Vaasa opiskelijakaupunkina

hyväksytty

Tänään tuli siis kirje, että pääsen Vaasan amk:hon opiskelemaan englanninkielistä linjaa. En tosin ole vielä varma otanko paikkaa vastaan. Nyt siis kiinnostaisi kuulla, että minkälainen paikka Vaasa oikein on opiskelijan näkövinkkelistä? :) Ja tietenkin kaikki joilla on kokemusta Vaasan amk:sta kertokaa toki siitäkin! En tunne Vaasasta ketään ja käsittääkseni se on aika pieni paikka. :/

Asiallisia vastauksia toivoisin saavani.. :)

16

3463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Vaasa on mukava kansainvälinen ja merellinen kaupunki. Pienehköhän se on vaikka Suomen mittakaavassa Vaasa luetaan kyllä kuuluvaksi 10 suurimman kaupungin joukkoon - väkeä on n. 60 000.

      Opiskelijan kannalta hyvä paikka. Halvat vuokrat ja asuntojen tarjonta erittäin hyvä - ei siis vaikeuksia löytää kämppää. Paikallisliikenne on kehnohkosti järjestetty, mutta liikkuminen on opiskelijalle halpaa - niin ja jos saa kämpän esim. keskustasta/palosaarelta, niin eipä sitä bussia edes tarvitse liikkumiseen.

      Ja korkea-asteen opiskelijoita kaupungissa on n. 10 000, joten tekemistä kyllä riittää.

      • hyväksytty

        Ihana kuulla, että siellä on sentään opiskelijoita noin paljon. Minä kun ajattelin, että siellä olis vain ihan murto-osa asukkaista opiskelijoita. :) Eiköhän sieltä sitten löydy se kämppiskin ja opiskelijaseuraa, jos sinne päin siis lähden ensi syksynä.

        Asunnon vuokrat on ainakin näyttäneet halvoilta ja mitä niistä asunnon kuvista olen koittanut tihrustaa niin aikas hyvän kuntoisiltakin ne ovat näyttäneet. Hienoa, että tuo Palosaari on niin lähellä keskustaa, kun suurin osa asunnoista näyttäisi sielläpäin sijaitsevan. :)


    • susa

      Itselläni ei kyllä ainakaan ole mitään negatiivista sanottavaa Vaasasta. Itse olen opiskellut siellä vuoden, tosin lopetin sen alan opiskelun, mutta nyt pyrin uudelleen Vaasaan lukemaan toista alaa.

      Vaasa on tosi kansainvälisen tuntuinen, koska on paljon myös ulkomaalaisia vaihto-opiskelijoita ja muutenkin on opiskelijoita runsaasti. Lisäksi Vaasa on tosi kaunis ja viihtyisä paikka, omasta mielestäni. Meri antaa oman leimansa kaupungille ja tekee siitä viihtyisän rannikkokaupungin.

      Opiskelijabileitä on paljon, ja baaritarjonta on aika runsasta. Tekemistä varmasti riittää. Lisäksi tietysti se, että kun on kaksikielinen kaupunki niin oppii myös toista kotimaista jos vaan itsellä on halua oppia.

      Asuntotarjonta on tosiaan hyvä, ja opiskelija-asuntoja saa edullisesti. Palosaari-keskusta akselilla kaikki palvelut ovat kävelyetäisyyden päässä.

      Tässä vielä kiva linkki, johon kannattaa tutustua, ellet ole jo tutustunut :)
      http://www.ylisiistii.fi/

    • Ex-fuksi

      Moikka!

      Ole asunut nyt vuoden Vaasassa ja olen rakastunut tähän kaupunkiin. Kaikki löytyy läheltä, mutta ei ole kuitenkaan liian pientä.

      Opiskelen yliopistossa (se on siis palosaaressa) ja asuin ekan puolivuotta solussa Palosaaressa, muutin helmikuussa keskustaan ja on viihtynyt paljon paremmin sijainninkin kannalta. Vaikka mun täytyy polkea joka päivä yolle niin ei siinä mene kuin 10 minuuttia max. Ja esim. se mikä mua ärsytti oli se, että baarista piti aina talvella ajella kännissä pyörän kanssa kotiin, ei ollut kovin kivaa. Tietääkseni sun tuleva koulu on siis Raastuvankadullako? Vai Palosaaressa, siellä taisi olla insinöörit(?) Noh, suosittelen keskustaa, ehdottomasti.

      Täällä tosiaan on yli 10 000 opiskelijaa.

      Tein uskaliaan ratkaisun ja jäin kesäksi tänne, luulin että täällä ei ole ketään opiskelijakavereita, mutta kyllä niitä on sittenkin tänne jäänyt. Työpaikkojen saanti edellyttää edes jonkinlaista ruotsin osaamista, sen on sinänsä meille muualta tuleville negatiivinen asia, mutta kyllä sitä oppii jos on pakko.

      Ammattikorkeassa ei kuulema ole niin aktiivista opiskelijatoimintaa kuin yliopistossa, mutta uusiin ihmisiin tutustumalla pääsee uusiin "piireihin".

      Mäkään en ollut käynyt Vaasassa kuin kerran ennen muuttoa tekemässä pääsykoetta. Mut niinkuin alussa mainitsin niin tää vei mun sydämen ja jalat alta, suomenruotsalaisetkin saa nykyään vain hymyn päälle.:)

      • hyväksytty

        Iiiks, onko Palosaari noin kaukana keskustasta!? Ei kyllä itseäkään huvittaisi talvella polkea pitkää matkaa pakkasessa pyörällä - varsinkaan juuri sieltä baarista kotiin (uskoisin että niissä tulee sitten viihdyttyä aika hyvin opiskelujen ohessa). :D

        Raastuvankadulla siis kouluni sijaitsee. Älyttömän kalliita nuo asunnot vain tuntuvat olevan juuri siinä keskustassa. :/ Kannattaisikohan muuten asunto varata jo tässä vaiheessa? Kuinkahan helpolla Vaasasta saa ensimmäisenä vuonna yksiön? Olisin siis kisun kanssa muuttamassa sinne, ja soluun ei tietääkseni saa ottaa kissaa mukaan. :(

        Itseäkin vähän hirvittää tuo ruotsin puhuminen, kun en ole sitä juuri koulun ulkopuolella tarvinnut. Mutta eiköhän siihen äkkiä totu ja kait ne ruotsin kieliset ymmärtävät edes hitusen suomea. :)


      • ex-fuksi
        hyväksytty kirjoitti:

        Iiiks, onko Palosaari noin kaukana keskustasta!? Ei kyllä itseäkään huvittaisi talvella polkea pitkää matkaa pakkasessa pyörällä - varsinkaan juuri sieltä baarista kotiin (uskoisin että niissä tulee sitten viihdyttyä aika hyvin opiskelujen ohessa). :D

        Raastuvankadulla siis kouluni sijaitsee. Älyttömän kalliita nuo asunnot vain tuntuvat olevan juuri siinä keskustassa. :/ Kannattaisikohan muuten asunto varata jo tässä vaiheessa? Kuinkahan helpolla Vaasasta saa ensimmäisenä vuonna yksiön? Olisin siis kisun kanssa muuttamassa sinne, ja soluun ei tietääkseni saa ottaa kissaa mukaan. :(

        Itseäkin vähän hirvittää tuo ruotsin puhuminen, kun en ole sitä juuri koulun ulkopuolella tarvinnut. Mutta eiköhän siihen äkkiä totu ja kait ne ruotsin kieliset ymmärtävät edes hitusen suomea. :)

        Joo, nii se vaan on, että pidän sua hölmönä jos meet Palosaaresta kämpän ottaan ja koulu on Raastuvakadulla.:) Vöyrinkaupugin osakin on parempi, lähes keskustaa. Ei siis missään nimessä Palosaarelle!

        Asuntoa hakemaan heti, jos et hae heti niin et tule ainakaan samaan yksiötä Voassilta, eli Vaasan opiskelija-asuntosäätiöltä. (www.voas.fi) Yliopistoo valitaan vuosittain n 600 uutta opiskelijaa ja ammattikorkeisiin omansa niin yksiöistä on aina pulaa. Toki yksityisiltäkin kannattaa hakea ja yrittää saada kämppää. Yleisesti vaan Voassilla kämpän vuokraan kuuluu sähkö vakio vesimaksu netti niin on halvempaa ottaa siltä yksiö. Katso myös http://www.pikipruukki.com/Default.aspx?id=299484

        Soluun saa ottaa kissan jos kämppis antaa luvan, mutta pitemmän päälle ainakin minua alkaisi harmittaa se, että kämppiksellä on kissa, joka saattaa hyppiä, raapia jne.. pidemmän päälle ehkä parempi on yksiö.

        Teen välillä tosiaan töitä ja joudun käyttämään palveluammatissa ruotsia. Täällä varsinkin vanhemmat ihmiset eivät halua puhua suomea vaan jankkaavat ruotsia, eivätkä vaihda kieltä suomeen. Välillä keskustelu menee siihen, että minä puhun suomea heille ja he ruotsia minulle. Kyllä sitä ymmärtää paremmin kuin puhuu, jote näin se on helpompaa. Vuoden asumise jälkeen siihen "ulkomailla" oloon on jo tottunut, mutta kaverit jotka tulevat etelämmästä, meinaavat aina revetä nauramaan kun kaupan kassalla kuuluu "kaksikymmentäkaksi euroa" "tjugotvå euro"..

        Kysy ihmeessä vielä jos sulla on jotain kysyttävää, vastaan mielelläni. Ja kun mietit tota kämppä asiaa, niin muista että se, että joudut esim. maksamaan vuokraa heinä- ja elokuulta ei ole ollenkaan nii paha kuin että joutuisit 4 hengen soluun. Kannattaa siis ihan soittaa Voassille ja kysellä mikä tilanne on.


    • vaasalaistunut.

      Mukava kaupunki. Onnea valituksi tulleelle.

      • hyväksytty

        ..että onko vaasassa paljon baareja, joihin yli 18-vuotiaana pääsee? Muistaakseni Jyväskylässä ei ollut kovinkaan montaa yli 18-vuotiaille tarkoitettua baaria, vaan suurimpaan osaan oli yli 20 vuoden ikäraja.. :(

        Ja kiitos onnitteluista! :)


    • 345

      Vaasassa tilastollisesti joka viides on korkeakouluopiskelija, joten aika hyvässä seurassa olisit. Ks. www.ylisiistii.fi

    • marre123

      Hei! itse muutin vaasaan kuukausi sitten ja tietoa ei ollut kaupungista lainkaan...olen niin tykästynyt kaupunkiin, että tulen varmasti viihtymään täällä...ihmiset on mukavia ja biletystäkin riittäää...kuulema viel yöelämä lisääntyy syksyllä...että tervetuloa vaan tänne päin....kyllä suosittelen!!!!

    • vaaaaaaaaasaaaaaa

      kiinnostuspump
      Eli millainen Vaasa on opiskelijakaupunkina?
      Omana kouluna Novia Yrkeshögskolan.

    • 5+3

      Itse Vaasaan alkujaan opiskelemaan tulleena ja täällä jo monta vuotta asuneena voin sanoa, että Vaasa on todellinen opiskelijakaupunki. Täällä on tosi paljon opiskelijoita ja myös ulkomaalaisia vaihtareita. Opiskelijabileitäkin riittää jne. Mitä taas ruotsin puhumiseen tulee niin ruotsin kielen taitoni on tyydyttävällä tasolla, mutta enpä juurikaan ole koskaan ruotsia täällä tarvinut. Kyllä suomen kielellä tulee toimeen. Eri asia sitten on, jos hakee esim. jotain asiakaspalvelualan töitä, niissä varmaan edellytetään ruotsia.

    • 20+16

      Joo Vaasa on hyvä paikka opiskella. Paljon opiskelijoita ja pipplaloita ym.
      Kaupunki tosin tyhjenee kesäksi koska monet lähtevät töihin kotiseudulleen.
      AMK.t järjestävät suht paljon tapahtumia ja heitä näkee myös paljon baareissa heilumassa :D

    • 24

      paska mesta. ihan vitun paska.

    • Vamk_sucks

      Sairaanhoitajaksi pyrkivä_vältä Vamkia.

      Vamk on varmaan hyvä, jos opiskelet kaupan- tai teknillistä alaa. Karttaisin kuitenkin oppilaitosta, mikäli olet opiskelemassa terveydenhoitopuolella. Tämä osa Vamkista toimii todella huonosti, mistä opiskelijat joutuvat kärsimään koko opintojensa ajan.

      Joten jos haluat sairaanhoitajaksi, vältä Vaasan ammattikorkeakoulua. (jos olet suomenruotsalainen, opiskelet vastapäätä Noviassa, missä asiat ovat paljon paremmin)

      • annastullavaaaaan

        Tarkennatko vähän millä tavalla sinua on kohdeltu kaltoin opinnoissasi? Nämä kommentit eivät tuo yleensä mitään lisäarvoa keskusteluun, kun niitä ei perustella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe