Haltija kirja?

etsijä tiellään

Voisitteko suositella hyvää kirjaa jossa kerrottaisiin haltijoista ja muista luonnonhengistä (maahiset, peikot, keijut, tontut, miksi ikinä heitä haluaa kutsuakkaan). Kirja voisi sivuta myös shamanismia.

Suomen- tai englanninkielistä?

Kirjastoista tuskin löytyy, eli voi mennä ostohommiin joten en haluaisi roskaa ostaa.

Kiitos vinkeistä :)

18

1062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • googlettaa

      Vinkki: etsit tietoa epeleistä, joita kutsutaan nimellä "haltia". Lienet saanut tähän saakka osumia vain haltijavelkakirjoihin ja muuhun asiaankuulumattomaan...

    • Haltijoiden Kuningatar

      Voit tulla tapaamaan minua valtakuntaani Sinisessä Metsässä. Kerron sinulle kaiken meistä haltijoista, suojelijoista. Voit myös mahdollisesti tavata meidän "ihmishaltijoiden"(nimi tulee siitä, että muistutamme ihmistä ja elinikämme on rajallinen) lisäksi "oikeita" metsänhaltijoita, tätä pientä vihreäpukuista kansaa.
      Muista siis. Jos on kysyttävää, katso horisonttiin. Missä näet sinisen metsän, juokse sinne. Etsi hopeisena hohtava puu ja kierrä se seitsemän kertaa puhuen kutsusanoja koko ajan. Näkemisiin.

      • j-kirjainta

        Töpeksiminen olennaisen sanan kanssa on vähän sama juttu kuin ei osaisi kirjoittaa omaa nimeään oikein. Tarkistakaa nyt, hyvät lapset, jostain!


      • andrei8

        kerroppa minulle lisää hyvistä haltioista jos roikut netissä tänä iltana niin kirjoitteleppa lisää.


      • Niin se vain on
        j-kirjainta kirjoitti:

        Töpeksiminen olennaisen sanan kanssa on vähän sama juttu kuin ei osaisi kirjoittaa omaa nimeään oikein. Tarkistakaa nyt, hyvät lapset, jostain!

        Sana haltija kirjoitetaan j:iillä. Lausuttaessa se kuulostaa haltialta, mutta kyllä siellä JII on. Kysy vaikka Suomen kielitoimistosta.


      • Haltijoiden Kuningatar
        andrei8 kirjoitti:

        kerroppa minulle lisää hyvistä haltioista jos roikut netissä tänä iltana niin kirjoitteleppa lisää.

        Suuntimat minä jo annoin.


      • KOTUS
        Niin se vain on kirjoitti:

        Sana haltija kirjoitetaan j:iillä. Lausuttaessa se kuulostaa haltialta, mutta kyllä siellä JII on. Kysy vaikka Suomen kielitoimistosta.

        ---Samalla hetkellä Keski-Maassa Cuiviénenin järven rannalla heräsivät ensimmäiset haltiat---

        Kotimaisten kielten tutkimuskeskus muuten hyväksyy poikkeustapauksissa myös "alkaa tekemään" -muodon.


      • Hihhah...
        KOTUS kirjoitti:

        ---Samalla hetkellä Keski-Maassa Cuiviénenin järven rannalla heräsivät ensimmäiset haltiat---

        Kotimaisten kielten tutkimuskeskus muuten hyväksyy poikkeustapauksissa myös "alkaa tekemään" -muodon.

        Väitätkö sä, että joku Sormusten Herran suomentaja tietää miten haltija oikeasti kirjoitetaan?
        Kun ei se Tolkkenikaan ollut muu kuin joku hölynpölyn vanha konservatiivinen äijä, jonka mielestä nainen oli vain koriste...joku helevetin kristallipallo.
        Oli se kumma äijä, kun ihannoi vanhoja piippua polttelevia ja karvajalkaisia ihmisiä. Ja sitten oli muka niin kauhean luonnonystävä että...


      • kokouschakra
        Haltijoiden Kuningatar kirjoitti:

        Suuntimat minä jo annoin.

        kirjoita osoitteeseen [email protected]


      • Nightspectral_Lucifire
        Niin se vain on kirjoitti:

        Sana haltija kirjoitetaan j:iillä. Lausuttaessa se kuulostaa haltialta, mutta kyllä siellä JII on. Kysy vaikka Suomen kielitoimistosta.

        Mietippäs naisen haltia muotoa.

        Haltiatar?
        Haltijatar kuulostaisi vähän kummalliselta.


      • Äidinkieli lähellä sydäntä
        Nightspectral_Lucifire kirjoitti:

        Mietippäs naisen haltia muotoa.

        Haltiatar?
        Haltijatar kuulostaisi vähän kummalliselta.

        Eihän sitä lausutakkaan HALTIJJJJJA...Eikä HALTIJJJJJATAR, vaan lausunta kuulostaa tältä: haltia, haltiatar.
        Esimerkkejä: Juoksija, Itkijä...

        suomi on kaunis ja monipuolinen, aivan lumoava kieli. Eipäs siis ruveta napsimaan ylimääräisiä J-kirjaimia jonkun Sormusten Herran suomentajan takia.
        Tai sitten ehkäpä haltija on tämä pieni vihreäpukuinen ukkeli, joka varjelee metsää, taloa yms. ja haltia sitten tällainen Tolkienin habalabahlaa hläblathirmïr wen!


    • FANI : )

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Haltija ainakin löytyy jotain tietoo. En tähän nyt muista yhtään kirjaa, mutta olisiko Suomen kansantarustossa jotain en tiedä tuli vain mieleen, tonttujahan Suomessa piisaa. Josko löytyy hyviä maahis/menninkäis/ym. kirjoja olisin myös kiinnostunut.

      • neuwoo

        haltia = metsäasukki

        haltija= jonkin omistaja (esim. auton haltija)


    • etsijä tiellään

      Suurin osa ei ilmeisesti ymmärtänyt aloittamaani viestiä. Sen sijaan kaikki vaan pohtii tuleeko siihen halti(j)aan se pahainen jii vai vaikka kaikki nyt varmasti toivottavasti tajusivat että tarkoitin luonnonhenkiä!
      Ihme pilkunviilaaja sanapoliiseja jotka eivät näe metsää puilta! Raivostuttavaa!

      Onneksi on muitakin, järkevämpiä pakanachattejä joissa ei takerruta EPÄOLENNAISIIN PIKKUSEIKKOIHIN!

      PS. edellisessäkin oli varmaa kirjoitusvirheitä. Hajotkaa siihen!

    • Lukenut

      Suuri tonttukirja on hyvä, tosin kertoo enimmäkseen tontuista, toki muistakin löytyy asiaa.
      Itse en ole onnistunut löytämään kuin suuren taskutonttukirjan, mutta on siinäkin sentään jotain.
      Maksaa vain molemmat ihan kamalasti.

      • Kristallikuu

        ...markka-aikana kun itse sen sain.


    • Kristallikuu

      ...liittyy wiccaan?

      • sivustaseurannutnoita

        No tietenkin luonnonhenget liittyy wiccaan ym. pakanauskontoihin. Älä hulluja kysele.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe