Yläpalo & varaajan koko

Lastu

Minkä kokonen varaaja olis optimaalinen yläpalokattilalle (Arimax 240/ Jämä YPV-40)?
Ite oon ajatellut 2000-3000l. Tietysti mitä suurempi määrä on kuumaa vettä, sen kauemmin se kuumana myös pysyy, mutta riittääkö tommosessa kattilassa potku lämmittämään 3 kuutiota?
Onko kokemuksia?

13

8152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Teho kyllä riittä, mutta jos vaikka 3 kuution varaajan täyteen lataat kovalla pakkasella, niin tietää se käytännössä käyntiä pannuhuoneessa 0,5-1 tunnin välein ja käytännössä koko illan.. Ison varaajan viereen alapalo parempi, huomattavasti vähätöisempi.Hintaa silä kyllä on lähes tuplaten, mutta vuosien saatossa myös puuta hieman säästyy.

• lastu

Ihan sama paljoko puuta kuluu, ku se ei maksa kuin vaivan ja alapalo ei onnistu, koska piippu on llian lyhyt. Viime talven pakkasilla sai kyl pannulla juosta, johtuen tämän hetkisistä laitteista jotka ovat vuodelta miekka ja paavo.
        Perhanan vaikeita valintoja...

• puuamis
        lastu kirjoitti:

Ihan sama paljoko puuta kuluu, ku se ei maksa kuin vaivan ja alapalo ei onnistu, koska piippu on llian lyhyt. Viime talven pakkasilla sai kyl pannulla juosta, johtuen tämän hetkisistä laitteista jotka ovat vuodelta miekka ja paavo.

Eiköhän lyhytkin piippu riitä savukaasuimurin ja vedonsäätimen kera?

• minua
        lastu kirjoitti:

olin ihan valinnan edessä aikoinaan. laita ihmeessä se alapalo, yläpalokattilat on 50-luvun tekniikka. Ihan oikeasti pääset 3-5kertaa pienemällä työllä. Alapalokattila on ollut "nykyaikaa" jo 20 vuotta.

• ......
        minua kirjoitti:

olin ihan valinnan edessä aikoinaan. laita ihmeessä se alapalo, yläpalokattilat on 50-luvun tekniikka. Ihan oikeasti pääset 3-5kertaa pienemällä työllä. Alapalokattila on ollut "nykyaikaa" jo 20 vuotta.

Kyllä tosiaan yläpalo alkaa olla mennyttä aikaa, pian tulee aika, jolloin ne saastejuttujen takia jäävät historiaan.
        Eikä se pakko ole tuo perinteinen alapalo, voi se olla käänteispalokin, esimerkkeinä Veda, Atmos, myäs arimaxilla ja jäspillä on omat mallinsa.Käänteispalot on varustettu joko puhalitmella(Veda) ta imurilla, joten ei tuo piippun pituusvaatimus ole samaa luokkaa kuin luonnonvetoisella alapalolla.

• Lastu

Pian kyllä leviää kuula lopullisesti. On meinaan sen verran hankalaa tehdä päätös mihin rahansa laittaa ja millä seuraavat 15-30v lämmittää.

Mitä ala-tai käänteispalo tarvii lisäksi vai tarviiko se mitään extraa verrattuna yläpaloon?
      ( en tarkoita varaajaa, latauspakettii, paisuntasäiliöö)
      Tarvitsee kai sen imurin (piippu n.4,5m)? Onko hinnasta mitää tietoo?

Kyselin tarjouksia ja Jäspin YPV-40 ei ois mielestäni pahan hintanen: 1630€?
      Mutta taas jos esim. käänteispalo on kerran niin hyvä kuin yleisesti kehutaan ja esim. Jäspi Ecopuu25 maksaa n2500€, niin olen kai idiootti jos valitsen YP:n?? Arimaxillakin näytti olevan samaa hintaluokkaa? Riittääkö nois potku, vai pitääkö olla 45?

Pikkusen meinaa ahistaa, ku pitäs yrittää pähkäillä ite tämmösii tuhansien eurojen investointeja..

Jos joku on niin ystävällinen ja viitsii nähdä vaivaa, että saisin mielenrauhan, niin kiitos ja kumarrus sinulle.

-L-

• .......

Kyllä tuo piippun pituus on jonkinlainen ongelma, yleensä vähintään viittä metriä vaativat, taitaa tuo Veda 35 vaatia lyhimmästä päästä eli 5 metriä.
        Yksi juttu, jolla asiaa voisi auttaa olisi sisäputki korsteeniin, jolka sitten olisi hieman ylipitkä.Aika yllättävää on tuo kääntespalojen korsteenivaatimus, vaikka on imuri kattilassa.
        Alapalo/käänteipalo on tosiaan lämmitytyön suhteen huomattavsti helpompi, hinta 0n 1500-2000 euroa suurempi, mutta käyttövuotta kohti kulu ei ole mahdoton.

• tommoista käänteis palo kattilaa.
        minulla on vuoden vanha talo ja arimax polar 35 käänteispalo kattila,ja varaaja 2400l asuin pintaala 134/160.piipulla pituutta vain 4,8m ja homma toimii.
        -35 pakkasilla lämmitys väli 24h ja noin 1 1/2 pesällistä puita ja varaajassa 80c vettä.
        kattilan mukaan kuuluu puhallin.ja muuta ei tarvitakkaan.mulla maksoi kattila 2500€,tosin oli niillä ollut varastossa noin 1v ja sain hyvät alennukset.nykyään taitaa olla noin 3200€.

• Lastu
        keppe kirjoitti:

tommoista käänteis palo kattilaa.
        minulla on vuoden vanha talo ja arimax polar 35 käänteispalo kattila,ja varaaja 2400l asuin pintaala 134/160.piipulla pituutta vain 4,8m ja homma toimii.
        -35 pakkasilla lämmitys väli 24h ja noin 1 1/2 pesällistä puita ja varaajassa 80c vettä.
        kattilan mukaan kuuluu puhallin.ja muuta ei tarvitakkaan.mulla maksoi kattila 2500€,tosin oli niillä ollut varastossa noin 1v ja sain hyvät alennukset.nykyään taitaa olla noin 3200€.

Mikäs toi tommonen Polar on? onko se joku vanhempi malli? Ei löytyny Aritermin sivuita ku KP25 ja KP45. Ja näyttäis toi imuri olevan lisävaruste?..

Kiitoksia todella paljon ideasta. Täytyy jatkaa mietintää..

Lisää ideoita kaivataan, kiitos

-L-

• sama
        Lastu kirjoitti:

Mikäs toi tommonen Polar on? onko se joku vanhempi malli? Ei löytyny Aritermin sivuita ku KP25 ja KP45. Ja näyttäis toi imuri olevan lisävaruste?..

Kiitoksia todella paljon ideasta. Täytyy jatkaa mietintää..

Lisää ideoita kaivataan, kiitos

-L-

propleemi.Ilmeisesti päädyn Arimaxin 35 alapaloon kun piipun pituus kerran riittää.Arimaxin asiantuntija suositteli alapaloa,näistä käänteispaloista ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata,vaikka itse valmistaavatkin.Vakolan kattilatesti vuodelta -95 saattaisi selventää asioita.Löytyy ainakin Koneviesti no 6 vuodelta 1996.

• R.A

Mites olis tuollainen ala-talkkarin veto alapalokattila? B-28 tai 40:nen.
      Hinnaltaan edullisimmasta päästä alapaloisia. Ovh muistaakseni noin 2700 €, eli loppuviimein ei varmaan suurta eroa jää esim. yläpaloiseen..

http://www.ala-talkkari.fi/

• Lastu

Kyl niissä vaan hintaeroa tuntuu olevan. Esim. Jämä YPV40 = 1630€. Joten ala-talkkariin tulis eroo yli tonni. Ja toinen rajoittava tekijä on edelleenkin n4,5-5 m piippu.

• R.A
        Lastu kirjoitti:

Kyl niissä vaan hintaeroa tuntuu olevan. Esim. Jämä YPV40 = 1630€. Joten ala-talkkariin tulis eroo yli tonni. Ja toinen rajoittava tekijä on edelleenkin n4,5-5 m piippu.

..tuon veto kattilan 2700 € oli ohjehinta. Ainakin jukiran sivuilla niitä kaupataan hintaan 2230 €
        https://www.jukira.fi

Tietty sillä yläpaloisellakin lämmittää, mutta työläs kattila se on. Muutamia kertoja olen päässyt hoitamaan alapaloista ja kyllä se on paljon helppohoitoisempi, lähinnä ison varastopesän ansiosta. Tosin tämä meikäläisen käyttämä kattila oli ns. jatkuvapolttoinen, joten eroja on varmasti muihin alapalokattiloihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      496
      3938
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2946
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      279
      2198
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      453
      2048
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1384
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1303
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1178
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      81
      1075
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      61
      1059
    10. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1038
    Aihe