Bensan hinta?

Mitä maksaa?

Heinäkuun puolivälissä olemme lähdössä autolla Norjaan. Kauhesati pelotellaan kalliilla bensiinihinnoilla eli mitähän se mahtaa tällä hetkellä siellä maksaa? taitaa siis kannattaa ottaa tankki ja jerrykannu täyteen jo ruotsin puolella?

31

11932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri tullut

      Suosittelen , että lähdetkin tuonne Venäjälle päin. Ota mukaan kaikki kannut, ja ajele siellä halvalla pensalla.
      Ei sinun Norjaan kannata lähteä ollenkaan. Siellähän on auton pensankulutuskin noin litran enempi sadalle kuin täällä tasamaalla.
      Poroja väistellessä joudut ehkä ajamaan kallioon tai metsään. Ilmaistointi on oltava päällä, muuten kalanhaju pilaa matkasi.
      Vuorta kun tulet alas, niin jarrulevysi palaa ja rummut hirttää kiinni.
      Ruokaa et näe kuin unessa ja tosi köyhänä tulet takaisin.

      • Idiootti

        Sitä kun aina niiiin mukava lukea noita "asiallisia ja järkevän ihmisen" kirjoittamia vastauksia.


      • juuri toinen tullut
        Idiootti kirjoitti:

        Sitä kun aina niiiin mukava lukea noita "asiallisia ja järkevän ihmisen" kirjoittamia vastauksia.

        Tuo kysymyksesi vastaus on moneen kertaan alempana kerrottu.
        Älä vaan nyt vastaa, ettet viitsi lukea (jaksa) aikaisempia viestejä.
        Jos olet aidosti kiinnostunut Norjasta, niin et olisi kysynyt, koska tuolla bensan hinnalla ei ole mitään merkitystä matkakustannuksissasi.


      • 1,5 euroa noin
        juuri toinen tullut kirjoitti:

        Tuo kysymyksesi vastaus on moneen kertaan alempana kerrottu.
        Älä vaan nyt vastaa, ettet viitsi lukea (jaksa) aikaisempia viestejä.
        Jos olet aidosti kiinnostunut Norjasta, niin et olisi kysynyt, koska tuolla bensan hinnalla ei ole mitään merkitystä matkakustannuksissasi.

        1,5 euroa noin


      • 1,5 euroa noin kirjoitti:

        1,5 euroa noin

        pitää kuitenkin maksaa, jos kortti ei satu käymään.


    • arska

      saman hintaista kuin suomessa ja ainakin meillä kulutus oli litran pienempi kuin suomessa ajellessa, johtuu varmaan hitaasta keskinopeudesta.

    • minnaa

      "Bensiinin hinta on noin 10,50-12,50 NOK/l (toukokuu 2006). Bensiinin hinta vaihtelee Norjassakin maailmanmarkkihinnan muutosten tahtiin."

      Ja lisättäköön nyt, että norjan sivuston valuttalaskurilla tuo 12kruunua on noin 1,50euroa.
      Että onko se nyt sitten niin kallista, ainakaan jos vertaa näihin maankuuluihin Salon hintoihin, kun bensa välillä Norjassa jopa halvempaa (riippuu mihin suuntaan siellä menee ja missä tankkaa)...

      Mutta niinkuin joku jo sanoi, ei sinne säästölomalle tarkoitus ole mennäkkään. Kalliita matkakohteita on maailmassa monia, Norja ehkä kuuluu niihin, mutta entäs sitten. Joka pennin arvoista mielestäni silti ja autoloma Norjassa hakkaa mennen tullen kokemuksiltaan että hinnaltaan rantaloman etelä-Euroopassa.

    • Mitä maksaa?

      Eihän tuo bensiinin hinta nyt ihan hirveästi eroa suomen hinnoista = vähän kalliimpaa mutta niin kai siellä kaikki on.
      Tiedoksi tuolle yhdelle näsäviisaalle, että mielestäni on järkevämpää kysyä etukäteen kuin niin, että bensiini olisi ollut vaikka 2€/litra ja matkabudjetti olisi heittänyt sen vuoksi häränpyllyä. Kun aikoo ajaa 2600 km. ei ole se ja sama maksaako bensiisi 1,5€/litra vai 2€/litra sillä moinen hintaero on jo pitkä penni pitkällä matkalla.

      • Kysyjäx

        Vastaahan nyt reilusti sitten itse Otatko mukaan jerrykannuja 6 kpl a 25 litraa? Näin tehden säästäisit 15 euroa tuolla matkallasi. Siis mitä teet? Teet autostasi liikkuva pommin?


      • Mitä maksaa?
        Kysyjäx kirjoitti:

        Vastaahan nyt reilusti sitten itse Otatko mukaan jerrykannuja 6 kpl a 25 litraa? Näin tehden säästäisit 15 euroa tuolla matkallasi. Siis mitä teet? Teet autostasi liikkuva pommin?

        Tietty otan, niin monta jerrykannua kuin autoon mahtuu = sehän on matkailun idea...HALOO??

        Missä kohtaa mainitsin, että jerryjä olisi autossa enempi kuin 1? Onko siis niin, että ihminen joka paljon autolla matkanneena tietää, että autossa on aina oltava jerrykannu ja sen on oltava täynnä bensiiniä vain ja ainoastaan mielestäsi tyhmä tai saita? Ehkäpä olet juuri niitä matkailijoita jotka näkyy seisovan tien poskessa kun bensiini on loppunut kesken matkan etkä ole viitsinyt varautua siihen, että kaikkialla ei ole bensiiniasemia ihan joka käänteessä. Toiset meistä ovat sen verran oppivaisempaa lajia, että tietävät miten välttyä esim. tuon tyyppisestä pulasta.
        Kun viimeksi norjassa kävin (ja siitä on yli 10 vuotta) niin silloin jerryllinen bensaa auttoi meitä lähimmälle huoltoasemalle. meidän ei siis tarvinnut ihmetellä siellä tien poskessa kuten niin monien turistien tulee koska he eivät varaudu. Tiedän siis, että ainakaan tuolloin ei paikka paikoin huoltoasemia ole piiiitkiiiiin, piiitkiiin matkoihin. Yritä siis sinäkin muistaa tuo kun ensi kerran poistut kaupungista ja ajat erämaassa (ja P.S. Erämaa ei ala kehä-kolmosesta).


      • mietteitä

        Oletus: Jos reissu vie 180 l bensaa a 2 e/litra = 360 e, tai 1,50 e/litra = 270 e. Ei 90 euron eron pitäisi sotkea matkabudjettia, tai itse en ainakaan uskaltaisi lähteä ulkomaille noin pienellä varannolla.

        Riittävän matkarahaston, kiirunalaisen hyvin varustetun varaosapisteen ja käsistään kätevän kuskin ansiosta muutama vuosi sitten pystyimme jatkamaan matkaamme, joka alkoi tökkimään heti Ruotsin rajan Torniosta ylitettyämme.


      • Mitä maksaa?
        Kysyjäx kirjoitti:

        Vastaahan nyt reilusti sitten itse Otatko mukaan jerrykannuja 6 kpl a 25 litraa? Näin tehden säästäisit 15 euroa tuolla matkallasi. Siis mitä teet? Teet autostasi liikkuva pommin?

        Mistä olet hankkinut muuten noin pienikulutteisen auton? Tuolla teoriallasi, että 2600km:n ajossa säästää 15€ tekee sen, että auton pitäisi kulkea 100km 1,6 litralla bensaa...AIKA VEHJE! Mitäs jos laskisit tuota teoriaasi uudelleen. Minäpä autan hieman (sillä minä en nukkunut matikan tunneilla):

        Iso auto kuluttaa 8 litraa/100km. Tuolloin 2600km:n matka syö sitä 208 litraa. Jos bensiini maksaa 1,50€/litra, on tuon erän hinta 312€, mutta jos se maksaakin sen 2€/litra, saa bensiinistä pulittaa jo 416€. MENIKÖ VÄÄRIN?! Vastaus: EI mennyt.

        Ja näin saamme siis hintaeroksi 0,5€n litrahintaerotuksella 104€ = sulle se saattaa olla pikkuraha, mutta meille "normaalipulliaisille" ei.


      • Mitä maksaa?
        mietteitä kirjoitti:

        Oletus: Jos reissu vie 180 l bensaa a 2 e/litra = 360 e, tai 1,50 e/litra = 270 e. Ei 90 euron eron pitäisi sotkea matkabudjettia, tai itse en ainakaan uskaltaisi lähteä ulkomaille noin pienellä varannolla.

        Riittävän matkarahaston, kiirunalaisen hyvin varustetun varaosapisteen ja käsistään kätevän kuskin ansiosta muutama vuosi sitten pystyimme jatkamaan matkaamme, joka alkoi tökkimään heti Ruotsin rajan Torniosta ylitettyämme.

        Mistä kummasta te vedätte noita päätelmiänne? En minä ole puhunut puolikkalla lauseellakaan siitä mikä on matkabudjettimme ja nyt sitäkin jo epäillään. Itse matkabudjetti ei ole mitenkään liittyväinen itse bensiinin hintaan mutta onhan se kivaa tietää noin etukäteen, että paljonko niitä norjan kruunuja olisi hyvä vaihtaa lompakkoon.
        Jos minä "erehdyin" kysymään, että mitähän se bensiini tänä päivänä norjassa maksaa, niin ei se nyt voi olla NIIN kauhea asia? Vai onko? Tuntuu vallan kovin herättävän tunteita tuo bensiinikysymys koska niin moni tekee selvästä ja helposta kysymyksestä jos jonkinlaista päätelmää.


      • lainaus
        Mitä maksaa? kirjoitti:

        Mistä kummasta te vedätte noita päätelmiänne? En minä ole puhunut puolikkalla lauseellakaan siitä mikä on matkabudjettimme ja nyt sitäkin jo epäillään. Itse matkabudjetti ei ole mitenkään liittyväinen itse bensiinin hintaan mutta onhan se kivaa tietää noin etukäteen, että paljonko niitä norjan kruunuja olisi hyvä vaihtaa lompakkoon.
        Jos minä "erehdyin" kysymään, että mitähän se bensiini tänä päivänä norjassa maksaa, niin ei se nyt voi olla NIIN kauhea asia? Vai onko? Tuntuu vallan kovin herättävän tunteita tuo bensiinikysymys koska niin moni tekee selvästä ja helposta kysymyksestä jos jonkinlaista päätelmää.

        Edellisestä tekstistäsi.

        "että bensiini olisi ollut vaikka 2€/litra ja matkabudjetti olisi heittänyt sen vuoksi häränpyllyä. Kun aikoo ajaa 2600 km. ei ole se ja sama maksaako bensiisi 1,5€/litra vai 2€/litra sillä moinen hintaero on jo pitkä penni pitkällä matkalla."

        Mutta anteeksi, jos itse ymmärsin asian väärin.


      • 1,5 euroa noin
        Mitä maksaa? kirjoitti:

        Mistä kummasta te vedätte noita päätelmiänne? En minä ole puhunut puolikkalla lauseellakaan siitä mikä on matkabudjettimme ja nyt sitäkin jo epäillään. Itse matkabudjetti ei ole mitenkään liittyväinen itse bensiinin hintaan mutta onhan se kivaa tietää noin etukäteen, että paljonko niitä norjan kruunuja olisi hyvä vaihtaa lompakkoon.
        Jos minä "erehdyin" kysymään, että mitähän se bensiini tänä päivänä norjassa maksaa, niin ei se nyt voi olla NIIN kauhea asia? Vai onko? Tuntuu vallan kovin herättävän tunteita tuo bensiinikysymys koska niin moni tekee selvästä ja helposta kysymyksestä jos jonkinlaista päätelmää.

        Minä paukuttelen täällä henkseleitä sillä käsittääkseni ymmärsin kysymyksen idean oikein hyvin silloin kun vastasin 1,5 euroa noin. Pääsin sitä paitsi aika vähällä kirjoittamisella.


      • Kyselijäx
        Mitä maksaa? kirjoitti:

        Tietty otan, niin monta jerrykannua kuin autoon mahtuu = sehän on matkailun idea...HALOO??

        Missä kohtaa mainitsin, että jerryjä olisi autossa enempi kuin 1? Onko siis niin, että ihminen joka paljon autolla matkanneena tietää, että autossa on aina oltava jerrykannu ja sen on oltava täynnä bensiiniä vain ja ainoastaan mielestäsi tyhmä tai saita? Ehkäpä olet juuri niitä matkailijoita jotka näkyy seisovan tien poskessa kun bensiini on loppunut kesken matkan etkä ole viitsinyt varautua siihen, että kaikkialla ei ole bensiiniasemia ihan joka käänteessä. Toiset meistä ovat sen verran oppivaisempaa lajia, että tietävät miten välttyä esim. tuon tyyppisestä pulasta.
        Kun viimeksi norjassa kävin (ja siitä on yli 10 vuotta) niin silloin jerryllinen bensaa auttoi meitä lähimmälle huoltoasemalle. meidän ei siis tarvinnut ihmetellä siellä tien poskessa kuten niin monien turistien tulee koska he eivät varaudu. Tiedän siis, että ainakaan tuolloin ei paikka paikoin huoltoasemia ole piiiitkiiiiin, piiitkiiin matkoihin. Yritä siis sinäkin muistaa tuo kun ensi kerran poistut kaupungista ja ajat erämaassa (ja P.S. Erämaa ei ala kehä-kolmosesta).

        Nyt ymmärrän, et siis varaakkaan halpaa bensaa mukaasi , jotta säästäisit reissun matkakustannuksia. Vaan haluat elämään jännitystä.

        Sinulta siis loppuu aina tankista bensa sen tähden, että etsit sitä halvinta bensa-asemaa, josta tankkaisit, jos se löytyisi. Mutta kun se ei löydy, niin joudut menemään jerrykannullesi, jotta pääset lähimmälle asemalla, josta saat kaikkein kalleinta bensaa, mitä koko matkasi aikana olet nähnyt. Menetit taas kaiken aikaisemman säästösi.
        Otat nyt kuitenkin tankkiin vain vähän ja mutta tietysti jerryn täyteen. No ennenkuin löydät seuraavan halvan bensa-aseman, niin taas käy samoin.


    • tietomiesniekka

      Alussahan kysyttiin jotenkin näin, "ottaisinko bensaa Ruotsista/Suomesta Norjan matkaa varten jerrykannuihin... kun siellä maksaa kuulema ..."

      No lasketaanpa: "Pieni" henkilöauto kuluttaa 6 l/100km. Hinta Norjassa 1,5 euroa ja Suomessa 1,4 euroa per litra. Saadaan:

      26 x 6 x ( 1,5-1,4)= 15,60 euroa.

      0,1 euroa per litra = Siis ero Suomesta ostetun ja Norjasta Suomi24-palstan ilmoitetun hinnan välillä.

      Joudut ottamaan mukaan ainakin 156 litran edestä jerrykannuja, jotta saat kuvittelemasi säästön.

      Todellisuudessa on niin, että saat Norjasta bensan halvemmalta kuin Suomesta.

      • kantomies

        No jos näin on niin, sitten vaan jerryt mukaan ja Norjasta 150 litraa halpaa bensaa Suomeen. Makee on ajella täällä halvalla polttoaineella.


      • laki kieltää
        kantomies kirjoitti:

        No jos näin on niin, sitten vaan jerryt mukaan ja Norjasta 150 litraa halpaa bensaa Suomeen. Makee on ajella täällä halvalla polttoaineella.

        että Suomessa saa olla 10 litraa varabensaa mukana. Ajat kolarin 150 litran kanssa niin tulee aika lämmintä vähäksi aikaa.


    • panu

      Jättäkää ne jerrykannut kotiin, kun kuljette autolla. Tuollainen sopivasti vajaa kannu räjähtää helposti kuumassa autossa. Jos auton oma polttoainetankki ei riitä, ostakaan diisseli, siinä riittää tankki pidemmälle.

      • kuormaa

        Yleensä noilla reissuilla on sitä tavaranpaljoutta muutenkin liikaa mukana, että jätä pensapöntöt pois.

        Huolehdi tankkauset aikanaan, varsinkin jos autoilet yöllä.. huoltoasemat voi olla kiinni.

        wisa ja paikallista valuuttaa riittävästi evääksi, niin ok.


    • tuotaluokkaa

      Alta - Kilpinen välillä 12,05 - 12,40 NOK. Tuota luokkaa viikko sitten. Suomen rajanpinnassa halvenpaa.

      • juuri sieltä tullut

        Suomen puolella on jopa kalliimpaa...esim.Kilpisjärvellä 98 besiini oli 1,59 eur/litra kun Skibottenissa hintaa jäi sille euroissa 1,45 eur/litra.Ei siellä norjassa niin kallista ole ja rahallahan sieltä selviää...ei kantsi lähteä jos laskee rahojaan jo ennen lähtöä:)))


    • Hellu

      Nykyään ei taida enää Norjassa bensan hinta olla mitään huikeeta... ollaan meinaan nyt hyvin kiritty kiinni. Mutta jos Ruotsissa on Suomen hintoja halvempaa niin kannattaa vetästä siellä tankki täyteen.

    • pihix
    • eki

      Keski-Norjasta 4.7. palanneena voin kertoa, että 95E bensalitran hinta vaihteli 10,98 ja 12,23 Norjan kruunun välillä/litra. Länsiosassa Norjaa bensa oli edullisempaa. Viime viikon kurssin mukaan esim. 11,69 NKR = 1,47 euroa

      • sauli74

        mikä siin bensas LÄNSI-euroopassa maksaa kuin verot . esim venäjällä 1 litra maksaa n.70 senttiä ja thaimaassa 50 senttiä/LITRA (25 BAHT). veikkaisin että kambotza-vietnam akselilla, hinta pyörii jossain 35-40 senttiä litra.


      • Vuonopeikko
        sauli74 kirjoitti:

        mikä siin bensas LÄNSI-euroopassa maksaa kuin verot . esim venäjällä 1 litra maksaa n.70 senttiä ja thaimaassa 50 senttiä/LITRA (25 BAHT). veikkaisin että kambotza-vietnam akselilla, hinta pyörii jossain 35-40 senttiä litra.

        Tuossa osoitteessa valitset kohteen Vadso
        ja sieltä vasemmanreunan valikosta Bensinpris
        voit seurata polttonesteitten hintaa tuolla, tosin hinta voi vaihdella jopa päivittäin.
        http://www2.vadso.kommune.no/bykamera/

        Näyttäsi nyt 25.7.2010.
        Bensiini 12.00 Nok
        Diesel 11,00 Nok

        Samalta sivulta voit kuikkia myös säätä ja laivojen kulkua realiajassa.


      • matkalla2x2
        Vuonopeikko kirjoitti:

        Tuossa osoitteessa valitset kohteen Vadso
        ja sieltä vasemmanreunan valikosta Bensinpris
        voit seurata polttonesteitten hintaa tuolla, tosin hinta voi vaihdella jopa päivittäin.
        http://www2.vadso.kommune.no/bykamera/

        Näyttäsi nyt 25.7.2010.
        Bensiini 12.00 Nok
        Diesel 11,00 Nok

        Samalta sivulta voit kuikkia myös säätä ja laivojen kulkua realiajassa.

        Kävin Suomessa heinäkuun alussa ja saman hintaista tuntui bensa siellä olevan kuin täällä Norjassa. Joten aika kallista on siellä Suomessakin. Muutenkin Suomen hintataso kaikessa muussakin on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana.


      • ttt...'
        matkalla2x2 kirjoitti:

        Kävin Suomessa heinäkuun alussa ja saman hintaista tuntui bensa siellä olevan kuin täällä Norjassa. Joten aika kallista on siellä Suomessakin. Muutenkin Suomen hintataso kaikessa muussakin on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

        Palasin juuri Norjasta. Bensa oli siellä noin 10 centtiä kalliimpaa kuin Suomessa. Mutta maitoa kannattaa kyllä rahdata Suomesta, sillä se oli siellä yli 3 kertaa kalliimpaa kuin Suomessa.


      • aina maksaa liikaa?
        matkalla2x2 kirjoitti:

        Kävin Suomessa heinäkuun alussa ja saman hintaista tuntui bensa siellä olevan kuin täällä Norjassa. Joten aika kallista on siellä Suomessakin. Muutenkin Suomen hintataso kaikessa muussakin on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

        Harvempi suomalainen jaksaa autoilla Norjassa niin pitkään (1000 km), että pitäisi kahteen kertaan tankata Norjassa (jos tulee maahan täydellä tankilla).
        Tässä tilanteessa on tosiasiallisesti aivan sama maksaako bensa 1,5 vai 2,5 € litralta. Kustannusvaikutus matkabudjettiin on täysin marginaalinen; muutamia kymppejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe