kertokas aseharrastajat

vitun tyhmä

oma näkemyksenne siitä, milloin ase on ns 'ladattu'.

Patruunoitahan ladataan itse ja se on eri juttu, mutta tämä mystinen käsite "ladattu ase", mitä se tarkalleen tarkoittaa. Löytyykö jostain ihan virallisiakin määritelmiä, jos niin laittakaa linkkiä.

11

3329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 61MM

      Asialle on varmaankin erilaisia tulkintoja ja määritelmiä riippuen vähän asianomistajan näkökulmasta ja varmaan on jokin juriidinen määritelmä asiasta olemassa mutta mun oman mielipiteen mukaisesta ase on ladattu silloin kun siinä on ammus/ammuksia sisällä, viritetty tai ei.

    • mettssästäjä

      ase on ladattu silloin, kun siinä on patruuna patruunapesässä! Jos patruunoita on lippaassa/makasiinissa, niin ase ei ole ladattu.
      Lue metsästyslakia, sieltä löytyy tuo määritelmä!

      • Super Mag

        ...samassa laissa sanotaan myös, että asetta tulee kuljettaa vaikkapa autossa lataamattomana ja asepusissa tai vastaavassa auton perätilassa. Tällöin aseessa ei saa olla patruunoita edes makasiinissa.


      • fennoman
        Super Mag kirjoitti:

        ...samassa laissa sanotaan myös, että asetta tulee kuljettaa vaikkapa autossa lataamattomana ja asepusissa tai vastaavassa auton perätilassa. Tällöin aseessa ei saa olla patruunoita edes makasiinissa.

        saa kantaa mukana lipastettuna,piipussa ei saa olla patruunaa.
        Revolveri ei saa olla ladattuna.

        Niin helppoa ilman aselakeja.


      • mettssästäjä
        Super Mag kirjoitti:

        ...samassa laissa sanotaan myös, että asetta tulee kuljettaa vaikkapa autossa lataamattomana ja asepusissa tai vastaavassa auton perätilassa. Tällöin aseessa ei saa olla patruunoita edes makasiinissa.

        ei tarvitse olla asepussissa jos on auton suljetussa takakontissa. Taas jos kuljetetaan auton sisätiloissa, täytyy olla asepussissa. Mutta missään laissa ei kielletä kuljetuksen aikana pitämästä patruunoita lippaassa/makasiinissa, joka lippaallisessa aseessa onkin johdonmukaista, koska lipashan voi olla erillään lipastettuna, jolloin sen kiinni tökkääminen ei hidasta ammuntaan ryhtymistä käytännössä yhtään.


      • XR-1
        mettssästäjä kirjoitti:

        ei tarvitse olla asepussissa jos on auton suljetussa takakontissa. Taas jos kuljetetaan auton sisätiloissa, täytyy olla asepussissa. Mutta missään laissa ei kielletä kuljetuksen aikana pitämästä patruunoita lippaassa/makasiinissa, joka lippaallisessa aseessa onkin johdonmukaista, koska lipashan voi olla erillään lipastettuna, jolloin sen kiinni tökkääminen ei hidasta ammuntaan ryhtymistä käytännössä yhtään.

        Tuokin oli jonkun vähäväkisen ääliön trolli kysyä noin tyhmää asiaa, koska ase on ladattu. Voisiko asian määritellä yksinkertaisemmin, kuin että silloin kun se on valmis laukaistavaksi.

        Minulla ei ole mennyt yhtään tilannetta ohi, vaikka pidän patruunat taskussa ja lippaat/makasiinit ja patruunapesät tyhjinä aina kun ase ei ole kädessä.


    • Kaikkone

      Lain mukaan ase on ladattu vasta, kun patruuna on patruuna pesässä, mutta laki käskee myös kuljettamaan asetta lataamattomana suojuksessa auton tavaratilassa,tässä tapauksessa lataamattomana tarkoittaa että patruunat eivät saa olla edes lippaassa/makasiinissa.

      • Anonyymi

        Missä laissa, linkki? Käsitys siitä mikä on ladattu ase vaihtelee. Kävin juuri esittämässä hankkimani metsästysaseen ja kysyin samalla, mikä on ladattu ase. Asetta tarkastava poliisi mietti hetken ja totesi aseen olevan ladattu jos patruuna on pesässä. Tarkastustilaan saapui samalla hetkellä vanhempi poliisi ja häneltä kysyttiin samaa. Vastaus oli että jos erävalvonnan yhteydessä löytyy autosta ase, jossa on patruunoita sisällä, on se ladattu ase. Totesi vielä perään, että eihän tämä ole ongelma, tulkinnan viime kädessä ratkaisee käräjäoikeus. Kysymysten välissä oli kaksi minuuttia ja kaikki mukana olleet poliisit työskentelivät samalla osastolla. Asia on edelleen erittäin epäselvä ja riippuu tulkitsijasta.


    • Anonyymi

      Tuossa sivuttiin samalla armeijan käskytystä: Lipas kiinnitä. Lataa ja varmista. Tuon perusteella lipastetun lippaan kiinnittäminen ei tee aseesta ladattua, vaan lataaminen vaatii erillisen latauksen.

      • Anonyymi

        Näin o,
        Patruuna pesässä = ladattu
        Patruuna(t) lippaassa patruunapesä tyhjä = lataamaton ( Revolveri on poikkeus, jos siinä on patruunat rummussa/pesissä) = ladattu

        Se että kannattaako pateja kuljetella lippaassa ja lipas aseessa kiinni on oma juttunsa, sama pätee makasiinivehkeissä.


    • Anonyymi

      Osassa metsästysaseista on kiinteä lipas, jonka purkaminen talvella, hanskat kädessä johtaa siihen, että yksi tai useampi patruuna putoaa hankeen. Olisi helpompaa ottaa patruuna pois piipusta, lipastaa se ja tökätä lukko kiinni ilman ilman panosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe