Tuollahan on vastaava keskustelu taaperoimetyksestä. laittakaahan tähänkin kommentteja.
Miksi lyhyt imetys kuohuttaa tunteita?
18
1325
Vastaukset
- äitejä
jotka ei täällä keskustelupalsoilla edes käy..Eivät ajattele imetystä maata kaatavana asiana..en minäkään ole kahden ensimmäisen lapsen aikana käynyt ja hyvä niin..olisi nimittäin todella omantunnontuskia,asiasta jos jostakin..en imettänyt heitä kuin n.kk..ja on terveitä ollut eikä mitään muutakaan erikoista. nyt kolmas lapsi ja olen imettänyt kohta 9 kk..osaksi olen saanut kannustusta ja voimia täältä palsalta..toisaalta taas kun olen kysellyt neuvoja lopettamisesta niin kamalaa vastahankaa ja pahansuopaisuutta kun aion pikkuhiljaa lopettamaan..joten ajattelen tällä hetkellä että enpä olisi oppinut lukemaan tätä imetyspalstaa, taitaa olla kaikki aivan TISSIHULLUJA.. ;)
- ./././
Eikä kiinnosta.
Eiköhän kaikilla ole syyt, miksi lopettavat imetyksen silloin kun lopettavat. Ne varmaan älähtävät, jotka ovat lopettaneet itsekkäistä syistä? Jokainen äiti kyllä itse tietää, miksi lopetti imetyksensä silloin kun lopetti. Turha sitä on selitellä ja vatvoa, että mikä oli se syy. Ei minua ainakaan haittaa se, jos naapurin lapsia ei ole imetetty, mitäpä se mulle kuuluu. Eikä sitä vastoin haittaa, jos imetettiinkin. Kunhan OMANI ruokin tavallani, mikä se kulloinkin on.
Jotkut taitavat luulla, että toiset koko ajan miettivät jotain pahaa heistä ja heidän lyhyestä imetyksestään. Menkää itseenne! Jos se lopettamisen syy mielestänne oli niin huono, niin olisitte jatkaneet imetystä sen sijaan, että kyselette täällä muilta: "Miksi lyhyt imetys kuohuttaa tunteita?" Ei kuohuta kenenkään muun kuin teidän omia tunteitanne!- tiitu-iitu
Eli ihan samaa mieltä edellisen kanssa. Ei kertakaikkiaan kuohuta. Se kyllä kuohuttaa, että ei osata koskaan ajatella asioita muuta kuin omalta kannalta. "Minä olen tehnyt näin ja onnistunut, miksi tuo toinen tekee eritavalla". Jos imettää pitkään on tissihullu, jos on lyhyt imetys niin on välinpitämätön narsisti joka ei halua riippurintoja...
Jotenkin on jäänyt sellainen tunne, että näille arvostelijoille on jäänyt jotain hampaankoloon omasta imetyskokemuksesta (jos ei kaikki ole mennyt suunnitellusti, eli katkeruutta tai epävarmuutta pitää jotenkin purkaa) tai sitten vaan ovat tosi ajattelemattomia eivätkä osaa nähdä asiaa muuten kuin omasta kapeasta näkökulmasta.
Ketä oikeasti kiinnostaa miten naapuri on vauvaansa ruokkinut? Kyllä se on niin, että tälläisessä keskustelussa etsitään omalle toimintavalle "oikeutusta" ja hyväksyntää.
- juujuu
Mielenkiintoisia vastauksia. Täällähän oli vähän aikaa sitten joku pienen äiti, jota asia kuouhutti ja hänen keskusteluunsa osallistui paljon ihmisiä. Eli ilmeisesti kuohuttaa.
Mutta totta, että tällä palstalla käy lähinnä ne pitkään imettäjät, sen näkee kysymyksistäkin, melkein puolet vierotuksesta, loput sitten vasta-alkajien ihmettelyä. - pienen_aiti
Eipä minuakaan mitenkään kuohuta, jos joku joutuu lopettamaan imetyksen aikaisin. Minulla on hyviä ystäviä, jotka ovat joutuneet siirtymään korvikkeeseen erinäisistä syistä. Olen viimeisenä tuomitsemassa heitä!
Sen sijaan kyllä harmittaa vietävästi esimerkiksi sellainen, että joku päättää olla imettämättä tai päättää lopettaa heti kuukauden parin kuluttua. Melkoinen päätös siinä tehtynä lapsen puolesta. Kaipa se ärsyttää ja kuohuttaa siksi, että tulkitsen tällaisen oikeasti melkoiseksi itsekkyydeksi, jossa omat tarpeet ajavat lapsen tarpeiden edelle. Äitiys on nähdäkseni sellainen laji, jossa kannattaa tehdä vain kaikkein välttämättömimmät kompromissit. Imetys on aivan olennainen osa äidin ja pienen vauvan olemista.
Ja selvennykseksi vielä ennen kuin hyökkäätte poteroistanne: tämä EI koske äitejä, jotka eivät VOI imettää.- suvaitsevaisuus kunniaan
Sinun mielestäsi siis on itsekästä lopettaa imettäminen tai olla kokonaan imettämättä vaikka maitoa tulisi, niinkö?
Mitäs jos äiti ahdistuu imettämisestä? Jos hän kokee touhun erittäin vastenmielisenä, tuskin lapsikaan siitä nauttii, eikös juuri vauvat vaistoa äitinsä tunteet erittäin voimakkaasti? Jos äiti ei halua imettää, vaikka voisikin, ei se todellakaan kuulu kenellekään muulle kuin hänelle itselleen. Hän on ennen lapsen syntymääkin itse vastuussa omasta kropastaan sekä sen käytöstä, eikös näin ole myös lapsen syntymän jälkeenkin? Ihmeellistä kuinka äitien rinnoista tulee yhteistä omaisuutta lapsen syntymän myötä.
Miksi sinua harmittaa se, ettei joku toinen imetä omaa lastaan? Jokainen tekee aivan varmasti omasta mielestään parhaat ratkaisut lapsensa puolesta ja haluaa ainoastaan parasta omalle lapselleen. Maailmassa ei ole YHTÄÄN ihmistä, joka olisi sairastunut YHTÄÄN mihinkään tautiin tai vajavaisuuteen siksi, ettei ole saanut tissimaitoa. - elämä on
Minä tunnen aika monta äitiä, osa imettää pidempään, osa lyhyempään. Mutta hassua, en tunne yhtään äitiä, joka olisi jättänyt imettämättä siitä syystä että ei olisi viitsinyt tai että tissit menee piloille. Haloo, eihän tällaisia ihmisiä ole olemassakaan!
- vikaa
suvaitsevaisuus kunniaan kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis on itsekästä lopettaa imettäminen tai olla kokonaan imettämättä vaikka maitoa tulisi, niinkö?
Mitäs jos äiti ahdistuu imettämisestä? Jos hän kokee touhun erittäin vastenmielisenä, tuskin lapsikaan siitä nauttii, eikös juuri vauvat vaistoa äitinsä tunteet erittäin voimakkaasti? Jos äiti ei halua imettää, vaikka voisikin, ei se todellakaan kuulu kenellekään muulle kuin hänelle itselleen. Hän on ennen lapsen syntymääkin itse vastuussa omasta kropastaan sekä sen käytöstä, eikös näin ole myös lapsen syntymän jälkeenkin? Ihmeellistä kuinka äitien rinnoista tulee yhteistä omaisuutta lapsen syntymän myötä.
Miksi sinua harmittaa se, ettei joku toinen imetä omaa lastaan? Jokainen tekee aivan varmasti omasta mielestään parhaat ratkaisut lapsensa puolesta ja haluaa ainoastaan parasta omalle lapselleen. Maailmassa ei ole YHTÄÄN ihmistä, joka olisi sairastunut YHTÄÄN mihinkään tautiin tai vajavaisuuteen siksi, ettei ole saanut tissimaitoa.jos imetys ahdistaa. Kannattaisi hakeutua hoitoon ennen kuin lapsia edes suunnittelee, jos näin on!! Lapsella on oikeius parhaaseen ravintoon eli äidinmaitoon!
- minä..
vikaa kirjoitti:
jos imetys ahdistaa. Kannattaisi hakeutua hoitoon ennen kuin lapsia edes suunnittelee, jos näin on!! Lapsella on oikeius parhaaseen ravintoon eli äidinmaitoon!
no, nuorena koettu raiskaus ja syömishäiriöt on kyllä tullut terapiassa lukemattomien tuntien aikana käsiteltyä. näin alkutiedotuksena tämä siis selväksi.
silti oli "päässä sen verran vikaa", että koin imetyksen tosi ahdistavana. syitä.. no, ylikorostunut tarve hallita omaa ruumistaan, hyvin herkkä tasapaino oman kropan&olemuksen sietämisessä juuri tällaisena kuin olen..jne. yleensäkin tilanne on tosi hyvä juuri nyt, enkä halunnut pakottaa itseäni tekemään jotain, mikä minusta tuntuu pahalta ja itselleni luonnottomalta - niin luonnollista kuin se onkin. itse raskausajan koin hyvin positiivisena, niin kuin käsittääkseni moni muukin samanlaisista lähtökohdista tullut. ensimmäistä kertaa lapsuusvuosien jälkeen ei ollut pakkoa vetää vatsaa sisään..=)
jos noilla kriteereillä lähdettäisiin äitiyteen "lupia jakamaan", voisi yhtä hyvin "kieltää" sen monilta muiltakin. lapsella on tuolla tavalla ajateltuna oikeus moneen muuhunkin asiaan, äidinmaito ei TODELLAKAAN ole se ratkaiseva tekijä lapsen kehityksessä, kasvatuksessa tai kasvamisessa. entä tunnevammaiset, rasistit, muut kiihkoilijat, vähätuloiset, epäterveellisiä elämäntapoja suosivat, kouluttamattomat, liikaa koulutetut...?
ymmärrät varmaan. entä jos vain "oikein" ajattelevat ja "oikeannäköiset" saisivat lisääntyä? vähenisikö esimerkiksi koulukiusaaminen tai lasten ja nuorten mielenterveysongelmat, jos kaikki olisivat kuin samasta muotista? jaa niin joo, se taidettiin kokeilla ja huonoksi havaita jo joitain vuosikymmeniä sitten..;)
ihan totta, et sinä voi aina tietää, mitä kunkin ihmisen päätösten taustalla on. ei noita juttuja minustakaan päälle päin näy, enkä ymmärrettävistä syistä niitä ole kiinnostunut jakamaan ihan jokaisen kyselijän kanssa. eikä se imetys ole mikään autuaaksi tekevä asia tai hyvän äidin mitta. minulle annettiin äidinmaitoa pitkään, mutta eipä onnistuttu antamaan itsevarmuutta, tervettä itsetuntoa, tai muita keinoja pärjätä itseni kanssa kuin itseäni tuhoavat keinot. mikä sitten on kodin osuutta, ja mikä ei? se taitaa kuulua taas eri keskusteluun..=)
itse olen ainakin hyvin onnellinen siitä, että uskalsin keskustelujen jälkeen tehdä oman ratkaisuni, ja olla imettämättä. suhde lapseen on päässyt kehittymään normaalisti läheiseksi, ilman niitä lukuisia epämiellyttäviä hetkiä, joita imetyksestä olisi aiheutunut. se syöminen kun on kuitenkin vauvan ensikuukausina niin suuri ja aikaavievä osa elämää, surullista olisi ollut jos olisi ne kuukaudet mennyt tuskaillessa uudesta perheenjäsenestä nauttimisen ja iloitsemisen sijaan.. - tietoinen..
suvaitsevaisuus kunniaan kirjoitti:
Miksi sinua harmittaa se, ettei joku toinen imetä omaa lastaan? Jokainen tekee aivan varmasti omasta mielestään parhaat ratkaisut lapsensa puolesta ja haluaa ainoastaan parasta omalle lapselleen. Maailmassa ei ole YHTÄÄN ihmistä, joka olisi sairastunut YHTÄÄN mihinkään tautiin tai vajavaisuuteen siksi, ettei ole saanut tissimaitoa.että lapsi saa tarvitsemiaan tärkeitä aineita äidin maidosta jotka parantavat lapsen immuniteettiä?
"Maailmassa ei ole YHTÄÄN ihmistä, joka olisi sairastunut YHTÄÄN mihinkään tautiin tai vajavaisuuteen siksi, ettei ole saanut tissimaitoa."
Ei sillä nyt miltään sarsilta tai muilta voi välttyä mutta parantaa kehonkykyä puolustautua esim.kuumetta vastaan. - tietoinen?
tietoinen.. kirjoitti:
että lapsi saa tarvitsemiaan tärkeitä aineita äidin maidosta jotka parantavat lapsen immuniteettiä?
"Maailmassa ei ole YHTÄÄN ihmistä, joka olisi sairastunut YHTÄÄN mihinkään tautiin tai vajavaisuuteen siksi, ettei ole saanut tissimaitoa."
Ei sillä nyt miltään sarsilta tai muilta voi välttyä mutta parantaa kehonkykyä puolustautua esim.kuumetta vastaan.Ettei äidinmaidon immuniteetin parantavia kykyjä ole pystytty KERTAAKAAN todistamaan YHDESSÄKÄÄN tutkimuksessa? Se on taas sitä ihmisten oikeaksi luulemaansa kuvitelmaa, kuten moni muukin asia.
Kerroppa minulle esimerkki, jossa äidinmaidon puute olisi aiheuttanut lapselle minkä tahansa sairauden tai vian? Hmm.........................
Mietimieti! Ei ole olemassa YHTÄÄN MITÄÄN vikaa, joka aiheutuisi siitä, ettei vauva ole saanut oman äitinsä maitoa.
Ja siitä kuumeesta; kuume on elimistön oma puolustusmekanismi pöpöjä vastaan, aika kehno juttu, jos äidinmaito "parantaa kehonkykyä puolustautua esim. kuumetta vastaan". Kehonkyky. :) Heh!!! Uusi sanakukkanen suomenkieleen... - niin siinä tapauksessa...
tietoinen? kirjoitti:
Ettei äidinmaidon immuniteetin parantavia kykyjä ole pystytty KERTAAKAAN todistamaan YHDESSÄKÄÄN tutkimuksessa? Se on taas sitä ihmisten oikeaksi luulemaansa kuvitelmaa, kuten moni muukin asia.
Kerroppa minulle esimerkki, jossa äidinmaidon puute olisi aiheuttanut lapselle minkä tahansa sairauden tai vian? Hmm.........................
Mietimieti! Ei ole olemassa YHTÄÄN MITÄÄN vikaa, joka aiheutuisi siitä, ettei vauva ole saanut oman äitinsä maitoa.
Ja siitä kuumeesta; kuume on elimistön oma puolustusmekanismi pöpöjä vastaan, aika kehno juttu, jos äidinmaito "parantaa kehonkykyä puolustautua esim. kuumetta vastaan". Kehonkyky. :) Heh!!! Uusi sanakukkanen suomenkieleen...kerroppa -> kerropa, kysymysmerkkiä ei kehoituksen perään, piste väärällä puolella lainausmerkkejä, Suomen kieleen (vrt. suomenkielinen) :p
- jos pystyt!
niin siinä tapauksessa... kirjoitti:
kerroppa -> kerropa, kysymysmerkkiä ei kehoituksen perään, piste väärällä puolella lainausmerkkejä, Suomen kieleen (vrt. suomenkielinen) :p
Kerroppa minulle esimerkki, jossa äidinmaidon puute olisi aiheuttanut lapselle minkä tahansa sairauden tai vian? Enkä ala kyllä kanssasi suomen kieliopista tinkaamaan, mutta sanassa "kerroppa" kyllä on kaksi pee:tä. :o) Ei kannattaisi lähteä viisastelemaan tai oikomaan muiden sanomisia, jos siihen ei yksinkertaisesti resurssit riitä... Sainpahan ainakin makeat naurut, kiitos siitä. :o)
- Hehheh!
jos pystyt! kirjoitti:
Kerroppa minulle esimerkki, jossa äidinmaidon puute olisi aiheuttanut lapselle minkä tahansa sairauden tai vian? Enkä ala kyllä kanssasi suomen kieliopista tinkaamaan, mutta sanassa "kerroppa" kyllä on kaksi pee:tä. :o) Ei kannattaisi lähteä viisastelemaan tai oikomaan muiden sanomisia, jos siihen ei yksinkertaisesti resurssit riitä... Sainpahan ainakin makeat naurut, kiitos siitä. :o)
Sanassa "kerropa" on todellakin kaksi p:tä, mutta ainoastaan lausuttaessa, ei kirjoitettaessa.
Kukahan ne makeat naurut sai? ;) - Sama kuin äsken
jos pystyt! kirjoitti:
Sinun kielioppisi mukaan kin-päätteiset sanat kirjoitetaan kkin-päätteillä, vai? Esimerkki selvennykseksi, jos ei mennyt jakeluun; minullekin (sinulle: minullekkin), heillekin (sinulle: heillekkin).
Pidä vain mielipiteesi korvikkeiden erinomaisuudesta, siitä en ole koskaan kanssasi väitellyt, vaikken samaa mieltä kanssasi olekaan. Vai onko se "olekkaan"? :DD - märehdittävää
Sama kuin äsken kirjoitti:
Sinun kielioppisi mukaan kin-päätteiset sanat kirjoitetaan kkin-päätteillä, vai? Esimerkki selvennykseksi, jos ei mennyt jakeluun; minullekin (sinulle: minullekkin), heillekin (sinulle: heillekkin).
Pidä vain mielipiteesi korvikkeiden erinomaisuudesta, siitä en ole koskaan kanssasi väitellyt, vaikken samaa mieltä kanssasi olekaan. Vai onko se "olekkaan"? :DDVastasit sitten kysymykseeni???
En ole väittänyt korviketta erinomaiseksi, ainoastaan haluan puolustaa heitä, jotka eivät syystä tai toisesta halua imettää omaa lastaan. Itse olen imettänyt omia lapsiani, joten sekään ei ole syy, miksi haluan puolustaa äitejä jotka eivät imetä. Imettäminen ei vain yksinkertaisesti tee siitä äidistä saatikka lapsesta yhtään sen parempaa / terveempää ihmistä, kuin kukaan toinenkaan on. Ymmärrän oikein hyvin, ettei joku vain halua imettää ja piste. Imettäminen tai imettämättä oleminen on jokaisen henkilökohtainen valinta. Piste sillekin asialle.
Ei pelkästään sinun kielioppisi, vaan myös kielenkäyttösi ja suvaitsemattomuutesi kertoo alhaisimmasta mahdollisesta sivistyksen tasosta, sekä myös tunneköyhyydestä. Valitettavasti.
Turha vastata. En tule lukemaan katkeria vuodatuksiasi. Hyvästi! Toivottavasti emme tapaa koskaan! - Sama kuin äsken
märehdittävää kirjoitti:
Vastasit sitten kysymykseeni???
En ole väittänyt korviketta erinomaiseksi, ainoastaan haluan puolustaa heitä, jotka eivät syystä tai toisesta halua imettää omaa lastaan. Itse olen imettänyt omia lapsiani, joten sekään ei ole syy, miksi haluan puolustaa äitejä jotka eivät imetä. Imettäminen ei vain yksinkertaisesti tee siitä äidistä saatikka lapsesta yhtään sen parempaa / terveempää ihmistä, kuin kukaan toinenkaan on. Ymmärrän oikein hyvin, ettei joku vain halua imettää ja piste. Imettäminen tai imettämättä oleminen on jokaisen henkilökohtainen valinta. Piste sillekin asialle.
Ei pelkästään sinun kielioppisi, vaan myös kielenkäyttösi ja suvaitsemattomuutesi kertoo alhaisimmasta mahdollisesta sivistyksen tasosta, sekä myös tunneköyhyydestä. Valitettavasti.
Turha vastata. En tule lukemaan katkeria vuodatuksiasi. Hyvästi! Toivottavasti emme tapaa koskaan!Usko jo, etten ole väitellyt kanssasi mistään imetykseen ja korvikkeisiin liittyvästä!
Sinun vittuilusi jonkun kirjoittajan kielioppivirheistäsi ja sitä kautta omista virheistäsi vaan pisti silmään ja siksi näpäytin.
Samaa toivon minäkin, mitä tulee toistemme näkemiseen.
Ps. Mistä tiedät, olenko lehmä vai sonni...? - :):):)
Sama kuin äsken kirjoitti:
Pidä vain mielipiteesi korvikkeiden erinomaisuudesta, siitä en ole koskaan kanssasi väitellyt, vaikken samaa mieltä kanssasi olekaan. Vai onko se "olekkaan"? :DD"Kerroppa" todellakin kirjoitetaan kuten lausutaan, eli siis "kerroppa". Minunkin mielestäni kehonkyky on todella hieno uusi kielikukkanen suomenkieleen, siitä kiitos! Nämä kin-päätteiset sanat ovat myös aivan uusi käsite suomen kieliopissa, yleensä kun käytetään termiä sijamuoto. Onpas tässäkin aihe imetys-palstalle, huhhuh! Mene hyvä ihminen vaikka kadulle purkamaan patoutumiasi, tällainen virtuaalitappelu on paitsi naurettavaa, myös säälittävyyden huippu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181