dysfasia luokat

jojo

meillä lapsilla on varmaan lievä-keskivaikea dysfasia, tuskin vaikea. Haluisin tietää, että millaia ongelmia on eri luokkaan kuuluuvilla lapsilla.

Eli jos lapsellasi on lievä dysfasia, niin millaiset vaikeuden ovat jne?

8

3524

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jojo

Minä tarkoitin luokitusta lievä - keskivaikea ja - vaikea.

kouluun meno ja sinne luokkaan meno on vielä 3-4 vuoden päässä. Riippuen aloittaavatko 7 vai 8 vuotiaana.

• ,.,.,.,.,.,.,.

Meidän pojalla lievän ja keskivaikean väliltä dysfasia. Aloitti koulun 6 vuotiaana 11 vuotinen oppivelvollisuus. Nyt poika 12 ja yleisopetuksessa. Ihan hyvin menee koulu ja muut asiat.

• orvokki76

heippa...

minun dysfasiapoikani täytti juuri 7 vuotta ja hänellä on keskivaikea, johon liittyy myös paljon ylivilkkautta.
      En edes harkinnut hänen kohdallaan tavallista koulua, koska siellä olisi tullut ongelmia normaaleiden lasten kanssa, koska tarhassakin oli jo vaikeaa.

neurologin suosituksesta hänelle myönnettiin 11 vuotinen oppivelvollisuus ja hän aloitti erikoiskoulussa 6 vuotiaana dysfasia luokassa, eli eka vuosi takana.
      eka vuosi oli sellanen esiopetus1 nimellä, joskis hänellä oli käytössään normaali ekaluokan matikan kirja...heh.(ylpeä äiti)nyt syksyllä jatkaa esiopetus 2:lla, jonka jälkeen alkaisi ns. normaali eka luokka.
      Keskivaikealla dysfasia lapsella ennuste lukemisen ja kirjoittamiseen oppimiseen on n. 3 luokka, johon ainakin poikani kohdalla tällä hetkellä tähtäämme.

kannatan eriskoiskoulua, mutta sinne pääsy vaatii taistelua ja neurologin monia papereita ja suosituksia....

suski

• jojo

mä varmaan ennusteet saan kun dyfasian vaikeus varmistuu osastojaksolla. Pitäis olla keväällä 07.

Muistatko mitä vaikeuksia lapsellasi oli noin 4-vuotiaana?

Meillä kummallakin 4 v lapsella puhe on epäselvää, lauseet lyhyitä, vilkkaus, puheen ymmärtämisessä on vaikeutta, piirtäminen ja saksilla leikkuu ei onnistu. Toinen osaa ajaa pyörällä, muittei toinen poika. Hänellä on myös kömpelyyttä.

• orvokki76
        jojo kirjoitti:

mä varmaan ennusteet saan kun dyfasian vaikeus varmistuu osastojaksolla. Pitäis olla keväällä 07.

Muistatko mitä vaikeuksia lapsellasi oli noin 4-vuotiaana?

Meillä kummallakin 4 v lapsella puhe on epäselvää, lauseet lyhyitä, vilkkaus, puheen ymmärtämisessä on vaikeutta, piirtäminen ja saksilla leikkuu ei onnistu. Toinen osaa ajaa pyörällä, muittei toinen poika. Hänellä on myös kömpelyyttä.

heippa...

aikaslailla samanlaisia juttuja oli ja on vielä joitakin edelleenkin. kömpelyys on yleistä, eli motoriikka kehittyy vähän niinkuin puhekin jäljessä.
        mun poika nyt 7 ja puhuu, kuin 4 vuotias. nyt vasta vuosi sitten alkoi pystymään puhumaan kunnolla selvemmin pidempia juttuja ja osasi kertoa kokemuksistaan.
        pojalla silti uskomaton kuvamuisti ja suuntavaisto. joskus neuvoo äitiään, jos meinaan eksyä...heh.

suski

• eevu73
        orvokki76 kirjoitti:

heippa...

aikaslailla samanlaisia juttuja oli ja on vielä joitakin edelleenkin. kömpelyys on yleistä, eli motoriikka kehittyy vähän niinkuin puhekin jäljessä.
        mun poika nyt 7 ja puhuu, kuin 4 vuotias. nyt vasta vuosi sitten alkoi pystymään puhumaan kunnolla selvemmin pidempia juttuja ja osasi kertoa kokemuksistaan.
        pojalla silti uskomaton kuvamuisti ja suuntavaisto. joskus neuvoo äitiään, jos meinaan eksyä...heh.

suski

Mulla on syksyllä viisi täyttävä dysfaattinen tyttö....keskivaikea ja enemmän semanttis-pragmaattiseen painottuvana ja jonkin verran leksikaalinen.
        Ota yhteyttä...galleriassa on osoite.

• jdkwisMeillä

Meillä 10 vuotias poika. Myös aloittanut 6 vuotiaana.Nyt siirtymässä yleisopetukseen niin sanotulle "normaalille"luokalle. poikamme oppi lukemaan 6 vuotiaana ihan itse. on muutenkin fiksu. joskus epäilen oisko sittenkään dysfasiaa. tutkimaan alettiin aikoinaan kun ei meinanut puhetta tulla.

• orvokki76
        jdkwisMeillä kirjoitti:

Meillä 10 vuotias poika. Myös aloittanut 6 vuotiaana.Nyt siirtymässä yleisopetukseen niin sanotulle "normaalille"luokalle. poikamme oppi lukemaan 6 vuotiaana ihan itse. on muutenkin fiksu. joskus epäilen oisko sittenkään dysfasiaa. tutkimaan alettiin aikoinaan kun ei meinanut puhetta tulla.

vaikka sähköpostiosoitteesi? olisi kiva kuulla ja vaihtaa kokemuksia lisää. en tunne henk.koht. yhtään dysfasialapsen äitiä...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3038
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1487
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      76
      1073
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      140
      998
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      921
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    7. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      858
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      842
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      826
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      135
      746
    Aihe