Media-assistentti

Lissu_

Mitä media-assistentit tekevät? Ei ole mitään hajua näistä ammattinimikkeistä..:/

29

40156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töpsel

      Media-assistentit toimivat media-alalla avustavissa töissä. Kuitenkin koulutus pitää sisällään sen, että he ovat valmiita huomattavasti vaativampiinkin toimenkuviin.

      Media-assarit toimivat multimediapuolen tekijöinä, leffojen ääni- ja valoassistentteina, valokuvausstudioissa, trikkisuunnittelijoina... Tekeminen on kiinni omasta osaamisesta. Toiset pääsee keittämään kuvauspaikalle kahvia ja ohjaamaan liikennettä, toiset laatimaan käsisten kuvaussuunnitelmia...

    • ...

      Vähäsen täsmennystä asiaan...Siis noinhan asia paperilla menee mutta totuus on hieman toinen.

      Media-assistentti oli useamman vuoden aika muotikoulutus työvoimapoliittisena koulutuksena ja muutenkin trendiala. Assareita nousi kuin sieniä sateella joka notkoon, koulutuksen taso pitkälle oli kiinni siitä, millainen kouluttajataho oli. Näytöillä homma pyöri ja ulkopuoliset arvioijat tulivat katsomaan, joten tietty näyttöjen suorittamisen verran oli pakko saada kasaan. Sisältö kuitenkin äärimmäisen kirjavaa.

      Tottakai oli hyvinkin päteviä kouluttajia, jotka tekivät ihan päteviä alan "alkeet osaavia" mutta paljon kyllä on puhuttu, että kokonaisuutena mitään erityisen pitkälle ammattiosaavaa väkeä ei tehty. Enkä tarkoita vikaa olevan kouluttajissa, vaan siinä että itse tutkintovaatimukset ovat melko helpot. Siinä ei kovin syvälle kyllä mennä jos ajatellaan, että otettaisiin tuore media-assistentti ja laitettaisiin tekemään vaativia töitä.

      Hyvin sääli sinänsä, koska media-assistentin koulutus on kuitenkin 3-vuotinen ja hyvin pätevä ammattikouluissa ja tietenkin oppisopimuksella jo töissäoppineet ovat aivan oma lukunsa. Hieman työelämän silmissä tosiaan kärsi inflaatiota koko tutkinto tuossa muoti-ilmiössä.

      Ja itsekin tiedän omasta kokemuksesta mistä puhun, kauan olin ollut aikanaan jo vastaavissa hommissa mutta aikalailla alan perusduunia kuitenkin vääntänyt. Ihan hetken mielijohteesta menin töiden sivussa n. 7 kk kestävään näyttöjen läpäisyys tähtäävään koulutukseen ja pakko kyllä sanoa, että itselleni se ei antanut yhtään mitään. Sama vaikutelma tuli, kuin Officepakettia ja Internetiä käytät päivittäin työssäsi ja sitten menet suorittamaan tietokoneen A-ajokortin...Sama tuntu jäi itselle.

      Täälläkin kotikaupungissa monta kurssia vedettiin, mutta en ole kuullut yhdenkään saaneen mitään alaavastaavaa hommaa. Ja montaa olen kadulla nähnyt.

      Ne jotka olivat jo valmiiksi töissä, jatkoivat vain omaa hommaansa ja ne jotka olivat työttömiä koulutuksen käydessään eivät kyllä ole paikkoja saaneet. Ihan jo siitä syystä, että sama ongelma vallitsee täällä kuin muuallakin. Eli media-assistentin tasoiselle koulutukselle ei kertakaikkiaan ole työtehtäviä. Ne harvat jotka joskus aukeavat, ovat jo sellaisia että otetaan amk-pohjaisia ja liki pakko olla jo melkein jotain työkokemustakin. Siihen päälle, että media-assistenttikoulutus vähän ei-niin-päteviä henkilöitä tuovan maineen on saanut niin ei oikein hyvä tilanne.

      Ja nyt en missään muodossa hauku ketään järjestävää tahoa, omakin koulutus oli kyllä niin pätevää kuin se varmasti voi olla ja meni vielä pidemmälle kuin näyttöihin olisi vaadittu. Plus varmasti jokainen kouluttaja ja opiskelija parhaansa tekee, mutta ei paikkoja koulutusta ei oikein arvosteta pilvin pimein koulutettuja=hieman huono yhtälö.

      • Töpsel

        Helsingissä valmistuneista media-assistenteista on tietoa tämän verran:

        - 30% valmistuneista sijoittui suoraan työelämään valmistuttuaan
        - 30% sijoittui ylempiin opiskeluasteisiin (yliopistot, ammattikorkeakoulut)
        - 30% ei sijoittunut heti valmistuttuaan alalle (tähän joukkoon kuuluvat mm. asepalvelukseen menneet miehet)
        - 10% ei tietoa


      • Jeppis
        Töpsel kirjoitti:

        Helsingissä valmistuneista media-assistenteista on tietoa tämän verran:

        - 30% valmistuneista sijoittui suoraan työelämään valmistuttuaan
        - 30% sijoittui ylempiin opiskeluasteisiin (yliopistot, ammattikorkeakoulut)
        - 30% ei sijoittunut heti valmistuttuaan alalle (tähän joukkoon kuuluvat mm. asepalvelukseen menneet miehet)
        - 10% ei tietoa

        30% suoraan työelään? Vaikea uskoa noin isoa lukua, puhutaan sentään media-assareista..


      • Töpsel
        Jeppis kirjoitti:

        30% suoraan työelään? Vaikea uskoa noin isoa lukua, puhutaan sentään media-assareista..

        Puhutaan kaupungista, johon on kasautunut käytännössä koko Suomen media-ala (siis silleen ihan oikeesti). Puhutaan myös kaupungista, jossa opettajiksi saadaan muitakin kuin alalta itsensä pihalle juoneita vanhoja densoja.


      • vanha käpy
        Töpsel kirjoitti:

        Puhutaan kaupungista, johon on kasautunut käytännössä koko Suomen media-ala (siis silleen ihan oikeesti). Puhutaan myös kaupungista, jossa opettajiksi saadaan muitakin kuin alalta itsensä pihalle juoneita vanhoja densoja.

        3 vuotta on mulle liikaa.. Olen kolmekymppinen ja kaipaan mielellään AIKUISKOULUTUSTA alalta. Näyttäis vaan että on suunnattu kaikki jo alalla oleville. 2v olis mukava aika opiskella, en halua välttämättä pääasiallisesti niitä hommia tehdäkään. Myöhemmin ehkä sitten lisää koulutusta. Eli tietoa? Kenelläkään? HEO mediapaja vaikutti kiinnostavalta mut on perkele kallis koulu.


      • vanha käpy
        vanha käpy kirjoitti:

        3 vuotta on mulle liikaa.. Olen kolmekymppinen ja kaipaan mielellään AIKUISKOULUTUSTA alalta. Näyttäis vaan että on suunnattu kaikki jo alalla oleville. 2v olis mukava aika opiskella, en halua välttämättä pääasiallisesti niitä hommia tehdäkään. Myöhemmin ehkä sitten lisää koulutusta. Eli tietoa? Kenelläkään? HEO mediapaja vaikutti kiinnostavalta mut on perkele kallis koulu.

        Siis Helsingin seudulta..


      • Anonyymi

    • mukaisesti

      auttavat media-alan töissä niitä jotka ovat hankkineet kunnon koulutuksen.

      • oletkomasentunut

        joujou aika ilonen ilme sun tekstillä..


    • Valmistunut

      Jos haluat saada laadukasta media-assistentti koulutusta eikä paikkakunnalla ole niin väliä niin suosittelen lämpimästi Pohjois-Karjalan ammattiopiston media-assari linjaa Outokummussa. Loistava. Laitteet ja puitteet kunnossa, opetus innostavaa ja jos olet alasta kiinnostunut niin tarjoaa hyvät puitteet tulevaisuuteen. Itse olen ollut todella tyytyväinen opetuksen tasoon ja koulutuksen jälkeinen työllistyminen on ollut helppoa kuin heinänteko :D Innostus alaan on vain kasvanut työelämän myötä.

      • ...

        mitä nää teet niinku työkses??


    • työtnassari

      Ovat työttömänä kortistossa

      • tuomo

        Media-assistentti on vain nimike joka jakautuu eri haaroihin on ainakin valokuvaus, ääni/video, mutta on myös erikseen painopinnan vamistus linjat.
        Eli pelkkä media-assistentti ei vielä kerro työnantajalle koko totuutta mitä olet opiskellut.
        Itsekin olen Media-assistentti/graafinen suunnittelija. eli painopinta/hieman internet web sivut.
        Niin ja töitähän ei haeta papereilla vaan portfoliolla eli työnäytteillä. ketään numerot kiinnosta.


      • Höhlä

        kortistoon kyllä joutuu, varsinkin jossei ole muuta koulutusta ja osaamista. Pätkätöitä ja kakkahommia ehkä löytyy, mutta palkkaus onkin sitten niin surkea että miksi lähteä töihin kun saa vähemmän kun mitä istuisi kotona!


      • ???
        Höhlä kirjoitti:

        kortistoon kyllä joutuu, varsinkin jossei ole muuta koulutusta ja osaamista. Pätkätöitä ja kakkahommia ehkä löytyy, mutta palkkaus onkin sitten niin surkea että miksi lähteä töihin kun saa vähemmän kun mitä istuisi kotona!

        istutaan me itsemme pihalle hinnoitelleet himassa ja annetaan työt muista maista tuleville... meininki hyvä >_


      • white rabbit
        ??? kirjoitti:

        istutaan me itsemme pihalle hinnoitelleet himassa ja annetaan työt muista maista tuleville... meininki hyvä >_

        ite oon media aSSARIN ammatillisella yo linjalla ja valmistun siinä samassa 3d animoijaks. Kattelin tota työllisyys tilaisuutta ja vArsinkin ulkomailla näyttää oman alan ihmisistä olevan tarvetta. Suomesta en niin tiedä...ainoo on hesa johon suurin osa varmaan eksyy jossakin vaiheessa. AiNakin on moni puolinen koulutus vaikka olisin mieluummin jamaicalla jah jah. Kertokaas joku jtn kk/vuosi salarya suomessa meneekö 3000e/kk esim. yle.


      • laurajulia16
        ??? kirjoitti:

        istutaan me itsemme pihalle hinnoitelleet himassa ja annetaan työt muista maista tuleville... meininki hyvä >_

        Totuushan on se, että jos haluaa jonkin näköisiin media-alan töihin niin kannattaa sen media assari koulutksen jälkeen hakeutua korkeakouluopintoihin?..


      • Vähempään tyytyvä media ass...
        laurajulia16 kirjoitti:

        Totuushan on se, että jos haluaa jonkin näköisiin media-alan töihin niin kannattaa sen media assari koulutksen jälkeen hakeutua korkeakouluopintoihin?..

        Joo... Ihan jees pointtejahan tässä keskustelussa on. Itse Media assari yo tutkinnon käyneenä oon ihan sitä mieltä, että pitää sitä itse tehdä töitä noitten kurssien eteen. Meidän koulussa sai hyvin helpolla kurssit läpi, mutta kyllä sen huomas ketä kiinnostaa ja ketä ei.

        Nyt olen itse assarina viihde-alan yrityksessä ja tyytyväinen tähän... HYVÄT IHMISET!! EI NE TYÖPAIKAT LUOKSE KÄVELE!!!!

        Koulussa sanottiin, että suoraan töihin vaan. Tällä alalla arvostetaan työkokemusta eikä papereita. Itse kumminkin ajattelin mennä amkhon lukemaan media tekniikkaa. Siellä pääsee syventymään erittäin hyvin media-alan eri osa-alueisiin :)

        Ja älkää hyvät ihmiset olko noin epätoivosia...

        Että semmosta.


      • mahd.tulevaonnistuja
        Vähempään tyytyvä media ass... kirjoitti:

        Joo... Ihan jees pointtejahan tässä keskustelussa on. Itse Media assari yo tutkinnon käyneenä oon ihan sitä mieltä, että pitää sitä itse tehdä töitä noitten kurssien eteen. Meidän koulussa sai hyvin helpolla kurssit läpi, mutta kyllä sen huomas ketä kiinnostaa ja ketä ei.

        Nyt olen itse assarina viihde-alan yrityksessä ja tyytyväinen tähän... HYVÄT IHMISET!! EI NE TYÖPAIKAT LUOKSE KÄVELE!!!!

        Koulussa sanottiin, että suoraan töihin vaan. Tällä alalla arvostetaan työkokemusta eikä papereita. Itse kumminkin ajattelin mennä amkhon lukemaan media tekniikkaa. Siellä pääsee syventymään erittäin hyvin media-alan eri osa-alueisiin :)

        Ja älkää hyvät ihmiset olko noin epätoivosia...

        Että semmosta.

        Hyvä vastaus, kiitän. Ja monet näyttävät olevan melko synkkämielisiä tämän asian kanssa. Eiköhän niitä töitä löydy enemmän kuin tarpeeksi kun vain jaksaa tehdä jotain asian eteen. Mutta omapahan on häviönsä, jos ajattelevat niin... ;)


    • osaka

      PITÄIS osata niin paljon ENEMMÄN. Viime vuosikymmenellä ei yhtään töitä ja tällä vuosikymmenellä tod.näk.sitäkin vähemmän.Netissä istuminen on pilannut silmät ja selän ja hartiat kipeänä joka päivä.Eipä ollut kannattava touhu ollengan,ex-muijakin heitti ulos ja työppärin rouva pudotti työmarkkinatuelle jo kesällä 2001.

      It-alan isännät,no heh-heh,"Ota domino",niitten sisältä ei löydy mitään, mut toisaalta:Ken sitä tarviiskaan?

    • joiu

      On media-assareita ja media-assareita. Itse oon ko. koulutuksen käynyt aikanaan ja nyt 10v kokemus graafiselta alalta takana. Nykyisin siis graafinen suunnittelija.
      Eräässä isossa lehtitalossa media-assarit on tavallisia sihteereitä jotka naputtelee sisään buukkauksia ja laskuttaa eli eivät todellakaan tarvitse mitään graafisen alan/web-taitoja. Perussihteerikköjä vaan, mutta ehkä titteli on mediasexxxikäs jossain Punavuoren trendibaarissa.

    • mese1

      Hyvät ihmiset, älkää vaipuko synkkyyteen.

      Täällä yksi media-assistentti, teatteri- ja esitystekniikasta. Nykyään toimenkuvana projekti-insinööri monikansallisessa yrityksessä.

      Töitä riittää, kun on halu oppia uutta.

      • Anonyymi

        Juuri näin, töitä on niitä haluavalle aivan varmasti. Tällä alalla vain pitää olla oma-aloitteinen ja yrittäjähenkinen. Itsekkin olen media-assistentti, jolla on myös Valokuvaajan ammattitutkinto, ja töitä on tarjolla.


    • dunissa
    • munapäällikkö

      pippeli hommia

    • Assarinpan

      Keittelevät kahvia ja näyttävät hyvältä

      • Anonyymi

        Saattaa olla tittelinä kahvinkeittäjä. Itse olen isolle mediakonsernille tehnyt freelancerina muutakin kuin kahvinkeittoa - esimerkiksi valokuvannut ja kirjoittanut juttuja lehtiin.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe