semmosta kyselisin monenko tunnin välein pitäs säätää venttiilit 400\520?
ja onko kovinki ärsyttävä homma?
ktm venttiilit
3
10665
Vastaukset
- Kotkalainen
Kotareissa muuttuu venttiilien välys todella vähän. Mun pyörällä ajettu lähes 10 000 km ja välys on muuttunut todella vähän. Kertonee aika hyvin siitä että rakenne on erittäin onnistunut ja laatu kohdallaan.
Venttiilien säätö: tankki ja satula pois, pese pyörä ja erityisesti moottori.
laske jäähdytysnesteet ulos. Ota syylärit irti.
Ota auki kampikammion kyljessä oleva pultti jonka alla on kupariprikka.
Kallista pyörää oikealle ja avaa magneeton koppa. Varaudu siihen että öljyä saattaa tulla pikku liraus ulos.
Ota sopiva hylsy ja kierrä moottoria eteenpäin kampuran päästä siten, että vauhtipyörän ulkokehällä oleva peltilätkän loppupää on juuri ohittanut virtapään asentoanturin (oikealla ylhäällä, olisko noin klo 2 kohdalla).
Nyt kierrä pultti takaisin kampikammion kylkeen ilman kupariprikkaa. Sormilla kiertämällä, liikuttele samalla kampuraa varovasti. Kampuralta löytyy ura, johon pultin pää sopii ja lukitsee kampuran oikeaan asentoon. Pulttia ei tarvitse kiristää sormikireyttä tiukempaan. Magneeton koppa takaisin paikoilleen.
Pyörä pystyyn, venttiilikopat auki. Ota rakotulkki ja taivuta oikean paksuiset lehdet 90 asteen kulmaan, noin 10 mm lehden päästä.
työnnä rakotulkki venan ja keinuvivun väliin. OLE TARKKANA ETTÄ LÖYDÄT ISOIMMAN VÄLYKSEN. Välys voi tuntua pieneltä, mutta kun keinuvivun pää asettuu oikeaan asentoon niin sitten vasta löytyy todellinen välys. Oikean välyksen löytäminen vaatii harjoittelua, liikuttele rakotulkkia edestakaisin huolella...
Avaa lukitusmutteri ja säädä välys, mittaa ja tarkista moneen kertaan...kiristä lukitusmutteri lopuksi ja tarkista vielä välys.
Oikean välyksen voi hakea myös siten että kierrät säätöruuvin kiinni ja sitten avaat säätöruuvia tietyn astemäärän (muistaakseni n. 12 astetta). Lopuksi kuitenkin aina tarkistettava rakotulkilla, joten en suosittele ko. tapaa.
Kun välykset ok, MUISTA PULTTI KAMPIKAMMIOSSA! Kupariprikka paikoilleen ja pultti kiinni!
Nesteet, satula tankki jne paikoilleen ja valmista tuli.
Toivottavasti mitään ei unohtunut...- go go
Olen lähes yhtä mieltä Kotkalaisen kanssa, mutta teen homman vähän eri tavalla:
Säätö tapahtuu kylmänä, eli huoneenlämpötilassa.
1. Tankki ja penkki pois, tulpanhattu irti.
2. Huolellinen pesu, suihkuta painepesurilla myös tulpan ”koloon”, pesun jälkeen kuivaus paineilmalla
3. Jäähdytysnesteet pois ja syylärit irti (jotkut säätävät syylärit paikallaan, mutta helpottaa hommia huomattavasti jos ottaa nämä sälät pois tieltä)
4. Venakoneiston kannet ja tulppa irti
5. Suurin vaihde silmään ja pyöritys takarenkaasta, niin että mäntä lähenee sytytys yläkuolokohtaa. (Eli kun imuvenat käyvät alhaalla, sen jälkeen on puristustahti.)
6. Kampikammion kyljessä ala-etu-oikealla oleva pultti irti ja kupariprikka pois
7. Katso pultin reiästä valon avulla, takarengasta samalla varovasti pyörittäen, etsi kampiakselista kohta, jossa on pieni ura (Mäntä TDC kohdassa). Pysäytä siihen ja ruuvaa pultti ilman kupariprikkaa paikoilleen.
8. Ennen varsinaista välysten säätöä kannattaa tarkistaa venttiilinnostimien aksiaalivälys. Jos venttiilinnostimet tuntuvat liikkuvan sivusuunnassa käsillä heilutettaessa, säätö voi olla paikallaan. Välys tulisi olla välillä 0,02-0,10mm, eli säätö 0,05 liuskalla.
9. Välysten säätö rakotulkin avulla, (itse säädän ne 0,10mm, mutta ohjekirja sanoo 0,12mm), niin että 0,10 menee välistä nihkeästi, mutta 0,15 ei mene. Välys kasvaa koneen lämmetessä (alumiinikansi laajenee enemmän kuin teräsvenat), joten parempi säätää välykset aavistuksen pieneksi kuin liian suureksi. Vaarallisen pieni välys alkaa olla jossain 0,06mm seudulla. Tärkeää on myös säätää kummatkin imuvenat/pakovenat täsmälleen samalle välykselle.
10. Pultti kampikammiosta irti, prikka paikoilleen ja takaisin kiinni
11. Venakoneiston kannet, tulppa, tulpanhattu, syylärit, vedet, tankki ja penkki takaisin paikoilleen
Näin siis yli 2003 vm. 400 – 525 kotareissa…
- motard
onko sama homma säätää venat ku 2001 vuoden kotariin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3984460Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1211732- 1351504
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko731263Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass151076Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔721067Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise131009Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään64956- 38950
- 65931