Jouduin hieman opettamaan isäukkoani kun se meinas ostaa 1000w invertterin autoon et se sais keitettyä siellä kahvia.
Huomaatteko mikä ongelma siitä olis tullu jos sen olis laittanu autoon?
1000W Invertteri
67
17825
Vastaukset
- jklöä
Siis olis laittanu sen auton mukana tulleeseen tupakansytyttäjään...
- tämä on syynä
Ongelma olisi ollut liikenteenvaarantaminen. Purujen laittaminen suodatinpaperiin on aika vaarallista esim. moottoritiellä.
- chaitaa
Itse keitän kahvit 300W kahvinkeittimellä 1000W invertteri 200Ah akku. Kiinalainen laitemyyjä ilmoittaa, että invertterin nimellisteho pitäs olla kymmenkertainen laitteen jatkuvaan tehoon. Esim 200W jääkaappi tarvii 2 kW invertterin, koska käynnistysteho voi olla monikertainen - http://lnk.do/Drxam6
- toinenpuoli
http://www.dynawatt.fi/ -> 230 autoon
Ei ihan edullisia, mutta toimivia laitteita - vaikka sitten kahvinkeittoon. - jklöä
No se kahvinkeitin (ottaa 800wattia) oli yks niistä sen tarpeista. Se luetteli kahvinkettimen lisäksi kaikkea muutakin yli 700 wattia ottavia laitteita...
- on tämä
Onnistuisiko tuo pesukoneenmoottorin muuttamisella dynamoksi eturenkaaseen kiinni?
- jklöä
Otteko tyhmiä vai etteko viitsineet kirjoittaa? No ensinnäkin auton tupakansytyttäjän sulake palaa jos yrittää laittaa yli 240 wattista, koska siinä autossa on tupakansytyttäjässä 20A sulake eli 20A * 12V=240Wattia.
No joku tietysti ajattelee et vetää paksut johdot suoraan akusta, mutta isä ei tykkää jos upouuteen autoon rupee tekemään reikiä siätiloihin! ja vaikka laittaiskin johdot niin akku alkaa tyhjeneen jos käyttää esim. 800watin kahvinkeitintä, koska silloin se ottaa virtaa 66A ja siinä on 60 A laturi ja sit jos sitä käyttää kauan niin silloin starttimoottori alkaa hiipua startattaessa...- 3d3d3d32
800W/230V=3.48A eli sulake kestää hyvin.
- jklöä
3d3d3d32 kirjoitti:
800W/230V=3.48A eli sulake kestää hyvin.
Arvasin, että tällä palstalla on tyhmiä!! Luuletko että tuollaisen tavallisen auton luijyakun jännite on 230 volttia? Siis siitä tupakansytyttäjästä saa MAKSIMISSAAN 240 vwatin tehon joten sitä sulaketta ei saa millään kestään 800 watin tehoa! se vaatisi vähintään 66.7 A sulakkeen. Sit viellä kun se invertteri ottaa itsekkin virtaa jo yli 0.5 ampeeria eli se ottaa tehoa yli 6 wattia!
Mee kirjastoon ja lainaa joku sähköopin aloittelijan kirja ennenkun tuut tänne viisastelemaan... - rgtahgar
jklöä kirjoitti:
Arvasin, että tällä palstalla on tyhmiä!! Luuletko että tuollaisen tavallisen auton luijyakun jännite on 230 volttia? Siis siitä tupakansytyttäjästä saa MAKSIMISSAAN 240 vwatin tehon joten sitä sulaketta ei saa millään kestään 800 watin tehoa! se vaatisi vähintään 66.7 A sulakkeen. Sit viellä kun se invertteri ottaa itsekkin virtaa jo yli 0.5 ampeeria eli se ottaa tehoa yli 6 wattia!
Mee kirjastoon ja lainaa joku sähköopin aloittelijan kirja ennenkun tuut tänne viisastelemaan...Invertterin jälkeen on 230V
- Joo..
jklöä kirjoitti:
Arvasin, että tällä palstalla on tyhmiä!! Luuletko että tuollaisen tavallisen auton luijyakun jännite on 230 volttia? Siis siitä tupakansytyttäjästä saa MAKSIMISSAAN 240 vwatin tehon joten sitä sulaketta ei saa millään kestään 800 watin tehoa! se vaatisi vähintään 66.7 A sulakkeen. Sit viellä kun se invertteri ottaa itsekkin virtaa jo yli 0.5 ampeeria eli se ottaa tehoa yli 6 wattia!
Mee kirjastoon ja lainaa joku sähköopin aloittelijan kirja ennenkun tuut tänne viisastelemaan...Jos vaikka kattotelineeseen kiinni... http://www.windstuffnow.com/main/6ft_turbine2.jpg
Kyllä tuollakin yhdet kahvit keittää.. http://www.mcs.drexel.edu/~crorres/Archimedes/Mirrors/MirrorSmall.jpg - Joo..
Joo.. kirjoitti:
Jos vaikka kattotelineeseen kiinni... http://www.windstuffnow.com/main/6ft_turbine2.jpg
Kyllä tuollakin yhdet kahvit keittää.. http://www.mcs.drexel.edu/~crorres/Archimedes/Mirrors/MirrorSmall.jpghttp://www.mcs.drexel.edu/~crorres/Archimedes/Mirrors/EngravingMirrorBig.jpg
- jklöä
rgtahgar kirjoitti:
Invertterin jälkeen on 230V
ennen invertteriä eli auton sisällä oleva tupakansytyttäjän sulake on 20A ja 12 volttia. Koittaisit nyt hyvä mies ymmärtää että tuota sulaketta ei kerta kaikkiaan saa kestämään tuota 800 Watin tehoa, koska 20A * 12 volttia=240 wattia, mikä on sieltä saatava maksimiteho!!! siihen ei yksinkertaiseksi saa sen tehokkaampaa laitetta! Invertterin sulake kyllä kestää, koska se on tietysti suunniteltu kestämään sen tehoset laitteet. Jos on 1000watin invertteri niin sulakkeen täytyy olla siinä n. 4-5A koska 1000w / 230v = 4.3A
- Tepi.
jklöä kirjoitti:
Arvasin, että tällä palstalla on tyhmiä!! Luuletko että tuollaisen tavallisen auton luijyakun jännite on 230 volttia? Siis siitä tupakansytyttäjästä saa MAKSIMISSAAN 240 vwatin tehon joten sitä sulaketta ei saa millään kestään 800 watin tehoa! se vaatisi vähintään 66.7 A sulakkeen. Sit viellä kun se invertteri ottaa itsekkin virtaa jo yli 0.5 ampeeria eli se ottaa tehoa yli 6 wattia!
Mee kirjastoon ja lainaa joku sähköopin aloittelijan kirja ennenkun tuut tänne viisastelemaan...Moottorin käydessä jännite 14 volttia, ei 12! HAHHAH! Etkö tiennyt, hae joku autotekniikan kirja ja lue, että tiedät, mitä kirjoitat!
Oot sä tyhmä! - jklöä
Tepi. kirjoitti:
Moottorin käydessä jännite 14 volttia, ei 12! HAHHAH! Etkö tiennyt, hae joku autotekniikan kirja ja lue, että tiedät, mitä kirjoitat!
Oot sä tyhmä!Kuules Tepi. noi sun juttus kuulostaa aivan 12 vuotiatten ajattelemattomien poikien jutuilta! Vai ootko muuten vain vajaaälyinen aikuinen?
Kuvitellaan tilanne jolloin auto on käynnissä ja jännite on 14 volttia. Silloinhan tehoa voi ottaa max 280 wattia. No sitten laitetaan esim. 270 wattia tehoa ottava laite tupakansytyttäjään kiinni --> sulake kestää. Sä ajattelit tän jutun tähän asti, mutta entä jos esim. auton laturinhihna katkeaa? --> tällöin sulake palaa, samaten jos laturi muuten vaan menee rikki. No mitä sitten tapahtuu jos vaikka bensa/diesel loppuu ja ei huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa. No entä jos muuten vaan sammuttaa moottorin eikä taaskaan huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa.
No ostaisitko tällä perusteella autoosi (jos sellaisen omistat tai jos sinulla edes on viellä ajokorttia) kahvinkeittimen joka ottais tehoo 270 wattia? Kirjoituksesi perusteella ostaisit... No joisitko kahvia ajaessasi? no sä saatat olla senverta typerä että joisit mutta mä en. Mä pysähtyisin johonki levähdyspaikalle ja laittaisin kahvinkeittimen kiinni ja auto olis tietysti sammuksissa. Tämäpä ei siis onnistu, koska auto ei olisi käynnissä. Enkä haluais turhaan polttaa polttoainetta ja häiritä muita auton käyntiäänellä.
Jos sinne autoon ostaa jonku laitteen niin ei sitä sen laturin antaman korkeamman jännitteen varaan voi jättää. Aivan varmasti sulake palaisi koko ajan!
Hae sääkin joku aloittelijan sähköoppikirja kirjastosta jos älykkyysosamääräsi siihen riittää!
Kylläpä sain tosiian hyvät naurut tosta sun viestistä! :D :D - Pronk
jklöä kirjoitti:
Kuules Tepi. noi sun juttus kuulostaa aivan 12 vuotiatten ajattelemattomien poikien jutuilta! Vai ootko muuten vain vajaaälyinen aikuinen?
Kuvitellaan tilanne jolloin auto on käynnissä ja jännite on 14 volttia. Silloinhan tehoa voi ottaa max 280 wattia. No sitten laitetaan esim. 270 wattia tehoa ottava laite tupakansytyttäjään kiinni --> sulake kestää. Sä ajattelit tän jutun tähän asti, mutta entä jos esim. auton laturinhihna katkeaa? --> tällöin sulake palaa, samaten jos laturi muuten vaan menee rikki. No mitä sitten tapahtuu jos vaikka bensa/diesel loppuu ja ei huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa. No entä jos muuten vaan sammuttaa moottorin eikä taaskaan huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa.
No ostaisitko tällä perusteella autoosi (jos sellaisen omistat tai jos sinulla edes on viellä ajokorttia) kahvinkeittimen joka ottais tehoo 270 wattia? Kirjoituksesi perusteella ostaisit... No joisitko kahvia ajaessasi? no sä saatat olla senverta typerä että joisit mutta mä en. Mä pysähtyisin johonki levähdyspaikalle ja laittaisin kahvinkeittimen kiinni ja auto olis tietysti sammuksissa. Tämäpä ei siis onnistu, koska auto ei olisi käynnissä. Enkä haluais turhaan polttaa polttoainetta ja häiritä muita auton käyntiäänellä.
Jos sinne autoon ostaa jonku laitteen niin ei sitä sen laturin antaman korkeamman jännitteen varaan voi jättää. Aivan varmasti sulake palaisi koko ajan!
Hae sääkin joku aloittelijan sähköoppikirja kirjastosta jos älykkyysosamääräsi siihen riittää!
Kylläpä sain tosiian hyvät naurut tosta sun viestistä! :D :D"auto on käynnissä ja jännite on 14 volttia."
14.4 volttia...
"entä jos esim. auton laturinhihna katkeaa? --> tällöin sulake palaa, samaten jos laturi muuten vaan menee rikki."
Miksi se palaisi? Jos laturinhihna katkeaa, laturi lopettaa pyörimisen, jolloin akkua ei tietenkään ladata. Akun napajännite tippuu, kuorman ottama teho tippuu.
Mikä siinä polttaa sulakkeen?
"entä jos muuten vaan sammuttaa moottorin eikä taaskaan huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa."
Miksi?
"Hae sääkin joku aloittelijan sähköoppikirja kirjastosta"
Suosittelen sitä sinullekin. - jklöä
Pronk kirjoitti:
"auto on käynnissä ja jännite on 14 volttia."
14.4 volttia...
"entä jos esim. auton laturinhihna katkeaa? --> tällöin sulake palaa, samaten jos laturi muuten vaan menee rikki."
Miksi se palaisi? Jos laturinhihna katkeaa, laturi lopettaa pyörimisen, jolloin akkua ei tietenkään ladata. Akun napajännite tippuu, kuorman ottama teho tippuu.
Mikä siinä polttaa sulakkeen?
"entä jos muuten vaan sammuttaa moottorin eikä taaskaan huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa."
Miksi?
"Hae sääkin joku aloittelijan sähköoppikirja kirjastosta"
Suosittelen sitä sinullekin.Taas yksi typerys!
Kyllä teitä riittää...
12 volttia * 20 Ampeeria=240 wattia
14 volttia * 20 Ampeeria=280 wattia
Ootko tähän asti samaa mieltä?
No sitten kun on 270 wattia ottava laite kiinni tupakansytyttäjässä ja jännite on 14 volttia niin johtimissa kulkeva virta on tällöin nopeasti päässälaskien 19,3 Ampeeria, koska 270 w / 14 v = 19,3
Ootko tähänasti samaa mieltä?
No sitten auto sammuu ja jännite tippuu 12.5 volttiin. Tällöin virta on nopeasti päässälaskettuna 20,5 ampeeria, koska 270 w / 12.5 v= 20.5A
Ootko tähänasti samaa mieltä?
Johtopäätös: sulake todellakin PALAA!, koska virta johtimessa nousee yli 20 Apeerin jälkimmäisessä tapauksessa.
Minulla itselläni ei ole mutta koulutusta sähköopista muutakuin peruskoulun yläasteen 9 luokan elektroniikkakurssi ja tällä hetkellä oon 15v (fysiikka oli päättötodistuksessa 10)!
Voi että oot nolo!, koska kehotat mua lainaamaan aloittelijan kirjan vaikka tarvitset itse sellaisen!!! - jklöä
Pronk kirjoitti:
"auto on käynnissä ja jännite on 14 volttia."
14.4 volttia...
"entä jos esim. auton laturinhihna katkeaa? --> tällöin sulake palaa, samaten jos laturi muuten vaan menee rikki."
Miksi se palaisi? Jos laturinhihna katkeaa, laturi lopettaa pyörimisen, jolloin akkua ei tietenkään ladata. Akun napajännite tippuu, kuorman ottama teho tippuu.
Mikä siinä polttaa sulakkeen?
"entä jos muuten vaan sammuttaa moottorin eikä taaskaan huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa."
Miksi?
"Hae sääkin joku aloittelijan sähköoppikirja kirjastosta"
Suosittelen sitä sinullekin.sanoit "Akun napajännite tippuu, kuorman ottama teho tippuu."
Minkä kuorman ottama teho tippuu? Jos on jokin laite ja se ottaa tehoo 270 wattia niin se ottaa kans eikä meinaa!
Menikö pala kurkkuun kun olit väärässä? - Pronk
jklöä kirjoitti:
Taas yksi typerys!
Kyllä teitä riittää...
12 volttia * 20 Ampeeria=240 wattia
14 volttia * 20 Ampeeria=280 wattia
Ootko tähän asti samaa mieltä?
No sitten kun on 270 wattia ottava laite kiinni tupakansytyttäjässä ja jännite on 14 volttia niin johtimissa kulkeva virta on tällöin nopeasti päässälaskien 19,3 Ampeeria, koska 270 w / 14 v = 19,3
Ootko tähänasti samaa mieltä?
No sitten auto sammuu ja jännite tippuu 12.5 volttiin. Tällöin virta on nopeasti päässälaskettuna 20,5 ampeeria, koska 270 w / 12.5 v= 20.5A
Ootko tähänasti samaa mieltä?
Johtopäätös: sulake todellakin PALAA!, koska virta johtimessa nousee yli 20 Apeerin jälkimmäisessä tapauksessa.
Minulla itselläni ei ole mutta koulutusta sähköopista muutakuin peruskoulun yläasteen 9 luokan elektroniikkakurssi ja tällä hetkellä oon 15v (fysiikka oli päättötodistuksessa 10)!
Voi että oot nolo!, koska kehotat mua lainaamaan aloittelijan kirjan vaikka tarvitset itse sellaisen!!!"12 volttia * 20 Ampeeria=240 wattia
14 volttia * 20 Ampeeria=280 wattia
Ootko tähän asti samaa mieltä?"
Tähän asti samaa mieltä.
"No sitten kun on 270 wattia ottava laite kiinni tupakansytyttäjässä ja jännite on 14 volttia niin johtimissa kulkeva virta on tällöin nopeasti päässälaskien 19,3 Ampeeria, koska 270 w / 14 v = 19,3
Ootko tähänasti samaa mieltä?"
Kyllä vain.
"No sitten auto sammuu ja jännite tippuu 12.5 volttiin. Tällöin virta on nopeasti päässälaskettuna 20,5 ampeeria, koska 270 w / 12.5 v= 20.5A
Ootko tähänasti samaa mieltä?"
En ole.
Sun logiikka pettää tuosssa kohdassa. Ei se kuorman resistanssi muutu, vaan pysyy samana. Ja kun jännite tippuu resistanssin pysyessä samana, niin miten käy kuorman läpi kulkevan virran?
"Voi että oot nolo!, koska kehotat mua lainaamaan aloittelijan kirjan vaikka tarvitset itse sellaisen!!!"
Oppivelvollisuuteni loppui vuonna -81. Toki sen jälkeen olen käynyt erinäisiä koulutuksia liittyen mm. sähköalaan. - Pronk
jklöä kirjoitti:
sanoit "Akun napajännite tippuu, kuorman ottama teho tippuu."
Minkä kuorman ottama teho tippuu? Jos on jokin laite ja se ottaa tehoo 270 wattia niin se ottaa kans eikä meinaa!
Menikö pala kurkkuun kun olit väärässä?"Minkä kuorman ottama teho tippuu?"
Minkä tahansa.
"Jos on jokin laite ja se ottaa tehoo 270 wattia niin se ottaa kans eikä meinaa!"
Aivan, kun jännite pysyy samana. Jännitteen tippuessa myös kuorman ottama teho tippuu, koska kuorman resistanssi pysyy samana.
Onko Ohmin laki tuttu?
"Menikö pala kurkkuun kun olit väärässä?"
Ei toki, koska olin oikeassa. - jklöä
Pronk kirjoitti:
"auto on käynnissä ja jännite on 14 volttia."
14.4 volttia...
"entä jos esim. auton laturinhihna katkeaa? --> tällöin sulake palaa, samaten jos laturi muuten vaan menee rikki."
Miksi se palaisi? Jos laturinhihna katkeaa, laturi lopettaa pyörimisen, jolloin akkua ei tietenkään ladata. Akun napajännite tippuu, kuorman ottama teho tippuu.
Mikä siinä polttaa sulakkeen?
"entä jos muuten vaan sammuttaa moottorin eikä taaskaan huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa."
Miksi?
"Hae sääkin joku aloittelijan sähköoppikirja kirjastosta"
Suosittelen sitä sinullekin.Ajatteletko invertterin jännitettä nostavana muuntajana? sitten saatat olla oikeassa, siis jos invertterin antojännite riippuu sen tulojännitteestä... En ole varma, mutta luulisin, että invertteri pyrkii aina antamaan 230 voltin jännitteen...
Miten ajattelit tuon? - Pronk
jklöä kirjoitti:
Ajatteletko invertterin jännitettä nostavana muuntajana? sitten saatat olla oikeassa, siis jos invertterin antojännite riippuu sen tulojännitteestä... En ole varma, mutta luulisin, että invertteri pyrkii aina antamaan 230 voltin jännitteen...
Miten ajattelit tuon?Mitä väliä sillä on, miten ajattelin?
Enhän minä kuitenkaan tiedä mistään mitään. - Kahvinkeittoon
Joo.. kirjoitti:
http://www.mcs.drexel.edu/~crorres/Archimedes/Mirrors/EngravingMirrorBig.jpg
http://www.peda.net/img/portal/561790/FYSIIKKAsahko-influenssikone_0.43.wmv
http://www.mundus.oulu.fi/Valistus_II/images/sahkopoika.jpg
http://www.mundus.oulu.fi/Valistus_II/images/generaattori.jpg
Mutta noi amppeerit ?? - kettupoika
tupakansytyttäjä = ihminen joka sytyttää tupakan
tupakansytytin=vitkutin jolla sytytetään tupakka - Joo..
Joo.. kirjoitti:
http://www.mcs.drexel.edu/~crorres/Archimedes/Mirrors/EngravingMirrorBig.jpg
Biot-Savartin laki eli virtajohtimen, jossa kulkee virta I, aiheuttama magneettivuon tiheys:
\mathbf{B} = \frac{\mu_0 I}{4 \pi} \int_{johdin} d \mathbf{I} \times \frac{\mathbf{r}}{|\mathbf{r}|^3}.
Ampèren laki:
\oint_C \mathbf{B} \cdot d\mathbf{l} = \mu_0 I_{enc}
Ampere-Maxwellin laki:
\nabla \times \mathbf{B} = \mu_0 \mathbf{J} \mu_0 \epsilon_0 \frac { \partial \mathbf{E}} {\partial t}
Gaussin laki magneettikentille:
\nabla \cdot \mathbf{B} = 0
Faradayn induktiolaki:
\nabla \times \mathbf{E} = - \frac{\partial \mathbf{B}}{\partial t} - Joo..
kettupoika kirjoitti:
tupakansytyttäjä = ihminen joka sytyttää tupakan
tupakansytytin=vitkutin jolla sytytetään tupakka - jklöä
Pronk kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, miten ajattelin?
Enhän minä kuitenkaan tiedä mistään mitään.Nytkö huomasit et oot väärässä? ku nyt ei tullu mitään vastausta? ymmärsinkö oikein?
Mitä te muut ootte mieltä kumnpi on oikeassa? laittakaa kommenttia... - jklöä
kettupoika kirjoitti:
tupakansytyttäjä = ihminen joka sytyttää tupakan
tupakansytytin=vitkutin jolla sytytetään tupakkaSori. En huomannutkaan tota... Oon nyt taas yhtä asiaa viisaampi...
- alskdjkg
jklöä kirjoitti:
Taas yksi typerys!
Kyllä teitä riittää...
12 volttia * 20 Ampeeria=240 wattia
14 volttia * 20 Ampeeria=280 wattia
Ootko tähän asti samaa mieltä?
No sitten kun on 270 wattia ottava laite kiinni tupakansytyttäjässä ja jännite on 14 volttia niin johtimissa kulkeva virta on tällöin nopeasti päässälaskien 19,3 Ampeeria, koska 270 w / 14 v = 19,3
Ootko tähänasti samaa mieltä?
No sitten auto sammuu ja jännite tippuu 12.5 volttiin. Tällöin virta on nopeasti päässälaskettuna 20,5 ampeeria, koska 270 w / 12.5 v= 20.5A
Ootko tähänasti samaa mieltä?
Johtopäätös: sulake todellakin PALAA!, koska virta johtimessa nousee yli 20 Apeerin jälkimmäisessä tapauksessa.
Minulla itselläni ei ole mutta koulutusta sähköopista muutakuin peruskoulun yläasteen 9 luokan elektroniikkakurssi ja tällä hetkellä oon 15v (fysiikka oli päättötodistuksessa 10)!
Voi että oot nolo!, koska kehotat mua lainaamaan aloittelijan kirjan vaikka tarvitset itse sellaisen!!!sulake kestää liki 1.5 kertaisen virran ylityksen tunnin ajan.
270W ulos ja sisään tod.näk. ~350W eli virtaa kulkee 30 A. Paksummat karvat tilalle ja sulakekoko 30A
1000W:lla palaa varmasti, toisaalta 1kW invertterissä ei ole tupansytytin liitäntää.
Anna papan vaan ostaa invertteri et saa kaffet tien päällä. - Pronk
jklöä kirjoitti:
Nytkö huomasit et oot väärässä? ku nyt ei tullu mitään vastausta? ymmärsinkö oikein?
Mitä te muut ootte mieltä kumnpi on oikeassa? laittakaa kommenttia......on vain muutakin tekemistä kuin istua koneen ääressä.
Et ole vielä vastannut kysymykseeni Ohmin laista.
Tutustu siihen, ja tee sitten pieni koe.
Ota vastus, säädettävä jännitelähde ja virtamittari.
Kytke kaikki sarjaan.
Mittaa virta jollain jännitteellä, ja laske vastuksen häviöteho.
Tiputa jännitettä, mittaa virta ja laske häviöteho.
Kerro tänne tulokset, niin katsotaan sitten kuka on oikeassa ja kuka väärässä. - Tepi.
jklöä kirjoitti:
Kuules Tepi. noi sun juttus kuulostaa aivan 12 vuotiatten ajattelemattomien poikien jutuilta! Vai ootko muuten vain vajaaälyinen aikuinen?
Kuvitellaan tilanne jolloin auto on käynnissä ja jännite on 14 volttia. Silloinhan tehoa voi ottaa max 280 wattia. No sitten laitetaan esim. 270 wattia tehoa ottava laite tupakansytyttäjään kiinni --> sulake kestää. Sä ajattelit tän jutun tähän asti, mutta entä jos esim. auton laturinhihna katkeaa? --> tällöin sulake palaa, samaten jos laturi muuten vaan menee rikki. No mitä sitten tapahtuu jos vaikka bensa/diesel loppuu ja ei huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa. No entä jos muuten vaan sammuttaa moottorin eikä taaskaan huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa.
No ostaisitko tällä perusteella autoosi (jos sellaisen omistat tai jos sinulla edes on viellä ajokorttia) kahvinkeittimen joka ottais tehoo 270 wattia? Kirjoituksesi perusteella ostaisit... No joisitko kahvia ajaessasi? no sä saatat olla senverta typerä että joisit mutta mä en. Mä pysähtyisin johonki levähdyspaikalle ja laittaisin kahvinkeittimen kiinni ja auto olis tietysti sammuksissa. Tämäpä ei siis onnistu, koska auto ei olisi käynnissä. Enkä haluais turhaan polttaa polttoainetta ja häiritä muita auton käyntiäänellä.
Jos sinne autoon ostaa jonku laitteen niin ei sitä sen laturin antaman korkeamman jännitteen varaan voi jättää. Aivan varmasti sulake palaisi koko ajan!
Hae sääkin joku aloittelijan sähköoppikirja kirjastosta jos älykkyysosamääräsi siihen riittää!
Kylläpä sain tosiian hyvät naurut tosta sun viestistä! :D :DJa kun puhut noista halvoista inverttereistä, niin niissä lähtöjännite on samassa suhteessa syöttöjännitteeseen. Niissä on rautamuuntaja, minkä läpi ajetaan jännite. Eli, jos akkujännite laskee, samalla syöttöjännite laskee ja jos resistiivinen kuorma (kahvikeitin9, sen ottama teho tippuu.
Ja toiseksi, jos tietäisit sulakkeista jotain, niin tietäisit, että esim. 1.1 kertaista ylivirtaa ne kestää maailman tappiin.
Voivoi, kouluja käyty, DI, työkokemusta el.suunnittelusta 15 vuotta. Joten oles tietämätön teinihiljaa! - Tepi.
jklöä kirjoitti:
Ajatteletko invertterin jännitettä nostavana muuntajana? sitten saatat olla oikeassa, siis jos invertterin antojännite riippuu sen tulojännitteestä... En ole varma, mutta luulisin, että invertteri pyrkii aina antamaan 230 voltin jännitteen...
Miten ajattelit tuon?Halpojen kanttiaaltoinvertterien lähtöjännite riippuu tulojännitteestä ja kuormituksen muuttuessa 10 - 100% jännite tippuu vielä 5-10% muuntajahäviöiden vuoksi.
Kalliimmissa kohotetaan ensin jännite yli 330 voltin tasajännitteeksi ja sitten ajetaan H-sillalla PWM:llä ja suodatetaan siniaalloksi. Niissä jännite pysyykin vakiona tulojännitteestä ja kuormasta riippumatta. - Taustahaamu
jklöä kirjoitti:
Nytkö huomasit et oot väärässä? ku nyt ei tullu mitään vastausta? ymmärsinkö oikein?
Mitä te muut ootte mieltä kumnpi on oikeassa? laittakaa kommenttia...Eipä ole jklöässä miestä tunnustamaan virheensä.
- jaska.
Pronk kirjoitti:
"auto on käynnissä ja jännite on 14 volttia."
14.4 volttia...
"entä jos esim. auton laturinhihna katkeaa? --> tällöin sulake palaa, samaten jos laturi muuten vaan menee rikki."
Miksi se palaisi? Jos laturinhihna katkeaa, laturi lopettaa pyörimisen, jolloin akkua ei tietenkään ladata. Akun napajännite tippuu, kuorman ottama teho tippuu.
Mikä siinä polttaa sulakkeen?
"entä jos muuten vaan sammuttaa moottorin eikä taaskaan huomaa ottaa laitetta pois? --> sulake palaa."
Miksi?
"Hae sääkin joku aloittelijan sähköoppikirja kirjastosta"
Suosittelen sitä sinullekin.Mä ostin sellasen invertterin (oli aika kallis 129€ ja 300wattia)
Rakensin sellasen kytkennän et otin auton akusta virran ja laitoin väliin 20A sulakkeen ja sitte invertteriin kiinni. Sitten laitoin invertteriin kiinni jatkojohdolla ensiksi 200Watin lampun ja sitten 60 watin lampun ja koitin viellä energiankulutusmittarilla, että ne otti tehoo n. 267 wattia. Sitte käynnistin auton, napsautin invertterin päälle ja valot syttyivät. No sitten sammutin auton ja se sulake todellakin paloi!
Uskokaa pois jklöä on oikeassa kokeilkaa vaikka itse! - Ja jaajaa
jaska. kirjoitti:
Mä ostin sellasen invertterin (oli aika kallis 129€ ja 300wattia)
Rakensin sellasen kytkennän et otin auton akusta virran ja laitoin väliin 20A sulakkeen ja sitte invertteriin kiinni. Sitten laitoin invertteriin kiinni jatkojohdolla ensiksi 200Watin lampun ja sitten 60 watin lampun ja koitin viellä energiankulutusmittarilla, että ne otti tehoo n. 267 wattia. Sitte käynnistin auton, napsautin invertterin päälle ja valot syttyivät. No sitten sammutin auton ja se sulake todellakin paloi!
Uskokaa pois jklöä on oikeassa kokeilkaa vaikka itse!Joo, tottakai.
Ja lehmät lentää. - jklöä
Tepi. kirjoitti:
Ja kun puhut noista halvoista inverttereistä, niin niissä lähtöjännite on samassa suhteessa syöttöjännitteeseen. Niissä on rautamuuntaja, minkä läpi ajetaan jännite. Eli, jos akkujännite laskee, samalla syöttöjännite laskee ja jos resistiivinen kuorma (kahvikeitin9, sen ottama teho tippuu.
Ja toiseksi, jos tietäisit sulakkeista jotain, niin tietäisit, että esim. 1.1 kertaista ylivirtaa ne kestää maailman tappiin.
Voivoi, kouluja käyty, DI, työkokemusta el.suunnittelusta 15 vuotta. Joten oles tietämätön teinihiljaa!Niin missä vaiheessa puhuin halvoista inverttereistä? en mielestäni missään vaiheessa...
No nyt olen kuitenkin tarkoittanut koko tämän keskustelun ajan sellaista kunnon invertteristä! ei mikään halpa!
Eli jos auton akun jännite on käydessä on 14 volttia niin silloin tällainen kunnon invertteri ei tarvitse niin paljoa virtaa jännitteen nostamiseksi 230 volttiin. Mutta silloin kun auto sammutetaan ja jännite tippuu 12,5 volttiin niin silloin invertteri tarvitsee enemmän virtaa jännitteen nostamiseksi 230 volttiin ja silloin virta johtimissa KASVAA.
Joko ymmärsitte? - Tepi.
jklöä kirjoitti:
Niin missä vaiheessa puhuin halvoista inverttereistä? en mielestäni missään vaiheessa...
No nyt olen kuitenkin tarkoittanut koko tämän keskustelun ajan sellaista kunnon invertteristä! ei mikään halpa!
Eli jos auton akun jännite on käydessä on 14 volttia niin silloin tällainen kunnon invertteri ei tarvitse niin paljoa virtaa jännitteen nostamiseksi 230 volttiin. Mutta silloin kun auto sammutetaan ja jännite tippuu 12,5 volttiin niin silloin invertteri tarvitsee enemmän virtaa jännitteen nostamiseksi 230 volttiin ja silloin virta johtimissa KASVAA.
Joko ymmärsitte?1000W siniaaltoinvertteri maksaa 400-500 euroa, sellaisestako isäsi haaveili?
Näinhän se on P=UxI
Sehän on ihan peruskoulutietoa, vai lukiossako tulivat?? - jklöä
Tepi. kirjoitti:
1000W siniaaltoinvertteri maksaa 400-500 euroa, sellaisestako isäsi haaveili?
Näinhän se on P=UxI
Sehän on ihan peruskoulutietoa, vai lukiossako tulivat??Sellasesta isä haaveili. Se ei suostu koskaan ostaan mitään huonompaa jos parempi on saatavilla ja rahastahan sillä ei oo puutetta!
Olisko teissä senverta miestä, että myöntäisitte että olin oikeassa? Toki myönnän itse, että te olisitte olleet oikeassa jos olisin tarkoittanut sellaista halpaa invertteriä.
Senverta oli muuten uus asia toi invertteri et en tienny et noita halpoja inverttereitä (joissa lähtöjännite riippuu tulojännitteestä) niin niitten olemassaolosta lainkaan. Luulin et ne kaikki on noita siniaaltoinverttereitä...Taas yhtä asiaa viisaampi... - dfghj
Tepi. kirjoitti:
Halpojen kanttiaaltoinvertterien lähtöjännite riippuu tulojännitteestä ja kuormituksen muuttuessa 10 - 100% jännite tippuu vielä 5-10% muuntajahäviöiden vuoksi.
Kalliimmissa kohotetaan ensin jännite yli 330 voltin tasajännitteeksi ja sitten ajetaan H-sillalla PWM:llä ja suodatetaan siniaalloksi. Niissä jännite pysyykin vakiona tulojännitteestä ja kuormasta riippumatta.Siis tekevätkö tosiaan noin simppeleitä vehkeitä? Eihän se vähän fiksumpi versio vaadi kuin vähän korkeammalle nostavan kelan ja tunnustelun lähtöjännitteeseen. Kanttiaaltonahan se silti pysyy, eikä ole kallis.
- xyz
jklöä kirjoitti:
Sellasesta isä haaveili. Se ei suostu koskaan ostaan mitään huonompaa jos parempi on saatavilla ja rahastahan sillä ei oo puutetta!
Olisko teissä senverta miestä, että myöntäisitte että olin oikeassa? Toki myönnän itse, että te olisitte olleet oikeassa jos olisin tarkoittanut sellaista halpaa invertteriä.
Senverta oli muuten uus asia toi invertteri et en tienny et noita halpoja inverttereitä (joissa lähtöjännite riippuu tulojännitteestä) niin niitten olemassaolosta lainkaan. Luulin et ne kaikki on noita siniaaltoinverttereitä...Taas yhtä asiaa viisaampi...Kyllä kaikki halvimmatkin invertterit ovat olleet jo vuosikausia hakkureita, ei niitä isolla rautamuuntajalla olleita malleja ole saanut pitkiin aikoihin. Aaltomuoto niissä ei ole sini eikä kantti.
http://www.skingco.com/images/category/17.gif - ...
jklöä kirjoitti:
Sellasesta isä haaveili. Se ei suostu koskaan ostaan mitään huonompaa jos parempi on saatavilla ja rahastahan sillä ei oo puutetta!
Olisko teissä senverta miestä, että myöntäisitte että olin oikeassa? Toki myönnän itse, että te olisitte olleet oikeassa jos olisin tarkoittanut sellaista halpaa invertteriä.
Senverta oli muuten uus asia toi invertteri et en tienny et noita halpoja inverttereitä (joissa lähtöjännite riippuu tulojännitteestä) niin niitten olemassaolosta lainkaan. Luulin et ne kaikki on noita siniaaltoinverttereitä...Taas yhtä asiaa viisaampi... - Tepi.
xyz kirjoitti:
Kyllä kaikki halvimmatkin invertterit ovat olleet jo vuosikausia hakkureita, ei niitä isolla rautamuuntajalla olleita malleja ole saanut pitkiin aikoihin. Aaltomuoto niissä ei ole sini eikä kantti.
http://www.skingco.com/images/category/17.gifTuollaista aaltomuotoa antaa ulos nimenomaan rautamuuntajalla varustettu invertteri! Onhan siellä 50 Hz:n hakkuri ensiössä :)
- Ampeeri_Voltti_Watti
Mikä museoauto isälläsi on jos laturi antaa vaan 60A kun nykyisissä autoissa useimmiten 120-240A antavia latureita koska kaikenlaiset lisäkilkkeet kuten ajonestot, kamerat, tutkat ym. syömässä akkua...
- jkaaa
Ampeeri_Voltti_Watti kirjoitti:
Mikä museoauto isälläsi on jos laturi antaa vaan 60A kun nykyisissä autoissa useimmiten 120-240A antavia latureita koska kaikenlaiset lisäkilkkeet kuten ajonestot, kamerat, tutkat ym. syömässä akkua...
Mikä museoihminen itse olet, kun yli 10 vuotta vanhaan viestiin vastaat :-D
- Devils.Advocate
se 80 ampeeria.
- MH_
Kun tässä lueskelin viestiketjua niin täytyy
kommentoida että se nuori kaveri on kyllä oikeassa..
Sulake palaa ja invertteri on hakkuri.
- Potturanta
Itse keitän kahvit 300W kahvinkeittimellä 1000W invertteri 200Ah akku. Kiinalainen laitemyyjä ilmoittaa, että invertterin nimellisteho pitäs olla kymmenkertainen laitteen jatkuvaan tehoon. Esim 200W jääkaappi tarvii 2 kW invertterin, koska käynnistysteho voi olla monikertainen. http://www.ebay.com/itm/2000W-4000W-Peak-Pure-Sine-Wave-Power-Inverter-DC-12V-to-220V-240V-Charger-UPS-/141964130563
- Meikä-
Tsuffet tule taajaankin keitettyä autossa ajon ohessa, apparin jalkatilassa on hitsauskoneen liittimet joissa tällä hetkellä kiinni joku 1500W kanttiaalto. Vapaa-ajan akkuna on konehuoneessa ängettynä Exide dual AGM joka on erotettu starttiakusta blue-sean akkuerottimella. Saa päästää webastolla ja invertterillä tyhjäksi, hyvin starttaa.
2006 vuoden aloittaja lienee joku kehari tai muuten vain tyhmä kun Tauno? ei se isäukko edes yritä tuollaisia vetää tupakansytyttäjästä vaan asentaa invertterin suoraan konehuoneeseen ja keittää kahvit sisätilan lämmittäjän pistokkeesta. Muutenkaan se sitä kahvia keitä jatkuvalla syötöllä että akku tyhjenisi.
Minun käyttämät invertterit eivät ole ikinä osanneet säädellä ulostuloa sisääntulosta riippumatta vaan ulostulo muuttuu sisääntulon mukana. - paskojaovat
Meikä- kirjoitti:
Tsuffet tule taajaankin keitettyä autossa ajon ohessa, apparin jalkatilassa on hitsauskoneen liittimet joissa tällä hetkellä kiinni joku 1500W kanttiaalto. Vapaa-ajan akkuna on konehuoneessa ängettynä Exide dual AGM joka on erotettu starttiakusta blue-sean akkuerottimella. Saa päästää webastolla ja invertterillä tyhjäksi, hyvin starttaa.
2006 vuoden aloittaja lienee joku kehari tai muuten vain tyhmä kun Tauno? ei se isäukko edes yritä tuollaisia vetää tupakansytyttäjästä vaan asentaa invertterin suoraan konehuoneeseen ja keittää kahvit sisätilan lämmittäjän pistokkeesta. Muutenkaan se sitä kahvia keitä jatkuvalla syötöllä että akku tyhjenisi.
Minun käyttämät invertterit eivät ole ikinä osanneet säädellä ulostuloa sisääntulosta riippumatta vaan ulostulo muuttuu sisääntulon mukana.> Minun käyttämät invertterit eivät ole ikinä osanneet säädellä ulostuloa sisääntulosta riippumatta vaan ulostulo muuttuu sisääntulon mukana.
Eli jotain halvimpia kiinanpaskoja olet netistä tilaillut? Kyllä kunnollinen invertteri pitää ulostulojännitteen oikeana kunhan sisääntulo on rajojen sisällä, esim. jotain 11-15 volttia 12v nimellisjännitteen invertterillä. - Meikä-
Joo sen " 8kW " sinaaltoinvertterin, joka myydään ebayssä aasia-mirkkujen kuvilla, tilasin ja kiitti melkein saman tien kun latasin sillä yli 500Ah akustoa, kun siinä oli laturi samassa.
Sitte tossa on yks 5kW kanttiaalto, yli 6 vuotta vanha tapaus Aditasta ostettu, merkki ehkä joku Intelligent. Toimii kun ajatus mutta rikkoo hammasharjan laturit ja tyristorit.
Autossa pyörii näköjään 1kW kanttiaalto "Yes power", se on todennäköisesti lähtöisin Motonetin hyllyltä.
Mielestäni näissä kaikissa em. laitteissa jännite vaihtelee 220 -240V välissä juuri tuon mainitsemasi jännitealueen rajoissa, mutta ei se kyllä minua ole ikinä haitannut.
Siniaalto-invertterillä ulostulossa lienee enemmän ongelmia stabiloida kuorman mukaan kun muuntajan muuntosuhde on vakio, mutta kai sitäkin voidaan pulssinleveyttä kasvattamalla kompensoida?
Linkitä toki valtion pohjatonta kassaa tukeva siniaalto, tehoiltaan noin 1500W, defaa itse katselin mutta taidan odottaa että saan oman siniaaltogeneraattorin toimimaan ja sitten vain syötän sillä nurkista löytyviä 12/230V pakka- ja rengassydänmuuntajia.
- TietoJaLuulo
Nimimerkki "jklöä" intoilee tiedoillaan ja haukkuu muita, vaikka on monessa asiassa väärässä. Eli huterat on sähköopin tiedot.
En viitsi lähteä oikomaan, kun muut ovat jo oikoneet ja toisekseen tästä tulisi "kilometrin pituinen" inttämisketju, kun aloittaja on 100% varma, että tuntee sähköasiat, kuin omat taskunsa.- Haminaattori
Niin vanha ketju etteivät ole enää inttämässä täällä. Lex ohmi on hyvä tuntea ettei mene vaatimaan mahdottomia. Sähkötekniikkaan perehtyneet tietävät ettei siellä ole mitään mysteeristä, mutta joskus turhan työlästä. Peruteellisuus on tietenkin hyve, mutta kun kuuliankin/lukian olisi hyvä tuntea asiat, vältettäiin ne kilometrin pituiset väittelyt. Tosin täällä tarvitaan keskusteluja sillä kaikki asiat ei ole kaikille tuttuja. Ei minullekkaan.
- TietoJaLuulo
Haminaattori kirjoitti:
Niin vanha ketju etteivät ole enää inttämässä täällä. Lex ohmi on hyvä tuntea ettei mene vaatimaan mahdottomia. Sähkötekniikkaan perehtyneet tietävät ettei siellä ole mitään mysteeristä, mutta joskus turhan työlästä. Peruteellisuus on tietenkin hyve, mutta kun kuuliankin/lukian olisi hyvä tuntea asiat, vältettäiin ne kilometrin pituiset väittelyt. Tosin täällä tarvitaan keskusteluja sillä kaikki asiat ei ole kaikille tuttuja. Ei minullekkaan.
Huoh! Meninpä halpaan. Nyt vasta katsoin viestien pvm:t. Jonkun hupina on nostaa vanhoja ketjuja ylös. No onneksi en ryhtynyt väittelemään. 🙈
- RobottiAjelulla
Minulla oli ennen iso volkswagen transportteri. Kahvin keitto onnistui hyvin nestekaasukeittolevyllä pakun takatilassa. Mummon siskoa käytiin katsomassa Pohjanmaalla. Oli viileä syksyilma ja pysäytin auton huoltiskan pihaan, keitettiin kahvit. Mummo ei näet tykännyt huoltsikkojen tervakahvista. Mummoa piristi kun näki sukulaisiaan pitkästä aikaa!
- kaffittelija
No kuis se isäs on saanut keitettyy kaffeita, vai onko joutunu oleen kuivin suin ..? Ja ois noloo jos löytys kahviseuraa,eikä sais keitettyy kaffia !
- äläruokitrolleja
Trolli nostaa vanhoja ketjuja. Se olikin jo vähän aikaa poissa palstalta.
- HandsfreeKahvinkeittimee
Kysyitte siis niitä ongelmia, jos keittää kahvia autossa. No ainakin pullakahvia tai vielä pahempi, taytekakkukahvia juodessa vaarantuu liikenneturvallisuus. Auto pitäisi aina pysäyttää kahvitauon ajaksi.
- hienovehjejuu
Mul oli 2500 wattinen invertteri, mutta sain sen myytyä. Sellainen haukkaa täydellä teholla 240 ampperia 12v akusta. Siinä on 16 kpl 20-ampperisia sulakkeita.
- kylläsesiittä
Invertterin piuhat pitää siis ottaa suoraan akusta ja kaapelien pitää olla akusta startille menevän touvin paksuisia.
- elkIns
Iso konkka kahvinkeittimen lähelle ja lataa sen täyteen, niin ei tarvitse paksuja kaapeleita kuin konkasta keittimelle.
- keittelijä
Sillai täytyy kyl nyt sanoo että invertterillä EI keitetä kahvia .
- hyvin_porisee
Elä sano tuota minun 1000 W invertteriaggergaatille, olen nimittäin sen avulla keitellyt aina kahvit sähkökatkon aikana.
- xscdfvgbh
No ei tietenkään vaikka kuumana saattaa käydäkkin vaan sen perään kytketään kahvinkeitin.
- niinluulisin
Juu, onhan fettien liitoslämpötila sentään toistasataa astetta. Kyllä siinä kahvit kiehuu, kun terminen kytkentä vaan on tiivis.
- Koffeiini
Pitääkö kahveet keittää rajapinnassa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839