutuksessa vai?).
        Pelkään leikkausta,kun on niin monesti tehty.
        Jumpatessa tunnen ettei ole kaikki kohdallaan.
        Minulla on muutenkin jo vakava neurologinen sairaus ja sen vuoksi jännitän.
        On aikaisemminkin ollut rakkulamaisia kystia jotka on hävinnyt itsestään,mutta nyt sanoi ultran tehnyt lääkäri jatkosta.Tosin oli vaikea saada Terv.keskus mukaan,että sain lähetteen.

• 50-vuotias
        Aikuinen nainen kirjoitti:

Miten sun leikkaus tehtiin (nukutuksessa vai?).
        Pelkään leikkausta,kun on niin monesti tehty.
        Jumpatessa tunnen ettei ole kaikki kohdallaan.
        Minulla on muutenkin jo vakava neurologinen sairaus ja sen vuoksi jännitän.
        On aikaisemminkin ollut rakkulamaisia kystia jotka on hävinnyt itsestään,mutta nyt sanoi ultran tehnyt lääkäri jatkosta.Tosin oli vaikea saada Terv.keskus mukaan,että sain lähetteen.

Leikkaus tehtiin nukutuksessa. Menin sairaalaan klo 7.00 ja pääsin kotiin samana päivänä klo 17.00. Sairaslomaa sain viikon. Se oli kyllä vähän liian lyhyt sairasloma, onneksi mulla oli viikko lomaa siihen jatkoksi. Lieviä kipuja ja vatsan turvotusta oli noin puolitoista viikkoa. Mulla kysta oireili pienenä kipuiluna ja vuotohäiriönä.

• Aikuinen nainen
        50-vuotias kirjoitti:

Leikkaus tehtiin nukutuksessa. Menin sairaalaan klo 7.00 ja pääsin kotiin samana päivänä klo 17.00. Sairaslomaa sain viikon. Se oli kyllä vähän liian lyhyt sairasloma, onneksi mulla oli viikko lomaa siihen jatkoksi. Lieviä kipuja ja vatsan turvotusta oli noin puolitoista viikkoa. Mulla kysta oireili pienenä kipuiluna ja vuotohäiriönä.

Sepä tässä huolestuttaakin,kun ei ole oireillut juurikaan.Jos ei sitten tuo selkäsärky siitä johdu.Olen 55-vuotias ja aloitin vasta estrokeenin käytön.Tosin niitä löytyi myös maksastakin.Sairastan MS-tautia ja sekin kyllä voi vaikuttaa kipuiluun.Muuten olen kyllä hyvässä kunnossa,mutta olen joutunut jäämään tuon mäsän vuoksi eläkkeelle.On tämä ollut rankkaa,kun joutuu niin pitkään odottamaan.Eli heinäkuun puoleenväliin.Kiitos sinulle :)

• 50-vuotias
        Aikuinen nainen kirjoitti:

Sepä tässä huolestuttaakin,kun ei ole oireillut juurikaan.Jos ei sitten tuo selkäsärky siitä johdu.Olen 55-vuotias ja aloitin vasta estrokeenin käytön.Tosin niitä löytyi myös maksastakin.Sairastan MS-tautia ja sekin kyllä voi vaikuttaa kipuiluun.Muuten olen kyllä hyvässä kunnossa,mutta olen joutunut jäämään tuon mäsän vuoksi eläkkeelle.On tämä ollut rankkaa,kun joutuu niin pitkään odottamaan.Eli heinäkuun puoleenväliin.Kiitos sinulle :)

Tänään tuli postissa vastaus. Se oli hyvänlaatuinen endometrioomakysta. Olen tosi helpottunut. Kyllä sullakin kaikki varmaan menee hyvin, luota lääkäreihin. Kaikkea hyvää sulle.

• Aikuinen nainen
        50-vuotias kirjoitti:

Tänään tuli postissa vastaus. Se oli hyvänlaatuinen endometrioomakysta. Olen tosi helpottunut. Kyllä sullakin kaikki varmaan menee hyvin, luota lääkäreihin. Kaikkea hyvää sulle.

Sepä hyvä !Onneksi olkoon!
        Toivotaan parasta.:=)

• minävain]

äidilläni myös oli kysta, joka puhkesi. kuulemma kysta voi puhjeta myös niin,että siitä saa pahan tulehduksen, mutta jos se kysta aiheuttaa pahoja kipuja niin sitten se kai leikkauksessa "imetään" pois... itselläni on epämääräinen patti alavatsassa, joka on tuntunut siinä aina, toisella puolella ei ole koskaan ollut pattia ja kuukautiskivutkin ovat aina tällä patin puolella, yhtenä yönä mahakipu oli 7tuntia putkeen,käveleskelin ympäri taloa kun en unta saanut ja katsoin telkkaria, kunnes alkoi kipu lakata, äidilleni tuosta sanoin ja hän kertoi sitten omasta kystastaan. ei muuta kuin valitat vain,että miksi tuollaista asiaa on salailtu. Itse kävin papa kokeessa vähän alle vuosi sitten koska syön e-pillereitä ja se kuuluu asiaan, silloin ei mitään todettu, mutta toivottavasti ensi papa kokeessa selviää mikä aiheuttaa jatkuvat mahakivut X_x

• 17-vee

Mulla puhkesi munasarjakysta ja maha oli niin kipeä, ettei liikkumaan pystynyt. Ennen sitä ei ollut mitään oireita. Jouduin saman tien leikkaukseen, koska epäiltiin umpisuolen puhkeamista. Vatsa oli täynnä verta kystan puhkeamisen takia.

• Aikuinen nainen
        17-vee kirjoitti:

Mulla puhkesi munasarjakysta ja maha oli niin kipeä, ettei liikkumaan pystynyt. Ennen sitä ei ollut mitään oireita. Jouduin saman tien leikkaukseen, koska epäiltiin umpisuolen puhkeamista. Vatsa oli täynnä verta kystan puhkeamisen takia.

Tämä on yhtä odottamista ja odottamista.
        Mulla on alkanut nuo selkä oireet mennä jo melko hankaliksi.Aamulla herään siihen ja esim.imuroidessa pitää pysähtyä joksikin aikaa,kun alkaa särkemään alaselästä.Vielä melkein kolme viikkoa.
        Maha on turvonnut hirveän isoksi.
        Eikä juuri ruoka maistu ja silti paisuu.
        Jumppaamisesta ei tule enää mitään.Olis pitänyt kuitenkin mennä yksityiselle,että olisi päässyt nopeammin.TK:ssa vetkuteltiin tän mun vakavan neurologisen taudin kans vuosikausia.;-(
        Muuten olen huomannut,että pissarakon ollessa täynnä on selkä ja maha kipeä.

• Lilietta

Minä huomasin myös "patin" oikealla puolella alavatsaa ja se puoli kipuileekin:(Toisella puolella ei ole mitään.Epäilen juuri tuota munasarjakystaa,siihen tuntuu kovasti oireeni viittaavan!Pelottaa,että on tehnyt jotain vahinkoa munasarjassa,tai että kyseessä olisi jopa joku munasarjasyöpä..hui..(Aina pahinta pelkäämässä:))Kipuilua on ollut jo pitkään,se on ajoittaista ja heijastuu nivusiinkin.mutta tämän liikkuvan "patin" huomasin vasta äskettäin painellessani vatsaani.

Pitääpä varata pikaiseen lääkärille aika,jotta asia selviää..pelottaa,vaikka lukemani perusteella kystat ovat yleensä hyvälaatuisia ja vaarattomia..toivottavasti tämäkin! Ai niin,olen 21-vuotias.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe