dysfasia luokat

jojo

meillä lapsilla on varmaan lievä-keskivaikea dysfasia, tuskin vaikea. Haluisin tietää, että millaia ongelmia on eri luokkaan kuuluuvilla lapsilla.

Eli jos lapsellasi on lievä dysfasia, niin millaiset vaikeuden ovat jne?

8

3507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jojo

Minä tarkoitin luokitusta lievä - keskivaikea ja - vaikea.

kouluun meno ja sinne luokkaan meno on vielä 3-4 vuoden päässä. Riippuen aloittaavatko 7 vai 8 vuotiaana.

• ,.,.,.,.,.,.,.

Meidän pojalla lievän ja keskivaikean väliltä dysfasia. Aloitti koulun 6 vuotiaana 11 vuotinen oppivelvollisuus. Nyt poika 12 ja yleisopetuksessa. Ihan hyvin menee koulu ja muut asiat.

• orvokki76

heippa...

minun dysfasiapoikani täytti juuri 7 vuotta ja hänellä on keskivaikea, johon liittyy myös paljon ylivilkkautta.
      En edes harkinnut hänen kohdallaan tavallista koulua, koska siellä olisi tullut ongelmia normaaleiden lasten kanssa, koska tarhassakin oli jo vaikeaa.

neurologin suosituksesta hänelle myönnettiin 11 vuotinen oppivelvollisuus ja hän aloitti erikoiskoulussa 6 vuotiaana dysfasia luokassa, eli eka vuosi takana.
      eka vuosi oli sellanen esiopetus1 nimellä, joskis hänellä oli käytössään normaali ekaluokan matikan kirja...heh.(ylpeä äiti)nyt syksyllä jatkaa esiopetus 2:lla, jonka jälkeen alkaisi ns. normaali eka luokka.
      Keskivaikealla dysfasia lapsella ennuste lukemisen ja kirjoittamiseen oppimiseen on n. 3 luokka, johon ainakin poikani kohdalla tällä hetkellä tähtäämme.

kannatan eriskoiskoulua, mutta sinne pääsy vaatii taistelua ja neurologin monia papereita ja suosituksia....

suski

• jojo

mä varmaan ennusteet saan kun dyfasian vaikeus varmistuu osastojaksolla. Pitäis olla keväällä 07.

Muistatko mitä vaikeuksia lapsellasi oli noin 4-vuotiaana?

Meillä kummallakin 4 v lapsella puhe on epäselvää, lauseet lyhyitä, vilkkaus, puheen ymmärtämisessä on vaikeutta, piirtäminen ja saksilla leikkuu ei onnistu. Toinen osaa ajaa pyörällä, muittei toinen poika. Hänellä on myös kömpelyyttä.

• orvokki76
        jojo kirjoitti:

mä varmaan ennusteet saan kun dyfasian vaikeus varmistuu osastojaksolla. Pitäis olla keväällä 07.

Muistatko mitä vaikeuksia lapsellasi oli noin 4-vuotiaana?

Meillä kummallakin 4 v lapsella puhe on epäselvää, lauseet lyhyitä, vilkkaus, puheen ymmärtämisessä on vaikeutta, piirtäminen ja saksilla leikkuu ei onnistu. Toinen osaa ajaa pyörällä, muittei toinen poika. Hänellä on myös kömpelyyttä.

heippa...

aikaslailla samanlaisia juttuja oli ja on vielä joitakin edelleenkin. kömpelyys on yleistä, eli motoriikka kehittyy vähän niinkuin puhekin jäljessä.
        mun poika nyt 7 ja puhuu, kuin 4 vuotias. nyt vasta vuosi sitten alkoi pystymään puhumaan kunnolla selvemmin pidempia juttuja ja osasi kertoa kokemuksistaan.
        pojalla silti uskomaton kuvamuisti ja suuntavaisto. joskus neuvoo äitiään, jos meinaan eksyä...heh.

suski

• eevu73
        orvokki76 kirjoitti:

heippa...

aikaslailla samanlaisia juttuja oli ja on vielä joitakin edelleenkin. kömpelyys on yleistä, eli motoriikka kehittyy vähän niinkuin puhekin jäljessä.
        mun poika nyt 7 ja puhuu, kuin 4 vuotias. nyt vasta vuosi sitten alkoi pystymään puhumaan kunnolla selvemmin pidempia juttuja ja osasi kertoa kokemuksistaan.
        pojalla silti uskomaton kuvamuisti ja suuntavaisto. joskus neuvoo äitiään, jos meinaan eksyä...heh.

suski

Mulla on syksyllä viisi täyttävä dysfaattinen tyttö....keskivaikea ja enemmän semanttis-pragmaattiseen painottuvana ja jonkin verran leksikaalinen.
        Ota yhteyttä...galleriassa on osoite.

• jdkwisMeillä

Meillä 10 vuotias poika. Myös aloittanut 6 vuotiaana.Nyt siirtymässä yleisopetukseen niin sanotulle "normaalille"luokalle. poikamme oppi lukemaan 6 vuotiaana ihan itse. on muutenkin fiksu. joskus epäilen oisko sittenkään dysfasiaa. tutkimaan alettiin aikoinaan kun ei meinanut puhetta tulla.

• orvokki76
        jdkwisMeillä kirjoitti:

Meillä 10 vuotias poika. Myös aloittanut 6 vuotiaana.Nyt siirtymässä yleisopetukseen niin sanotulle "normaalille"luokalle. poikamme oppi lukemaan 6 vuotiaana ihan itse. on muutenkin fiksu. joskus epäilen oisko sittenkään dysfasiaa. tutkimaan alettiin aikoinaan kun ei meinanut puhetta tulla.

vaikka sähköpostiosoitteesi? olisi kiva kuulla ja vaihtaa kokemuksia lisää. en tunne henk.koht. yhtään dysfasialapsen äitiä...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7850
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4524
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3777
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3138
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2682
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2617
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2316
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2190
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2069
    Aihe