Edellisillä omistajilla oli jäänyt talon ja autotallin harkkosokkeli pinnoittamatta. Talo on reilut 20 vuotta vanha ja autotalli n. 10. Muurasin laastilla M 100/500 muutamat nurkista haljenneet pienet harkonpalat. Aloitin autotallista jossa kaivoin sokkelia näkösälle styroxeihin asti eli jotain 15cm maanpinnasta. Tasoitteena minulla on Serpo 137 ja päälle meinaan laittaa sokkelimaalin. Hakiessani tarvikkeita myymässä oli joku kloppi, joten en saanut vastausta kuinka syvään tuo laasti kannattaa vetää. Pesin sokkelin ja kostutin jonka jälkeen vedin n. 5 cm stryroxien yläpuolelle, joka oli suunnilleen se korkeus, ettei vehkeet sotkeennu multaan. Pitääkö sen laastin ja stryroxin väliselle paljaalle harkkopinnalle vetää vielä jotain estämään kosteuden pääsyä harkkoon kun sellaisikin aineita löysin netistä? Autotallin kohdallahan asia ei ole niin tärkeä kuin itse asuinrakennuksen ja ajattelin kysyä asiaa ennen asuinrakennuksen kimppuun siirtymistä. Rakennuksissa on kunnolliset sadevesien poisjohdatukset ja maan pinnassa kaltevuutta ja sokkelin laita on joko sepelöity tai hiekoitettu.
Harkkosokkelin pinnoitus
3
8595
Vastaukset
Näin:Anturan päällinen viistetään laastilla ja koko sokkeli tasoitetaan esim:serpolla.
Sitten anturan sivuun päälle ja noin 30cm sokkelia ylöspäin laitetaan bitumihuopa.
Tämän jälkeen patolevy anturanpäältä sopivaan korkeuteen tulevaan maanpintaan nähden ja tästä ylöspäin sitten rouhepinnoite tai maali.
Näin toteuttaen lopputulos on huippuhyvä.
Mutta eihän sinun tarvitse sinne mitään sen ihmeellisempiä laitta,koska ymmärtääkseni et hommaa tee anturasta lähtien!!!Styroxin kohdalla ja allahan ei ole kuitenkaan mitään, niin mitä hyötyä olisi yläpuolelle laittaa jotain?
Täs mun aatoksia..:)- tasoite
niin alas kuin saat ja heitä mullat takaisin eli sepelit seinän viereen.
- on hyvä aine
laitoin itse harkkojen päälle anturasta lähtien serpo 137, tämä estää ainakin osittain kosteuden imeytymisen huokoiseen harkkopintaan.Sitten laitoin muovista mustaa näppylämattoa ohjeen mukaisesti sokkelista ylöskäsin ,koska tuli maatäyte yli metrin korkeuteen. tietenkin sokkelin alaosan alapuolelle tuli salaojaputki ja toinen putki vähän ylemmäs, kaiken varalta. Että jotensakkin kun näin teet niin voipi olla lähes oiukein. Rakennustarkakstaja kävi paikalla ja totesi työni oikein tehdyksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854