ktm venttiilit

motard

semmosta kyselisin monenko tunnin välein pitäs säätää venttiilit 400\520?
ja onko kovinki ärsyttävä homma?

3

9965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotkalainen

      Kotareissa muuttuu venttiilien välys todella vähän. Mun pyörällä ajettu lähes 10 000 km ja välys on muuttunut todella vähän. Kertonee aika hyvin siitä että rakenne on erittäin onnistunut ja laatu kohdallaan.

      Venttiilien säätö: tankki ja satula pois, pese pyörä ja erityisesti moottori.

      laske jäähdytysnesteet ulos. Ota syylärit irti.

      Ota auki kampikammion kyljessä oleva pultti jonka alla on kupariprikka.

      Kallista pyörää oikealle ja avaa magneeton koppa. Varaudu siihen että öljyä saattaa tulla pikku liraus ulos.

      Ota sopiva hylsy ja kierrä moottoria eteenpäin kampuran päästä siten, että vauhtipyörän ulkokehällä oleva peltilätkän loppupää on juuri ohittanut virtapään asentoanturin (oikealla ylhäällä, olisko noin klo 2 kohdalla).

      Nyt kierrä pultti takaisin kampikammion kylkeen ilman kupariprikkaa. Sormilla kiertämällä, liikuttele samalla kampuraa varovasti. Kampuralta löytyy ura, johon pultin pää sopii ja lukitsee kampuran oikeaan asentoon. Pulttia ei tarvitse kiristää sormikireyttä tiukempaan. Magneeton koppa takaisin paikoilleen.

      Pyörä pystyyn, venttiilikopat auki. Ota rakotulkki ja taivuta oikean paksuiset lehdet 90 asteen kulmaan, noin 10 mm lehden päästä.

      työnnä rakotulkki venan ja keinuvivun väliin. OLE TARKKANA ETTÄ LÖYDÄT ISOIMMAN VÄLYKSEN. Välys voi tuntua pieneltä, mutta kun keinuvivun pää asettuu oikeaan asentoon niin sitten vasta löytyy todellinen välys. Oikean välyksen löytäminen vaatii harjoittelua, liikuttele rakotulkkia edestakaisin huolella...

      Avaa lukitusmutteri ja säädä välys, mittaa ja tarkista moneen kertaan...kiristä lukitusmutteri lopuksi ja tarkista vielä välys.

      Oikean välyksen voi hakea myös siten että kierrät säätöruuvin kiinni ja sitten avaat säätöruuvia tietyn astemäärän (muistaakseni n. 12 astetta). Lopuksi kuitenkin aina tarkistettava rakotulkilla, joten en suosittele ko. tapaa.

      Kun välykset ok, MUISTA PULTTI KAMPIKAMMIOSSA! Kupariprikka paikoilleen ja pultti kiinni!

      Nesteet, satula tankki jne paikoilleen ja valmista tuli.

      Toivottavasti mitään ei unohtunut...

      • go go

        Olen lähes yhtä mieltä Kotkalaisen kanssa, mutta teen homman vähän eri tavalla:

        Säätö tapahtuu kylmänä, eli huoneenlämpötilassa.

        1. Tankki ja penkki pois, tulpanhattu irti.
        2. Huolellinen pesu, suihkuta painepesurilla myös tulpan ”koloon”, pesun jälkeen kuivaus paineilmalla
        3. Jäähdytysnesteet pois ja syylärit irti (jotkut säätävät syylärit paikallaan, mutta helpottaa hommia huomattavasti jos ottaa nämä sälät pois tieltä)
        4. Venakoneiston kannet ja tulppa irti
        5. Suurin vaihde silmään ja pyöritys takarenkaasta, niin että mäntä lähenee sytytys yläkuolokohtaa. (Eli kun imuvenat käyvät alhaalla, sen jälkeen on puristustahti.)
        6. Kampikammion kyljessä ala-etu-oikealla oleva pultti irti ja kupariprikka pois
        7. Katso pultin reiästä valon avulla, takarengasta samalla varovasti pyörittäen, etsi kampiakselista kohta, jossa on pieni ura (Mäntä TDC kohdassa). Pysäytä siihen ja ruuvaa pultti ilman kupariprikkaa paikoilleen.
        8. Ennen varsinaista välysten säätöä kannattaa tarkistaa venttiilinnostimien aksiaalivälys. Jos venttiilinnostimet tuntuvat liikkuvan sivusuunnassa käsillä heilutettaessa, säätö voi olla paikallaan. Välys tulisi olla välillä 0,02-0,10mm, eli säätö 0,05 liuskalla.
        9. Välysten säätö rakotulkin avulla, (itse säädän ne 0,10mm, mutta ohjekirja sanoo 0,12mm), niin että 0,10 menee välistä nihkeästi, mutta 0,15 ei mene. Välys kasvaa koneen lämmetessä (alumiinikansi laajenee enemmän kuin teräsvenat), joten parempi säätää välykset aavistuksen pieneksi kuin liian suureksi. Vaarallisen pieni välys alkaa olla jossain 0,06mm seudulla. Tärkeää on myös säätää kummatkin imuvenat/pakovenat täsmälleen samalle välykselle.
        10. Pultti kampikammiosta irti, prikka paikoilleen ja takaisin kiinni
        11. Venakoneiston kannet, tulppa, tulpanhattu, syylärit, vedet, tankki ja penkki takaisin paikoilleen

        Näin siis yli 2003 vm. 400 – 525 kotareissa…


    • motard

      onko sama homma säätää venat ku 2001 vuoden kotariin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2453
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1115
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1004
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      883
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      40
      790
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe