Korruptio on yleensä julkisen aseman käyttämistä yksityisen hyödyn saamiseen. Toisin sanoin korruptio on demokraattisissa valtioissa kansalta saadun vallan käyttämistä yksityisten henkilöiden etujen edistämiseksi. Periaatteessa kaikki vallankäyttäjät ovat alttiita korruptiolle, mutta erityisesti suurten tuloerojen maissa korruption vaara korostuu, sillä sosiaalisen kurjuuden keskellä käytetään helposti häikäilemättömiä keinoja oman taloudellisen ja sosiaalisen aseman turvaamiseksi. Korruption vakavuus vaihtelee vastapalveluksista ja hyvä veli-verkostoista järjestelmälliseen lahjontaan ja siitäkin pidemmälle. Äärimmilleen viety korruptio johtaa kleptokratiaan, varkaiden valtaan, jossa luovutaan edes teeskentelemästä rehellisyyttä. Korruptiota voi olla myös liikeyritysten välillä, esimerkiksi tarjouskilpailujen sijaan yritykset ostavat tavaroita ja palveluita toisiltaan lahjusten tai sukulaisuussuhteiden perusteella.
Luetuimmat keskustelut
- 921582
- 831062
- 68985
Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?
Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su385981Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t177924- 94851
- 64633
Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on60622Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin
Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta170603- 37598