Täysperän peruuttaminen

Helppoa?

On tullut katsottua kun ammattikuskit niin hienosti peruuttelevat noita täysperiä, tuommoisia puoliperävaunujahan nyt osaa kuka vain peruuttaa, mutta olisi kiva tietää että miten tuollaista täysyhdistelmää oikeen, eikö siinä ensin käännetä sinne suuntaan nuppia jonne vaunua halutaan, että sehän poikkeaa henkilöauton ja peräkärryn peruuttamisesta aika paljon.

62

32286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja sen huomaa

      Ihan naurattaa, kun suurin osa raukoista ei meinaa saada peruutettua kärryä edes laituriin...
      ;-)

      Sopiosivat ehkä paremmin Esson litkuja ajamaan, eipä tarvitsisi peruutella. Vaikka silloinhan niiden pitäis päästä ADR-pahviin vaadittavat kysymykset läpi...

      • Ex Pertti

        Kuuleppas vähälahjainen, kukaan ei ole seppä syntyissään, mutta sellaiset jotka eivät opi peruuttamaan täyspitkää eivät myöskään aja niitä.
        Vastoin esitystäsi kerron kokemuksesta, että kaikki osaavat jotka ajavat.


      • A BE CE
        Ex Pertti kirjoitti:

        Kuuleppas vähälahjainen, kukaan ei ole seppä syntyissään, mutta sellaiset jotka eivät opi peruuttamaan täyspitkää eivät myöskään aja niitä.
        Vastoin esitystäsi kerron kokemuksesta, että kaikki osaavat jotka ajavat.

        Minulla on ollut yhdistelmäajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti taskussani 34 vuotta eli kesästä 1972 lähtien.

        Tuo vuosi 1972 sattuu olemaan myös viimeinen vuosi jolloin olen ajanut minkäänlaista raskasta yhdistelmää – ja puolikas oli sekin.

        Täysperä on (yhä) kokeilematta. Mutta vielähän tässä kerkiää...

        Saattaisin olla vaikka kuinka hyvä viulistikin -- ei vain ole tullut koskaan viulunsoittoa kokeilua!


      • ainaskin
        Ex Pertti kirjoitti:

        Kuuleppas vähälahjainen, kukaan ei ole seppä syntyissään, mutta sellaiset jotka eivät opi peruuttamaan täyspitkää eivät myöskään aja niitä.
        Vastoin esitystäsi kerron kokemuksesta, että kaikki osaavat jotka ajavat.

        yhden, Seppä Pekka oli seppä syntyessään.


      • 12e480
        ainaskin kirjoitti:

        yhden, Seppä Pekka oli seppä syntyessään.

        Eipäs ollu, kyl se varmaan on kastettu myöhemmin x]


      • hoyer 66

        Kunhan saisit poika tai tyttedes kokemusta sen verran että olis edes edellytyksiä sinne hoyerin leipiin! T:töissä ollut


      • Kasettikuski.
        ainaskin kirjoitti:

        yhden, Seppä Pekka oli seppä syntyessään.

        Onks se Punkalaitumelta,jos on,niin on mun pikkuserkku.


      • rekkapekka vanha

        koskaan oo raukka tuupannu sitä 5-akselista kärriä ahtaassa paikassa laituriin ni voipi noin sanoa:=) Ite joka päivä peruutan noita kärrejä ja ihan ajan työkseni juu ja voiin sanoo et kyllä se aikansa vaatii et sen oppii...nää avautujat on niitä kekkä vetää yks akselinen henkilöautonkärriperässä satasta ja ohittaa ison autoin ja sit jää tussuttaan sit 70km/h jollain vitun nissanilla


      • 12
        Ex Pertti kirjoitti:

        Kuuleppas vähälahjainen, kukaan ei ole seppä syntyissään, mutta sellaiset jotka eivät opi peruuttamaan täyspitkää eivät myöskään aja niitä.
        Vastoin esitystäsi kerron kokemuksesta, että kaikki osaavat jotka ajavat.

        Ja kaikki ajavat vaikka eivä osaakkaan.


      • Tarkasti

        Täysperän peruuttamista voi käydä katsomassa Konalan ristipellontie 14 pihassa. Kuljettaja käy 2-3 kertaa päivässä ao paikassa.Lindströmin runkokuljetuksia volvo veturina.


      • Katsojat

        Näppärästi pienessä pihassa kulmaperuutus onnistuu. Vanha papparainen puikoissa, moni voisi ottaa mallia auton käsittelystä.


    • takaperin vaikka minne

      Täysperävaunussa on kääntyvä etuakseli. Ja täysperävaunulla peruutetaan siten, että kuvitellaan ajavamme vain sitä perävaunua; vetoautolla käännellään sitä kärryn etuakselia tarpeen mukaan.

      • niinhän

        se menee.


    • ihan joka poika osaa peruuttaa edes puoliperävaunua. Itsellä on kokemusta molemmista ja nykyään ajan puolikasta. Kyllä puolikkaan peruuttaminen on vähän erilaista kuin henkilöauto peräkärry-yhdistelmän peruuttaminen

      • Juise

        varsinki jos joutuu vänkärin puolelle kulmaan peruuttaa. Oikeesta peilistä näkyy kärryn kylki ja vasemmasta etunurkka.


      • Heikki Talvi

        Montakos kilometriä ootte jo peruutellut tällä palstalla?.....aattelin vaan et täytyykö tilata palstatilaa lissää ;))


      • R=taaksepäin
        Heikki Talvi kirjoitti:

        Montakos kilometriä ootte jo peruutellut tällä palstalla?.....aattelin vaan et täytyykö tilata palstatilaa lissää ;))

        alettiin peruutus, jotenka ehtii se Heikki Talvikin enne kesää peruuttamaan.


      • ggggggggggggggggg

        No onhan se puolikas semmonen nysä, sehän on niikuin olisi nupilla liikkeellä.


    • Ohjaamotarkkailija

      Peilien,silmien,aivojen,käden ja jalkojen yhteistoimintaa parhaimmillaan. Heikoinlenkki kyseisessä ketjussa on silmät. Jos ne ei nää sitä mitä tarvitsee nähdä,muidenkin osallisten työ häiriintyy..
      Selkiskö tämä näin tällätapaa kerrottuna?

      • Helppoa?

        Kyllähän se näin tietysti on.. Paljonko muuten ammattikuski joutuu peruuttelemaan, eikö aika usein vaunu jätetä ja nuppia peruutella vaan vai täytyykö noita täyspitkiä oikeasti peruutella lastauslaitureihin?


      • iso e on
        Helppoa? kirjoitti:

        Kyllähän se näin tietysti on.. Paljonko muuten ammattikuski joutuu peruuttelemaan, eikö aika usein vaunu jätetä ja nuppia peruutella vaan vai täytyykö noita täyspitkiä oikeasti peruutella lastauslaitureihin?

        kyllähän ne perruuttaavat vaikka minkälaiseen kolloon niitä kärryjä.siis laitureihin.pimiälle puolen on vielä vaikiampi saaha kärry siis vänkärin puoli joo jos käännätohjaus pyörää oikealle ja peruutat auton perä menee siis oikealle taakse ja kärryn aisa kääntyy oikealle päin riippuu tietenki
        missä asenneossa se oli kun lähit tulemaan taakse päin niin sitte niinku se kärryn etu seinäkäntyy oikealleja siitä sitte vaan ohjaillaan aisalla kulumaan perruutus siitä peilistä on hyvä kahtoa et ottaa aina vähä jonku verran näkyviin kärryn etuseinää kyllä ja se riippuu vähän kärrystä kuinka vaikiata seon jos on paljo renkaita nii sehä kääntyy hittaasti mut jos on eessä vaan yks akseli niin se kääntyilee nopiaa ja aisan pituus vaikuttaa tähän kääntyilyyn.joku sano että ne jotka ei ossaa perruuttaa ei saa töitä.minä kyllä ossaaan mut en oo ajanu sen kortin hommauksen jälkeen.(ammattikuskit en tarvi kommentointia)


      • J@nne
        iso e on kirjoitti:

        kyllähän ne perruuttaavat vaikka minkälaiseen kolloon niitä kärryjä.siis laitureihin.pimiälle puolen on vielä vaikiampi saaha kärry siis vänkärin puoli joo jos käännätohjaus pyörää oikealle ja peruutat auton perä menee siis oikealle taakse ja kärryn aisa kääntyy oikealle päin riippuu tietenki
        missä asenneossa se oli kun lähit tulemaan taakse päin niin sitte niinku se kärryn etu seinäkäntyy oikealleja siitä sitte vaan ohjaillaan aisalla kulumaan perruutus siitä peilistä on hyvä kahtoa et ottaa aina vähä jonku verran näkyviin kärryn etuseinää kyllä ja se riippuu vähän kärrystä kuinka vaikiata seon jos on paljo renkaita nii sehä kääntyy hittaasti mut jos on eessä vaan yks akseli niin se kääntyilee nopiaa ja aisan pituus vaikuttaa tähän kääntyilyyn.joku sano että ne jotka ei ossaa perruuttaa ei saa töitä.minä kyllä ossaaan mut en oo ajanu sen kortin hommauksen jälkeen.(ammattikuskit en tarvi kommentointia)

        ...myös vetokytkimen etäisyys auton taka-akselista vaikuttaa kääntyvyyteen, mitä kauempana taka-akselista vetokytkin on, sitä nopeammin kärry lähtee kääntymään ja liikkeet on hätäisempiä.


      • läsnäolo
        J@nne kirjoitti:

        ...myös vetokytkimen etäisyys auton taka-akselista vaikuttaa kääntyvyyteen, mitä kauempana taka-akselista vetokytkin on, sitä nopeammin kärry lähtee kääntymään ja liikkeet on hätäisempiä.

        Pomon läsnäolokin vaikuttaa, tuntuu kuin liikkeet olisivat silloin aivan liian hätäisiä. Paljon helpommin sujahtaa laituriin kun pomo on kaukana poissa.


      • Ohjaamotarkkailija
        Helppoa? kirjoitti:

        Kyllähän se näin tietysti on.. Paljonko muuten ammattikuski joutuu peruuttelemaan, eikö aika usein vaunu jätetä ja nuppia peruutella vaan vai täytyykö noita täyspitkiä oikeasti peruutella lastauslaitureihin?

        Toimenkuvasta millaista-ajoa suorittaa ja millaisilla päälirakenteilla. Toiset peruttelee paljonkin ja toiset vähemmän.
        Itse opettelin 90-luvun alussa sorakasetti-yhdistelmällä peruuttelee. Vaikka ei olisi tarvinnu. Päätin opetella sellaiseksi ettei tule ongelmia missään. Ja eikä ole tullutkaan.


      • stycke
        Ohjaamotarkkailija kirjoitti:

        Toimenkuvasta millaista-ajoa suorittaa ja millaisilla päälirakenteilla. Toiset peruttelee paljonkin ja toiset vähemmän.
        Itse opettelin 90-luvun alussa sorakasetti-yhdistelmällä peruuttelee. Vaikka ei olisi tarvinnu. Päätin opetella sellaiseksi ettei tule ongelmia missään. Ja eikä ole tullutkaan.

        Itse opettelin E-korttia varten puolikkaalla, mutta ajan mittaan sitä täysperävaunuakin on oppinut käsittelemään. Ei niitä hankalia loukkuja pidä ottaa esteinä eikä ongelmina, haasteina korkeintaan. Joskus pitää vain käydä useammin katsomassa :-)
        Ei ole häpeä juosta ulos katsomaan onko tilaa, jälkikäteen selittäminen yleensä hävettää enemmän.


      • stycke
        läsnäolo kirjoitti:

        Pomon läsnäolokin vaikuttaa, tuntuu kuin liikkeet olisivat silloin aivan liian hätäisiä. Paljon helpommin sujahtaa laituriin kun pomo on kaukana poissa.

        Juu, eikä tarvii olla pomon lähellä vaan riittää kun laiturilla seisoo rivi trukkeja odottamassa että saat väännettyä sen keksinnön laituriin, silloin ei hommasta tahdo tulla mitään. Suorituspaineita! Auttaa jos käskee äijien mennä vaikka kahville, ehkä se sinä aikana menee laituriin toi kärry :-)


      • Ohjaamotarkkailija
        stycke kirjoitti:

        Itse opettelin E-korttia varten puolikkaalla, mutta ajan mittaan sitä täysperävaunuakin on oppinut käsittelemään. Ei niitä hankalia loukkuja pidä ottaa esteinä eikä ongelmina, haasteina korkeintaan. Joskus pitää vain käydä useammin katsomassa :-)
        Ei ole häpeä juosta ulos katsomaan onko tilaa, jälkikäteen selittäminen yleensä hävettää enemmän.

        Taidat olla "puikkomiehiä",tuuppaat isoo koloon jos se sinne menee.. ;) Tuo kun käyttää silmiään ja "silmää" suunitteluun ja lähtee suorittaa sitä "haastetta" ja vaikka ottais taktiset pienet eteenkorjaukset muutaman kerran,ei haittaa mitään kun ei kolhi paikkoja eikä autoaan. Eikä roiku ovesta kun työskentelee..
        Ja kun sitä harjoitteli aikoinaan sillä mielellä että,peruuttaminen käy millä vehkeellä tahansa kun sen oppii.
        Yhdistelmistä aloitin traktorilla ja sitten tpv. Ja vuosien jälkeen jatkoin ppvlla. Viimeiset vuodet oli tpv. Nykyään satunaisesti molempia. Sen verran mitä vielä ajelen. Kun lopetin aktiivi-ajamisen.


      • ympäri
        stycke kirjoitti:

        Itse opettelin E-korttia varten puolikkaalla, mutta ajan mittaan sitä täysperävaunuakin on oppinut käsittelemään. Ei niitä hankalia loukkuja pidä ottaa esteinä eikä ongelmina, haasteina korkeintaan. Joskus pitää vain käydä useammin katsomassa :-)
        Ei ole häpeä juosta ulos katsomaan onko tilaa, jälkikäteen selittäminen yleensä hävettää enemmän.

        "Ei ole häpeä juosta ulos katsomaan onko tilaa, jälkikäteen selittäminen yleensä hävettää enemmän."

        Täysin totta. Minulle opetettiin joskus, että vittuilun määrä on huomattavasti pienempi myöhästyessä, kuin jos joutuu selittämään miten se yhdistelmä siellä ojan pohjassa makaa rasvausasennossa.

        Olisi muuten eräskin Corolla Herttonimessä keulan verran lyhyempi, ellen olisi käynyt katsomassa missä kärry menee. Ahdas väli, ja etuperin sinne lopulta oli mentävä. Katu kapeni heti työmään risteyksen jälkeen, ja etuperin ajamalla mahtui juuri puun ohi. Eihän sinne muuten olisi peruuttaa kannattanut, mutta näytti kauempaa siltä, että pois pääsee vain samaa tietä, ja purkuväli oli aika kapea. Ja sama puu tietty tiellä.

        Kaikelta tältäkin olisi vältytty, jos olisin käynyt ensin katsomassa paikkaa jalkaisin. Viereisen parkkipaikan läpi nimittäin mahtui ihan mukavasti ajamaan pois etuperin...


      • antti23
        iso e on kirjoitti:

        kyllähän ne perruuttaavat vaikka minkälaiseen kolloon niitä kärryjä.siis laitureihin.pimiälle puolen on vielä vaikiampi saaha kärry siis vänkärin puoli joo jos käännätohjaus pyörää oikealle ja peruutat auton perä menee siis oikealle taakse ja kärryn aisa kääntyy oikealle päin riippuu tietenki
        missä asenneossa se oli kun lähit tulemaan taakse päin niin sitte niinku se kärryn etu seinäkäntyy oikealleja siitä sitte vaan ohjaillaan aisalla kulumaan perruutus siitä peilistä on hyvä kahtoa et ottaa aina vähä jonku verran näkyviin kärryn etuseinää kyllä ja se riippuu vähän kärrystä kuinka vaikiata seon jos on paljo renkaita nii sehä kääntyy hittaasti mut jos on eessä vaan yks akseli niin se kääntyilee nopiaa ja aisan pituus vaikuttaa tähän kääntyilyyn.joku sano että ne jotka ei ossaa perruuttaa ei saa töitä.minä kyllä ossaaan mut en oo ajanu sen kortin hommauksen jälkeen.(ammattikuskit en tarvi kommentointia)

        miks hitossa moni sotkee sen kärryn etu seinän tähän juttuun????

        entäs jos on semmonen kärry missä ei oo etu seinää????

        mä ainakin ohjailen niitä kärryn ensimmäisiä akseleita..


      • Nimetön
        Helppoa? kirjoitti:

        Kyllähän se näin tietysti on.. Paljonko muuten ammattikuski joutuu peruuttelemaan, eikö aika usein vaunu jätetä ja nuppia peruutella vaan vai täytyykö noita täyspitkiä oikeasti peruutella lastauslaitureihin?

        itse kun tässä yhdistelmäkorttia olen hankkimassa, on tullut ilmi sellainenkin hassu juttu, että eihän sitä kärryä tyhjänä perässä vedellä (ainakaan huvin vuoksi). toisin sanoen, kyllä se koko yhdistelmä sinne laituriin yleensä ajetaan. vai ajattelitko vetäjän ensiksi lastata ja sitten itse trukilla siirtää kuorman kärryyn? ;)


    • joppe.

      oli muuten outo tilanne kun joudun olosuhteiden pakosta puolikkaan rattiin. se että peruuttaminen oli täyttä hakuammuntaa vielä meni mut eteenpäin ajaminen ja jyrkat mutkat oli jotain ihan hirveää... koko ajan tuntui että sillä kärryn etukulmalla osuu jotain päin. ihme homma kun se puoliperävaunu kuorma-auton perässä ei tunnu miltään....!:)

    • rekkaeetu

      Aikoinaan aloitin täysperällä ja kun sitten siirryin puolikkaan rattiin niin esim. peruutus piti opetella uudelleen. Olen kyllä sitä mieltä että täysperä on helpompi ajaa sekä eteen että taaksepäin. Kahden nivelen ansiosta täysperä on ajossa notkeamman tuntuinen kuin yksinivelinen puolikas. Ja ahtaaseen paikkaan peruuttaessa täysperä on parempi kun siinä saa pienellä ratin liikkeellä käännettyä vetoaisaa paljonkin. Kun taas puolikkaalla ahtaassa paikassa peruuttaessa vetoauton liikkeet on suuremmat ja veturi vaatii enemmän tilaa ympärilleen. Oli miten oli, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa mutta kumpikaan ei ole helppo, kyllä niillä pitää opetella ajamaan ja peruuttamaan. Yleinen harhaluulo on että puolikkaalla peruuttaminen on yhtä helppoa kuin henkilöautolla ja sillä jullikka kärryllä mökkireissulla. Se on todellakin harhaluulo.

      • stycke

        Itse olen aikanaan tappina oppinut perävaunua peruuttamaan traktorilla. Siitä oli suht helppo siirtyä henkilöauton perävaunuun. Sitten opettelin puolikkaan, ja ajoinkin puoliperävaunuyhdistelmää jonkin aikaa. Sitten...lähdin huonekalukauppaan ja lainasin henkilöauton perään kärryn. Sen peruuttamisesta ei tahtonut tulla aluksi yhtään mitään!! Sitä kun oli tottunut kääntämään suht reilusti, toi kaipasi ihan pikku liikkeitä vain...

        Nyt ajan täysperävaunuyhdistelmiä töissä, puolikasta en ole ajanut puoleen vuoteen. Ekan kerran varmaan meinaa kääntää väärään suuntaan jos nyt lähtis puolikasta peruuttamaan...


      • nytte...
        stycke kirjoitti:

        Itse olen aikanaan tappina oppinut perävaunua peruuttamaan traktorilla. Siitä oli suht helppo siirtyä henkilöauton perävaunuun. Sitten opettelin puolikkaan, ja ajoinkin puoliperävaunuyhdistelmää jonkin aikaa. Sitten...lähdin huonekalukauppaan ja lainasin henkilöauton perään kärryn. Sen peruuttamisesta ei tahtonut tulla aluksi yhtään mitään!! Sitä kun oli tottunut kääntämään suht reilusti, toi kaipasi ihan pikku liikkeitä vain...

        Nyt ajan täysperävaunuyhdistelmiä töissä, puolikasta en ole ajanut puoleen vuoteen. Ekan kerran varmaan meinaa kääntää väärään suuntaan jos nyt lähtis puolikasta peruuttamaan...

        Kyllähän sitä nytte aina yhden kärrin kanssa peruuttaa vaikka miten päin, mutta kokeilkaapa joskus kahden kärryn kanssa! Ei onnistu sitten mitenkään, takimmainen kärri on pakko kytkeä irti ja pöröttää erikseen.


      • mutta

        peruuttamisesta yli puolet tapahtuu eteenpäin ajaen. meinaan miten sen auton ajat siihen paikalle. hyvin usein kun vain ajattelee asian ensin ja ajaa paikalle "oikein" niin ei tarvitse kuin pikkasen tökätä taaksepäin ja hups se on siinä.


      • 22 metrinen
        mutta kirjoitti:

        peruuttamisesta yli puolet tapahtuu eteenpäin ajaen. meinaan miten sen auton ajat siihen paikalle. hyvin usein kun vain ajattelee asian ensin ja ajaa paikalle "oikein" niin ei tarvitse kuin pikkasen tökätä taaksepäin ja hups se on siinä.

        Käyn aina kun on ahdas työmää niin katsomassa että mikä on tilanne koska on rennompi mennä paikalle kun on nähnyt mikä odottaa osaa jo valmiiks ottaa huuomioon kaiken maailman ongelma tilanteet esim. peruutanko jo valmiiks purkupaikalle jos mahdollisesti tulee muitakin autoja/ koneita sitten pois lähtiessä pienentämään peruutus kujia mutta 90% homma on selvä jo kun vaan ajaa karauttaa paikalle ja tyhjänä sitten peruuttelee pois kyllä sen yhdistelmän saa sieltä pois takaperinkin ottaa vain tarpeeks rauhallisesti niin ei tarvii joka metrin jäkeen korjailla kolmea metriä takas =)


      • antti23
        nytte... kirjoitti:

        Kyllähän sitä nytte aina yhden kärrin kanssa peruuttaa vaikka miten päin, mutta kokeilkaapa joskus kahden kärryn kanssa! Ei onnistu sitten mitenkään, takimmainen kärri on pakko kytkeä irti ja pöröttää erikseen.

        pääsiskin kokeileen...


      • muttei sinne ku pitä
        nytte... kirjoitti:

        Kyllähän sitä nytte aina yhden kärrin kanssa peruuttaa vaikka miten päin, mutta kokeilkaapa joskus kahden kärryn kanssa! Ei onnistu sitten mitenkään, takimmainen kärri on pakko kytkeä irti ja pöröttää erikseen.

        ite olin aikamoisissa paineissa kun läksin ekan kerran tollaasta puolikas vasikka -yhdistelmää ajamaan (sellaasta tässä ilmeisesti tarkoitetaan). pikkasen otin sillä taaksepäin ku läksin aidasta tienpäälle ja seuraavan kerran mentiin taaksepäin terminaalin laituriin, eikä ollut mikään puolenhehtaarin pihaa. tuntuu mahdottomalta, mutta hienosti se takaperin menee, ennakoida saa vaan pirusti, ei meinaan oikene kovin herkästi ja nuppi vaatii välillä tilaa kiemurrellessaan. tosin jos on kolme laituria ja keskimmäinen on vapaa, reunimmaisissa molemmissa on täysperäyhd. ja piha on pieni niin helpompi on odottaa josko toinen tp:tä läksisi pois :D


      • Heureka!
        muttei sinne ku pitä kirjoitti:

        ite olin aikamoisissa paineissa kun läksin ekan kerran tollaasta puolikas vasikka -yhdistelmää ajamaan (sellaasta tässä ilmeisesti tarkoitetaan). pikkasen otin sillä taaksepäin ku läksin aidasta tienpäälle ja seuraavan kerran mentiin taaksepäin terminaalin laituriin, eikä ollut mikään puolenhehtaarin pihaa. tuntuu mahdottomalta, mutta hienosti se takaperin menee, ennakoida saa vaan pirusti, ei meinaan oikene kovin herkästi ja nuppi vaatii välillä tilaa kiemurrellessaan. tosin jos on kolme laituria ja keskimmäinen on vapaa, reunimmaisissa molemmissa on täysperäyhd. ja piha on pieni niin helpompi on odottaa josko toinen tp:tä läksisi pois :D

        Tuttu mies ajoi silloin tällöin puolikas-vasikkayhdistelmää ja kyselin miten se peruuttelu sujuu.
        Kaveri kertoi, että ko. yhdistelmän peruuttaminen onnistuu kun ajattelee, että kyseessä on täysperäyhdistelmä, jossa on puoliperän mittainen aisa. Asiaa tarkemmin ajateltuani huomasin, että niinhän se on.


    • leluja

      osta lelu yhdistelmä ja tutki mit3en se kääntyy...

    • 1 ErAutok

      oulussa, siellä kasarmin käytävällä oli polkuauto millä reenattiin peruustusta. Kyllä sillä systeemin oppi.

      • kokeillut

        Tuollaista polkuautoyhdistelmää kokeilin joskus
        Parolannummella, mutta se oli itseasiassa vaikeampaa kuin oikean yhdistelmän peruuttaminen, johtuiko lienee lyhyemmästä akselivälistä tai jostain, en tiedä, mutta kärry reagoi turhan nopeasti. Toisaalta värkistähän puuttui ohjaustehostin ja urakkanuppi, nehän ovat kuitenkin tärkeitä varusteita, jotka todellakin helpottavat peruutustapahtumaa.


      • vekslaaja?
        kokeillut kirjoitti:

        Tuollaista polkuautoyhdistelmää kokeilin joskus
        Parolannummella, mutta se oli itseasiassa vaikeampaa kuin oikean yhdistelmän peruuttaminen, johtuiko lienee lyhyemmästä akselivälistä tai jostain, en tiedä, mutta kärry reagoi turhan nopeasti. Toisaalta värkistähän puuttui ohjaustehostin ja urakkanuppi, nehän ovat kuitenkin tärkeitä varusteita, jotka todellakin helpottavat peruutustapahtumaa.

        kuinkas se urakkanuppi parantaa sitä suoritusta?

        suuret liikkeet on ehkä näyttäviä vai onko?


      • tukkirekka

        siellä oli minäkin milloin sinä, helmikuun saapumiserä.


    • jepjep..

      ai meinasit että puolikasta osaa peruuttaa kukavaan, noh varmasti osaa peruuttaa, mutta jos se pitäisi vielä saada peruutettua johonkin tiettyyn paikkaan ni voisi sitten jäädä jo monelta tekemättä. peruutappa itse pimeälle puolella talliin puolikkaalla ni tiedät sitten ettei se ihan mopo tai kelkka kortilla sinne mene.

      • kinkovthöroud

        Laita vasu perään ja ala peruuttamaan pimeälle puolelle. 80% prosentilla jää tekemättä omalle puolellekin. Pitää tietää missä vasu kulkee vaikka ei näe. Siis hallin ovesta sisään kolhimatta.


    • peruuttanut puolikkaalla?

      Ei sekään ole mikään läpihuuto juttu itse pidän täysperän peruuttamista paljon helpompana

      • 30 v ratissa

        Samoin ajattelen minäkin. Puolikkaalla pakittaminen on helppoo siihen asti, kun tarviitkin tilaa vetäjälle. Täysperällä korjaaminen on huomattavasti vähemmän tilaa tarvitseva.


      • SEKAtm.
        30 v ratissa kirjoitti:

        Samoin ajattelen minäkin. Puolikkaalla pakittaminen on helppoo siihen asti, kun tarviitkin tilaa vetäjälle. Täysperällä korjaaminen on huomattavasti vähemmän tilaa tarvitseva.

        Puoliperävaunu 12m vs. 12m täysperävaunu molemmat tarvitsevat vetäjän , tpv yhdistelmä on muutaman metrin pitempi , kyllä se vaan niin on ,että mitä pitempi "vehe " sen isompi puntti.
        Akseli välit on ratkaisevia käsittelyn vaikeudessa /helppoudessa sekä aisan pituus kuten puolikkaan vetopöytäkin. Pakitteleminen on sitä helpompaa ,mitä kauemmin on treenannut. Kerran kun saat ahaa elämyksen se ei katoa korvien välistä . Vaikeus aste lisääntyy tietysti ,mitä enemmän on niveliä .


      • SEKAtm. kirjoitti:

        Puoliperävaunu 12m vs. 12m täysperävaunu molemmat tarvitsevat vetäjän , tpv yhdistelmä on muutaman metrin pitempi , kyllä se vaan niin on ,että mitä pitempi "vehe " sen isompi puntti.
        Akseli välit on ratkaisevia käsittelyn vaikeudessa /helppoudessa sekä aisan pituus kuten puolikkaan vetopöytäkin. Pakitteleminen on sitä helpompaa ,mitä kauemmin on treenannut. Kerran kun saat ahaa elämyksen se ei katoa korvien välistä . Vaikeus aste lisääntyy tietysti ,mitä enemmän on niveliä .

        se on jos saa samalla yhdistelmällä temuta mutta jos joka päivä on eri niin ei se käänny samalla lailla kuin eilinen


      • BLIND 1,6 SYVY 9/10
        markku-81 kirjoitti:

        se on jos saa samalla yhdistelmällä temuta mutta jos joka päivä on eri niin ei se käänny samalla lailla kuin eilinen

        yhtään kuormaa ei oo jääny purkamatta /lastaamatta peruutus taitojen vuoksi kyll se niin on ne jotka
        ajaa terminaali /siltaan peruuttamis kuormia. Niin kyllä se pääsääntöisesti menee kohtuu ajassa jokaiselta.


      • BLIND 1,6 SYVY 9/10 kirjoitti:

        yhtään kuormaa ei oo jääny purkamatta /lastaamatta peruutus taitojen vuoksi kyll se niin on ne jotka
        ajaa terminaali /siltaan peruuttamis kuormia. Niin kyllä se pääsääntöisesti menee kohtuu ajassa jokaiselta.

        terminaali vehkeissä usein on samat akselivälit aisanpituudet ja akselien lukumäärät. Tarkoitinkin eri vehkeillä siis erilaisiin ajoihin tehtyjä vehkeitä sorat yms.


    • Fernfahrer

      Onhan tuota tullut peruutettua, mutta kilometrejä on tullut lähinnä eteenpäin ajellen täys- ja puoliperällä.
      Mahtaneeko kukaan muistaa tai tietää.. oliko se nyt Suomen ennätys vai mikä, jossa joku peruutti moottorirataa ympäri täysperäyhdistelmällä? En muista paikkaa (Ahvenisto?), enkä matkaa tai ajankohtaa...
      Tuli vaan mieleen, kun näin tämän:

      http://www.youtube.com/watch?v=q2QKfq7gjDU

      Videopätkässä ihan maailmanmestari näyttää, miten moduulimittaista täysperää, tai tarkemmin dollya puolikasta ei pidä peruuttaa - mahtaa mestarilla korvat punoittaa. Samalla sivulla on myös kuvaa itse "maailmanennätyksestä" otsikon; Weltrekord im Ruckwärtsfahren, alla. Matka on 65km/5,5h, mutta eihän tuo mikään maailmanennätys voi olla, paitsi ehkä kuskille itselleen...

      • hyyzka

        Alastarolla se enkka on ajettu vuonna 1992. 180 kilsaa eli 60 kierrosta työnnetty 7 akselista 22m täysperää. 30 tuntia kesti.

        Hattua nostan :)


    • auliskoikka

      Täyspedän peruuttaminen on helppoa. Koitetaas kuitenkin keskittyä siihen eteenpäin ajamiseen, kun se näkyy olevan monelle vaikeaa. Itse pesen lähes joka karjun täyspedän peduuttamisessa, mutte tee sitä sen suurempaa numeroa.

    • Heinä--Mies

      Täysperän peruuttaminen on helppoa kuin heinänteko!

      • ohoooooooo

        Täysperän peruuttaminen paljon helpompaa kuin heinänteko.


    • No_joo_tota_iisii

      Itse ajan vain pisimpiä täysperävaunullisia. Austraaliassa suhatessani totuin peruuttamaan täyspitkiä rekkoja, joissa oli perässä kolme täysperää. Se oli ihan helppoo kun sen osaa.

      • ertyuik

        Ai sulla oli täysperiä siellä. Kaikilla muilla olen nähnyt siellä vain puolikkaita dollyjen päällä. No mutta sinähän oletkin erkoistapaus.


      • tukki-taono

        On tänne kaikki perruuttajat kertyny,vaan ei oo kukahan junaa peruuttanu täälä.


      • Hevosten-Mies

        Minä peruutin tänään karva-ooppelia


    • opetteluun

      Varsinainen perävaunu sekä moduuli tarvitsevat vain harjoittelua peruutteluun . Erilaiset tilat tuovat haasteen .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe