Miten jaksaa valvoa?

ennen tenttiä

Onko kellään hyväksi havaittuja keinoja, miten jaksaa valvoa koetta/tenttiä edeltävänä yönä? Kaikki aina sanoo, että edeltävänä iltana kannattaa mennä nukkumaan mahdollisimman aikaisin ja nukkua pitkään, mutta olen huomannut, ettei se tuota omalla kohdallani toivottuja tuloksia. Lukemalla aamun pikkutunneille asti ja nukkumalla juuri ja juuri niin paljon, etten nukahda kesken tentin, onnistun paljon paremmin. Aina ei vaan meinaa jaksaa pysyä hereillä, ja kofeiini aiheuttaa itselleni pahoja keskittymisvaikeuksia, joten kofeiinitableteista ja energiajuomista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mitä muuta voisi yrittää?

13

4709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      itselläni auttaa kun nousen ihan ylös kävelemään joksikin aikaa venytellen. Voi jopa käydä muutaman minuutin lenkillä ulkona, vaikkapa talon kiertämässä. Eräs toinen hyvä keino on nukkua viiden minuutin torkut ja laittaa vaikka herätyskello soimaan. Virkistää kummasti

    • Tidus9999

      Paras keino on, että opettelet valmistautumaan tentin ajoissa. Aivosi kuten yleensäkin muiden ei voi omaksua kaikkea tietoja yhdessä päivässä! Lepo on kuitenkin tärkeetä keskittymisen kannalata!!!

    • Puoli uneton

      Voit tietysti mennä nukkumaan iltasella ja nukkua pari tuntia ja herätä pirteämpänä yöhön.
      Itseäni adrenaliini valvottaa muutenkin tärkeää tenttiä edeltävänä yönä mukavasti.

    • Iltauninen

      Olen tuskin koskaan onnistunut lukemaan päiväsaikaan tenttiin. Lukeminen sujuukin tehokkaimmin viime tingassa, kun ei ole aikaa enää sijaistoimintoihin (siivous, vanhojen valokuvien albumittaminen, sähköpostikirjeiden kirjoittaminen kaikille ystäville joihin ei muuten tule pidettyä yhteyttä, lehtileikkeiden järjestäminen, unelmien talon pohjapiirustuksen suunnitteleminen jne.).

      Paremmin kuin jaksan valvoa yön, jaksan herätä tosi aikaisin lukemaan. Siis ensin vähän lukemista, puolen yön aikaan nukkumaan vaikkapa kahdeksi tunniksi, sitten herätys ja lukemaan ja tenttiin. Jos alkaa aamulla väsyttää liikaa niin siirrän ahterini yliopiston kahvilaan ja jatkan lukemista siellä - jos siellä ei ole tuttuja.

      • iltauninen

        Kavereiden kanssa luetaan yöllä yhdessä eli soitellaan välillä ja kysellään, miten luvut edistyvät.


    • yksi toimiva

      Suuntaa kirkas kohdevalo itseäsi kohti ja ole valossa koko yö. Ainakin minulla toimii.

    • asiallinen_tuntija

      Milloin ajattelit opetella oikeasti tekemään töitä ja opiskelemaan? On aivan harhaluulo ettei päivisin pystyisi lukemaan. valmistaudu harjoitustöihin ja luennoille, lue joka luennon jälkeen asia kirjasta, aloita lukeminen tunnin pätkissä vaikka 2 vkoa ennen tenttiä, niin ei tarvitse valvoa yökausia.

      Viime hetken lukeminen tunkee asiat lyhytkestoiseen työmuistiin, ja ne unohtuvat samantien. Varsinkin kumulatiivisilla eli aiempaan tietoon perustuvilla opiskelualoilla teet käytännössä ammatillisen itsemurhan jos lukemisesi on pelkkää edellisen yön hätäpänttäystä.

      • johdu

        Päivisin on aika vaikea opiskella, jos naapurit pitää silloin järkyttävää meteliä...


      • Ai Mitä häh?

        Riittääkö pelkkä päivätyöskentely muka jonkun opiskeluissa? Ei minulla ainakaan. Pakko kai sitä on työskennellä yötä päivää, jos pakko on. Ihan oikeasti, pelkät päivät eivät aina riitä kouluaikana.


    • Tartuntavaara

      Sisko kerran sano että olikoha se sillee et mennee aina lyhhyitten aikojen päästä nukkuun puoleks tunniks. Piti varmaa nukkumisen välillä olla 1 tunti, 1 ja puol tuntii tai kaks tuntii herreillä. En muita kovin. Ite en oo kokkeillu ko en saa puolesa tunnisa unta ja jos saan ni en jaksa herätä ko kello soittaa. Tuosa kuulemma oppii sillee et tarvii unta vaa tosi vähä päiväsä.

    • Daylight rules

      Jotkut pystyy luultavasti paremmin valvomaan kuin toiset. Mulla ei suju ollenkaan ja hyvin oon pärjänny "päivälinjalla". Jo lukiossa pari kaveria pänttäs tenttiä edeltävänä yönä eivätkä silti menestyneet kovinkaan hyvin.

    • Anonyymi

      MITEN VALVOA

    • Anonyymi

      jos oikeasti opiskelee vastuullisesti (so. itsellensä) niin ei ole mitään tarvettaa päntätä kokeita varten viime hädässä yötä myöten. Tenttikunto on aina olemassa. Laiskuri lukee ja pänttää hätäpäissänsä kokeisiin edellisenä iltana ja pikkutunneille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe