kehitysvammaisuus- vammaiset

klinkka

Heips
Tuli luettua tältä palstalta vanhoja viestejä, ja hämmästykseni on suuri.
Kuka määrittelee vammaisuuden ja kuka kehitysvammaisen, nyt on asenteissa todella jotain pahasti vialla:)
Onko vammainen henkilö niin täynnä itseään niin kapeakatseinen, niin ....grrrrrrrr
Kehitysvammaisia ihmisiä/henkilöitä on paljon keskuudessamme, en vähättele heitä yhtään, vaan kunnioitan heidän rohkeuttaan yrittää elää tässä yhteiskunnassa jossa ns. vammaisetkin heitä hylkivät hävetkää.

13

1267

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkoitat?

Onko nyt kyse tuosta palstan nimisekoilusta vai mistä olet päätellyt että täällä pilkataan kehitysvammaisia? Niin ei mielestäni ole täällä tapahtunut.

• klinkka

Luin noita kirjoitettuja palstoja (olen uusi täällä)ja niistä kirjoituksista välittyi todella vahvasti se kuva, ettei kehitysvammaisia kaivata/haluta samaan sakkiin vammaisten kanssa:(
        Pilkka osuu usein omaan nilkkaan( mikäli se on olemassa konkreettisesti, no juu...;)
        Ehkäpä tämä aurinkoinen päivä tuo taas uusia ajatuksia ja tunteita, toivon kaikille ennakkoluulotonta asennetta:)

• kyse oli
        klinkka kirjoitti:

Luin noita kirjoitettuja palstoja (olen uusi täällä)ja niistä kirjoituksista välittyi todella vahvasti se kuva, ettei kehitysvammaisia kaivata/haluta samaan sakkiin vammaisten kanssa:(
        Pilkka osuu usein omaan nilkkaan( mikäli se on olemassa konkreettisesti, no juu...;)
        Ehkäpä tämä aurinkoinen päivä tuo taas uusia ajatuksia ja tunteita, toivon kaikille ennakkoluulotonta asennetta:)

.. siitä, että todettiin,ettei täällä pahemmin kehitysvammaisia käy. Ja kaikkia vammoja ei myöskään voi sanoa kehitysvammoiksi. Samanlainen meteli olisi noussut luultavasti jos palstan nimeksi olisi laitettu liikuntavammaiset.

• klinkka
        kyse oli kirjoitti:

.. siitä, että todettiin,ettei täällä pahemmin kehitysvammaisia käy. Ja kaikkia vammoja ei myöskään voi sanoa kehitysvammoiksi. Samanlainen meteli olisi noussut luultavasti jos palstan nimeksi olisi laitettu liikuntavammaiset.

ja tulee olemaan, mutta keskustelun nimenä jos ymmärrän oikein kannattaa pitää sana vammaiset, sillä se sisällyttää niin näkö,- kuulo, liikunta,- kehitysvammaiset jne..
        Onko kukaan ajatellut, tai varmaan monikin on, mutta nyt kun nämä ADHD asiat ovat kovasti tapetilla, kun yksi sun toinen julkkis myöntää olevansa ADHD. Niin hyvin usein myös näissä tapaukissa ( niitä ei tosin ole myönnetty ainakaan julkisesti) saattaa olla lievää kehtitysvammaisuutta mukana, tai luki ja kirjoitusvaikeuksia, laajoja oppimisvaikueuksia jne, on aspergeer , dysfasia, ja kaikilla on varmasti sama ongelma.
        Yksilöllistä diagnoosia ei kenellekkään ole valmiin vaan ne rakentuu elämänmukana, ja ehkä vielä tulee aika jolloin pelkkä vammaisuus ei ehkä keskustelupalstan nimeksi riitä, turhaa saattaa olla sen jaoittelu osiin, koska kaikilla ovat varmasti samat perustarpeet eli hyvinvointi jotenkuten, ja tieto mahdollistsita aputoimista jne..
        Yritetään yhdessä siinä on suurin voimavara olettaisin:)

• Luckylake

eiköhän aikaan ole ollut oikeasti kyse siitä, että oli laki jolla "suojeltiin" ihmisiä joilla ei ollut käsitystä erillaisten oikeustoimien merkityksestä. Suojeltiin väärinkäytöltä, jota esim. avioliitto ja lapsen saaminen olis usein ollut.

Nyt on varmasti osana esteellisyystutkintaa, että selvitetään onko henkilö sielun ja ruuminvoimassa ja tietää avioliiton oikeudellisen merkityksen ja on menossa siihen vapaaehtoisesti.

SITTEN FAKTAA: Nämä lait kait on kumottu tuota esteellisyysselvitystä lukuunottamatta. Ja kyllä luonto pitää huolen ettei oikeustoimikelvottomaksi todeta henkilöä joka on kykenemätön päättämään avioliitostaan.

Eikä kahta vajaavaltaista varmasti pääsetetä edes asiaan.

Sitten se kolmas totuus! On olemassa ihmisiä jotka sotkevat edelleen vammaisia aina vajaavaltaisiksi, ja estävät jopa ihmissuhteittenkin muodostamisen vähättelyllään. Se on noloa terveelle ihmiselle, kun ei voi olla ihmisen kanssa jota kohtaan tuntee ja joka antaa vastarakkautta. Nämä kehitysvammaisten avioliittokiellot eivät kaiketi koskeneet aikanaan muita kuin kehitysvammaisia, mutta niitä käytettiin kyllä kaikkia vammaisia vastaan.

Sitten neljäs fakta, nämä lait on kaadettu jo 70-luvulla viimeistään.

Toive lain valmistajalle. Perustuslaissa on yhdenvertaisuuspykäkälä jolla ketään ei saa asettaa epäedulliseen asemaan mm. vammaisuuden perusteella. Kaikki ovat siis yhdenvertaisia myös ihmissuhteiden ja parinvalinnassa, niin eikä kuitenkin jotain rajaa, että kun mennään naimisiin ja sitten tulee se ero 2 vuoden sisällä, niin ei sitten seuraavana suvena saisi olla toinen uhri... ja jotain rajaa noille avioliittojen määrillekkin. Tämä voitaisin määrätä lailla.

• klinkka

Tarkoitit varmaan tämän viestisi vastauksesi uudempaan keskustelun aloitukseen, jossa puhutiin noista ns. "vanhoista laista" jonkin verran.
        Yksi kysymys vain mitä/minkälaisia hekilöitä tarkoitat vajaavaltaisilla? Minulle outo termi:
        Ja pikku juttu vielä,
        FAKTAA kohtaan, luonto ei tasan tarkkaan pidä huolta siitä kuka todetaan oikeustoimikelvottomaksi ja kuka ei:)
        Ja sitten vielä tuohon kolmanteen asiaasi:
        Taas tuo vajaavaltainen? Miten voi olla noloa terveelle ihmiselle seurustella vammaisen kanssa, jos häntä rakastaa,mitäs niistä muista, silloin ei hänen oma itsetuntonsa ole kohdallaan:
        Neljänteen kohtaan, en ota edes kantaa, se ei ole tarkoituksenmukaista:)

• vajaavaltaisuudesta
        klinkka kirjoitti:

Tarkoitit varmaan tämän viestisi vastauksesi uudempaan keskustelun aloitukseen, jossa puhutiin noista ns. "vanhoista laista" jonkin verran.
        Yksi kysymys vain mitä/minkälaisia hekilöitä tarkoitat vajaavaltaisilla? Minulle outo termi:
        Ja pikku juttu vielä,
        FAKTAA kohtaan, luonto ei tasan tarkkaan pidä huolta siitä kuka todetaan oikeustoimikelvottomaksi ja kuka ei:)
        Ja sitten vielä tuohon kolmanteen asiaasi:
        Taas tuo vajaavaltainen? Miten voi olla noloa terveelle ihmiselle seurustella vammaisen kanssa, jos häntä rakastaa,mitäs niistä muista, silloin ei hänen oma itsetuntonsa ole kohdallaan:
        Neljänteen kohtaan, en ota edes kantaa, se ei ole tarkoituksenmukaista:)

osoitteesta http://pedantti.kyamk.fi/materiaalit/saannot/joh_33.html

Vajaavaltaisuus

Vajaavaltaisen henkilön puolesta toimii hänen edunvalvojansa. Vajaavaltainen voi tehdä olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä oikeustoimia. Vajaavaltainen voi määrätä, minkä hän on työllään ansainnut tämän omaisuuden tuotosta vajaavaltaisuuden aikana. Alaikäinen on vajaavaltainen oikeuden edessä. Täysi-ikäinen on vajaavaltainen, kun tämä on oikeuden päätöksellä määrätty edunvalvontaan. Viisitoistavuotias saa itse tehdä ja irtisanoa työsopimuksen.

Edunvalvoja tekee sopimukset vajaavaltaisen puolesta kuultuaan vajaavaltaista. Alaikäisen edunvalvojana toimii huoltaja. Kunnallisena edunvalvojana voi toimia joko yksityinen henkilö tai yleinen edunvalvoja. Yleinen edunvalvoja toimii kunnan palveluksessa. Edunvalvonta voi olla myös rajoitettua.

Vajaavaltainen tarvitsee kiinteistön ostoon tai myyntiin mm. maistraatin luvan. Tuomioistuimen määräämä tai kunnallinen edunvalvoja on vuositilivelvollinen.

• klinkka
        vajaavaltaisuudesta kirjoitti:

osoitteesta http://pedantti.kyamk.fi/materiaalit/saannot/joh_33.html

Vajaavaltaisuus

Vajaavaltaisen henkilön puolesta toimii hänen edunvalvojansa. Vajaavaltainen voi tehdä olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä oikeustoimia. Vajaavaltainen voi määrätä, minkä hän on työllään ansainnut tämän omaisuuden tuotosta vajaavaltaisuuden aikana. Alaikäinen on vajaavaltainen oikeuden edessä. Täysi-ikäinen on vajaavaltainen, kun tämä on oikeuden päätöksellä määrätty edunvalvontaan. Viisitoistavuotias saa itse tehdä ja irtisanoa työsopimuksen.

Edunvalvoja tekee sopimukset vajaavaltaisen puolesta kuultuaan vajaavaltaista. Alaikäisen edunvalvojana toimii huoltaja. Kunnallisena edunvalvojana voi toimia joko yksityinen henkilö tai yleinen edunvalvoja. Yleinen edunvalvoja toimii kunnan palveluksessa. Edunvalvonta voi olla myös rajoitettua.

Vajaavaltainen tarvitsee kiinteistön ostoon tai myyntiin mm. maistraatin luvan. Tuomioistuimen määräämä tai kunnallinen edunvalvoja on vuositilivelvollinen.

kiitos asiallisesta tiedosta:)

• butt-head1

kyllähän kehitysvammaisillakin on oikeus kirjoitella keskustelupalstalle, mutta omalle keskustelupalstalleen...Suomi24:lle toivetta vaan kehiin, siitä yksinkertaisesta syystä "vammaiset" ja "kehitysvammaiset" keskustelualueet pitää erottaa koska ne on kaks täysin eri asiaa. Jos kehitysvammaiset ja vammaiset käyttäis samaa keskustelualuetta, niin siitähän saa vammaton sellaisen käsityksen että kehitysvammanen on sama kuin vammanen, vaikka näillähän on eroa kuin yöllä ja päivällä.Siksi itsekin olin silloin pari kuukautta sitten voimakkaasti vastaan moista yhdistämistä. Itse olen vammainen, mutta en todellakaan mikään kehitysvammainen

• klinkka

No jaa, kehitysvammasen diagnoosin saanut henkilö, onko lievä, keskivaikea vaikea jne.. kehitysvammaisuutta on hyvin monenlaista ja tosin ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta et ehkä tiedä, että lievästi kehitysvamammainen pystyy aivan samaan kirjoitteluun kuin sinäkin:)
        Näillä ei suinkaan ole eroa kuin yöllä ja päivällä, ne erot istuvat yleensä ns. terveiden asenteissa:(
        Sinun aseeenteesi on tuolta terveiden puolelta, ja herää jonkinlainen pieni kysymys oletko päässyt oamn vammasi kanssa sinuksi (en tiedä sinun vammaisuuttasai ja koska olet vammautunut) mutta tekstisi antaa ymmärtää että et vielä ehkä ole kovin sujut itsesi kanssa:)
        Hyvää kesää kuitenkin
        PS. Vielä, miksi jonkin vammattoman käsitys siitä minkälainen henkilö on vammainen, on niin kovin tärkeä?

• butt-head1
        klinkka kirjoitti:

No jaa, kehitysvammasen diagnoosin saanut henkilö, onko lievä, keskivaikea vaikea jne.. kehitysvammaisuutta on hyvin monenlaista ja tosin ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta et ehkä tiedä, että lievästi kehitysvamammainen pystyy aivan samaan kirjoitteluun kuin sinäkin:)
        Näillä ei suinkaan ole eroa kuin yöllä ja päivällä, ne erot istuvat yleensä ns. terveiden asenteissa:(
        Sinun aseeenteesi on tuolta terveiden puolelta, ja herää jonkinlainen pieni kysymys oletko päässyt oamn vammasi kanssa sinuksi (en tiedä sinun vammaisuuttasai ja koska olet vammautunut) mutta tekstisi antaa ymmärtää että et vielä ehkä ole kovin sujut itsesi kanssa:)
        Hyvää kesää kuitenkin
        PS. Vielä, miksi jonkin vammattoman käsitys siitä minkälainen henkilö on vammainen, on niin kovin tärkeä?

kuuleppas ihan on synnynnäinen selkäydinvamma, pyörätuolissa istuskelen ja sen kanssa oon ollu sinut aina.Ja lieneekö mun terveiden puolelta oleva asenne siitä johtuvaa että mä oon ollu niiden kanssa oma itseni ja siksi saanut terveistä kavereita, ja ehkä siitäkin että asuinpaikallani ei oo muita "vertaisiani". Olen kyllä käynyt leireillä joissa on "vertaisiani" mutta ne on olleet yhtä helvettiä,syystä että keskustelut joita niissä käydään, liityy vain ja ainoastaan vammaisuuteen. Kyllä vammainenkin, tai ainakin mä haluaisin puhua ihan tavallisia asioita kuin kuka tahansa, ilman mitään typerää ja turhaa vammaiskeskustelua.

• klinkka
        butt-head1 kirjoitti:

kuuleppas ihan on synnynnäinen selkäydinvamma, pyörätuolissa istuskelen ja sen kanssa oon ollu sinut aina.Ja lieneekö mun terveiden puolelta oleva asenne siitä johtuvaa että mä oon ollu niiden kanssa oma itseni ja siksi saanut terveistä kavereita, ja ehkä siitäkin että asuinpaikallani ei oo muita "vertaisiani". Olen kyllä käynyt leireillä joissa on "vertaisiani" mutta ne on olleet yhtä helvettiä,syystä että keskustelut joita niissä käydään, liityy vain ja ainoastaan vammaisuuteen. Kyllä vammainenkin, tai ainakin mä haluaisin puhua ihan tavallisia asioita kuin kuka tahansa, ilman mitään typerää ja turhaa vammaiskeskustelua.

Heissan vaan,ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, ihminen on tasan sen verran sairas/vammainen kuin tuntee, eikä kenenkään vammaisen ole pakko tuntea itseänsä vammaiseksi, vaan täysin tasavertasiseksi kansalaiseksi kaikkien meidän joukossa:)
        Asennetta löytyy, se on hyvä, sillä sitä tulee tarvitsemaan, jos ei juuri nyt niin ehkä huomenna?
        Leirit- olen samaa mieltä, mutta mikä sopii äidille ei sovi tyttärelle, eikös joku vanha sanonta sano niin.
        Sillä me olemme yksilöitä kaikki omien mielipiteidemme takana, minä ainakin:)
        Toki keskustelut päivittäin ovat itselläni muissa alueissa kuin vammoissa, mutta jos voin jollain tiedolla toista auttaa toki sen teen:)
        Joten relaa hei, ota rennosti, hyvää kesää:)

• butt-head1
        butt-head1 kirjoitti:

että ei mulla "vertaisistanikaan" oo kovin hyviä kokemuksia. Aika monelle on pitänyt puhua kuin jollekkin ala-asteelaiselle tai nuoremmalle, ihan kakaralle...siitäkin johtuu tämä "terveiden puolelta" oleva asenteeni "vertaisiani" kohtaan. Lapsen tasolle jämähtäneiden "vertaisteni" vuoksi ei oo kyllä ihmekään ettei pyörätuolissa istuvaa ihmistä aina oikein suvaita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1016
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      19
      1013
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      815
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 66
      742
    Aihe