Er.P 9

Hei!Mie haluaisin niin kovasti tietää missä miun ukki taisteli. Joukko-osasto oli talvisodassa Er.P 9 ja jatkosodassa JR25. Eli ukki oli kotoisin Laatokan Karjalasta. Ukkia ei enää ole ja jos olen oikein ymmärtänyt, ei hän eläessään ilmeisesti kovin halukkaasti sotaretkistään kertonut, ei ainakaan meille lapsenlapsille.
Nyt vasta kun ukin kuolemasta on jo vuosia, mie olen ruvennu miettimää enemmän noita menneitä asioita ja sodathan liittyvät vielä meijän suomalaisten lähimenneisyyteen, ainakin miun mielestä! Ja siitä, että mie saan elää ja olla täällä ihan mie itte, mie olen kiitollinen ukille ja taatukalle ja kaikille muille, jotka asian eteen sillon aikanaan teki töitä!
Että jos joku tietäis onko esim. joissakin kirjoissa mainintaa kyseisistä joukko-osastoista ni mie oisin erittäin hyvilläni!
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ilmianna
Jaa
Tietoa löytyy Sota-arkistosta. Jos sinulla on tarkka syntymäaika tai sotilaspassi niin niillä tiedoilla pääsee arkistoihin sisään. Sota-arkisto on Helsingissä sieltä löytyy kaikkien Suomen sodissa olleiden sotilaiden tiedot.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
0 VASTAUS:

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kokeile alkuun vaikka talvisodan pikkujättiläistä ja jatkosodan pikkujättiläistä. Hyviä perusteoksia, jotka löytyy joka kirjastosta ja joista on hyvä aloittaa.

Er.P 9 taisi kuulua 13. Divisioonaan eli Laatokan Karjalassa jossain on taisteltu. JR25 liittyy Kannakseen ja ns. piikkirykmenttiin, joka elokuussa -41 oli laukaisemassa ihan "helevetinmoista" mottia. Oliko se nyt sitten joku miljardimotti tai jotain :)

Sota-arkisto on juu myös aika hyvä juttu.
Ilmianna
Jaa
Myös minun ukkini, joka oli kotoisin Soanlahdelta, palveli talvisodan aikaan kyseisessä pataljoonassa. Sotilaspassin perusteella taistelupaikkoja olleet ainakin: Uomaa, Tolvajärvi, Ristisalmi, Ignoinaho, Ägläjärvi ja Viitavaara.
Ilmianna
Jaa
Er.P.9 perustettiin Suojärvellä.Sen runkona oli
Rajavartioston Salmin komppania ja rajakarjalan
reserviläiset.Pataljoona joutui torjumaan neuvos-
divisioonan hyökkäystä ja perääntymään kovia taisteluja aina Tolvajärvelle saakka,Joulukuun a-
lussa apuun tuli eversti Pajarin komentama JR 25.
Joulukuun alussa venäläiset lyötiin Tolvajärven
taistelussa ja neuvostodivisioona pakotettiin pe-
rääntymään Aittojoelle,jossa rintama pidettiin so
dan loppuun asti.
Pataljoonan panos näissä taisteluissa erittäin
ratkaiseva
Ilmianna
Jaa
Mun vaari oli samassa pataljoonassa Talvisodassa ja osaan kertoa paljon lisää tai ainakin mistä tietoa löytyy. Mikä komppania ErP 9:ssä?
1
Ilmianna
Jaa
Isäni oli syntynyt vuonna 1900. Tietääkö joku minä vuonna tuon ikäiset sotamiehet koitutettiin sodasta. Olin lapsi ja vertailen muistikuviani ja ei ole ketään keneltä kysyisin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Eiköhän hänkin ollut loppuun asti mikäli ei loukkaantunut talvisodassa. Siis vuoten 1944 asti.

Oma isäni loukkaantui kaksi päivää ennen välirauhaa talvisodassa,
mutta jatkoi sotimista aina tuohon vuoten 1944 asti. Hän oli syntynyt 1908.

Talvisodassa hän oli 13. Divisioona. Osasto Wahlfors 1940 , elikkäs tuo soti Laatokan Karjalassa. (9

13. divisioona oli yhtymä joka perustettiin ylimääräisten harjoitusten (YH:n) alussa 14. lokakuuta 1939 alkaen Savon sotilasläänin alueelta. Kyseinen sotilaslääni koostui Kuopion ja Mikkelin sotilaspiireistä. Divisioonan tunnetuimmat taistelut olivat mottitaisteluita Laatokan Karjalassa.

Isäni ei ole silti Savosta tai Itä-Suomesta , mut silti hän taisteli heidän rinnalla samassa joukko osastossa talvisodan lähes välirauhan asti. :)

Niin jos tiedät isäsi tarkka tieto, nimen ja syntymäajan, niin netin kautta voi tilata kantakortin hänestä.

https://www.arkisto.fi/fi/palvelut/näin-tilaat-kantakortin

Sen avulla löytyy jopa sotapäiväkirjoja mitä voi tutkia Kansallisarkistosta

Itsekin sain tietää, että samassa rytäkässä jossa isäni haavoittui, kuoli 13 suomalaista
ja 16 muuta haavoittui siinä samaisena yönä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vaarini oli syntynyt 1900, taisteli Talvisodan läpi, mutta ei enää kutsuttu Jatkosotaan.

Miehistön jäsenenä nelikymppistä on pidettävä jo aika vanhana sotatoimiin rintamalla ja perheellisenä konepuuseppänä vaaria tarvittiinkin enemmän kotirintamalla, millä vallitsi karmea työvoimapula.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Orpo-Poika kirjoitti:
Eiköhän hänkin ollut loppuun asti mikäli ei loukkaantunut talvisodassa. Siis vuoten 1944 asti.

Oma isäni loukkaantui kaksi päivää ennen välirauhaa talvisodassa,
mutta jatkoi sotimista aina tuohon vuoten 1944 asti. Hän oli syntynyt 1908.

Talvisodassa hän oli 13. Divisioona. Osasto Wahlfors 1940 , elikkäs tuo soti Laatokan Karjalassa. (9

13. divisioona oli yhtymä joka perustettiin ylimääräisten harjoitusten (YH:n) alussa 14. lokakuuta 1939 alkaen Savon sotilasläänin alueelta. Kyseinen sotilaslääni koostui Kuopion ja Mikkelin sotilaspiireistä. Divisioonan tunnetuimmat taistelut olivat mottitaisteluita Laatokan Karjalassa.

Isäni ei ole silti Savosta tai Itä-Suomesta , mut silti hän taisteli heidän rinnalla samassa joukko osastossa talvisodan lähes välirauhan asti. :)

Niin jos tiedät isäsi tarkka tieto, nimen ja syntymäajan, niin netin kautta voi tilata kantakortin hänestä.

https://www.arkisto.fi/fi/palvelut/näin-tilaat-kantakortin

Sen avulla löytyy jopa sotapäiväkirjoja mitä voi tutkia Kansallisarkistosta

Itsekin sain tietää, että samassa rytäkässä jossa isäni haavoittui, kuoli 13 suomalaista
ja 16 muuta haavoittui siinä samaisena yönä.
Piti tarkista tieto. O`hh ku muisti petti ? Kuolleita olikin 17 . ja haavoittuneita peräti 24
eikä niin kun muistelin tuossa aiemmin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Kollimaattori kirjoitti:
Vaarini oli syntynyt 1900, taisteli Talvisodan läpi, mutta ei enää kutsuttu Jatkosotaan.

Miehistön jäsenenä nelikymppistä on pidettävä jo aika vanhana sotatoimiin rintamalla ja perheellisenä konepuuseppänä vaaria tarvittiinkin enemmän kotirintamalla, millä vallitsi karmea työvoimapula.
Kiitos, tuo vahvisti ajatustani että isä ei taistellut enää jatkosodassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Er.P 9

Hei!Mie haluaisin niin kovasti tietää missä miun ukki taisteli. Joukko-osasto oli talvisodassa Er.P 9 ja jatkosodassa JR25. Eli ukki oli kotoisin Laatokan Karjalasta. Ukkia ei enää ole ja jos olen oikein ymmärtänyt, ei hän eläessään ilmeisesti kovin halukkaasti sotaretkistään kertonut, ei ainakaan meille lapsenlapsille.
Nyt vasta kun ukin kuolemasta on jo vuosia, mie olen ruvennu miettimää enemmän noita menneitä asioita ja sodathan liittyvät vielä meijän suomalaisten lähimenneisyyteen, ainakin miun mielestä! Ja siitä, että mie saan elää ja olla täällä ihan mie itte, mie olen kiitollinen ukille ja taatukalle ja kaikille muille, jotka asian eteen sillon aikanaan teki töitä!
Että jos joku tietäis onko esim. joissakin kirjoissa mainintaa kyseisistä joukko-osastoista ni mie oisin erittäin hyvilläni!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta