Ajattelin ostaa pystykorvakiväärin eli kivääri m-27:n. Radalla sillä tulisi lähinnä ammuttua mutta haluaisin tietää että voisiko sitä käyttää myös lintupyssynä? Vai onko liian järeä? Minkälainen on panoksien hinta/saatavuus. Kai siihen käy sakon 7.62 53r paukut vai pitääkö löytää jotain armeijan ylijäämiä?
pystykorva
12
13824
Vastaukset
- fennoman
aloittaa lataaminen.Kallista ampumista.Mikä pistää ostamaan Pystykorvan lintukivääriksi?Keräätkö aseita?Jos metsästykseen ja tarkkuusammuntaan,osta 308.Halvempaa.Onhan lapuan paukut kalliita kaliiperista riippumatta,mutta panostarjonta on suurempi kolmenollakasissa,kuin 53 ärrässä.
- xxxxxxxx
No tuota.. kivääriä tekis mieli ja olen tutkinut vaihtoehtoja. Tuli vain sattumalta eteen mahdollisuus ostaa tuo pystykorva aika edullisesti ja rupesi kiinnostamaan. Ajattelin että ostan sen vaikka koristeeksi mutta olisihan sitä kiva käyttääkkin. Hommaan varmaan jonkun muunkin kiväärin mutta en ihan heti nyt kun tuo tuli eteen. En omista vielä yhtään kivääriä, mutta käyn ampumassa reserviläis aseilla aika paljon. Olisihan se aika hienoa metsästelläkkin noin legendaarisella aseella jos vain ei mene omaisuuksia panoksiin ja niitä yleensä saa. Saako vastaavia paukkuja muualta kuin sakolta?
- Ase-Aatami
xxxxxxxx kirjoitti:
No tuota.. kivääriä tekis mieli ja olen tutkinut vaihtoehtoja. Tuli vain sattumalta eteen mahdollisuus ostaa tuo pystykorva aika edullisesti ja rupesi kiinnostamaan. Ajattelin että ostan sen vaikka koristeeksi mutta olisihan sitä kiva käyttääkkin. Hommaan varmaan jonkun muunkin kiväärin mutta en ihan heti nyt kun tuo tuli eteen. En omista vielä yhtään kivääriä, mutta käyn ampumassa reserviläis aseilla aika paljon. Olisihan se aika hienoa metsästelläkkin noin legendaarisella aseella jos vain ei mene omaisuuksia panoksiin ja niitä yleensä saa. Saako vastaavia paukkuja muualta kuin sakolta?
patruunoita ja ihan edulliseen hintaankin! Esim. Lapuan patit 50kpl pakkauksissa(8g lintuluoti) jää jonnekkin 30-40 euron nurkille. Ja on hyvä patruuna.
Halpaa jos haluat niin PV:lta olen ostanu vpt 13 grammasia hintaan 30c/kpl, eivät tosin ole kovin tarkkoja. Osta pystykorva pois jos kiinnostaa hyvä pyssy se on ja tänäkin päivänä 100% käyttökelponen vehje niin hirvi kun lintumetsälle.
PS. 308 ei tule yhtään halvemmaksi jos sillä halutaan johonkin osua! Ei hankintahinnaltaan eikä patruunoiltaan! - ampuja
Ase-Aatami kirjoitti:
patruunoita ja ihan edulliseen hintaankin! Esim. Lapuan patit 50kpl pakkauksissa(8g lintuluoti) jää jonnekkin 30-40 euron nurkille. Ja on hyvä patruuna.
Halpaa jos haluat niin PV:lta olen ostanu vpt 13 grammasia hintaan 30c/kpl, eivät tosin ole kovin tarkkoja. Osta pystykorva pois jos kiinnostaa hyvä pyssy se on ja tänäkin päivänä 100% käyttökelponen vehje niin hirvi kun lintumetsälle.
PS. 308 ei tule yhtään halvemmaksi jos sillä halutaan johonkin osua! Ei hankintahinnaltaan eikä patruunoiltaan!Minulla on itselläni tällä hetkellä kolme kivääriä. Sako 75 hunter 9,3 x 62 karhu ja hirvikiväärinä. Sako 75 varmint 308 lintu, peura
ja ratakiväärinä. Pystykorva harrastus- ja kilpa-aseena. Jos ostaisin yhden kiväärin enkä tarvitsisi sitä esim. kilpailuissa missä ammutaan
vanhoilla sotilasaseilla niin ottaisin ehdottomasti 308 :sin. Ei voi edes verrata esim.
kotimaisia metsästyskivääreitä ja pystykorvaa
keskenään. Laukaisu pystykorvassa karmea verrattuna nykyajan metsästyskivääreihin ja jos
haluaa kiikarin niin asennus melko hankala. - Ase-Aatami
ampuja kirjoitti:
Minulla on itselläni tällä hetkellä kolme kivääriä. Sako 75 hunter 9,3 x 62 karhu ja hirvikiväärinä. Sako 75 varmint 308 lintu, peura
ja ratakiväärinä. Pystykorva harrastus- ja kilpa-aseena. Jos ostaisin yhden kiväärin enkä tarvitsisi sitä esim. kilpailuissa missä ammutaan
vanhoilla sotilasaseilla niin ottaisin ehdottomasti 308 :sin. Ei voi edes verrata esim.
kotimaisia metsästyskivääreitä ja pystykorvaa
keskenään. Laukaisu pystykorvassa karmea verrattuna nykyajan metsästyskivääreihin ja jos
haluaa kiikarin niin asennus melko hankala.etkö muuta keksi! Tottakai tuoommosessa massatuotanto aseessa on aivan yhtä karmea laukasu kun rk-62 sessakin! Ja hintakin on aivan eri kun noissa sakolaisissa! Ja patruunoiden hinta on ihan sama jos haluaa osua. ja varmaan kun kerran kilpailet niin lataat itse, koska tehdaspatruunoilla ei ole kukaan pärjännyt(itsekkin lataillut ja kolunnut kilpailuja)
- lataan
Ase-Aatami kirjoitti:
etkö muuta keksi! Tottakai tuoommosessa massatuotanto aseessa on aivan yhtä karmea laukasu kun rk-62 sessakin! Ja hintakin on aivan eri kun noissa sakolaisissa! Ja patruunoiden hinta on ihan sama jos haluaa osua. ja varmaan kun kerran kilpailet niin lataat itse, koska tehdaspatruunoilla ei ole kukaan pärjännyt(itsekkin lataillut ja kolunnut kilpailuja)
Kyllä lataan vuodessa noin 500 kpl kiväärin
patruunoita. Puolet tulee ammuttua 308:lla ja puolet pystykorvalla. Esim. pahvihirven puhkomisessa 6,5 grammaisella Lapuan leikkurilla
on melkoisen mukava ampua radalla. Olen edelleen
vahvasti sitä mieltä jos ei halua kilpailla ns.
perinnekiväärillä ja ostaa yhden aseen mitä käyttää niin radalla ja lintumetsällä niin ehdottomasti vaikka käytetty Tikka/Sako. On aivan eri asia kantaa ns. metsästyskivääriä
päivä metsässä kuin painavaa ja pitkää pystykorvaa. - Ase-Aatami
lataan kirjoitti:
Kyllä lataan vuodessa noin 500 kpl kiväärin
patruunoita. Puolet tulee ammuttua 308:lla ja puolet pystykorvalla. Esim. pahvihirven puhkomisessa 6,5 grammaisella Lapuan leikkurilla
on melkoisen mukava ampua radalla. Olen edelleen
vahvasti sitä mieltä jos ei halua kilpailla ns.
perinnekiväärillä ja ostaa yhden aseen mitä käyttää niin radalla ja lintumetsällä niin ehdottomasti vaikka käytetty Tikka/Sako. On aivan eri asia kantaa ns. metsästyskivääriä
päivä metsässä kuin painavaa ja pitkää pystykorvaa.se on totta että 308 on melko kiistattomasti sopivin noihin mainitsemiisi hommiin, jos haluaa aseelta pelkkää käytännöllisyyttä.
Mutta alkuperäinen kirjoittaja tutntui nimenomaan haluavan vanhan sotapyssyn. Jos hän sen haluaa, asia ok! Kyllä sillä sattuu lintuun! Eli käyttötarkoituksensakkin puolesta käy. Ei ole siitä kiinni. Ja moni haluaa sen asevanhuksen juuri sen takia että siinä on sitä "jotakin" mitä ei ole "nyky"aseissa. - alkoi kiinnostaan
Ase-Aatami kirjoitti:
se on totta että 308 on melko kiistattomasti sopivin noihin mainitsemiisi hommiin, jos haluaa aseelta pelkkää käytännöllisyyttä.
Mutta alkuperäinen kirjoittaja tutntui nimenomaan haluavan vanhan sotapyssyn. Jos hän sen haluaa, asia ok! Kyllä sillä sattuu lintuun! Eli käyttötarkoituksensakkin puolesta käy. Ei ole siitä kiinni. Ja moni haluaa sen asevanhuksen juuri sen takia että siinä on sitä "jotakin" mitä ei ole "nyky"aseissa.mihinkäs hintaan niitä rumia pitkätukkisia saa. olis se kyllä aika leso hirvimettällä.
- Ase-Aatami
alkoi kiinnostaan kirjoitti:
mihinkäs hintaan niitä rumia pitkätukkisia saa. olis se kyllä aika leso hirvimettällä.
ylöspäin. 150 eurolla saa jo hyvän kun osaa katella
- laukaisu on
Ase-Aatami kirjoitti:
etkö muuta keksi! Tottakai tuoommosessa massatuotanto aseessa on aivan yhtä karmea laukasu kun rk-62 sessakin! Ja hintakin on aivan eri kun noissa sakolaisissa! Ja patruunoiden hinta on ihan sama jos haluaa osua. ja varmaan kun kerran kilpailet niin lataat itse, koska tehdaspatruunoilla ei ole kukaan pärjännyt(itsekkin lataillut ja kolunnut kilpailuja)
aika oleellinen osa, jos sitä lintupyssyksi halajaa. Toki löytyy porukkaa joiden mielestä on aivan sama onko aseessa lunttulukko vai kisakäyttöön teetetty laukaisu.
- Piippuvaari
Ase-Aatami kirjoitti:
se on totta että 308 on melko kiistattomasti sopivin noihin mainitsemiisi hommiin, jos haluaa aseelta pelkkää käytännöllisyyttä.
Mutta alkuperäinen kirjoittaja tutntui nimenomaan haluavan vanhan sotapyssyn. Jos hän sen haluaa, asia ok! Kyllä sillä sattuu lintuun! Eli käyttötarkoituksensakkin puolesta käy. Ei ole siitä kiinni. Ja moni haluaa sen asevanhuksen juuri sen takia että siinä on sitä "jotakin" mitä ei ole "nyky"aseissa.Parhaat pystykorvakiväärit ovat mallit 28-30 ja 39.Niissä on kunnon tähtäimet ja hyvä etuvetoinen laukaisu. Hyväkuntoiset ja alkuperäiset ovat tänä päivänäkin huipputarkkoja hienoja aseita,mutta ampujankin täytyy olla tarkka.Hyvä ampuja pärjää Pystykovalla lähes kaikessa kiväärimetsästyksessä avotähtäimin.Kiikarin asennus pilaa alkuperäisen aseen ja maksaakin.Nopeissa tilanteissa hirvimetsällä pyssy on kyllä pituutensa vuoksi kömpelö ja nykyaseisiin verrattuna painavakin.Itselläni on Sakon valmistama 28-30 ja hirviradalla ammun sillä vieläkin lähes yhtä hyviä laukauksia kuin Tikka 308:lla ja 9x30 Burriksella juoksuunkin.Hirvijahdissa käytän nykyään kuitenkin Tikan 9,3:a pienellä kiikarilla varustettuna.Olen ampunut Pystykorvallani nuorempana ainakin kymmenen hirveä ja muutaman metsonkin,mutta jos totta puhutaan olisin pystynyt aivan yhtä hyvin ampumaan kaikki seuraavat toista sataa hirveä samalla aseella,mutta kehitys kehittyi ja muoti muuttui.Niin,pitää muka olla vaan.Kyllä kuitenkin suosittelen metsästäjille nykyaikaisia aseita.Pystykorva on siitä huolimatta lempiaseeni,jo armeija-ajasta tuttu,karu,toimiva ja tarkka.
- koima
Et kertonut minkä kaliiperinen aseesi on?
Maininta "pystykorva" ei oikein riitä- anna tarkat patruunan mitat.Oletan että aseesi on 7,62x53 tai54 pesänen.Patruunoita saa sakolta ja muilta valmistajilta , 54R:ään venäläinen Wolf
tekee patruunoita (o,60cent/kpl) muita en tunne.
hauskaa ampumista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574