Koira ja kissa

Merieh

Moro.

Mulla on pari vuotias kissa ja 2kk ikänen koiranpentu. Kissa pelkää koiraa ja aina kun koira sisällä yrittää mennä kissaa liian lähelle, se rupeaa sähisemään ja on tassullaankin kerran läpännytkin pentua.
Kun olemme koiran ja kissan kanssa ulkona, koira yrittää kokoajan lähteä kissani perään mutta pidän narun tietenkin tiukalla. Koira kiskoo ja ulisee. Se on niin villinä että varmasti hyppäisi kissan kimppuun(en tiiä purisko vai mitä..) ja kissa aivan varmasti suuttuisi, raapisi, sähisisi ja joksisi karkuun.
Eli haluaisin nyt tietää mikä olisi oikea tapa toimia tässä tilanteessa kun koiranpentu hyökkää (leikkimistarkoituksella?) kissan kimppuun, mutta kissa ei ole innokas leikkimään. Kiellän koiraani "ei"-sanalla enkä päästä sitä kissan kimppuun. Onko tämä täysin väärä tyyli? Oppiiko koira näin, ettei kissan kimppuun saa hyökätä vai pitäisikö sitä rankaista jotenkin vai antaa sen hyökätä nyt pienenä kissan kimppuun että näkisi että kissa kyllä osaa pitää puolensa??
Pelkään että jos koira ei opi käyttäytymään kiltisti kissaani kohtaan, se joskus isompana vielä satuttaa kissaani...

3

1769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

koirasi ei satuta kissaa vaan toisinpäin. Kissat ovat petoja ja pystyvät helposti tappamaan koiranpennun. Sinuna olisin kyllä koirasta huolissani. Anna eläinten selvitellä keskinäiset välinsä itse. Kun pentu muutaman täpin lisää on saanut, niin kyllä se siinä vaiheessa pysyy jo erossa kissasta. Koirat eivät ole tyhmiä.

• Nimetön

Mene väliin vain jos kissasi oikeasti hyökkää koiran kimppuun eikä vain täppäile

• Kokemusta on..

Itselläni jo toinen koira kaksi kissaa. Ensimmäisen koiran kanssa kissoilla kesti kauan ennen ku ne hyväksyivät sen (toisella kissalla meni muutama kuukausi toisella yli vuosi). Toisen koiran kissat sitten hyväksyivät melkeen saman tien - toinen kissa kyllä edelleen välillä sähisee pennulle (5 kk) jos se villiintyy liikaa.

Kyllä pentu pikkuhiljaa oppii miten kissan kanssa pitää olla. Tärkeätä on, että kissalla on jokin pakopaikka johon se aina pääsee pentua karkuun (esim. kirjahyllyn päälle/sängyn alle tms.). Kun meille tuli ensimmäinen koiranpentu leikkasin kissojen kynnet lyhyeksi jotta ne ievät pahasti pääsisi raapimaan pentua (toisen pennun kanssa en tätä enää tehnyt). Ei kissa luultavasti koiraa heti raavi jos sillä vaan on jokin pakopaikka - mutta jos pentu ahdistaa kissan nurkkaan kissa voi hyvinkin puolustaa itseään raapimalla. Yleensä kissa kuitenkin vaan sähisee ja läppäsee peentua kuonoon (meillä kissoilla ei yleensä tällöin ole edes kynsiä ulkona).

Kissa tarvitsee aikaa tottuakseen uuteen tulokkaaseen. Niistä ei välttämättä koskaan edes tule sydänystäviä. Meillä toinen kissa ja koira on kavereita (nukkuvat välillä vierekkäin) toinen kissa ei koirasta hirveästi pidä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2106
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1527
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1263
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1232
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1197
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1024
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      976
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      794
    Aihe