Mitähän mahtaa olla nykypäivän painesuositukset renkaille? Kävin tuossa testaamassa omien renkaitteni paineet (Bridgestone 196/65R15) joihin olivat rengasliikkessä tasapainotuksen yhteydessä laittaneet painetta siten että lämpimänä näytti 2.9 bar !!!!?!?!? Pudotin tuota sitten pari pykälää 2.7 bariin, mutta tuntuu siltikin aika isolta tuollaiset paineet. Ei luulisi että painemittarikaan nyt niin paljoa pieleen näyttäisi mutta ei kyllä luulisi että rengasliikkeessä laittavat liikaakaan painetta.
Rengaspainesuositukset?
15
3845
Vastaukset
- Jeppe
...rengaspaineet auton ja kuorman mukaan. Ohjekirja taitaa olla taas paras apukeino vaikka se kuuluukin katsoa vasta viimeisessä hädässä, kun kaikki muut keinot on jo ajat sitten käytetty.
- painetta pukkaa
Ohjekirjan mukaan täydellä kuormalla pitäisi paineiden olla 2.3 bar, muuten 2.1 bar. Ihmettelen vain tuota rengasliikkeen logiikkaa laittaa kylmään renkaaseen 2.7 bar (lämpinänä n. 2.9 bar), onko tämä jokin uusi suositus vai vetikö asentaja vaan renkaaseen ilmaa niin paljon kuin meni? Olen kuullut huhun että nykyään suositettaisiin suurempia paineita, mutta onko tuo jo liikaa?
- jabbs
painetta pukkaa kirjoitti:
Ohjekirjan mukaan täydellä kuormalla pitäisi paineiden olla 2.3 bar, muuten 2.1 bar. Ihmettelen vain tuota rengasliikkeen logiikkaa laittaa kylmään renkaaseen 2.7 bar (lämpinänä n. 2.9 bar), onko tämä jokin uusi suositus vai vetikö asentaja vaan renkaaseen ilmaa niin paljon kuin meni? Olen kuullut huhun että nykyään suositettaisiin suurempia paineita, mutta onko tuo jo liikaa?
laittavat siksi niin paljon baareja, että kummi asentuu kunnolla paikoilleen vanteelle.
- hellurei!!!
Niin mikähän lienee automalli. Kevyessä ja pienessä kauppakassissa nuo paineen on tietenkin liikaa, mutta esim isommassa farmarissa näin kesäkaudella ihan ok. Tehokkaassa autossa aluvanteilla just hyvä.
Rengas voi kulua keskestä nopeammin, jos jatkuvasti ajaa liian korkeilla paineilla.
Toki monesti paineet ovat rengasliikkeen jälkeen mitä sattuu.
Jos tasapainotuksessa on ollut ongelmia voidaan kokeilla suurempaa painetta!?!- ville222
..voi kulua keskeltä, jos et aja ristikudosrenkailla. Nykyaikaisissa teräsvyörenkaissa ei tuota ominaisuutta enää ole. Lisävalaistusta asiaan löytyy vaikka Tuulilasin Kyse Ketoselta-palstalta.
"Rengas voi kulua keskestä nopeammin, jos jatkuvasti ajaa liian korkeilla paineilla."
Rengas kuluu keskeltä jos on liian vähän ilmaa johtuen siitä että silloin keskipakovoima nostaa löysän renkaan pintaa pyöreäksi.
Tuo väite että on liikaa ilmaa on ajalta jolloin renkaat oli ristikudos renkaita. Saattaa tuo väite olla vielä tänäpäivänäkin jossain autokoulun oppikirjassa.- seiko
Rakentelija kirjoitti:
"Rengas voi kulua keskestä nopeammin, jos jatkuvasti ajaa liian korkeilla paineilla."
Rengas kuluu keskeltä jos on liian vähän ilmaa johtuen siitä että silloin keskipakovoima nostaa löysän renkaan pintaa pyöreäksi.
Tuo väite että on liikaa ilmaa on ajalta jolloin renkaat oli ristikudos renkaita. Saattaa tuo väite olla vielä tänäpäivänäkin jossain autokoulun oppikirjassa.rengas kuluu reunoilta liian vähillä paineilla ajettaessa,ei siis keskeltä.se kuluu keskeltä, jos renkaassa on liikaa painetta. hyvää kesää!
- Jamppa1
seiko kirjoitti:
rengas kuluu reunoilta liian vähillä paineilla ajettaessa,ei siis keskeltä.se kuluu keskeltä, jos renkaassa on liikaa painetta. hyvää kesää!
niin. Lyhyt kertaus vyörenkaan kulumisesta:
Paine vaikuttaa kulumiseen mutta ei kulumiskuvioon. Eli mitä enemmän painetta, sitä vähemmän rengas kuluu. Paineet ei vaikuta siihen kuluuko rengas kekeltä vai reunoilta. Siihen vaikuttaa eniten onko rengas vetävä vai vapaasti pyörivä. - Kallonkutistaja
Rakentelija kirjoitti:
"Rengas voi kulua keskestä nopeammin, jos jatkuvasti ajaa liian korkeilla paineilla."
Rengas kuluu keskeltä jos on liian vähän ilmaa johtuen siitä että silloin keskipakovoima nostaa löysän renkaan pintaa pyöreäksi.
Tuo väite että on liikaa ilmaa on ajalta jolloin renkaat oli ristikudos renkaita. Saattaa tuo väite olla vielä tänäpäivänäkin jossain autokoulun oppikirjassa.Erityisesti tuo vajaapaineisuus vaikuttaa siis leveissä renkaissa. Merkitys pienenee kapeampikokoisissa, mutta silti vajaapaineisena ajattaminen on hölmöä rengaskoosta riippumatta.
- tomi_
Jamppa1 kirjoitti:
niin. Lyhyt kertaus vyörenkaan kulumisesta:
Paine vaikuttaa kulumiseen mutta ei kulumiskuvioon. Eli mitä enemmän painetta, sitä vähemmän rengas kuluu. Paineet ei vaikuta siihen kuluuko rengas kekeltä vai reunoilta. Siihen vaikuttaa eniten onko rengas vetävä vai vapaasti pyörivä.takavetoisessa autossa vetoakselin renkaat pyrkivät kulumaan reunoilta, etuvetoisessa ei. takavetoisessa reunoilta kuluminen johtuu erilaisesta vetoakselin jousituksesta, etuvetoisessa tätä ongelmaa ei ole.
kysyin nokian renkaat oyj:ltä netin kautta, että vaikuttaako paineet kulumiskuvioon radial-renkailla: sanoivat vaikuttavan, jos poiketaan merkittävästi suosituksista, ja nimenomaan niin päin että alhaisilla painella kuluu reunoilta ja suurilla keskeltä. ja lisäksi sanoivat liian alhaisten paineiden rasittavan renkaan rakennetta.
ittekkin kerran ihmettelin kun paineita tarkistin et oks näis tisiaan näin vähän ilmaa (esson mittari näytti 1,4bar) noh annettiin lisää ilmaa niin että päästiin suosituksiin 2,0bar. sen jälkeen ihmettelin ku tuntuu ihmeen kovilta ajaa ihan ku umpikumirenkaat, toiselle asemalle tarkastaa, ja mittari sano vähän yli 4bar, kun pudotin 2 barin tuntumaan ni rengas oli sielkeästi vajaa, painu siis ihan selkeesti jo lyttyyn, joten jätin kyseisen mittarin mukaan 3.2bar. tämän jälkeen tarkastin parilla muullakin asemalla paineet, jotka molempien mittareitten mukaan oli 1,9bar.
Tarinan opetus: Kyllä ne mitarit voi heittää aika paljon. Ei hirveen yleistä mutta täysin mahdollista.- Jamppa1
noi huoltisten mittarit on ihan mitä sattuu kun porukka paiskoo niitä kun ne olis tehty jostain valuraudasta. Paree olis ostaa kunnon mittari itselle ja täyttää sen avulla.
- ihan normipaineet
Tojolla 195/65-15 paineet on 2.5 /2.8 farkuissa kuormalla jopa 3.0, Omapaino 1550 kok.p. 1900.
Joten nuo kertomani paineet ovat ihan kohdallaan lämpiminä.
JOs autolla ajetan kovaa esim motaria, niin voi laittaa hyvinkin 0.3 yli valmistajan suosituksen, niin rullaa kevyesti. - jabbs
laittavat tasapainotuksessa siksi noin paljon ilmaa että rengas asettuisi vanteelle. minun autoni ohjekirja suosittelee 2,0 bar kaikkiin renkaisiin. 2,7 bar on aika korkea lukema; tarkkaile ettei renkaasi alkaa kulua keskeltä nopeasti, laske tällöin heti paineita alemmaksi. suosittelisin kuitenkin 2,0 bar, mutta avaa auton ohjekirja ja lukaise..
- ville222
..jos olisit lukenut viestiketjua, niin ymmärtäisit, että ylipaine EI kuluta rengasta keskeltä, ainoastaan ristikudosrenkaassa on tuo ominaisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1762064Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli561447Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2121289Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi561162Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus801120Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e391069- 68986
- 64978
Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.125974Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy223925