pään kolahtaminen

apua

Äsken kun olin laskemassa vauvaa 3kk pinnasänkyyn niin pää kolahti vahingossa sängyn reunaan. Tyttö itki muutaman minuutin ja rauhottui. Voiko seurata jotain vakavempaa? Täytyisikö käydä terveyskeskuksessa tms.? Onko käynyt vastaavaa? Miten saatoinkin olla niin huolimaton:(

7

9722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Kun vauvalle tulee ikää lisää pää kolahtelee vielä monesti! Jos vauva on oma itsensä, siis ei itkuisempi tai väsyneempi kuin yleensä tai ei ala oksennella, ei syytä huoleen. Vauvan pää on yllättävän kestävä, joten yleensä moisista kolahduksista ei sen kummempaa tule. Äläkä suotta itseäsi syyttele, kaikille noita sattuu ennemmin tai myöhemmin.

    • Jihuuu

      Tuosta tuli mieleen tutut, joitten isukin olen nähnyt pari kertaa kolauttavan vauvan pään johonkin. Eli, jos minäkin olen kerennyt nähdä sen tapahtuvan pari kertaa, niin eiköhän se ole kolahdellut ilman minun näkemisiänikin :) Olisi varmaan lääkäreissä ruuhkaa, jos jokaisen kolahduksen takia lapset vietäisiin tarkastettavaksi.. eli jos se on sellainen inhimillinen kolautus, tuskin vaaraa :)

    • Tutta_

      Meidän poika on kolautellu päätään jo monta kertaa ihan ite, kun on oppinut kääntyilemään ja sitten vauhdilla kiepsauttanut ittensä ja moukauttanut kuuttinsa lattiaan(pehmeä alusta alla). Ei ole yleensä edes itkeny. Viimeksi eilen innoissaan löi päänsä isänsä solisluuhun ja itkuhan siitä tuli, mutta meni pian sylissä ohi. Ei vauvat kai paperia ole, kyllä ne pieniä kolhuja kestää ja niin pitääkin, kohta kun liikkuu omin voimin kuhmuja tulee.

    • mama05

      Sinä varmastin säikäidit paljon siinä hetkenä ja vauvasi säikähti sun reaktiota:) Monet kerrat huomasin et jos poikani (6kk) kolahta päätä lattialle eikä näyttänyt pahalta ni hymyilen hänelle ja hän jatka omija puuhia! Sinä olet vauvallesi "peili" eli hän reagai samalla tavalla että sinä!
      Seurat tietenkin lastasi ja jos näät jotai poikkeva normaalista niin soitat päivistykseen ja siellä kerrotaa tarkemmin!
      :)

    • ensikertalainentääl

      Heips, Laskin eilen vauvan mahalteen lattialle, jonka jälkeen kävin hakemassa hänelle lelun ja tarkoituksena oli laskea se hänen päänsä viereen.
      No laskin kai sitten niin lähelle että samalla hänen päänsä sitten kai iskeytyi lattiaan en kuullut kopautusta tai itkua, vaan pää niin ikään kuin "laskeuti" käteni mukana lattialle aika nopeasti.. Sillä hetkellä en ollut huolissani mutta nyt tulin ajatelleeksi että hän meni eilen todella aikaisin nukkumaan jo klo 16.00 yleensä menee 17.30-18.00.
      Onko näillä tapauksilla voinut olla yhteyttä ja olen aiheuttanut lapselle aivotärähdyksen ja aivovamman.
      Tapahtuman jälkeen hän oli(kai?) normaali ei mikään ilopilleri tms. muttei kauhean itkuinen ja söi normaalisti ja paljon. Ainoastaan jonkin aikaa ennen kun pääsi nukkumaan oli itkuinen. Nukkui aamyön levottomasti mutta lopullisesti heräsi n. klo 7 aamulla.. Huomasin myös tai kuvittelen että hänen vasen silmäkulmansa on vähän turvonnut..Voi myös olla kun eilen toinen vauva yritti antaa lelua ja kopsahti naamaan ilman sen kummempia itkua.
      Ei ole näin tapahtunut aiemmin jonka vuoksi on huoli kova jos olen jotenkin vammauttanut lapseni ja aiheuttanut aivovamman..

    • kskwndkwkkd

      Nostelisin...

    • stressiä vai ei

      Kun se vauva kasvaa isommaksi ja alkaa kääntyillä ja vielä myöhemmin mönkiä itse paikasta toiseen, niin pää tulee varmasti kolahtamaan jonkin kerran tulevaisuudessakin. Tottakai lasta kannattaa tarkkailla pään kolahtamisen jälkeen ja jos huomaa jotain poikkeavaa, muuta kuin säikähdyksestä ja hetkellisestä kivusta johtuvan lyhyehkön porun, niin sitten pitää tietysti käydä terveyskeskuksessa. Jos lapsi vaikuttaa säikähdysitkun ohi mentyä normaalilta niin sittenhän hänen pitäisi olla kunnossa.

      Tietysti pitää olla mahdollisimman huolellinen vauvan käsittelyssä ja siinä ettei jätä häntä minnekään mistä hän voisi pudota, mutta ei kaikkea aina pysty ennakoimaan täydellisesti ja vaikka tekisi mitä, niin joskus voi vahingossa sattua jotain tuollaista ja pää kopsahtaa.

      Terveisin itse lapsena päälleen sängystä pudonnut (ihan itse jo kävelevänä lapsena keskellä päivää kesken leikkien) sekä äiti lapselle, joka teki saman noin vuoden ikäisenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe